Gå til innhold

Navn med mange stavelser. Frekt å spørre foreldrene om det er greit å bruke bare ett fornavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg la dette inn i feil underforum i går.

Noen jeg kjenner har gitt barna sine dobbeltnavn.  Det er så klart helt greit. Jeg har et dobbeltnavn selv, ingen problemer med det. Men
kombinasjonen dobbeltnavn og mange stavelser blir så utolig tungvint. Foreldrene bruker begge navn på alle barna. 

Ene barnets navn har 5 stavelser, det er ikke så ille. Men de to andre barna har 7 og 8 stavelser hver. 

Det er snakk om helt vanlige navn, i uvanlige kombinasjoner. (Type: Kristoffer Sebastian) 

Når jeg skal snakke med barna blir det da "Hei Kristoffer Sebastian, Trine Beate, og Benedikte Isabella, har dere det bra i dag?". Jeg føler navnene blir veldig tunge å si. 

Er det veldig frekt av meg å spørre foreldrene om det er greit å bruke bare første fornavn? 

Anonymkode: 18e17...77f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker jo at siden foreldrene bruker begge navn så vil de helst det. Men det er ikke frekt å spørre. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg syns det er frekt. Gjør som foreldrene. Du sparer typ ett sekund på å droppe ett navn liksom. 

Anonymkode: a4079...326

• Liker 26
Skrevet

Alle mine har to navn. Vi bruker begge. I barnehagen ble begge brukt, men jeg ser at nå når de går på skolen så blir det bare brukt ett navn. Hvis noen spør meg, så svarer jeg at de må spørre hva barna selv foretrekker.

Anonymkode: 5ca16...e85

• Liker 4
Skrevet

Jeg blir stadig spurt om vi bruker begge navnene til barna mine.. Har aldri følt det som frekt... 

Anonymkode: 20601...02b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg syns det er frekt. Gjør som foreldrene. Du sparer typ ett sekund på å droppe ett navn liksom. 

Anonymkode: a4079...326

Det handler ikke om å spare tid, tid har jeg nok av.

Det er litt vanskelig å forklare hva jeg mener på en forståelig måte, men jeg føler jeg må konsentere meg veldig for å si navnene.  Navnene oppleves ikke naturlige sammen, det blir ingen flyt, navnene ikke ruller lett fra tunga når det er så mange stavelser, og tunga stokker seg for meg.

Jeg er fullt klar over at problemet er mitt, og at det er jeg som må finne en løsning, og en løsning jeg har kommet frem til  er å spørre om det er greit å bruke bare det ene hvis det ikke er et for frekt spørsmål.

• Liker 8
Skrevet

Jeg har dobbeltnavn, med tre stavelser. Jeg presenterer meg konsekvent med begge navn til alke jeg møter, likevel bruker mange kun første (en stavelse). Det kjennes helt feil, og jeg får lyst til å ikke svare. Det er jo ikke det jeg heter. Føler det blir som om noen som heter Marianne skulle godtatt å vare bli kalt Mar fordi folk ikke gidder si hele. 

Du får kalle barna det de heter, og eventuelt korte ned om du ser foreldrene gjør det. 

Anonymkode: a65ef...18c

• Liker 3
Skrevet

Jeg har to navn, og blir ALLTID spurt om jeg bruker begge. Det gjør jeg altså ikke. 

Mitt ene barn har to navn, dog korte og enkle, og mange spør om hun bruker begge, men de aller fleste bruker kun det første (det gjør vi også). Jeg har aldri tenkt at det er frekt på noen måte. Mi datter har ei venninne med to navn, og jeg spurte mor om de brukte begge. Mor sa ja, men jeg hører at ingen andre barn gjør det, og heller ikke lærerne til barnet. Dobbeltnavn fases gjerne litt ut når man begynner på skolen, føler jeg. 

Avhengig av barnas alder, går det an å spørre barnet selv om de vil du skal bruke begge eller ikke. Jeg synes det er innafor å spørre foreldrene også, men synes barnas egne ønsker bør vektlegges.

Anonymkode: 8a197...2cf

• Liker 2
Skrevet

Løsningen på problemet? Det er å si navnene så mange ganger at de ruller fint. :) 

Selv har jeg ei jente med to navn og fem stavelser , noe i denne duren: Mari Alise - så det er ikke SÅ tungt, men jeg vet at noen har brukt litt tid til at det flyter helt naturlig. 

Vi sier begge navnene og forventer at andre gjør det samme, til hun eventuelt velger et vekk selv.

• Liker 2
Skrevet

Veldig frekt. Bruker du halve navnet ditt?

Anonymkode: 6c379...2c8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har dobbeltnavn, med tre stavelser. Jeg presenterer meg konsekvent med begge navn til alke jeg møter, likevel bruker mange kun første (en stavelse). Det kjennes helt feil, og jeg får lyst til å ikke svare. Det er jo ikke det jeg heter. Føler det blir som om noen som heter Marianne skulle godtatt å vare bli kalt Mar fordi folk ikke gidder si hele. 

Du får kalle barna det de heter, og eventuelt korte ned om du ser foreldrene gjør det. 

Anonymkode: a65ef...18c

Som jeg skrev i første innlegg, jeg har også dobbeltnavn (4 stavelser), og har ikke problemer med dobbeltnavn generelt.
Det er bare disse navnene med 7 og 8 stavelser jeg har problemer med.

Barna er for små til at jeg kan spørre dem om hva de selv vil kalles.

• Liker 1
Skrevet
MollyJones skrev (2 minutter siden):

Løsningen på problemet? Det er å si navnene så mange ganger at de ruller fint. :) 

Det har jeg prøvd i to år.  :)

Det bruker å fungere, men har ikke gjort det denne gangen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det er frekt å spørre - mange gjør det jo bare uten å spørre. Barna mine har ikke dobbelnavn, men de blir forkortet likevel. (Type Alexander blir kalt Alex.) Aldri noen som har spurt meg om det, jeg har ikke tenkt over det en gang før nå.

Anonymkode: 33ab4...cb3

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Da ser jeg at omtrent halvparten mener at det er frekt å spørre, så da gjør jeg ikke det.  :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det handler ikke om å spare tid, tid har jeg nok av.

Det er litt vanskelig å forklare hva jeg mener på en forståelig måte, men jeg føler jeg må konsentere meg veldig for å si navnene.  Navnene oppleves ikke naturlige sammen, det blir ingen flyt, navnene ikke ruller lett fra tunga når det er så mange stavelser, og tunga stokker seg for meg.

Jeg er fullt klar over at problemet er mitt, og at det er jeg som må finne en løsning, og en løsning jeg har kommet frem til  er å spørre om det er greit å bruke bare det ene hvis det ikke er et for frekt spørsmål.

Tror ikke man kan velge hva andres navn i en barnehagegruppe skal bli, på bakgrunn av hva man selv føler triller riktig i munnen. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt å spørre :)

Det er veldig normalt at barn med dobbeltnav kun benytter det ene, eller at lange navn blir forkortet. Jeg har selv dobbeltnavn, men har aldri brukt det andre navnet. Det er der liksom kun på papiret. 

Jeg synes helt ærlig det er litt spesielt å kalle barna sine så lange dobbeltnavn, og samtidig forvente at venner osv. kommer til å bruke alle navnene konsekvent. En Stine-Marie eller Anne-Marit er en ting, men en Maximilian Augistinius er noe helt annet. Det er utrolig mye tyngre (nesten vanskelig?) når navnene blir så krunglete å si, og ikke flyter naturlig.

Anonymkode: 79276...8a0

• Liker 6
Skrevet
Ann Mo skrev (4 minutter siden):

Tror ikke man kan velge hva andres navn i en barnehagegruppe skal bli, på bakgrunn av hva man selv føler triller riktig i munnen. 

Vær så snill å ikke tillegg meg meninger jeg ikke har.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Maximilian Augistinius er noe helt annet. Det er utrolig mye tyngre (nesten vanskelig?) når navnene blir så krunglete å si, og ikke flyter naturlig.

Du kom med et mye bedre eksempel enn jeg kom opp med selv.
Det er akkurat denne typen navn jeg har problemer med å uttale på en uanstrengt måte.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vær så snill å ikke tillegg meg meninger jeg ikke har.

Du kom med et mye bedre eksempel enn jeg kom opp med selv.
Det er akkurat denne typen navn jeg har problemer med å uttale på en uanstrengt måte.

Beklager hvis jeg misforsto deg. Hva annet mente du? 

«føler jeg må konsentere meg veldig for å si navnene.  Navnene oppleves ikke naturlige sammen, det blir ingen flyt, navnene ikke ruller lett fra tunga når det er så mange stavelser, og tunga stokker seg for meg.

Jeg er fullt klar over at problemet er mitt, og at det er jeg som må finne en løsning, og en løsning jeg har kommet frem til  er å spørre om det er greit å bruke bare det ene hvis det ikke er et for frekt spørsmål»

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Som jeg skrev i første innlegg, jeg har også dobbeltnavn (4 stavelser), og har ikke problemer med dobbeltnavn generelt.
Det er bare disse navnene med 7 og 8 stavelser jeg har problemer med.

Barna er for små til at jeg kan spørre dem om hva de selv vil kalles.

Om barna er så små bør du bare gjøre som foreldrene. Klarer foreldrene det klarer du det.  Min 4 åring er klar på hva han heter og ikke heter. Så vi bruker begge på han. 3 åringen bruker vi bare 1 på fordi han blir sur om vi bruker navn 2.

Anonymkode: 9d00d...daa

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke det er frekt å spørre :)

Det er veldig normalt at barn med dobbeltnav kun benytter det ene, eller at lange navn blir forkortet. Jeg har selv dobbeltnavn, men har aldri brukt det andre navnet. Det er der liksom kun på papiret. 

Jeg synes helt ærlig det er litt spesielt å kalle barna sine så lange dobbeltnavn, og samtidig forvente at venner osv. kommer til å bruke alle navnene konsekvent. En Stine-Marie eller Anne-Marit er en ting, men en Maximilian Augistinius er noe helt annet. Det er utrolig mye tyngre (nesten vanskelig?) når navnene blir så krunglete å si, og ikke flyter naturlig.

Men her vet jo ts at foreldrene bruker begge. Da er det ikke noe poeng å spørre. Ts vet jo at det brukes begge navn.

Anonymkode: 9d00d...daa

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...