Gå til innhold

For eller imot en samtykkelov??

For eller imot en samtykkelov??  

126 stemmer

1. 1. For ellet imot en samtykkelov??

• For
      65
    • Imot
      49
    • Usikker
      12

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp.

Selv om samtykkeloven hadde vært gjeldende, så kunne de ikke bevise at han penetrerte henne eller gikk over grensene hennes.

Det å si nei til å ha han i senga og kaste han ut når han tafset, det kunne derimot ha gjort at hun slapp hele greia.

Så hvorfor ikke heller fokusere på å lære folk å sette grenser, og UNNGÅ voldtekter?

Anonymkode: 1994f...ca4

Det blir å gripe an problemet i helt feil ende. Vi må slutte å fokusere på "hvordan unngå å bli voldtatt", og heller fokusere på "hvordan unngå å voldta" og "hvordan unngå å tråkke over andres grenser".

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker at det er de som bruker ordene som bør forklare seg. 

Jeg siktet selvsagt til overgriperen. Den som tar seg til rette (overgriperen).

Skrevet
Uatskillelig skrev (Akkurat nå):

Det blir å gripe an problemet i helt feil ende. Vi må slutte å fokusere på "hvordan unngå å bli voldtatt", og heller fokusere på "hvordan unngå å voldta" og "hvordan unngå å tråkke over andres grenser".

Nei, det gjør det ikke, det blir å angripe problemet i helt riktig ende.

Det å forebygge kriminalitet er mye mer hensiktsmessig enn det er å forsøke å straffe. Spør en hvilken som helst samfunnsøkonom, kriminolog, jurist eller voldsforsker.

• Liker 5
Skrevet
Uatskillelig skrev (2 minutter siden):

Jeg siktet selvsagt til overgriperen. Den som tar seg til rette (overgriperen).

Så bruk det ordet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp.

Selv om samtykkeloven hadde vært gjeldende, så kunne de ikke bevise at han penetrerte henne eller gikk over grensene hennes.

Det å si nei til å ha han i senga og kaste han ut når han tafset, det kunne derimot ha gjort at hun slapp hele greia.

Så hvorfor ikke heller fokusere på å lære folk å sette grenser, og UNNGÅ voldtekter?

Men det ble henlagt samme dag da, eller dagen etter, mener jeg å huske. Kanskje det hadde blitt en sak i det minste hvis samtykkeloven fantes? 

Du vet at det går an å gå i frys og derfor ikke kunne sette grenser? Det er også en utbredt reaksjon. 

Anonymkode: 341b3...a32

Skrevet
Uatskillelig skrev (19 timer siden):

Er dere for eller imot en samtykkelov?

Jeg er utelukkende for!!

Jeg mener at all sex MÅ være samtykkende, og at sex som ikke innfrir det kravet og oppleves ufrivillig for den ene part er voldtekt. Folk spør om hvordan en samtykkelov skal håndheves i praksis, men, det er jo egentlig veldig enkelt. Istedenfor at man kun dømmes for å ha sex med noen under trusler, tvang, vold - eller med noen som er overstadig beruset, sover eller er ute av stand til å motsette seg handlingen av andre grunner, så vil man da også kunne straffe de som begår seksuelle handlinger og seksuell omgang med noen som ikke har samtykket til dette. Så forbanna vanskelig er det ikke å skaffe samtykke. Det er altså veldig lett å unngå å bli en overgriper.

Signer gjerne denne kontrakten. 

Jeg krever at Norge innfører en samtykkelov! Se brevet vi sender

35 700 HAR SIGNERT

Elsa ble voldtatt – men overgrepet kunne ikke etterforskes | Amnesty International Norge

Etter at jeg deltok i en av de verste trådene her på KG for bare et par uker siden så har jeg skjønt hvor viktig denne samtykkeloven er.

Før den fæle tråden så jeg ikke helt poenget, men etter at det ble så tydelig at folk ikke vet hva voldtekt er så kan jeg ikke si noe annet enn at jeg er 100% for. Om ikke for noe annet, så for å bevisstgjøre folk at samtykke er det viktigste ved sex.

Skrevet
Uatskillelig skrev (1 minutt siden):

Da legger jeg meg flat. Jeg har nok misforstått begrunnelsen for hvorfor den ble henlagt. Jeg tolket det slik at de mente at sex uten samtykke ikke var straffbart med mindre det var trusler, vold, rus eller søvn involvert.

Som jeg nevnte tidligere, så er det lurt å sette seg litt bedre inn i hvordan strafferetten vår fungerer før man kjemper med nebb og klør for en samtykkelov.. 

Voldtekt og overgrep er allerede forbudt! Vi må ha beviser for å dømme folk! 

Det ville vært langt bedre å bruke energien på holdningsskapende arbeid, der vi legger fokus på at alle parter bør unngå å sette seg selv i situasjoner som havner innunder gråsonene.. 

Anonymkode: 1cde9...1da

• Liker 8
Skrevet

Men det ble henlagt samme dag da, eller dagen etter, mener jeg å huske. Kanskje det hadde blitt en sak i det minste hvis samtykkeloven fantes? 

Du vet at det går an å gå i frys og derfor ikke kunne sette grenser? Det er også en utbredt reaksjon. 

Hvis hun mener at hun var i frys allerede på bakkenivå og ikke klarte å si nei til følge hjem, så burde hun faktisk også holdt seg hjemme eller oppsøkt hjelp. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenker at det er de som bruker ordene som bør forklare seg. 

Jeg bruker også det ordet, kanskje ikke jeg har skrevet det her men jeg tenker også på det sånn. 

Skrevet

Det ville vært langt bedre å bruke energien på holdningsskapende arbeid, der vi legger fokus på at alle parter bør unngå å sette seg selv i situasjoner som havner innunder gråsonene.. 

Nemlig 👏🏻👏🏻👏🏻

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker også det ordet, kanskje ikke jeg har skrevet det her men jeg tenker også på det sånn. 

Ja, da synes jeg du bør gå over til å bruke ordet overgriper eller grenseoverskridende adferd eller lignende.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, loveli said:

Etter at jeg deltok i en av de verste trådene her på KG for bare et par uker siden så har jeg skjønt hvor viktig denne samtykkeloven er.

Før den fæle tråden så jeg ikke helt poenget, men etter at det ble så tydelig at folk ikke vet hva voldtekt er så kan jeg ikke si noe annet enn at jeg er 100% for. Om ikke for noe annet, så for å bevisstgjøre folk at samtykke er det viktigste ved sex.

Det blir enda for dumt å velge TS sin side i en voldtekssak på et forum, når man ikke engang har hørt begge historiene om hva som skjedde. DERFOR så velger folk å si at det ikke er voldtekt, i av grunnen fordi det er så utrolig lett å legge i detalj og jukse på ting en det som egentlig skjedde. 

Det er derfor, jeg er imot at det er voldtekstråder på dette forumet, fordi motparten får ikke engang lov å forsvare seg om hva som virkelig skjedde eller det som skjedde.

Igjen, det er ingen på KG som kan  hjelpe personen uansett, dette er noe som må gå gjennom rettsak å ikke gjennom halve kg

Anonymkode: 5859e...1b5

• Liker 7
Skrevet

Nei, bevisbildet ville ikke blitt forandret selv om vi hadde hatt en samtykkelov.

loveli skrev (3 minutter siden):

Samtykkeloven fikser ingen av disse problemene. Holdningsskapende arbeid er sannsynligvis veien å gå..

• Liker 4
Skrevet

Hvis hun mener at hun var i frys allerede på bakkenivå og ikke klarte å si nei til følge hjem, så burde hun faktisk også holdt seg hjemme eller oppsøkt hjelp. 

Det var hun ikke, men det blir jo ikke ikke voldtekt fordi om man tar med seg besøk hjem. 

Skrevet

Ja, da synes jeg du bør gå over til å bruke ordet overgriper eller grenseoverskridende adferd eller lignende.

Jeg bruker jo det også? Som sagt, å være aktiv er ingen tittel, det er bare noe man enten er eller ikke er i en gitt situasjon. 

Skrevet

Jeg har rett og slett mistet respekten for overgrepssaker etter alle disse såkalte påstander om overgrep her inne. Dette har gått alt for lang!!!

Anonymkode: 904d0...953

• Liker 3
Skrevet

Det var hun ikke, men det blir jo ikke ikke voldtekt fordi om man tar med seg besøk hjem. 

Hele poenget er at det spiller ingen rolle hva som er hva, hvis det ikke kan bevises eller sannsynliggjøres i ettertid. Det er grunnen til at så få domfelles for voldtekt og overgrep. 

Ingen lover kan fikse disse problemene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men har man store problemer med å si nei, så ender det jo før eller siden med voldtekt eller at man føler seg voldtatt - selv om man har en samtykkelov. Hvis hun var i frys så ville hun jo bare skrevet under på samtykke.

Så det å kunne sette grenser for seg selv, er viktig, mye mer viktig enn loven.

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har rett og slett mistet respekten for overgrepssaker etter alle disse såkalte påstander om overgrep her inne. Dette har gått alt for lang!!!

Du kan jo tenke deg om hvorfor de fleste overgrep/voldtekssakene blir henlagt. 

Det er fordi det er utrolig lett å anmelde et voldtekt å overgrep når det faktisk ikke har skjedd. Og om du har sett i de siste trådene, så vil du se at bare en liten ting blir kaldt overgrep, som ikke har noe med det å gjøre.

Anonymkode: 5859e...1b5

• Liker 1
Skrevet

Hold dere unna menn, så er problemet deres løst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...