Gå til innhold

Pcos, vektnedgang og å bli gravid, har det gått?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har pcos og insulinresistens pga pcos. Har hatt fem runder med letrozol uten å ha blitt gravid, og fikk beskjed om å prøve å gå ned rundt fem kilo (driver med trening og telling av kalorier nå så planen er å gå ned til jeg blir gravid/når normalvektig), for å se om det kunne hjelpe på, noe jeg vet mange får beskjed om. Har til nå gått ned 3,5 kg på en måned. Planen er nå å om noen uker å dra på forsamtale til ivf, men håpet er jo at det skal gå av seg selv før noen eventuelle forsøk med det. Håper jo at vektnedgang skal hjelpe til med dette.

Går ikke på letrozol for øyeblikket, men kjenner at det har stukket i eggstokkene nå rett etter mensen slik som det har gjort ved letrozol, så kanskje vektnedgangen har hjulpet litt på...?

Spørsmålet er egentlig om noen her med pcos har lykkes i å bli gravid ved hjelp av vektnedgang, etter å ha prøvd en stund med sin «vanlige» vekt. Har stor motivasjon for å gå ned i vekt da jeg vet at det kan resultere i noe fantastisk, men er redd for at jeg ikke skal få til å bli gravid likevel. 

Kan det liksom gå nå som jeg går ned i vekt? Mye dumme spørsmål her nå, men har så lyst til at det skal gå, så hadde vært fint å høre andre sine erfaringer. 

Anonymkode: ef1e9...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde 10 runder med letrozol, metformin og myo-inositol før jeg ble gravid, hadde prøvd noen år uten noe hjelp først. Mistet i uke 8. Begynte så kun på letrozol igjen. I løpet av 4 runder på letrozol, så gikk jeg ned 9 kg. Ble gravid på runde 5. Så mulig vektreduksjon hadde innvirkning her.

Anonymkode: a0bef...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PCOS og har forsøkt å gå ned i vekt mange ganger uten hell. Men med metformin har jeg fått en syklus, og med letrozol kommer EL på et normalt tidspunkt. I løpet av de 10 siste årene etter jeg fikk diagnosen og begynte på medisin så har jeg blitt gravid 6 ganger (4 aborter og 2 barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hadde 10 runder med letrozol, metformin og myo-inositol før jeg ble gravid, hadde prøvd noen år uten noe hjelp først. Mistet i uke 8. Begynte så kun på letrozol igjen. I løpet av 4 runder på letrozol, så gikk jeg ned 9 kg. Ble gravid på runde 5. Så mulig vektreduksjon hadde innvirkning her.

Så bra ❤️ Takk for at du delte :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (14 minutter siden):

Jeg har PCOS og har forsøkt å gå ned i vekt mange ganger uten hell. Men med metformin har jeg fått en syklus, og med letrozol kommer EL på et normalt tidspunkt. I løpet av de 10 siste årene etter jeg fikk diagnosen og begynte på medisin så har jeg blitt gravid 6 ganger (4 aborter og 2 barn).

Takk @Amatariel ❤️ Er i dagboken din, men under nick der, så fint å følge deg der. Her tar jeg metformin, men nå første runden uten letrozol, så fikk jeg plutselig mensen på cd 40, mot 28-34 med. Så virker ikke som metformin hjelper så mye her. Har vurdert å begynne på høgre dose..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor høy du er, og hva du veier? Jeg sliter nemlig med akkurat det samme... Jeg er 170 og veier 95 kg.

Anonymkode: 0e995...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan jeg spørre hvor høy du er, og hva du veier? Jeg sliter nemlig med akkurat det samme... Jeg er 170 og veier 95 kg.

Anonymkode: 0e995...865

Jeg er 177 og veier 95 kg. Skal prøve å gå ned så mye som mulig før jeg får en ok bmi. Så får man håpe at det kan hjelpe :( «fint» å se andre i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde absolutt ikke få barn før dere er normalvektig. Det er ikke så vanskelig å gå ned i vekt, det handler om selvkontroll og telling av kalorier. 

Anonymkode: a44a1...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dere burde absolutt ikke få barn før dere er normalvektig. Det er ikke så vanskelig å gå ned i vekt, det handler om selvkontroll og telling av kalorier. 

Enn hvis man ikke er normalvektig før den fertile alderen er over? Overvektige foreldre er ikke dårlige foreldre av den grunn. Med en biologisk klokke som tikker så legger jeg ikke prøving på hyllen selv om jeg har for mange kilo.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det ER vanskelig for friske mennesker å gå ned i vekt, og det er desto vanskeligere for kvinner med PCOS å gjøre det samme. 

Til TS: jeg har to venninner med PCOS som gikk ned i vekt og ble gravide etter det. 

Anonymkode: 2985d...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (4 minutter siden):

Enn hvis man ikke er normalvektig før den fertile alderen er over? Overvektige foreldre er ikke dårlige foreldre av den grunn. Med en biologisk klokke som tikker så legger jeg ikke prøving på hyllen selv om jeg har for mange kilo.

Skulle vært tenkt på tidligere. Det er en belastning for helsevesenet med overvektige gravide, og det er fare for å påføre sitt eget barn flere ting (blandt annet overvekt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det ER vanskelig for friske mennesker å gå ned i vekt, og det er desto vanskeligere for kvinner med PCOS å gjøre det samme. 

Til TS: jeg har to venninner med PCOS som gikk ned i vekt og ble gravide etter det. 

Anonymkode: 2985d...c10

Man må være motivert og ha god selvkontroll. Å skylde på en diagnose, blir dessverre for enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle vært tenkt på tidligere.

Litt vanskelig å tenke på det tidligere hvis man ikke visste at man skulle bli prøver da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (4 minutter siden):

Litt vanskelig å tenke på det tidligere hvis man ikke visste at man skulle bli prøver da...

Hvorfor la seg bli overvektig i utgangspunktet? Det er en uting, og da må man nesten ta konsekvensene, ikke få barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor la seg bli overvektig i utgangspunktet? Det er en uting, og da må man nesten ta konsekvensene, ikke få barn. 

Les deg opp på pcos og hvordan insulinen fungerer først du. Insulinen lagrer seg i fettet fordi den ikke klarer å bruke det. Skjønner at det sikkert er gøy for deg å kjefte på andre, men her er det jo folk som vil gå ned i vekt. Hva er da poenget med å kjefte mer? Gynekologen var heller ikke så negativ som deg, og kom med støttende ord. Prøv heller det, så får du det bedre og de rundt deg bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Les deg opp på pcos og hvordan insulinen fungerer først du. Insulinen lagrer seg i fettet fordi den ikke klarer å bruke det. Skjønner at det sikkert er gøy for deg å kjefte på andre, men her er det jo folk som vil gå ned i vekt. Hva er da poenget med å kjefte mer? Gynekologen var heller ikke så negativ som deg, og kom med støttende ord. Prøv heller det, så får du det bedre og de rundt deg bedre.

Har selv pcos. Prøv å ha pcos og samtidig stå på høydose med Prednisolon, da skal du få kjørt deg for å holde vekten 😉 Levde en stund på 1000 kalorier, og det var kun for å unngå vektoppgang (gikk ikke ned i vekt engang). Så vet nok mer enn de fleste om det å ha selvkontroll når det kommer til mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har selv pcos. Prøv å ha pcos og samtidig stå på høydose med Prednisolon, da skal du få kjørt deg for å holde vekten 😉 Levde en stund på 1000 kalorier, og det var kun for å unngå vektoppgang (gikk ikke ned i vekt engang). Så vet nok mer enn de fleste om det å ha selvkontroll når det kommer til mat. 

Ja selvfølgelig gjør du det, det burde vi jo ha skjønt🤭

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.5 kg på en måned er kjempebra!😃 Jeg heier på deg og håper du lykkes med å bli gravid snart! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vil kalle det å leve på 1000 kalorier som mer usunt enn å være litt over BMI... Det er ikke nødvendigvis rart man ikke går ned i vekt på så lavt kaloriinntak. Kroppen kan faktisk gå i såkalt "sparebluss" når man ligger så lavt 😕

Til TS: Lykke til videre! Heier på deg! 

Anonymkode: 0078d...e2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...