Gå til innhold

Barn som allerede er bosatt i fosterhjem - mulig å få dem flyttet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en fetter (15) og en kusine (11) som er bosatt i fosterhjem. Mine egne foreldre er skilt, men far har min yngste søster (13) på fulltid. Jeg (31) og min bror (29) har jo flyttet hjemmefra for lengst. 

Spørsmålet mitt er om det er mulig for min far å søke om å bli fosterfar spesielt for min fetter og kusine (som jo er hans nevø og niese)? Barna ble tatt fra deres foreldre da de var ganske små, så vi har ikke hatt så mye kontakt med dem.
 Jeg og familien min er joviale mennesker og setter familietid veldig høyt på lista. Vi blir også veldig fort kjent med mindreårige. Alle mindreårige som vi møter begynner å like oss og knytter seg veldig til oss med en gang. Vi er glad i barn.

Min far har svært god økonomi. Det er jo 3 rom som står ledig i huset hans nå, derfor vi har snakket litt om dette. min far og min onkel hadde ikke særlig kontakt pga uenigheter før, men nå har de ordnet opp dem i mellom. Far er selvfølgelig glad i sin niese og nevø, og ønsker derfor å stille opp for dem. Forklarte han litt om det å bo i fosterhjem (siden han ikke helt visste hvordan det foregikk), så han ønsker å være der for dem slik at de kan bo hos ham til de får egne familier. 

Anonymkode: f5629...cf6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er neppe klokt å enda en gang rive opp barnas røtter og flytte dem, hvis de har det bra der de bor. Spesielt ikke til en gubbe som ikke helt vet hva fostdrhjem er.

Dere kan jo ha kontakt med dem uten at de må flytte?

Anonymkode: f3296...81d

• Liker 41
Skrevet

Så nå som han vet at han får godt betalt for å ha fosterbarn, ja da vil han plutselig stille opp? 

Anonymkode: 6c9ca...3a1

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei.

Jeg har en fetter (15) og en kusine (11) som er bosatt i fosterhjem. Mine egne foreldre er skilt, men far har min yngste søster (13) på fulltid. Jeg (31) og min bror (29) har jo flyttet hjemmefra for lengst. 

Spørsmålet mitt er om det er mulig for min far å søke om å bli fosterfar spesielt for min fetter og kusine (som jo er hans nevø og niese)? Barna ble tatt fra deres foreldre da de var ganske små, så vi har ikke hatt så mye kontakt med dem.
 Jeg og familien min er joviale mennesker og setter familietid veldig høyt på lista. Vi blir også veldig fort kjent med mindreårige. Alle mindreårige som vi møter begynner å like oss og knytter seg veldig til oss med en gang. Vi er glad i barn.

Min far har svært god økonomi. Det er jo 3 rom som står ledig i huset hans nå, derfor vi har snakket litt om dette. min far og min onkel hadde ikke særlig kontakt pga uenigheter før, men nå har de ordnet opp dem i mellom. Far er selvfølgelig glad i sin niese og nevø, og ønsker derfor å stille opp for dem. Forklarte han litt om det å bo i fosterhjem (siden han ikke helt visste hvordan det foregikk), så han ønsker å være der for dem slik at de kan bo hos ham til de får egne familier. 

Kan ikke din far være den gode morsomme onkelen for dem? Barn i fosterhjem, spesielt et sted de har vært fra de var små, bør ikke forflyttes uten grunn, som dårlige foster-foreldre. De har dannet et bånd, med fosterfamilie, ingen grunn til å flytte på dem. Det at din far har ledige rom og god økonomi, har ingenting å si. Han hadde mulighet til å komme fram og ønske om å ta de inn fra barndommen av. Det gjorde han ikke. 

Men de bør jo ha kontakt med dere alle som er familie med dem. Være en god onkel og søskenbarn. 

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så nå som han vet at han får godt betalt for å ha fosterbarn, ja da vil han plutselig stille opp? 

Anonymkode: 6c9ca...3a1

Det her var litt unødvendig. Går an å spørre ordentlig.
Han visste ikke engang at barna var bosatt i fosterhjem før han og broren hans kom på talefot igjen. Og han vet ikke engang at fosterforeldre får betalt for det. Han har en annen niese som han nesten oppdrar som sitt eget barn fordi hun er hos ham hele tiden. Bor bokstavelig talt hos ham 3 dager i uka til vanlig og i nesten alle ferier/fridager.

som sagt, han har svært god økonomi og har ingen interesse for mere penger fra staten.

• Liker 5
Skrevet
sonush skrev (8 minutter siden):

Kan ikke din far være den gode morsomme onkelen for dem? Barn i fosterhjem, spesielt et sted de har vært fra de var små, bør ikke forflyttes uten grunn, som dårlige foster-foreldre. De har dannet et bånd, med fosterfamilie, ingen grunn til å flytte på dem. Det at din far har ledige rom og god økonomi, har ingenting å si. Han hadde mulighet til å komme fram og ønske om å ta de inn fra barndommen av. Det gjorde han ikke. 

Men de bør jo ha kontakt med dere alle som er familie med dem. Være en god onkel og søskenbarn. 

Jo, selvfølgelig kan han være bare onkel.
De har blitt flytta på flere ganger, og om det skulle skje igjen så vil han gjerne ta dem inn. Om ikke, så vil han selvfølgelig ikke ødelegge båndet de har med fosterforeldrene.

Han visste jo ikke at de ble satt i fosterhjem før nå i senere tid. Men dette har bare vært litt prat i hjemmet, men ikke noe vi skal gå til saks med for å ødelegge for barna.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, selvfølgelig kan han være bare onkel.
De har blitt flytta på flere ganger, og om det skulle skje igjen så vil han gjerne ta dem inn. Om ikke, så vil han selvfølgelig ikke ødelegge båndet de har med fosterforeldrene.

Han visste jo ikke at de ble satt i fosterhjem før nå i senere tid. Men dette har bare vært litt prat i hjemmet, men ikke noe vi skal gå til saks med for å ødelegge for barna.

Det høres bedre ut. Synd at små barn trenger å flytte på seg mange ganger. Jeg forstår behovet da. Det er fint at han ønsker å bidra, om behovet oppstår, men håper mest på at behovet ikke oppstår. 

• Liker 1
Skrevet

Mulig er det jo, men hvorfor vil dere flytte barn fra et hjem de har bodd i siden de var små? 

Anonymkode: 641eb...0e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mulig er det jo, men hvorfor vil dere flytte barn fra et hjem de har bodd i siden de var små? 

Jeg ser at tittelen jeg skrev var litt feil eller mistolkes veldig. Absolutt ikke meningen å flytte dem uten grunn, men å hoppe inn dersom de skulle bli flyttet igjen. Søke om å få dem flyttet til et familiemedlem da.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser at tittelen jeg skrev var litt feil eller mistolkes veldig. Absolutt ikke meningen å flytte dem uten grunn, men å hoppe inn dersom de skulle bli flyttet igjen. Søke om å få dem flyttet til et familiemedlem da.

Det er mulig og ofte ønskelig. 

Samtidig er det slik at det ofte kan være en del utfordringer hos barn i fosterhjem som gjør at en enslig voksen med et barn fra før kanskje ikke vil være et godt valg som omsorgsperson. Men det kan jo være tilfelle. 

• Liker 1
Skrevet

Han kan kontakte bvt å si han er slekt som ønsker kontakt med barnet. Så kan de evt få kontakt om barnet ønsker det. Om det skulle være nødvendig med en ny flytting, skal slekt og nettverk sjekkes ut først, men det kan være at han ikke vil oppfylle kriteriene, eks. fordi han er alene med barn og andre forhold. Å tenke en flytting, er lite hensiktsmessig da ingenting tilsier at barnet skal det. Men alltid flott med kontakt med slekt om dette skulle være bra for og ønskelig for barnet

Anonymkode: be419...67e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han kan kontakte bvt å si han er slekt som ønsker kontakt med barnet. Så kan de evt få kontakt om barnet ønsker det. Om det skulle være nødvendig med en ny flytting, skal slekt og nettverk sjekkes ut først, men det kan være at han ikke vil oppfylle kriteriene, eks. fordi han er alene med barn og andre forhold. Å tenke en flytting, er lite hensiktsmessig da ingenting tilsier at barnet skal det. Men alltid flott med kontakt med slekt om dette skulle være bra for og ønskelig for barnet

Slekt og nettverkskal slett ikke alltid sjekkes ut først. Det kan være gode grunner til at barn ikke bør plasseres hos noen som kjenner eller er en del av biologisk familie. 

Anonymkode: a8f80...2fa

• Liker 7
Skrevet

Dere vet jo ikke om de har det bra der de er nå eller ikke? Jeg ville nok funnet ut av det først og tenkt mest på hva som er best for dem. Tror det er veldig varierende om man har det bra hos fosterfamilie eller ikke. Men det er et fint tilbud av dere, og sikkert en avgjørelse noen andre må ta. Uansett kan dere sikkert ta opp kontakten med den hvis dere vil. 

Anonymkode: d8bb7...f31

Skrevet

Du skriver at dere er en familie som setter familietid veldig høyt, men faren din har gått mange år uten å ha noe kontakt med sin egen bror? Her er det noe som skurrer. 

Anonymkode: 18b79...336

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du skriver at dere er en familie som setter familietid veldig høyt, men faren din har gått mange år uten å ha noe kontakt med sin egen bror? Her er det noe som skurrer. 

Anonymkode: 18b79...336

Vel, hvem tror du er den vanskelige her? Mest sannsynlig han som mista barna sine.. 

Anonymkode: d8bb7...f31

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei.

Hvor var faren din da de ble plassert for mange år siden da??? 

Anonymkode: 2fc7f...573

• Liker 3
Skrevet

Hva har at dere er joviale med saken å gjøre?

• Liker 2
Skrevet
minister-mio skrev (5 minutter siden):

Hva har at dere er joviale med saken å gjøre?

Ikke vanskelig å skjønne. Hun prøvde å forklare hva slags familiedynamikk de har.

Anonymkode: 470b7...552

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke vanskelig å skjønne. Hun prøvde å forklare hva slags familiedynamikk de har.

Anonymkode: 470b7...552

Og at de er joviale beskriver familiedynamikken?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slekt og nettverkskal slett ikke alltid sjekkes ut først. Det kan være gode grunner til at barn ikke bør plasseres hos noen som kjenner eller er en del av biologisk familie. 

Anonymkode: a8f80...2fa

Ja, og da skal det foreligge en vurdering på det jf «sjekket ut»

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...