AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 En ting jeg har tenkt på, er det ikke mange oppskrifter som er litt vel kompliserte? Mange ingredienser, mye unødvendig forklaring av fremgangsmåte. For eksempel har jeg oppdaget hvor enkelt det er å bake brød selv. Begynte med dette etter korona, og i begynnelsen var jeg opptatt av måling og hevetid og steketemperatur. Så ble jeg lei av å Google og bake samtidig, og bare heiv noe mel, gjær og salt og olje og en rimelig mengde vann og stekte på 200 som det meste annet, og da det luktet ferdig tok jeg ut med resultatet de beste rundstykkene noensinne. Det samme har jeg gjort med pannekaker, supper, alskens gryteretter, panert fisk. Kan du grunnleggende ting som "stek løk myk med krydder hell på vann," så er mye gjort. Poenget er at matlaging for meg ble mye enklere og gøyere uten oppskrift. Takk for meg. Anonymkode: 0fc36...7a6 3
Pringle Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Gratulerer! Du har lært å lage mat, ikke bare følge en oppskrift. Det er svært få oppskrifter som må følges til punkt og prikke for å få et godt resultat. De fleste oppskrifter som må følges til punkt og prikke, er for å få en eksakt rett som fyller kravet til å bære navnet på retten. Men da må du kanskje også befinne deg på det stedet retten kommer fra, eller ha aner derfra. De fleste oppskrifter kan og bør brukes bare som veiledninger, gi deg en forståelse for hva det er man ønsker å oppnå. Selv sjekker jeg gjerne flere oppskrifter og leter etter hva som er felles, for å få tak på hva som er obligatorisk, og hva som er forskjellig, så jeg kan kutte/bytte ut noe jeg ikke har/gidder/liker. Det er også viktig å lese gjennom oppskriften før man setter i gang, og se for seg de forskjellige trinnene i arbeidsprosessen, så man har alt klart og kan vurdere om det er noe man trenger mer tid/varme/utstyr for - og det er på dette stadiet "alternativer" dukker opp i hodet, hvis de dukker opp. 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 Både og. Jeg vil si at en god oppskrift er idiotsikker i den forstand at en person som ikke er vant til å lage mat eller f.eks. har bakt brød før, også kan følge oppskriften og få et bra resultat. Om det er unødvendig å forklare prosessen trinn for trinn kommer jo an på nivået til leseren. (Jeg irriterer meg ikke over at en lasagneoppskrift forklarer hvordan man lager bechamelsaus, selv om jeg kan teknikken og sjelden gidder måle opp ingrediensene.) Men om du er vant til å lage mat, og kan grunnleggende teknikker, forstår funksjonen til ulike ingredienser osv. så er veldig mange oppskrifter overflødige. Jeg bruker sjelden oppskrifter sånn i hverdagen, og om jeg skal lage noe nytt gjør jeg det samme som Pringle over: leser mange forskjellige og ser hva de har til felles, hva som passer med hva jeg har og liker, osv. Ellers så kommer det jo litt an på hva poenget med oppskriften er. Oppskrifter skrevet av profesjonelle kokker er ofte "unødig kompliserte" i den forstand at de sjelden egner seg til hverdagsmat, men gir vel et bra bilde av hvordan gjenskape denne retten som du ellers måtte gått på restauranten til denne kokken for å prøve. Skal også sies at nybegynnere på kjøkkenet ofte syns oppskrifter er unødig kompliserte fordi de ikke forstår funksjonen til de ulike komponentene og prosessene, da. (Jeg lover at du smaker forskjell på en "kjapp og enkel" chana masala der du varmer opp en boks tomater, en boks kikerter og ferdig garam masala-krydder kontra en der du begynner med å frese hele krydder i olje, så løk, så chili-ingefær-hvitløk paste, resten av krydderne, osv. ) De beste oppskriftene syns jeg er de som er såpass gjennomtestet at du vet hverken ingredienser eller prosess har noe unødvendig dilldall - den amerikanske bloggen Smitten Kitchen er suveren der (og en av få kilder jeg faktisk følger oppskriftene til punkt og prikke). Anonymkode: 77996...ece 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 Enig!!! En del oppskifter er VM i overkompliserte, spes de til hu i mat fra bunnen.. det liksom 19 dråper sitronsaft, eller 3,5 gram salt, og det er sånn syk terping på at oppskrift mååå følges helt nøye ellers blir det mislykket!! Anonymkode: b4f43...fc6 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Enig!!! En del oppskifter er VM i overkompliserte, spes de til hu i mat fra bunnen.. det liksom 19 dråper sitronsaft, eller 3,5 gram salt, og det er sånn syk terping på at oppskrift mååå følges helt nøye ellers blir det mislykket!! Anonymkode: b4f43...fc6 Nja, det er vel grunner til det. Og de grunnene er så vidt jeg har forstått ikke at oppskriftene hennes er så perfekt finstemte at de er avhengige av pinlig nøyaktighet for å funke ... Anonymkode: 655b2...2d1 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 Etter min mening er det bare enkelte ting som trenger ganske presise ingrediensforhold, og det er der man skal lage ting som skal ha en viss konsistens og emulgere på riktig måte. Bittelitt for mye vann eller olje, for mye eller for lite egg kan gjøre at ting blir helt annerledes enn tenkt. For mye av noe så klumper alt seg totalt, for lite av noe så blir det bare tynt og vil aldri stivne som det skal. Ellers når det bare kommer til ting som å lage kraften på en suppe eller en gryte med mye forskjellige greier oppi så spiller det sjelden en stor rolle hvor mye man har i og kan lage det meste på øyemål. Man trenger liksom ikke måle at man skal ha fem åttedeler av en potet i, og kaste de siste tre åttedelene. Man runder opp og ned, tar det man har, har i ting til maten er passe tykk, salter til den er passe salt, og ser sånn noenlunde på øyemål hvor mye av forskjellig krydder som skal i. En liten dæsj fløte om den skal være god for helsen, en større dæsj fløte om den skal være god på smak. Anonymkode: 7d282...bbe
Gjest Albbas Skrevet 10. februar 2021 #7 Skrevet 10. februar 2021 Syns ikke det at oppskrifter er nøyaktige gjør dem kompliserte. Tvert imot gjør det dem enkle, fordi du ikke trenger stor kompetanse i utgangspunktet for å følge dem. Med erfaring kan man gjøre mer uten mål - men en detaljert oppskrift hindrer deg jo ikke i det. Mamma har for eksempel aldri greid å lære meg å lage sausene hun lager, fordi alt bare er "på slump". Umulig å forholde seg til for en nybegynner. Etter å ha fulgt nøyaktige oppskrifter en stund kan jeg derimot gå tilbake til mamma og studere mer nøye hva det egentlig er hun gjør, for å gjøre det samme. Nå klarer jeg å forholde meg til "ha i litt rømme". Amerikanske oppskrifter på nett derimot... HAT! De skriver jo en hel novelle før oppskrifta kommer. Jeg orker ikke all den scrollinga, melder meg bare ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå