AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Jeg skal gifte meg og mannen har allerede kjøpt leielighetn før ekteskap som vil si den er på hans navn. kan jeg når jeg signerer pakt skrive at leieligheten skal være 50% på mitt navn? eller isåfall hvor kan jeg skrive leieligheten på mitt navn også? Anonymkode: 1a744...45d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Hvis tanken er at dere skal eie boligen sammen så må det tinglyses. Anonymkode: 9b6e9...bae 4
Dillan Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Enten må du kjøpe deg inn i leiligheten og få tinglyst eierandel, eller så vil det være hans leilighet siden han kjøpte den før dere giftet dere. 13
Rotemor Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Hvordan skal du finansiere din andel av leiligheten? Eller tror du at du skal få den? 13
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 Du kan ikke regne med å skulle eie leiligheten uten å betale for din andel, men gjør du det må den tinglyses for å få navnet ditt på skjøtet. Anonymkode: 3d114...dd0 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 Dillan skrev (1 minutt siden): Enten må du kjøpe deg inn i leiligheten og få tinglyst eierandel, eller så vil det være hans leilighet siden han kjøpte den før dere giftet dere. Ikle helt riktig. Hvis de er gift så kan mannen hennes overføre halvparten av eierskapet (som gave) til henne. I så fall må det en ektepakt til. Jeg håper forsåvidt at ts skal kjøpe seg inn og ikke forventer at dette er noe h*n bare får. Anonymkode: 9b6e9...bae 10
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 Og nei. Du kan ikke ensidig bestemme det ts. Anonymkode: 9b6e9...bae 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikle helt riktig. Hvis de er gift så kan mannen hennes overføre halvparten av eierskapet (som gave) til henne. I så fall må det en ektepakt til. Jeg håper forsåvidt at ts skal kjøpe seg inn og ikke forventer at dette er noe h*n bare får. Anonymkode: 9b6e9...bae Han kan gi halvparten av leiligheten til hvem han vil uavhengig av ekteskap. Men han er dum hvis han bare gir bort halvparten uten at hun kjøper seg inn. Anonymkode: 8c609...655 9
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 (endret) Som de andre her skriver må boligen i så fall tinglyses (tror det er ganske dyrt i seg selv), og du må kjøpe deg inn, evt. han må gi deg halvparten av boligen. Det holder ikke å bare signere et papir mellom dere to, slik som f.eks. et testamente. Endret 7. februar 2021 av Anonymus Notarius
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han kan gi halvparten av leiligheten til hvem han vil uavhengig av ekteskap. Men han er dum hvis han bare gir bort halvparten uten at hun kjøper seg inn. Anonymkode: 8c609...655 Enig. poenget mitt var først og fremst at man kan gi det bort også, hun må ikke kjøpe seg inn. Jeg er veldig klar over at han kan gi bort halve leiligheten ellers også. Ektepakten ble kun nevnt fordi ts påpekte at dette i såfall vil skje etter at de har giftet seg. Det var i hvert fall slik jeg forsto det. Anonymkode: 9b6e9...bae
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Han kan gi halvparten av leiligheten til hvem han vil uavhengig av ekteskap. Men han er dum hvis han bare gir bort halvparten uten at hun kjøper seg inn. Anonymkode: 8c609...655 Det er vel forskjellige lover ang. dokumentavgiften (det man betaler for tinglysningen). Dersom man er gift så kan man tinglyse uten å måtte betale dokumentavgift, om den som eier gir eller selger andel til den h*n er gift med. TS dere ordner dette på kartverket.no - begge må delta i å ordne det. Anonymkode: f4ffb...a74 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 Feks: Eier jeg en leilighet og gir eller selger halvparten til en venn av meg, og det er selveier (jeg kan ikke reglene for borettslag/andelsleiligheter) så må jeg og/eller han betale 2,5% av verditakst i dokumentavgift til staten. Gir/selger jeg derimot til ektemake så er det ingen dokumentavgift. Det er vel noen få tusen i noen saksomkostninger bare. Det samme gjelder vel ved samlivsbrudd, at man slipper avgiften. Om man gir eller selger er ikke relevant for dokumentavgiften, da den ikke regnes av salgssum men verditakst. Anonymkode: f4ffb...a74 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 TS her er infoen: https://www.kartverket.no/eiendom/overfore-eiendom/overforing-mellom-ektefeller Anonymkode: f4ffb...a74
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 Du kan ikke bare skrive noe sted at halve leiligheten er din. Det er han som eventuelt må overføre eierandel til deg. Det er ikke vanlig å gi bort halve boligen sin. Om et par flytter sammen i boligen til den ene, så er det ganske vanlig at den andre kjøper seg inn. Du må altså kjøpe halve boligen for at den skal stå 50% på ditt navn. Det virker nesten litt som at du forventer at ved ekteskap så får du halve boligen automatisk? Sånn er det ikke altså! Det er ikke sånt at alt han eier automatisk er halvt ditt når dere gifter dere. Anonymkode: c3e17...53d 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 Du kjøper deg inn og eier 50% - halve lånet står på ditt navn, det er tinglyst og hele pakka. Hvis han har boliglån for leiligheten, kan du sikkert kjøpe halve lånet hans og være medlånetaker men dette må dere begge snakke med banken om. Da eier du halvparten siden det blir tinglyst. Anonymkode: 97c94...81f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 Hadde du tidligere en tråd hvor du ville ha kloa i halvparten av hans nye bil også? Anonymkode: 02044...3dd 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 Er ikke sikkert han vil at du skal eie 50%? Anonymkode: 893dc...422
Rotemor Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 Anonymus Notarius skrev (40 minutter siden): Som de andre her skriver må boligen i så fall tinglyses (tror det er ganske dyrt i seg selv), og du må kjøpe deg inn, evt. han må gi deg halvparten av boligen. Det holder ikke å bare signere et papir mellom dere to, slik som f.eks. et testamente. Det koster ikke mye.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 Rotemor skrev (Akkurat nå): Det koster ikke mye. OK, jeg har ikke peiling på det, men har hørt fra andre med samme problemstilling at det er dyrt å tinglyse for å gjøre den andre til eier.
Rotemor Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden): OK, jeg har ikke peiling på det, men har hørt fra andre med samme problemstilling at det er dyrt å tinglyse for å gjøre den andre til eier. Ikke som ektefeller, heldigvis. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå