Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes du OBOS er et snilt kosefirma som vil oss alle godt (slik de prøver å fremstå)?

Eller er det Norges største bolighai som utnytter makten og størrelsen sin til det fulle, på bekostning av unge og andre med lite penger som prøver å finne et sted å bo?

Anonymkode: fc197...d10

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Synes du OBOS er et snilt kosefirma som vil oss alle godt (slik de prøver å fremstå)?

Eller er det Norges største bolighai som utnytter makten og størrelsen sin til det fulle, på bekostning av unge og andre med lite penger som prøver å finne et sted å bo?

Jeg vet ikke, men jeg vet at jeg satte stor pris på OBOS når jeg skulle kjøpe min første bolig og fikk forkjøpsrett på boligen jeg ville ha med OBOS-medlemsskapet som jeg hadde arvet. På den måten fikk jeg full ansiennitet! 😄 Men selvfølgelig, står man på andre siden og har lite ansiennitet så er det utrolig frustrerende og djevelens verk hele greiene. Men alle kan ikke være fornøyde alltid!

Anonymkode: 5be41...2fd

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke si at OBOS hjelper unge noe særlig. Leie til eie er også et nytt konsept de har som er veldig gunstig for utbygger (OBOS) når man tar alt til betraktning. Hvorfor skal OBOS være bedre enn andre utbyggere? Jeg kjenner at enkelte er veldig griske, f.eks. VEIDEKKE lurer seg unna veldig mye, men det er kanskje vanlig...

Jo, de gir fordeler til de som er medlem av OBOS. That's it. Er du ikke medlem så synd for deg, du skulle ha arvet medlemsskapet til bestemor for å få privlegium til å kjøpe deres eiendommer.

Anonymkode: 02a82...9a3

• Liker 6
Skrevet

OBOS gjør ikke en dritt for vanlige mennesker med vanlige jobber.  Burde lagt ned hele den falske organisasjonen.

"Medlemmenes boligdrømmer skal realiseres gjennom å skaffe gode boliger til en fornuftig pris..."   

Ja, særlig!

• Liker 7
Skrevet

OBOS har ikke gitt meg noen fordeler på boligmarkedet, men medlemskapet er billig og de har gode "huslige" rabattordninger. Fikk 10 % avslag på møbler på Bohus som kom godt med når jeg kjøpte leilighet, og som dekket inn medlemsskapet i flere år. Men jeg har aldri vært i posisjon til å få utnyttet forkjøpsrett, selv etter mange budrunder i Oslo. Kommer uansett forsatt til å være medlem siden det er så billig, kanskje barnebarn får bruk for det en gang, samt at jeg liker rabattene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jo, de gir fordeler til de som er medlem av OBOS. That's it. Er du ikke medlem så synd for deg, du skulle ha arvet medlemsskapet til bestemor for å få privlegium til å kjøpe deres eiendommer.

Jeg er medlem med ganske lang ansiennitet, men synes likevel det er noe drit at de har så mye makt til å tyne folk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker prinsippet bak OBOS, og de har gjort mye bra opp igjennom årene. 

Ideen om gode boliger til en fornuftig pris, og en organisasjon som var til for å gi folk gode bomiljøer, var jo helt genial. 
Stort sett alt OBOS bygget frem til ca 2000 var vel basert litt på disse prinsippene. 

Nå har hele organisasjonen endret seg. 
De har blitt mer utbygger, og jobber mer for å maksimere tomteutnyttelse og gevinst, enn for å sikre gode boliger og gode bomiljøer. 
Mange steder raserer de jo det de en gang selv bygget som gode bomiljøer, for å selge ennå flere boliger. Til tross for protester fra alle som allerede bor der. (Og som naturlig nok er medlemmer.) 

Og det å "gå til krig mot" egne medlemmer, er vel ikke egentlig en god og langsiktig strategi for en organisasjon? På et eller annet tidspunkt vil medlemmene gå sammen og gjøre opprør. 

Anonymkode: 509e1...cfb

• Liker 7
Skrevet

Obos er som alle andre utbyggere, mest opptatt av profitt. Men de later som de er til for medlemmene.

Nå selger de en leilighet til 100 millioner på Majorstua. Det har ingenting med obos. 

• Liker 11
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/boligene-som-glapp--1.15410422 Dette er korrupsjon. OBOS-sjefen burde miste sin stilling på dagen, OBOS-medlemmer har alt rett til å kreve det. Kontrakten med utleier må prisjusteres til dagens kvadratmeterpris. 

Anonymkode: 3370d...800

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/boligene-som-glapp--1.15410422 Dette er korrupsjon. OBOS-sjefen burde miste sin stilling på dagen, OBOS-medlemmer har alt rett til å kreve det. Kontrakten med utleier må prisjusteres til dagens kvadratmeterpris. 

Herregud jeg så den jeg også - de solgte 182 leiligheter til investorer:
Siraj svarer at han har respekt for medlemmers synspunkt, men at Obos må tjene penger.

Tjene penger ja, de kunne ha klart det uten å selge til investorer, eller? Her er det nok pengesekken de skal fylle så fort som mulig.

Han er vel også en stakkars arbeider som får forkjøpsrett på en bolig. Tjente vel bare 17 millioner i lederlønn før Selvaag mente han måtte gå på dagen. Lurer på hvorfor?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo en veldig stygg sak, og den lukter  ille.

OBOS bryr seg overhodet ikke om oss medlemmer.

Klippet fra vedtektene:

-OBOS er som medlemsorganisasjon eid av sine medlemmer og forpliktet til  
å virke til fordel for disse.
- Medlemmene som eiere og kunder, skal alltid stå i hovedfokus for alt OBOS’ virke.
- Medlemmenes boligdrømmer skal realiseres gjennom å skaffe gode boliger til  
en fornuftig pris og en profesjonell og kostnadseffektiv eiendomsforvaltning.

De har helt glemt hvem organisasjonen er til for. Hele greia er jo en kamerattjeneste (det fins et annet ord for dette) på bekostning av medlemmene.

Send mail til OBOS og klag!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare har de solgt til investorer - OBOS har solgt 200 leiligheter til EN mann, som er tifeldigvis også en venn av Siraj, til prisen av 76 tusen pr kvadratmeter, når leilighetene i samme kompleks ellers ble solgt til 86 tusen pr kvadratmeter, til "vanlige" folk! Det synes jeg sier litt, og da holder ikke unskyldingen om at "vi må tjenne penger", OBOS har i praksis tapt penger på akkurat det salget. 

• Liker 8
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

OBOS dreier seg om at ledelsen skal håve inn mest mulig penger til seg selv.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

OBOS har tradisjonelt vært veldig bra, og de har fortsatt noen fordeler i OBOS tilknyttede borettslag som mulighet for begrensning av solidarisk ansvar for naboens fellesgjeld (Det er OBOS som kjøper økonomiske krav fra borettslagene, og krever dem inn) og det kan være greit med ansiennitet ved kjøp i enkelte tilfeller. 

Men dessverre har OBOS også utviklet seg i retning av å være en hvilken som helst annen boligprofitør, og det handler i mye mindre grad om å bygge nøkterne boliger slik at folk kommer seg inn på boligmarkedet. Det er veldig synd. 

Anonymkode: 68cd5...7b3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var så heldig at jeg klarte å kaprer en leilighet i fjor med forkjøpsretten. Bra pris og fikk andrevalget, på tross av under ti års annisitet. Tror nok jeg derimot hadde flaks da den ble kjøpt under panedemien, men kan se endel ulemper og dårlige sider ved OBOS også

Anonymkode: 1db8b...31f

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som at folk her inne tror at bedrifter skal jobbe på veldedighet for å tilrettelegge for de som ikke har vært flinke nok til å spare for å kjøpe seg bolig.

En bolig er verdt det markedet er villig til å betale. Punktum. Dette er ikke unikt for Obos eller noen andre utbyggere. Er du ikke villig til å betale prisen så la være. 

Er du smart går du inn i et prosjekt med en gang det legges ut. Vi kjøpte felt nr 1 nå i mars som en av de første kjøperne. De måtte ha så så mange kontrakter for å få byggetillatelse og solgte basicly tegninger og et åpent landskap med grus. Felt nr 2 legges ut til høsten etter byggestart og da til 600 000 kr mer enn hva vi betalte pga kortere tid til ferdigstillelse. Aner ikke hva endelig verdi blir når vi overtar. 

Å forvente at boliger skal selges billig bare fordi en utbygger skal være grei blir for dumt. 

Anonymkode: 17315...1d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det virker som at folk her inne tror at bedrifter skal jobbe på veldedighet for å tilrettelegge for de som ikke har vært flinke nok til å spare for å kjøpe seg bolig.

En bolig er verdt det markedet er villig til å betale. Punktum. Dette er ikke unikt for Obos eller noen andre utbyggere. Er du ikke villig til å betale prisen så la være. 

Er du smart går du inn i et prosjekt med en gang det legges ut. Vi kjøpte felt nr 1 nå i mars som en av de første kjøperne. De måtte ha så så mange kontrakter for å få byggetillatelse og solgte basicly tegninger og et åpent landskap med grus. Felt nr 2 legges ut til høsten etter byggestart og da til 600 000 kr mer enn hva vi betalte pga kortere tid til ferdigstillelse. Aner ikke hva endelig verdi blir når vi overtar. 

Å forvente at boliger skal selges billig bare fordi en utbygger skal være grei blir for dumt. 

Da har du ikke lest deg opp på OBOS historie, for å opptre som en hvilken som helst annen utbygger har aldri vært mandatet. Det er ikke profitt på bekostning og alt annet og deretter punktum. OBOS sitt hovedvirke har vært (og er fortsatt i teorien) å bygge boliger til en fornuftig pris, ikke profittmaksimering. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Da har du ikke lest deg opp på OBOS historie, for å opptre som en hvilken som helst annen utbygger har aldri vært mandatet. Det er ikke profitt på bekostning og alt annet og deretter punktum. OBOS sitt hovedvirke har vært (og er fortsatt i teorien) å bygge boliger til en fornuftig pris, ikke profittmaksimering. 

Markedet kommer uansett alltid til å styre pris. Dere tenker tydeligvis heller ikke over at det å bygge et bygg nå, og spesielt etter korona, koster utrolig mye mer enn det gjorde for bare noen år siden. Betongprisene har økt, jernprisene har økt, kronen er enormt svekket, importkostnader har økt, pris for arbeidskraft har økt, trevarer har økt nå med 40%, glass har økt (prisene gikk opp med 20% i fjor sommer). 

Som sagt, de driver ikke med veldedighet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Markedet kommer uansett alltid til å styre pris. Dere tenker tydeligvis heller ikke over at det å bygge et bygg nå, og spesielt etter korona, koster utrolig mye mer enn det gjorde for bare noen år siden. Betongprisene har økt, jernprisene har økt, kronen er enormt svekket, importkostnader har økt, pris for arbeidskraft har økt, trevarer har økt nå med 40%, glass har økt (prisene gikk opp med 20% i fjor sommer). 

Virker ikke som om du forstår problemet med hvordan OBOS blir driftet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men man trenger altså ikke å ta full markedspris som utbygger. Du har misforstått helt når du påstår at OBOS ble konstituert for å være en hvilken som helst utbygger.

Selvsagt må man få dekket sine utgifter, men det er et stykke derfra og til full markedspris. Så ja, jeg syntes OBOS har gått vekk fra det deres egentlige oppdrag. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...