Gå til innhold

Hvordan overlever du som småbarnsforelder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan du som småbarnsforelder overlever? Jeg har en liten en på snart ett år. Det som gjør at jeg overlever  er 1 time egentid hver dag. Det er etter at han er lagt,da har jeg 1 time der jeg bare gjør det jeg vil, strikke, Netflix og sofaen :)

En gang hver måned passer mine foreldre han i ett par timer slik at jeg og mannen for gjort noe sammen. 

Sånn overlever vi tilværelsen som småbarnsforeldre.

Hva holder dere andre gående? Hvilke triks og tips har dere for å koble ut? 

ps: før noen kommer med den, jeg elsker barnet mitt,men alle trenger ett avbrekk innimellom.  Ingenting av dette går utover barnet mitt på noen negativ måte. 

Anonymkode: 4f92a...a0a

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på hvordan du som småbarnsforelder overlever? Jeg har en liten en på snart ett år. Det som gjør at jeg overlever  er 1 time egentid hver dag. Det er etter at han er lagt,da har jeg 1 time der jeg bare gjør det jeg vil, strikke, Netflix og sofaen :)

En gang hver måned passer mine foreldre han i ett par timer slik at jeg og mannen for gjort noe sammen. 

ps: før noen kommer med den, jeg elsker barnet mitt,men alle trenger ett avbrekk innimellom.  Ingenting av dette går utover barnet mitt på noen negativ måte. 

🤣🤣 elsk på denne tråden, håper på mange gode tips her, jeg vet ikke hvordan jeg overlever, det bare går på et vis 🙈🙈

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobber turnus og har fri i uka, osv. Da har jeg samtidig fri fra barna som er på skole og i bhg. I tillegg sovner de mellom 19 og 20. Da har jeg/vi resten av kvelden alene. Lite barnevakt, men får hjelp hvis vi spør. 

Anonymkode: 2e23a...cbd

• Liker 1
Skrevet

Trening, og masse kos med mannen på kvelden. Ellers liker jeg faktisk godt lek med barna, særlig ute. Du er jo i den, etter min mening, mest slitsomme tiden nå. Fra 1-2 er mye jobb, og det blir litt mindre slitsomt. Vi har klart å lage oss en til da, og mulig jeg også trenger tips igjen når han bikker året😂

Anonymkode: 27320...dea

• Liker 2
Skrevet

Jeg har 2. En på 1 år og en på 4. De er hele livet mitt rett  og slett. Jeg mannen og de 2. Ingen passer de,familien min er ikke så interessert bare snakker. Min barnløse vennine har jeg mistet kontakten med det dabber av rett og slett,vi har ingenting til felles mer. Vi har dessverre ingen venner her vi bor,ganske trist,men har blitt vant til det nå. Vi slapper av når de sovner😂😂ellers er det full rulle dagen lang.

Anonymkode: 0f9f1...04a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er helt alene med to barn jeg, og kan ikke forstå hvordan dere som er to har det så veldig travelt. Dere er jo to om alt som jeg gjør alene...? 1 t egentid, er dere ikke to voksne? 

Anonymkode: 94d71...182

• Liker 14
Skrevet

Gode venner som ser meg og barnet mitt. Gode samtaler hvor jeg får voksenkontakt og barnet mitt får lekt med deres barn. Godt å bli inkludert i større familier/nettverk når vi selv har lite. 

Anonymkode: cf28a...d25

• Liker 2
Skrevet

Nei si det 😅. Jeg er alenemor og sliter kraftig med energien, jeg er konstant så trøtt at jeg lett sovner så snart minsten på 2år har sluttet Å synge seg selv i søvn kl 1900-1930 😅 følger tråden selv for tips 👍🙌

Anonymkode: 786df...b63

Skrevet

Jobbar deltid. 😄

Anonymkode: 037a8...a30

• Liker 1
Gjest Innsikten
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er helt alene med to barn jeg, og kan ikke forstå hvordan dere som er to har det så veldig travelt. Dere er jo to om alt som jeg gjør alene...? 1 t egentid, er dere ikke to voksne? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi har det muligens ikke travlere enn deg eller andre aleneforeldre, men nå opprettet jeg ikke tråden for å konkurrere om hvem som har det verst. Poenget var å dele tips og triks som får hverdagen til å bli mer behagelig. Ikke meningen å tråkke på noen.

En time egentid hver dag og ja vi er to voksne. Vi deler på ansvaret, men synes faktisk vi blir slitne likevel. 

• Liker 30
Skrevet

Egentid og voksentid! Slik overlever jeg. Nå i pandemien er det lite voksentid men jeg tar meg til tid en god prat med en venninne eller to hvor vi snakker om andre ting enn barn og bleier 😂 et kafébesøk uten at barna er med kan jeg feks leve på ganske lenge. Og kveldene bruker jeg til å slappe av. Gjør klart niste og frokost kvelden før, så morgenene ikke blir så stressfulle, vi kan bare nyte litt barne-TV og mat 😅. Det har hjulpet masse. Har også en helg her og der hvor jeg reiser bort (før korona).

Det er tungt med småbarn, men veldig fint også!

Anonymkode: 73fad...7b0

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke spørsmålet egentlig. Har tre små og overlever helt fint. Elsker å gå tur med hunden på kvelden med musikk på øret da..

Anonymkode: b7c07...a50

• Liker 1
Skrevet

Vi har hatt småbarn i hus i nærmere 20 år (flere barn med en del avstand mellom barna) så for oss har det jo blitt sånn livet er. I veldig tøffe perioder (mye nattevåk feks) har jeg lagt meg nesten samtidig med barna for å orke jobben. I gode perioder har mannen min og jeg prioritert å ha hver vår hobby en gang eller to i uka.

Det viktigste er å gjøre hverdagene levelig, egentlig. Få en rutine som funker, velge smarte løsninger så man ikke sløser tid og energi, og ikke minst, drikke bøttevis med kaffe.

Anonymkode: ea3a4...eb4

• Liker 2
Skrevet

For å være ærlig overlever jeg bedre nå enn før jeg fikk barn 😊 hun er motivasjonen min, og vi gjør så mye hyggelig sammen ❤️ men det er hyggelig å sette seg med en liten kopp te og greys anatomy om kvelden da. 

Anonymkode: 304cb...30e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tips: Del dere litt opp. Så lenge dere har «bare» en, bør det under normale omstendigheter være mulig at den ene tar ungen noen timer/en dag/en helg så den andre får egentid?

Anonymkode: 39cfa...278

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tips: Del dere litt opp. Så lenge dere har «bare» en, bør det under normale omstendigheter være mulig at den ene tar ungen noen timer/en dag/en helg så den andre får egentid?

Anonymkode: 39cfa...278

Vi gjør dette, men nå under epidemien har det ikke vært så mye å finne på alene heller.

• Liker 2
Skrevet

Vi gjør unna alt husarbeid når barna er våkne slik at vi kan gjøre akkurat som vi vil når de har lagt seg 😊 

Anonymkode: c2696...665

• Liker 7
Skrevet

Jenvlig barnevakt å ser på en god serie når småen sover på dagtid. 

Er mye ute! Dagene blir så lange av å bare være inne.

Anonymkode: 7689a...f76

• Liker 2
Skrevet

Vel første året lurer jeg på hvordan vi overlevde 😅 Han sov ikke bra på natta før han var 3 år. Desidert verst fra han var 4 mndr frem til 2 år.. (Reflux, mpa, ØNH-barn). Har heller aldri barnepass, har aldri hatt heller. Nå er han 5 år 😅 

Anonymkode: 09d55...062

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...