AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Jeg er blitt alene med to barn. Dårlig inntekt. Har en Ford s-max 2015 modell som jeg er fornøyd med. Nå er det flere som sier til meg at jeg bør gå over til leasing for å få en mer oversiktlig økonomi. De mener jeg skal selge forden og ta noe av beløpet til innskudd på en leasing avtale. De mener jeg bør gå for hybrid slik at jeg får kostnader ned (Er nesten aldri på langkjøring) Alt det er vel og bra men... Hva når avtalen utgår om noen år? Da står jeg uten bil (hvis jeg ikke har spart opp til nytt innskudd) Og jeg må ut med 2-3.000 pr mnd. Det kan bli litt mye når jeg har dårlig økonomi. Kan noen her si hva som dere tenker er smart? Blir svært takknemlig for innspill. Anonymkode: c8984...ca6
Enmanelskeråhate Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Altså leasing kan være greit hvis; man ønsker problemløst bilhold, fast utgift, ny bil hele tiden. Har leaset mange biler og stort sett valgt 0 i innskudd, prisen blir den samme +- noen hundrelapper. Du kan feks få en Hyundai Kona til 4990.- i mnd uten innskudd. Det man må tenke på er at det er fortsatt 180 tusen på 3 år + forsikring og service. Man må behandle dem veldig pent eller så koster det en del ved innlevering, så med små barn ville jeg tenkt meg grundig om. Hybrid er bare tull mener jeg, enten helelektrisk(billig i bomring/kan bruke kollektivfelt) eller bensin/diesel avhegig av hvor man bor? Bilen du har nå har du jo tatt det største verditapet på og den vil ikke tape seg så fort i verdi lenger. Mest lønnsomme er nok å begolde den og sette av 1000-1500 i mnd til reperasjon/service
Fjompen Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 Ja, når avtalen utgår etter noen år så sitter du med privatleasing igjen uten bil. Har du behandlet den forsiktig så kommer du ut av avtalen uten påkost, dvs kostnader ved skader ut over normal slitasje. Det du får, er en splitter ny bil, som er dekket av garanti, du slipper dermed uforutsette utgifter til verksted. Når det er sagt, så har du en (gjeldsfri?) bil av passende størrelse, som antageligvis vil klare seg uten de store verkstedsregninger. Du vil jo uansett i det regnestykket ha 24-36000 kroner årlig på vedlikehold og likevel gå i null. Du må også ta høyde for at leasing av en tilsvarende bil vil enten ha et relativt høyt innskudd eller høyere månedspris enn 3000. Når alt kommer til alt er jo dette et slags veddemål, du kan gamble på at den nåværende bilen holder innenfor tidsrammen av leasing, eller at du i det minste går i null, men husk at du uansett sitter igjen med nåværende bil etter endt periode om du beholder den. Spesielt delen med "påkost etter leie" gjør meg skeptisk når du har to barn. Juice-søl på et mørkt baksete er ikke så farlig mens du eier bilen, og kan sikkert renses så godt som mulig ved et evt salg av bilen, men ved tilbakelevering av bil kan du være trygg på at leasingselskapet vil skrive regning med gaffel på slike ting. Det er også slik at det normalt sett er kun når du ønsker å holde bilrelaterte utgifter utenfor låneregnskapet at det lønner seg å lease bil. Og så for firmaer, som vil ha klare kostnader, og ikke bryderiet med å selge bilflåten etter endt bruk.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 Leasing er vel den beste måten å brenne penger på. Ingen fordeler og du kan risikere masse tull nå du leverer den tilbake. Kjøp en billig bil (japansk) og bruk noen kr på verksted 1 gang i året. Anonymkode: dfbda...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 Som de andre er inne på så har du ikke fått et dårlig, men et idiotisk råd. Jeg ser ingen grunn til å selge den bilen du har nå - har du lån på den eller er den din? Det skal jo sabla mye til å få et sekssifret beløp i året i vedlikeholdskostnader på den bilen du allerede har. Men sekssifra kostnader er sannsynlige med leasing; du låser/taper startpengene og ender med å måtte eie/drifte den bilen lel. Start på nytt etter bare tre år. 🤦🏻♀️🤪 Leasing/leie/nybilkjøp er ikke for folk som er opptatt av en sunn økonomi. Anonymkode: f3ea8...581 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 Det er vel også sånn at du må betale mye dersom du har kjørt lenger enn avtalt kjørelengde, og kan sitte igjen med en stor regning på grunn av det. I tillegg må du betale for alle skader bilen kan ha fått, f. eks. dersom noen kommer borti den på parkeringsplasser osv. Så vidt jeg har skjønt er det et pengesluk. Anonymkode: 6e791...fec
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 Leasing er forutsigbart - men dyrt. Det er forutsigbart dyrt. 🙃Ja, for du kan risikere å få en regning fra verksted på 20 tusen, sånn en gang i to år. Men med leasing, betaler du jevnlig, hver måned, noen tusen. Som andre foreslår, for forutsigbarhet, er det mer hensiktsmessig å åpne egen «bilkonto» der du legger en tusenlapp hver måned, og betaler verkstedregninger fra den. Når den kontoen bikker over 20 tusen, stopper du sparing på den, frem til den igjen går under 20 tusen. Slik har du både forutsigbarhet og billigere bilhold. Anonymkode: 99fec...bc0 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 Jeg jobber hos en bilforhandler, og i ditt tilfelle ville jeg frarådet deg å inngå en leasingavtale. Det er vanlig med et innskudd på 30-50 000-80 000, og i enkelte tilfeller m du selv stå for vinterhjul på 15-20 000. Etableringsgebyr på ca 6000 kommer i tillegg på første faktura, deretter månedsleie, på alt fra 2999 og oppover, men de vanligste avtalene hos oss ligger på 3500-4500/mnd. (Du kan og få avtale med 0 i innskudd, men da er tommelfingerregelen at månedsleie blir tilsvarende dyr.) Dvs at før du har kjørt en eneste meter har noen annens bil kostet deg opptil 100 000. Så må du huske på å følge serviceplanen til punkt og prikke, og det er ikke vanlig å få inkluderte servicer i leasing-de må du betale selv, på linje med slitedeler/dekk osv. Overkjører du den med så lite som en dag/en kilometer så kan du få tillegsregning på det når avtalen avsluttes. Det samme om du kjører over avtalt kilometerstand. Det er normalt å da bli fakturert med 2-4 kr pr overkjørte kilometer. Dernest- når avtalen er over så skal bilen sjekkes, og den sluttsjekken er grundig, og ofte er det en egen representant som foretar sjekkene. All slitasje, den minste steinsprut eller ripe, dett som er mer slitt enn det som står i avtalen-ekstraregning. Vi har hatt eksempler der kunder har fått sluttfaktura på 50-100 000, og det kommer jevnlig opp i media. Så kort oppsummert- i best case, der du ikke får noe på sluttfaktura: 50 000 innskudd 6000 etabeingsgebyr 3990 i mnd leie i 3 år 3 årlige servicer à 5000 kr 1 bytte av bremser/div slitedeler til 10 000 Da er vi oppe i en kostnad på 224 640 kroner på tre år, før det er tatt med utgifter til drivstoff, forsikringer osv, på en bil du må levere tilbake til noen andre etter de tre årene..,,, Anonymkode: 89dbb...e1d 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 Tusen tusen tusen takk for alle utrolig gode og fornuftige innspill. Ikke vanskelig å ta et valg UTEN leasing fremover. Bilen jeg har nå er gjeldfri og er super til mitt bruk. Så hvorfor jeg fikk anbefalt leasing...vel noen mente det var smart. Ser nå at for min del er det ikke det. Det blir for dyrt.igjen takk til alle! 👏😊❤️ts Anonymkode: c8984...ca6 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 Vi har en 2005-modell Toyota stasjonsvogn. Ved hver eu-kontroll er det ca. 15.000,- i utgifter. Litt mye kanskje, men da går den i ca 2 år til. Den imponerer ingen, men ser ok ut og er behagelig å kjøre - og er gjeldfri. Anonymkode: dfbda...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 jeg vurderte leasing en periode, pga jeg trengte penger kjapt. men fant fort ut at det var å pisse i buksa for å holde seg varm🤭så betaler heller reperasjoner/vedlikehold på min nedbetalte kjerre☺️inntil noe spesielt skjer og jeg (evt) får råd til å bytte bil Anonymkode: fda4a...334
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Tusen tusen tusen takk for alle utrolig gode og fornuftige innspill. Ikke vanskelig å ta et valg UTEN leasing fremover. Bilen jeg har nå er gjeldfri og er super til mitt bruk. Så hvorfor jeg fikk anbefalt leasing...vel noen mente det var smart. Ser nå at for min del er det ikke det. Det blir for dyrt.igjen takk til alle! 👏😊❤️ts Anonymkode: c8984...ca6 Du gjorde alt rett. Ta et råd du får alvorlig, hør med andre om det passer for deg, så tar du den riktige avgjørelsen. Det er smart, 10/10 voksenpoeng til deg. 😁 Anonymkode: f3ea8...581 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå