AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #21 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): OBOS dreier seg om at ledelsen skal håve inn mest mulig penger til seg selv. Anonymkode: fc197...d10 Slik som COOP og andre "medlems"-eide bedrifter. Anonymkode: de38c...095 2
Brunello Skrevet 2. mai 2021 #22 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 15.00): OBOS gjør ikke en dritt for vanlige mennesker med vanlige jobber. Burde lagt ned hele den falske organisasjonen. "Medlemmenes boligdrømmer skal realiseres gjennom å skaffe gode boliger til en fornuftig pris..." Ja, særlig! Anonymkode: fc197...d10 Hvordan mener du at OBOS skal selge billigere enn andre? Alternativet da er at boligene må prisreguleres, for billig leilighet kan jo ikke bare gjelde for den første som kjøper. Og en prisregulerte leilighet vil bli uselgelig. Ingen vil kjøpe en Prisregulert OBOS-leilighet for kr 3 000 000,- fremfor en tilsvarende til 3 500 000,- som ikke er prisregulert. Da har man tapt mye når man selger og skal ha noe annet.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #23 Skrevet 2. mai 2021 Mitt største problem med Obos er at de leverer elendig kvalitet på nye boliger gjennom Veidekke/Nordr og at det er en evig kamp å få de til å rette opp i feil. De har også en tendens til å lyve i prospektene og selge ting som man faktisk ikke får, som feks felles gjesteparkering for oss som bor her, som vi ikke kan bruke på dagen. Samt at de pynter veeeeldig på bildene på prospektene, jeg ble solgt en leilighet med grønn og frodig hekk, som er alt annet enn grønt og frodig, den er så spinkel at jeg ikke tror det kan kalles en hekk engang. Og sånn er den fortsatt etter mange år. Anonymkode: 8fd43...cbe 3
Brunello Skrevet 2. mai 2021 #24 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da har du ikke lest deg opp på OBOS historie, for å opptre som en hvilken som helst annen utbygger har aldri vært mandatet. Det er ikke profitt på bekostning og alt annet og deretter punktum. OBOS sitt hovedvirke har vært (og er fortsatt i teorien) å bygge boliger til en fornuftig pris, ikke profittmaksimering. Anonymkode: 68cd5...7b3 Og du forstår heller ikke OBOS historie. Grunnen til at OBOS kunne selge billig, var at de fikk tomtene mer eller mindre gratis. Nå er tomtekostnaden en utbygger betaler over en million pr. Leilighet.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #25 Skrevet 2. mai 2021 Brunello skrev (10 minutter siden): Hvordan mener du at OBOS skal selge billigere enn andre? De kan lage leiligheter som folk etterspør. Velge billigere løsninger som likevel har god kvalitet, droppe å selge nesten 200 leiligheter til kompis av firmaet, slutte å sponse alt mulig tull på medlemmenes bekostning, ha lavere lederlønninger. Hvorfor i all verden lager Obos leiligheter til titalls millioner? Obos er så store og har så mye makt at de kan påvirke eiendomsmarkedet. Anonymkode: fc197...d10
Brunello Skrevet 2. mai 2021 #26 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De kan lage leiligheter som folk etterspør. Velge billigere løsninger som likevel har god kvalitet, droppe å selge nesten 200 leiligheter til kompis av firmaet, slutte å sponse alt mulig tull på medlemmenes bekostning, ha lavere lederlønninger. Hvorfor i all verden lager Obos leiligheter til titalls millioner? Obos er så store og har så mye makt at de kan påvirke eiendomsmarkedet. Anonymkode: fc197...d10 Fordi OBOS- medlemmene etterspør dyre leiligheter. OBOS er ikke en organisasjon utelukkende for fattige og førstegangskjøpere. Dersom myndighetene ønsker at OBOS skal hjelpe til med å bygge for de som skal inn på boligmarkedet, må de betale OBOS for det. Jeg er OBOS medlem, og min neste leilighet er i segmentet +/- 100 kvadratmeter i prisklassen +/- 10 millioner.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #27 Skrevet 2. mai 2021 Brunello skrev (14 minutter siden): Fordi OBOS- medlemmene etterspør dyre leiligheter. OBOS er ikke en organisasjon utelukkende for fattige og førstegangskjøpere. Dersom myndighetene ønsker at OBOS skal hjelpe til med å bygge for de som skal inn på boligmarkedet, må de betale OBOS for det. Jeg er OBOS medlem, og min neste leilighet er i segmentet +/- 100 kvadratmeter i prisklassen +/- 10 millioner. 10- millioner er ikke titalls millioner... De må bygge for vanlige folk. De som kan kjøpe for 10 millioner og oppover burde ikke være noe obos brukte tid på. Anonymkode: fc197...d10 1
Brunello Skrevet 2. mai 2021 #28 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 10- millioner er ikke titalls millioner... De må bygge for vanlige folk. De som kan kjøpe for 10 millioner og oppover burde ikke være noe obos brukte tid på. Anonymkode: fc197...d10 Hvorfor ikke? OBOS skal bygge for alle medlemmene.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #29 Skrevet 2. mai 2021 Brunello skrev (29 minutter siden): Hvorfor ikke? OBOS skal bygge for alle medlemmene. Hele poenget med at obos ble etablert var å bygge rimelige boliger slik at folk fikk et sted å bo. Å bygge leiligheter til nesten hundre millioner beviser at ledelsen lever i sin egen boble, og at man snarest må få inn folk som ikke vil drive med slikt tøv. Samme gjelder sponsingen av alt mulig tull med medlemmenes penger. Anonymkode: fc197...d10 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #30 Skrevet 2. mai 2021 Brunello skrev (3 timer siden): Og du forstår heller ikke OBOS historie. Grunnen til at OBOS kunne selge billig, var at de fikk tomtene mer eller mindre gratis. Nå er tomtekostnaden en utbygger betaler over en million pr. Leilighet. Og så? Naturlig nok er det dyrere i dag enn for 50 år siden, men det er like fullt mulig å bygge nøkterne leiligheter i dag selv om man må betale mer for tomteprisen per leilighet. Jeg syntes ikke å bygge svært store luksusleiligheter er OBOS sin misjon. Det er nok av andre utbyggere som gjør det. Anonymkode: 68cd5...7b3 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #31 Skrevet 2. mai 2021 Jeg har fulgt litt med på hvordan ledelsen holder på og hvor utrolig arrogante de er. Dette er ikke folk som bygger boliger for å være snille, dette er pur ekte kyniske kapitalister. Anonymkode: 3556a...3e1 5
Brunello Skrevet 2. mai 2021 #32 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hele poenget med at obos ble etablert var å bygge rimelige boliger slik at folk fikk et sted å bo. Å bygge leiligheter til nesten hundre millioner beviser at ledelsen lever i sin egen boble, og at man snarest må få inn folk som ikke vil drive med slikt tøv. Samme gjelder sponsingen av alt mulig tull med medlemmenes penger. Anonymkode: fc197...d10 Den ene til 100 mill var ingen god ide. For øvrig bygger OBOS leiligheter medlemmene ønsker. Hva hensikten var for 80 år siden er ikke relevant. Det var helt andre forhold da, og helt andre rammebetingelser. Mange av Obos medlemmer synes for øvrig sponsing er bra. Obos driver i et kommersielt marked, og konkurrerer med andre aktører. De kan ikke leve et eget liv på sidelinjen.
Brunello Skrevet 2. mai 2021 #33 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og så? Naturlig nok er det dyrere i dag enn for 50 år siden, men det er like fullt mulig å bygge nøkterne leiligheter i dag selv om man må betale mer for tomteprisen per leilighet. Jeg syntes ikke å bygge svært store luksusleiligheter er OBOS sin misjon. Det er nok av andre utbyggere som gjør det. Anonymkode: 68cd5...7b3 Obos bygger leiligheter til medlemmene. Det er veldig mange av Obos-medlemmene som etterspør leiligheter av høy kvalitet. Skal Obos bygge for de som vil ha dårlig standard? Alle som husker så langt tilbake at det var vanlig med Husbank-finansierte boliger for folk flest, er klar over at det ble bygget veldig mye dårlig på grunn av nøkternhet. Hadde man kunnet bruke litt mer, ville man fått veldig mye bedre hus.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #34 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Obos er at de leverer elendig kvalitet på nye boliger gjennom Veidekke Koblingen mellom obos og veidekke burde noen granske nærmere. Mye som ikke tåler dagens lys der. Anonymkode: 4c6a8...e7a
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #35 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Koblingen mellom obos og veidekke burde noen granske nærmere. Mye som ikke tåler dagens lys der. Anonymkode: 4c6a8...e7a Obos er deleier i veidekke. Anonymkode: 8fd43...cbe 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #36 Skrevet 2. mai 2021 Brunello skrev (2 timer siden): Obos bygger leiligheter til medlemmene. Det er veldig mange av Obos-medlemmene som etterspør leiligheter av høy kvalitet. Skal Obos bygge for de som vil ha dårlig standard? Alle som husker så langt tilbake at det var vanlig med Husbank-finansierte boliger for folk flest, er klar over at det ble bygget veldig mye dårlig på grunn av nøkternhet. Hadde man kunnet bruke litt mer, ville man fått veldig mye bedre hus. Kvalitet innebærer ikke nødvendigvis stor størrelse og luksuriøs utførelse. OBOS bør huske på medlemmene sine og bygge flest boliger slik at man i størst mulig grad skaper muligheter til å kjøpe seg inn i boligmarkedet. OBOS krever jo også et medlemskap for å kunne ta del i en del av godene, så nei: Det er ikke som en hvilken som helst boligutbygger. Hvis OBOS ikke lenger ønsker dette, så får de heller være ærlige ovenfor sine medlemmer slik at vi kan melde oss ut. Det er ingen andre rent profittdrevne boligutbyggere som krever et medlemskap som har en årlig kontingent, og jeg har ikke noe ønske om å betale et medlemskap for et boligselskap som ikke lenger er til for sine medlemmer. Sagt med andre ord: OBOS får i fremtiden velge hvem de er, og skal de kun tenke profitt så får de legge ned hele greia rundt medlemskap og endre vedtektene sine. Anonymkode: 68cd5...7b3 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #37 Skrevet 2. mai 2021 Melder meg ut i år. 😊 Anonymkode: 622fe...0a9
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #38 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Melder meg ut i år. 😊 Anonymkode: 622fe...0a9 Vurderer det samme hvis utviklingen med at de er som hvilken som helst annen entreprenør fortsetter. Ser det an litt til, men det ser jo ikke så bra ut.... Anonymkode: 68cd5...7b3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #39 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mitt største problem med Obos er at de leverer elendig kvalitet på nye boliger gjennom Veidekke/Nordr og at det er en evig kamp å få de til å rette opp i feil. De har også en tendens til å lyve i prospektene og selge ting som man faktisk ikke får, som feks felles gjesteparkering for oss som bor her, som vi ikke kan bruke på dagen. Samt at de pynter veeeeldig på bildene på prospektene, jeg ble solgt en leilighet med grønn og frodig hekk, som er alt annet enn grønt og frodig, den er så spinkel at jeg ikke tror det kan kalles en hekk engang. Og sånn er den fortsatt etter mange år. Anonymkode: 8fd43...cbe DET ER JO IKKE OBOS SIN FEIL AT HEKKEN IKKE HAR VOKST 😂😂😂 Altså herregud folkens! 😂 Anonymkode: 17315...1d0 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #40 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vurderer det samme hvis utviklingen med at de er som hvilken som helst annen entreprenør fortsetter. Ser det an litt til, men det ser jo ikke så bra ut.... Anonymkode: 68cd5...7b3 OBOS er ikke en entreprenør! Utbygger, tiltakshaver. Entreprenør er jo de som bygger. Anonymkode: 5840b...b3b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå