Gå til innhold

Serie-utro far - kutte kontakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Min far har vært utro mot min mor siden de giftet seg for 32 år siden, med et voldsomt antall damer. Mange per år. Dette er alt fra one-night stands til planlagte ferieturer og hyttebesøk bak min mors rygg. Han har hatt forhold over 5-6-7 år ved siden av min mor, ettersom disse har bodd i utlandet og min far har vært frem og tilbake for jobb. Alt dette er bekreftet og 100 % tilfellet, av både naboer og venner. Han har også bidratt økonomisk med noen av disse damene. Da jeg og min bror var 2 og 5 år gamle, og på familieferie - pleide også vår far å dra alene ut på byen om nettene, for så å sjekke opp damer. På gutteturer var han den eneste som alltid ville bo på annet hotell, OG bli igjen i baren etter at vennene hans hadde tatt kvelden, for å finne en ny dame. Han har tatt med en rekke damer på overnattingsbesøk på familiens hytte og han har dratt på ukelange ferier med "kjærester" han har hatt ved siden av. Og som om ikke dette var nok, har han behandlet min mor helt forferdelig - han rakker ned på henne uten grunn og behandler henne som søppel, men hun har stått for alt fra matpakke og hun har sponset hans reiser med andre damer (noe hun selvsagt ikke visste), så det har vært behagelig for ham å min mor i tillegg. Hun er verdens snilleste, men dessverre veldig naiv. Først i ettertid har dette kommet frem, og det hun fikk forklaringen på ting hun tidligere haded stusset på. Ved skilsmissen prøver han også å lure henne økonomiske for svært mange penger, og bare rakker ned på henne.

Som datter har jeg endelig høy terskel for å kutte kontakten med min far. Jeg har hørt forklaring fra begges side, for å prøve å være nøytral. I utgangspunktet mener jeg at mine foreldres relasjon ikke skal påvirke min relasjon med far. Likevel synes jeg at dette er så voldsomt, at jeg er i sjokk og har problemer med å forstå hvem han egentlig er. Nå har dette døyvet i noen år, og jeg ønsker ikke å ha kontakt med ham. Han viser null forståelse for barnas side, og at vi ikke synes noe om det han har gjort. Men han sier bare at han ikke ville gå fra min mor pga barna, enda dette skjedde da vi var i midten av tyveårene og flyttet ut for lengst ... Han fremstår ekstremt egoistisk og ser kun ting far sin side. Han forstår ikke at min bror og jeg har problemer med dette, og skjønner ikke hvorfor ikke alt er som før. Han rakker da ned på oss barna, fordi det er vi som har misforstått og det er oss det er noe galt med - særlig om vi er forsiktige med kontakten. Han blander seg også voldsomt i våre liv selv om han har flyttet inn til en ny dame. Jeg ønsker ikke kontakt, men han er desperat etter kontakt - men har klarer ikke å se at han har gjort noe som helst galt, det er bare oss det er noe file med for å ikke synes at dette er greit. Jeg har søkt hjelp mange steder og tar selvfølgelig ikke et valg ut fra et forum, men hadde vært superfint å få noen synspunkter 🙂

Anonymkode: 6e3ae...a68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS: Det må også legges til at min mor har gjort absolutt ALT for ham, og virkelig stått på!

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som han gjør det samme mot dere barn som han har gjort mot mor i alle år: Tråkker dere ned og gjør seg selv til offer. 

Hva skal du med han i livet? Hva godt kan han tilføre? Vil det gjøre opp mot det vonde? Hvilke verdier tilfører han deg?

Du har hatt en sinnsykt høy terskel for å kutte han ut, kutta min ut for mindre. Jeg personlig synes han faren din høres ut som en real drittsekk. 

Anonymkode: d3f79...2b0

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres ut som han gjør det samme mot dere barn som han har gjort mot mor i alle år: Tråkker dere ned og gjør seg selv til offer. 

Hva skal du med han i livet? Hva godt kan han tilføre? Vil det gjøre opp mot det vonde? Hvilke verdier tilfører han deg?

Du har hatt en sinnsykt høy terskel for å kutte han ut, kutta min ut for mindre. Jeg personlig synes han faren din høres ut som en real drittsekk. 

Anonymkode: d3f79...2b0

Takk, settes stor pris på svar! Og jeg er helt enig med deg! Måtte bare høre i tilfelle jeg hadde tenkt for mye og så var det egentlig ikke så ikke likevel. Blir dessverre litt blind på det! Så jeg trenger å høre akkurat det du sa der 🙂 takk !!

Skrevet

*Mente ikke så ille!

Skrevet

Jeg hadde aldri kuttet ut min egen far pga hans utroskap. Det han har gjort mot din mor en forferdelig, men det betyr ikke at han ikke skal få lov til å ha sin egen sønn og datter i sitt liv. Det er mange menn og kvinner som ikke passer inn i forhold, de utro så fort de får anledning, han kan likevel elske barna sine på sin egen måte. Jeg hadde fokusert på å fortelle min mamma hvor høyt jeg verdsetter alt hun har gjort for oss barna, støttet henne til å kanskje finne kjærligheten på nytt. Samtidig hadde jeg beholdt faren min i mitt liv. Han trenger ikke å være feilfri eller perfekt for å få lov til å være faren din. Du kan vel finne på små ting dere kan gjøre, for å hygge dere sammen? Det trenger ikke å være mer komplisert enn som så. 

Anonymkode: 5be1d...b0e

Skrevet

Jeg ville heller ikke kuttet ut min far om han var utro mot min mor. 

Skrevet

TS: En del av problemet er da også daglige løgner for oss barna, for å skjule hva han har drever med. Nå i ettertid nekter han for alt og vil ikke unnskylde noen ting. Han takler heller ikke at vi ønsker å snakke om dette, og svarer bare med å rakke ned på oss. Han blir uvenner med absolutt alle, og er vanskelig å forholde seg til. Hadde han vært utro et par ganger, hadde jeg selvsagt oversett dette. Utfordringen her er at omfanget er så voldsomt. Han sier det er noe galt med oss barna som ønsker å snakke om dette, og at vi sier at ting blir jo litt forandret selv om vi eventuelt skal ha kontakt. Han snakker ikke pent om oss til andre og nekter for alt han har gjort. Jeg tør ikke lenger å fortelle ham personlige ting, fordi jeg vet han vrir og vender på det til noe negativt, og bruker det når han har behov for det, samt deler personlige samtaler og utfordringer med utenforstående. Føler at jeg da bare har kontakt med ham fordi jeg ikke ønsker å såre ham ved å bryte kontakten. Personlig får jeg ingenting ut av det dessverre, derimot ble kontakten såpass belastende at jeg oppsøkte psykolog. Ikke helt lette det her! 

Skrevet (endret)

Om min far hadde ved et engangstilfelle vært utro, eller hatt 2-3 ONS i løpet av 20 år og vært snill mot mor så ville jeg tilgitt. Men slik din far holder på så høres han ikke god ut. Han skjønner ikke at han oppført seg som en dritt og har oppført seg som en dritt. Han ser alt kun fra sitt eget perspektiv. 

Jeg hadde for lengst kutta ut en slik giftig person ut av mitt liv. Sagt ifra hvorfor, slettet, blokkert og unngått all mulig forsøk på kontakt fra hans side. 

En far er en far, men det for da være grenser hvor drittsekk man kan være her i livet. 

Det at han påfører seg offer rollen og ikke forstår at problemer skal snakkes om er jo enda verre.

Gjør deg selv en tjeneste og kutt kontakten.

Endret av WonderWomaan
  • Liker 5
Skrevet

Det er jo ikke "bare" det at han har vært utro som er en sak her. Han har jo behandlet bpde din mor og dere barn som dritt i mange år,og gjør det enda. Skjønner deg godt om du ikke vil ha kontakt med ham. Han vil jo bare tilføre negativitet og dårlig psyke hos deg.

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Shit.....

Min umiddelbare reaksjon til overskriften var «nei, hva har dette med dere å gjøre», men:

dette var DRØYT. Ekstremt sjukt og drøyt.

Han høres virkelig ordentlig kjip ut uten tvil.

Han hadde jeg overhodet ikke hatt kontakt med, og vært veldig tydelig på hvorfor. 

Skrevet

Jeg tok min far i utroskap da jeg var 18 år. Jeg har slitt med respekt for min far siden, og lytter aldri på moralske råd fra ham. Praktiske råd ok, men moralske råd fra ham bare fnyser jeg av. Han mistet all rett til å være moralsk rådgiver ved å velge å være umoralsk selv. 

Om min far var slik som din TS ville jeg ikke hatt kontakt nei. Moralsk forkastelige personer har jeg ikke behov for i mitt liv. 

Anonymkode: 3e61c...311

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tok min far i utroskap da jeg var 18 år. Jeg har slitt med respekt for min far siden, og lytter aldri på moralske råd fra ham. Praktiske råd ok, men moralske råd fra ham bare fnyser jeg av. Han mistet all rett til å være moralsk rådgiver ved å velge å være umoralsk selv. 

Om min far var slik som din TS ville jeg ikke hatt kontakt nei. Moralsk forkastelige personer har jeg ikke behov for i mitt liv. 

Anonymkode: 3e61c...311

Utroskap er dessverre ganske vanlig i mange relasjoner, og det er alltid mange sider av det barna aldri får vite om.

TS sim historie var fundamentalt annerledes enn den gjengse affair altså.

Dette er jo langt forbi ordinært utroskap. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ved skilsmissen prøver han også å lure henne økonomiske for svært mange penger, og bare rakker ned på henne.

En ting er utroskapen, men dette hadde jeg reagert sterkt på. 

Skrevet

Beklager at faren din er en drittsekk. Du kan selvsagt alltid bryte kontakten med hvem du vil, og å være forelder betyr ikke at man har fripass til å være et elendig menneske. Han behandler jo også deg dårlig, og respekterer ikke grensene dine. 

Har et lignende tilfelle i familien, jeg har ikke endret kontakten selv, da vi ikke er så nære, men begge barna hans har nedjustert kontakten til et minimum. Der var han notorisk utro, men likevel en god far og ektemann, og var både rettferdig og generøs i skilsmissen. Hadde han i tillegg vært en dårlig person hadde nok de også kuttet helt. 

Anonymkode: f0e5f...dfb

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde kuttet kontakt.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en ekstremvariant av narsissisme i mine ører. Jeg orker ikke å forholde meg til slike folk i det hele tatt.

Anonymkode: 72a19...29e

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde kuttet ham ut. Dette handler ikke om å ha gjort noen menneskelige feil eller å ha hatt en enkeltstående affære eller et fylleknull man angrer på. Dette handler om å systematisk ha tråkket på sin kone og sin familie i alle år, løyet, utnyttet, misbrukt felles økonomi, rakket ned på sine nærmeste og vært et generelt illojalt drittmenneske. Utroskap i den vanvittige skalaen som beskrives her er en form for emosjonell mishandling i mine øyne. Han virker blottet for empati, og sånne personer skal man være ekstremt forsiktig med å inkludere i livet sitt.

Anonymkode: 0db90...af3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...