Gå til innhold

For eller imot en samtykkelov??

For eller imot en samtykkelov??  

126 stemmer

1. 1. For ellet imot en samtykkelov??

• For
      65
    • Imot
      49
    • Usikker
      12

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er dere for eller imot en samtykkelov?

Jeg er utelukkende for!!

Jeg mener at all sex MÅ være samtykkende, og at sex som ikke innfrir det kravet og oppleves ufrivillig for den ene part er voldtekt. Folk spør om hvordan en samtykkelov skal håndheves i praksis, men, det er jo egentlig veldig enkelt. Istedenfor at man kun dømmes for å ha sex med noen under trusler, tvang, vold - eller med noen som er overstadig beruset, sover eller er ute av stand til å motsette seg handlingen av andre grunner, så vil man da også kunne straffe de som begår seksuelle handlinger og seksuell omgang med noen som ikke har samtykket til dette. Så forbanna vanskelig er det ikke å skaffe samtykke. Det er altså veldig lett å unngå å bli en overgriper.

Signer gjerne denne kontrakten. 

Jeg krever at Norge innfører en samtykkelov! Se brevet vi sender

35 700 HAR SIGNERT

Elsa ble voldtatt – men overgrepet kunne ikke etterforskes | Amnesty International Norge

Endret av Uatskillelig
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men vil det ikke da bli veldig lett om en person lyver i ettertid? Man kan jo gi samtykke forså av diverse grunner trekke den tilbake etter samleie.

Anonymkode: 68b87...dba

• Liker 8
Skrevet

Snakker du om i et kjæresteforhold?

Dette er forumet for samliv og kjærlighetsrelasjoner. 

Anonymkode: 1994f...ca4

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men vil det ikke da bli veldig lett om en person lyver i ettertid? Man kan jo gi samtykke forså av diverse grunner trekke den tilbake etter samleie.

Anonymkode: 68b87...dba

Det er nok vanskeligere å bevise, men loven bør absolutt innføres. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Snakker du om i et kjæresteforhold?

Dette er forumet for samliv og kjærlighetsrelasjoner. 

Tenker generelt så tråden bør vel kanskje flyttes til "seksualitet".

@Chantielle @Matas @Perelandra

Endret av Uatskillelig
  • Liker 2
Skrevet

Har ikke noe tro på at det vil fungere. Man kan skrive under i god tro. Og så kan det jo skje masse grove overtramp, som man ikke samtykker til. Og da er man like langt. 

• Liker 26
Skrevet
Hannah80 skrev (7 minutter siden):

Har ikke noe tro på at det vil fungere. Man kan skrive under i god tro. Og så kan det jo skje masse grove overtramp, som man ikke samtykker til. Og da er man like langt. 

Jeg tenker det samme.

Man kan få samtykke og deretter kjøre på med alt mulig guffen sex, og ha en større sikkerhet enn før, fordi man har samtykke. Dermed vil en slik lov virke mot sin hensikt. 

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tenker det samme.

Man kan få samtykke og deretter kjøre på med alt mulig guffen sex, og ha en større sikkerhet enn før, fordi man har samtykke. Dermed vil en slik lov virke mot sin hensikt. 

Nei. Det kan man ikke, for man må ha samtykke til alle seksuelle handlinger, derav også de som evt. kommer etter et samtykke.

• Liker 1
Skrevet
Uatskillelig skrev (8 minutter siden):

Nei. Det kan man ikke, for man må ha samtykke til alle seksuelle handlinger, derav også de som evt. kommer etter et samtykke.

Så man må sitte og regissere hele sexakten før man går i gang? Man kan ikke knulle litt, ta en pause, og så ta en kjapp en til, ta på hverandre eller være spontan, uten at det står nedtegnet?

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så man må sitte og regissere hele sexakten før man går i gang? Man kan ikke knulle litt, ta en pause, og så ta en kjapp en til, ta på hverandre eller være spontan, uten at det står nedtegnet?

Selvfølgelig kan man være spontan - man må bare vite at begge samtykker til det som skjer til enhver tid. Det er ikke vanskelig.

• Liker 2
Skrevet

Typisk venstresiden dette. Håpløst og lite praktisk forslag.

Skrevet
Niek79 skrev (Akkurat nå):

Typisk venstresiden dette. Håpløst og lite praktisk forslag.

Hva er det som er så håpløst med forslaget? Det er jo virkelig ikke vanskelig å skaffe seg samtykke når man har seksuell omgang med noen? Og det sier seg jo selv at uønsket sex er et overgrep? 

• Liker 3
Skrevet
Uatskillelig skrev (12 minutter siden):

Dette høres veldig tungvint ut. Og lite gjennomførbart, tror jeg:) 

• Liker 12
Skrevet

Utelukkende for ja.

KJenner ikke en eneste kvinne som ikke har opplevd en form for seksuelt overgrep - som regel pga de ikke har vært i stand til å gi samtykke og blitt utnyttet.

Sex uten klart samtykke er voldtekt. Sex etter overtalelse er voldtekt.

Anonymkode: c136b...980

• Liker 8
Skrevet
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Dette høres veldig tungvint ut. Og lite gjennomførbart, tror jeg:) 

Hva er det som er så tungvint med å sørge for å skaffe seg samtykke før man har sex med noen? Jeg tenker at om man ikke klarer det så er man ikke klar for å ha sex. En del av det å ha sex er å respektere andres grenser og ikke tråkke over dem. Å skaffe seg samtykke er derfor en selvfølge, og noe som er veldig enkelt å gjennomføre.

• Liker 5
Skrevet

Til og med flere som jobber tett på overgreps og voldtektofre er veldig skeptisk til en slik kontrakt.  Hørte et intervju nå nylig om akkurat det. Skal se om jeg finner det igjen:)

• Liker 7
Skrevet
Uatskillelig skrev (1 minutt siden):

Hva er det som er så tungvint med å sørge for å skaffe seg samtykke før man har sex med noen? Jeg tenker at om man ikke klarer det så er man ikke klar for å ha sex. En del av det å ha sex er å respektere andres grenser og ikke tråkke over dem. Å skaffe seg samtykke er derfor en selvfølge, og noe som er veldig enkelt å gjennomføre.

Jo, selve samtykket er greit. Men som sagt, er det det som kan skje etterpå. Og da blir det kun ord mot ord.  

• Liker 5
Skrevet
Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Til og med flere som jobber tett på overgreps og voldtektofre er veldig skeptisk til en slik kontrakt.  Hørte et intervju nå nylig om akkurat det. Skal se om jeg finner det igjen:)

Det handler ikke om "en kontrakt", men om at sex alltid skal være samtykkende. Man trenger ikke å skrive under på en kontrakt for å samtykke til sex, men man må være sikker på at den man har sex med faktisk ønsker det som skjer.

• Liker 5
Skrevet
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Jo, selve samtykket er greit. Men som sagt, er det det som kan skje etterpå. Og da blir det kun ord mot ord.  

Enig i at det kan bli vanskelig for politiet å bevise et manglende samtykke, men jeg er allikevel for en lov som sier at det er forbudt å ha sex med noen mot sin vilje.

• Liker 2
Skrevet

Hvis det handler om en type kontrakt så er jeg imot. Jeg mener at et nei er er nei og det neiet kan komme når som helst og skal respekteres. 

Anonymkode: fd68a...a27

• Liker 1
Skrevet
Uatskillelig skrev (2 minutter siden):

Det handler ikke om "en kontrakt", men om at sex alltid skal være samtykkende. Man trenger ikke å skrive under på en kontrakt for å samtykke til sex, men man må være sikker på at den man har sex med faktisk ønsker det som skjer.

Jeg er veldig for at fyren spør på forhånd om det er greit at han stikker den inn. Faktisk har jeg aldri opplevd at noen ikke har spurt meg om dette, men jeg er sikkert heldig. 

Anonymkode: fd68a...a27

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...