AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Del Skrevet 8. februar 2021 Hallo Jeg har jobbet et sted under NAV i 6 år. Jeg har ikke jobbet de siste to årene fordi sykdommen ble verre og jeg ble ufør, men nå har jeg blitt bedre og vil så gjerne ut i jobb. Og jeg kunne tenkt meg å jobbe som dette, jeg trivdes veldig godt. Det jeg lurer på da er, kan jeg bruke disse 6 årene i bedriften, som de 5 årene man må ha erfaring fra når jeg tar fagprøven? For teorien kan jeg ta på nett som privatist? Noe må de årene være verdt? Kan jeg bruke de på CV eller som referanse? Eller er det best å bare ta utdanningen på VG? Anonymkode: 550ef...c55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #2 Del Skrevet 8. februar 2021 Du må ha grunnkurs og vk 1, pluss 5 år sammenhengende i samme yrke, avsluttende eksamen og så melde deg opp til fagprøve. Anonymkode: f3d1e...e46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #3 Del Skrevet 8. februar 2021 Kommer an på faget, ikke sikkert at du må ha grunnkurs. Anbefaler deg å ringe skole kontoret i ditt fylke og spørre de, for der får du korrekt svar. Anonymkode: 703c8...132 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du må ha grunnkurs og vk 1, pluss 5 år sammenhengende i samme yrke, avsluttende eksamen og så melde deg opp til fagprøve. Anonymkode: f3d1e...e46 Vil de 6 årene mine innen yrket telle? (plassert der via NAV men likevel) Jeg var sikker på at VG1 ikke trengtes om man gikk den veien. Om man tar VG1 og 2 så er det 2 års opplæring i bedrift, det er vel den smarteste veien. Men jeg er for gammel for skole. Ikke sikkert jeg kommer inn. Anonymkode: 550ef...c55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hallo Jeg har jobbet et sted under NAV i 6 år. Jeg har ikke jobbet de siste to årene fordi sykdommen ble verre og jeg ble ufør, men nå har jeg blitt bedre og vil så gjerne ut i jobb. Og jeg kunne tenkt meg å jobbe som dette, jeg trivdes veldig godt. Det jeg lurer på da er, kan jeg bruke disse 6 årene i bedriften, som de 5 årene man må ha erfaring fra når jeg tar fagprøven? For teorien kan jeg ta på nett som privatist? Noe må de årene være verdt? Kan jeg bruke de på CV eller som referanse? Eller er det best å bare ta utdanningen på VG? Anonymkode: 550ef...c55 Når du skriver at du har jobbet under NAV mener du da at du har vært i praksis og fått dagpenger eller har du vært i vanlig, lønnet arbeid? Hvis det er det førstnevnte vet jeg ikke, men hvis det er det siste så skal det telle. Om du skal ta utdanning som privatist eller på VGS kommer an på flere ting: hvilket yrke, om du har skolerett på vgs. Det er vanskelig å svare på om du kan bruke jobberfaringen din på CV eller som referanse uten at man vet hva slags jobbforhold du hadde. Som f.eks barne- og ungdomsarbeider må du ha tverrfaglig, skriftlig eksamen i tillegg til 5 års praksis i barnehage, skole, sfo og eller ungdomsklubb om du skal gå opp som privatist eller så kan du ta det på VGS hvor man er i praksis i løpet av utdanningen hvor man har en veileder på arbeidsstedet. Er man lærling får man 40% lønn (avhenger av kommune) og er man privatist må man selv finne seg en jobb for å få praksis, men man får full lønn. Anonymkode: 84038...c53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 8. februar 2021 #6 Del Skrevet 8. februar 2021 (endret) Har du 5års relevant praksis i faget kan du gå opp til fagprøve i de fleste yrkesfagene, det har du jo;) Trenger ikke vg1 eller vg2 Endret 8. februar 2021 av Enmanelskeråhate Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 8. februar 2021 #7 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du må ha grunnkurs og vk 1, pluss 5 år sammenhengende i samme yrke, avsluttende eksamen og så melde deg opp til fagprøve. Anonymkode: f3d1e...e46 Helt feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siluda Skrevet 8. februar 2021 #8 Del Skrevet 8. februar 2021 Du kan gå opp som praksiskandidat hvis du kan dokumentere 5 års praksis i faget og tar vg3-eksamen i det aktuelle lærefaget. Du trenger ikke å ta kurs heller, kan lese selv og melde deg opp til eksamen som privatist. Kontakt opplæringsavdelingen I fylket ditt, det er de som godkjenner praksisen, og de kan gi deg mer info. Spiller ingen rolle om praksisen var gjennom NAV. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 8. februar 2021 #9 Del Skrevet 8. februar 2021 Stort sett må man melde seg til tverrfaglig teoriprøve på privatistweb.no innen 01.02 eller 14.08 ish? Prøven er i juni/nov Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Del Skrevet 9. februar 2021 Takk for svarene ☺️ Tror jeg må ta meg en prat med en karriere veileder, det blir så mye, og jeg veit ikke hvor jeg skal starte. Anonymkode: 550ef...c55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå