Brunello Skrevet 2. mai 2021 #41 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Kvalitet innebærer ikke nødvendigvis stor størrelse og luksuriøs utførelse. OBOS bør huske på medlemmene sine og bygge flest boliger slik at man i størst mulig grad skaper muligheter til å kjøpe seg inn i boligmarkedet. OBOS krever jo også et medlemskap for å kunne ta del i en del av godene, så nei: Det er ikke som en hvilken som helst boligutbygger. Hvis OBOS ikke lenger ønsker dette, så får de heller være ærlige ovenfor sine medlemmer slik at vi kan melde oss ut. Det er ingen andre rent profittdrevne boligutbyggere som krever et medlemskap som har en årlig kontingent, og jeg har ikke noe ønske om å betale et medlemskap for et boligselskap som ikke lenger er til for sine medlemmer. Sagt med andre ord: OBOS får i fremtiden velge hvem de er, og skal de kun tenke profitt så får de legge ned hele greia rundt medlemskap og endre vedtektene sine. Anonymkode: 68cd5...7b3 Poenget mitt er at majoriteten av Obos medlemmer ikke ønsker billige leiligheter som er blitt billige fordi det er spart på alt. Obos medlemmer er som alle andre kjøpere. De ønsker gode hjem av høy kvalitet. Og dersom Obos bygger like boliger som andre og selger de billigere, er det bare noen få av medlemmene som vil nyte godt av det. Ved salg vil leilighetene selges i det åpne markedet, og all gevinst går til de som var så heldige å kjøpe ny leilighet. Vil føre til utbredt spekulasjon.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #42 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): DET ER JO IKKE OBOS SIN FEIL AT HEKKEN IKKE HAR VOKST 😂😂😂 Altså herregud folkens! 😂 Anonymkode: 17315...1d0 Jo det er det når de selger leiligheter og sier at de skal ta seg av fellesområdene de 5 første årene. Anonymkode: 8fd43...cbe
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #43 Skrevet 2. mai 2021 OBOS er noen sleipe åler som lurer unge og dumme til å tro at de er snille og vil folk det beste. Anonymkode: c411a...6fa 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #44 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): OBOS er ikke en entreprenør! Utbygger, tiltakshaver. Entreprenør er jo de som bygger. Anonymkode: 5840b...b3b Greit nok, feil bruk av ord av meg. Men det spiller liten rolle i praksis, det er OBOS som er byggherre eller representerer byggherre i mange prosjekter der det bygges boliger jeg mener ikke er forenlig med OBOS' profil. Anonymkode: 68cd5...7b3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #45 Skrevet 3. mai 2021 Brunello skrev (13 timer siden): Poenget mitt er at majoriteten av Obos medlemmer ikke ønsker billige leiligheter som er blitt billige fordi det er spart på alt. Obos medlemmer er som alle andre kjøpere. De ønsker gode hjem av høy kvalitet. Og dersom Obos bygger like boliger som andre og selger de billigere, er det bare noen få av medlemmene som vil nyte godt av det. Ved salg vil leilighetene selges i det åpne markedet, og all gevinst går til de som var så heldige å kjøpe ny leilighet. Vil føre til utbredt spekulasjon. Skal si meg enig i at folk flest nok ikke ønsker "billig skit" lenger. Men det er likevel en forskjell fra å bygge nøkternt (men i likevel i ålreit kvalitet) til det å bygge mer luksuriøst og gjerne stort. Jeg mener OBOS sitt mandat fortsatt er å bygge aller flest av de nøkterne boligene, jeg er i hvert fall ikke kjent med noen vedtektsendring hos dem. At man bygger noen veldig få store og mer ekstravagante boliger er neppe et problem i det store og hele, men antallet av disse bør ikke bli stort. Jeg kan forstå utfordringen med at det da er de som kjøper først som sannsynligvis da vil få de laveste prisene. Men sånn må det jo nesten være, man kan ikke styre hva privatpersoner selger sine leiligheter for i etterkant på samme måte. Men har man en jevn utbyggingstakt av nøkterne leiligheter vil det allikevel være en god del som får ta del i dette. Spekulasjon kan bremses av regler rundt kjøp, og slik er det på papiret allerede (hvert fall da jeg kjøpte ble jeg opplyst om det), i form av at man kun skal kunne eie en obos tilknyttet bolig av gangen. Husk også at man må ha medlemskap i OBOS, og da forventer man jo at det drives innen vedtektene som jo egentlig er nåtidens versjon av sosial boligbygging. Anonymkode: 68cd5...7b3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #46 Skrevet 3. mai 2021 Obos var i sin tid kjent for å bygge gode bomiljøer, der det ble satt av plass til fellesskapet, og der det var nøkterne vedlikeholdskostnader over tid, fordi det ble bygget med tanke på at det skulle vare lenge. Den gangen var det plass til lekeplasser og tørkebod og små skogsområder og fellesvaskeri og velhus og fotballbane og felles grillplass. Dermed ble det et mer komplett bomiljø, der det ikke var så ille at leiligheten var liten, fordi det var god plass ute, som alle kunne bruke, og som egnet seg for nesten all bruk. (Og det var ikke behov for alle fasiliteter inne, for noen fantes på deling, og lagring kunne gjøres i boder på loft og i kjeller.) I dag bygger OBOS mer som andre utbyggere. De bygger boliger. Gjerne med upraktisk (arealmaksimert) planløsning, og uten mer enn et minimum av utearealer. (Da gjerne en lekeplass for de minste, men ikke noe for de voksne eller litt større barn.) Skog, velhus og felles grillplass utgår. (Om mulig river man skog og fotballbane og sånt fra tidligere byggeprosjekter for å bygge flere boliger tett på "der folk vil bo" uten tanke på hvorfor det er akkurat der folk vil bo.) Det handler om butikker på gateplan, parkeringskjeller og trafikk tett på, og å samle utearealer i "torg" mellom blokkene. For vi skal alle bo så "urbant" og moderne, med åpne løsninger og store terrasser til hver leilighet. Det skal være vareleveranser til butikkene og parkering for alle kundene og vei tett på alle steder. Trygge skoleveier er ikke så viktig, for folk flytter jo ut av byen i hus når de får barn, gjør de ikke? Altså, før var OBOS en boligbygger som bygget gode boliger og gode bomiljøer for vanlige folk, til en pris folk hadde råd til å betale. En leilighet fra OBOS ble tildelt på trekning, etter ansenitet (Og behov). Og en god OBOS-ansenitet var gull verd (og gikk i arv) fordi den kunne hjelpe deg inn på boligmarkedet, og ga også videre tilgang til større bolig ettersom det trengtes. Når OBOS begynner å bygge boligfelt på steder der nærmeste naboer (som også er OBOS-medlemmer, fordi det er et OBOS borettslag.) protesterer, fordi det ødelegger deres bomiljø, så kan det ikke lenger sies at de jobber for medlemmenes interesser. De jobber kun for noen av medlemmene, og er arrogante overfor det store flertallet. Når de i tillegg har det slik at det nå er flere stemmeberettigede representanter på generalforsamlingen som er "boligsøkere" enn det er representanter for de som faktisk bor i OBOS borettslag, og som da med en stemme representerer mange, så er det jo kanskje ikke rart at hele selskapet går i feil retning i forhold til hva medlemmene faktisk ønsker. Anonymkode: 509e1...cfb 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #47 Skrevet 25. juni 2021 Håper vi blir kvitt sjefen og styret i OBOS til neste år. De har jo misforstått sin oppgave totalt. Virker som om det handler mer om å sikre seg og sine enn å bygge boliger til medlemmene (altså eierne). Anonymkode: fc197...d10
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #48 Skrevet 25. juni 2021 Vet ikke hva et gjennomsnittlig boliglpn ligger på i kostnad pr mnd, men hvis man antar at summen av lån og betaling av fellesgjeld på en ettroms på drøyt 20 m2 ligger på ca 12000 pr mnd så vil jeg ikke si at det er en spesielt sosial foretningsmodell. Det er helt greit, men da de trenger ikke å markedsføre det som at de er til for folk med stram økonomi Anonymkode: b0d4d...1b7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå