AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #21 Skrevet 9. februar 2021 Hvis du er ute etter en bamsete, aktiv og utrolig flott hund som er dyktig med barn og elsker mennesker så vil jeg anbefale Presa Canario. Ja, det er en sta rase, men en rase du får så vanvittig med kjærlighet fra. De er tålmodige og setter sine egne foran alt annet. De ser opp til eierne sine, og respekterer deg høyere enn noe annet. Derfor stikker de heller ikke av, de holder seg nær deg og trives best i trygge og kjente omgivelser. De er lett-trente og elsker å bli stimulert med utfordringer, både fysisk og mentalt. Rasen er avlet for å gjete kveg, og har derfor godt lynne blant andre dyr. Utfordringen med Presa Canario er at dem er samkjønnsaggressive. Anbefaler absolutt ikke å sette denne rasen sammen med andre hunder av samme kjønn. Det går bra sikkert med 9 av 10 av samme rase, men hvorfor ta sjansen 🙂 Anbefales ikke som førstegangs hund, men dette gjelder ikke dere som har hund fra før. Anonymkode: b7b82...f29
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #22 Skrevet 9. februar 2021 On 2/8/2021 at 1:50 AM, AnonymBruker said: Vi driver en stor gård, mannen er da hjemme, det er rolig og fredelig her, og naboen på samme tun har også en hund. Vi har en hund som snart er 15. Så vi kunne tenkt oss en valp til våren, og ser mye nytte i at den eldre lærer den yngre litt hundevett i tillegg til den jobben vi legger i. Jeg har veldig lyst på en bamsete hund. Som er mild og grei mot unger og andre dyr. Fra før av har vi labrador. Hvordan er pyreneerhund? Familien hadde en pyremeer for mange år siden, og den lukter visst og fant ikke roen. Måtte ut og utforske. Vi ønsker jo også en lojal hund som holder seg hjemme😊 kom med forslag!! Et liv med hund er viktig for oss. Leser at det er valpeboom pga covid. Jeg vil tro vi ligger bra an hvis oppdretter velger fritt? Anonymkode: 297eb...491 Berner sennen er hunden som passer på gård, med barn, er baksete og snill og kan være med på fine turer samt luske rundt sammen med mannen din. Anonymkode: 3ab2a...a1c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #23 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 21.32): Berner sennen er hunden som passer på gård, med barn, er baksete og snill og kan være med på fine turer samt luske rundt sammen med mannen din. Anonymkode: 3ab2a...a1c Enig i dette. Vi har hatt flere bernere, og de har vært blottet for jakt- og fluktinstinkt. Har kunnet være løse hvor som helst, og tar livet med ro. De blir gjerne med på tur i skog og mark, men de tar gjerne en rolig dag hjemme også. De er jo opprinnelig gårdshunder, og våre har gått bra sammen med andre dyr. Også er de veldig menneskeorienterte og kosete. Vi har ikke hatt noen helseproblemer med våre (godt oppdrett), selv om jeg vet at rasen har det «ryktet» på seg. Anonymkode: ba03c...bba 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #24 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Vi har ikke hatt noen helseproblemer med våre (godt oppdrett), selv om jeg vet at rasen har det «ryktet» på seg. Det er vesentlig mer enn et «rykte». Det er en etablert sannhet - bekreftet av raseklubben selv - at berner sennen er en rase med ekstremt mye helseplager. En snittalder på 6,9 år sier sitt. Ekstremt stor forekomst av kreft og plager i bevegelsesapparatet. De er verdens herligste hunder, men rasen er avlet så syk at det burde vært forbudt å avle videre på den i nåværende form. Det MÅ et innkryssningsprosjekt til for å redde rasen. Les RAS for rasen her: https://www.nkk.no/getfile.php/132050787-1535462834/Filer/RAS/RAS/Berner sennen RAS v1.pdf Anonymkode: a73a0...fc5 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #25 Skrevet 10. februar 2021 Vi har en jakthund, som er jaktavlet, for far liker jakt. Jaktavlede raser er stort sett friske. De blir ikke avlet for eksteriør, men jaktegenskaper. Så har vi en blandings som er en god gatemix av boxer,staff,bulldog, han er superhappy og turglad, alle liker tur Jeg stemmer for en gatemix, gjerne omplasserigshund Anonymkode: 22b09...043
Troyamin Skrevet 11. februar 2021 #26 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): . Så har vi en blandings som er en god gatemix av boxer,staff,bulldog, han er superhappy og turglad, alle liker tur Jeg stemmer for en gatemix, gjerne omplasserigshund Anonymkode: 22b09...043 Hvorfor bør man anskaffe seg en gatemix? Og attpåtil en omplasseringshund? Da vet du aldri hvilke driftsanlegg som ligger i hunden. Og proff så har du mistet halve hønseflokken, for jakt/bytte lå sterkt på noen av blandingene som var puttet inn i én hund! 2
bondevett Skrevet 11. februar 2021 #27 Skrevet 11. februar 2021 Vi driver også gård. Har to border Collier. Vi har sau da, så de jobber en del når det er sesong for det. Før de to vi har nå, så hadde vi en skikkelig fin og lodden og stor border collie. Hun luntet rundt på tunet, elsket alle ungene og var en helt herlig dame ❤️. Nå har vi to stykk fra arbeidslinje og de er vel intense for å bare være tun hunder. Men finner man rett border collie så er det også en god tunhund. Ellers er jo labrador og golden sikre kort. Det er jo en grunn til at de er populære. Ville lett etter raser som ikke stikker av, ikke jakter, ikke vokter. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #28 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er vesentlig mer enn et «rykte». Det er en etablert sannhet - bekreftet av raseklubben selv - at berner sennen er en rase med ekstremt mye helseplager. En snittalder på 6,9 år sier sitt. Ekstremt stor forekomst av kreft og plager i bevegelsesapparatet. De er verdens herligste hunder, men rasen er avlet så syk at det burde vært forbudt å avle videre på den i nåværende form. Det MÅ et innkryssningsprosjekt til for å redde rasen. Les RAS for rasen her: https://www.nkk.no/getfile.php/132050787-1535462834/Filer/RAS/RAS/Berner sennen RAS v1.pdf Anonymkode: a73a0...fc5 Jeg er veldig klar over dette. Det var nettopp derfor jeg satte «» rundt ordet rykte. Det kunne kanskje tolkes annerledes, men det var ment som en bekreftelse på at det var mer enn et rykte. Jeg kjenner godt til det du kommer med her, og fornekter det på ingen måte. Men det tar likevel ikke sannheten vekk fra at vi har hatt flere friske og fine Bernere som har blitt over 10 år gamle, og har levd gode liv. Anonymkode: ba03c...bba
M71 Skrevet 11. februar 2021 #29 Skrevet 11. februar 2021 Franskmennenes gårdsbikkje er ofte en rase som heter Beacueron. Utseendemessig er de mellom rottweiler og schæfer. De må brukes noe på både hode og kropp, men de er ikke like på som BC. https://www.nkk.no/raser/beauceron-article8286-815.html https://no.wikipedia.org/wiki/Beauceron
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #30 Skrevet 11. februar 2021 M71 skrev (1 time siden): Franskmennenes gårdsbikkje er ofte en rase som heter Beacueron. Utseendemessig er de mellom rottweiler og schæfer. De må brukes noe på både hode og kropp, men de er ikke like på som BC. https://www.nkk.no/raser/beauceron-article8286-815.html https://no.wikipedia.org/wiki/Beauceron Fungerer ikke godt som løshund på gård i Norge, med den hundeloven vi har i dag. "Beauceron er ingen hund for nybegynnere. Som rase er den frimodig, hurtig, robust og oppmerksom, men den trenger disiplin og en tydelig leder som den kan stole på. Da blir den gjerne også en sann venn og en god barnehund. Mot fremmende kan den være noe mistroisk, og rasen er ofte dominant." Anonymkode: f3d80...890
Abley Skrevet 12. februar 2021 #31 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 1.50): Vi driver en stor gård, mannen er da hjemme, det er rolig og fredelig her, og naboen på samme tun har også en hund. Vi har en hund som snart er 15. Så vi kunne tenkt oss en valp til våren, og ser mye nytte i at den eldre lærer den yngre litt hundevett i tillegg til den jobben vi legger i. Jeg har veldig lyst på en bamsete hund. Som er mild og grei mot unger og andre dyr. Fra før av har vi labrador. Hvordan er pyreneerhund? Familien hadde en pyremeer for mange år siden, og den lukter visst og fant ikke roen. Måtte ut og utforske. Vi ønsker jo også en lojal hund som holder seg hjemme😊 kom med forslag!! Et liv med hund er viktig for oss. Leser at det er valpeboom pga covid. Jeg vil tro vi ligger bra an hvis oppdretter velger fritt? Anonymkode: 297eb...491 Som gårdstunhund så passer ikke en del "eldre" raser for det. Mot det jeg nettopp skrev kan jeg anbefale Saint Bernard, de er store, myke og utrolig barnevennlige. Men de kan ha litt jakt i seg, uten at de prøver å drepe, men bare for å jage litt på gøy. Derfor kan den ikke gå ut av ditt synsfelt de første 2 - 2/5 årene om du ikke har stålkontroll på innkallingen. Husk at hunder telles som ulver dersom de prøver å gjete/angripe sau, og kan derfor bli skutt av gårdseier. Ellers tror jeg du overtenker hele greia. Alle hunder passer ypperlig som tur- og familiehund, de er utrolig tilpasningsdyktige og du slår ikke feil med noen rase så fremt du ikke vil at hunden skal utføre et spesifikt arbeid Jeg tror, uten å ha lest hele tråden, at du ikke ønsker en typisk jakthund. Dette utelukker da alle Spanieler, og alle voktraser, som Akita og Saint Bernard. Du kan kikke litt på Svensk Lapphund? Store, rolige og snille hunder, som ikke har mye jakt i seg. De kan gi en lyd om de hører skurring utenfor døra eller ser et rådyr i det fjerne, men ingenting som ikke enkelt kan trenes bort (dog med innsats).
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #32 Skrevet 12. februar 2021 Nå vil du jo ha en "bamsete" hund, så forslagt mitt er kanskje ikke helt perfekt, men som gårdshund synes jeg dansk svensk gårdshund er herlige. Livlige, familieglade og gode til å suse rundt på en gård og jakte rotter Anonymkode: 84a37...c8b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå