AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Var ute på trilletur med baby på 3 mnd i dag. Det var -6, følt som -11. Litt vind. Jeg hadde et helseteppe midt på kalesjen, med luftehull på sidene. Stoppet kort ved akebakken for å si hei til de eldre barna mine som akte. Plutselig stod en dame med hodet omtrent oppi vogna og kommenterte noe som «du må ikke finne på å dekke vogna slik, babyen din kan bli kvelt». Det så ut som neste skritt for henne var å dra vekk teppet. Jeg ble både paff og forbanna. Jeg påpekt at det var åpning på begge sider av teppe, og at det er strikket i luftig strikk som sørger for at det puster, samt at jeg har 5 barn og vet hva jeg gjør. Jeg hadde forstått henne om det var plussgrader og hele vogna var dekket, men nå? Er det hun eller jeg som overdriver? Anonymkode: 9fd95...2f6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Kommer an på om du vil ha levende barn eller ikke. Hvis ikke, så er du på rett spor Anonymkode: 7f3e2...2e3 26
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Hun kunne kanskje sagt det på en hyggeligere måte, men ellers så syns jeg hun var tøft som sa fra. Anbefalingene fra lub og helsestasjoner er å ikke dekke til vognen, selv ikke med luftig teppe. Anonymkode: 913b8...7ee 43
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Plussgrader eller ikke, oksygensirkulasjonen kan bli for dårlig når man dekker til, selv om det er luftig strikket og noe åpent på sidene Anonymkode: 91c7d...0d5 24
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 Regner med det var godt ment. Har jo vert mye fokus på det med å dekke til vogn og farene ved det de siste årene. Men det går jo an å si ifra på en fin måte eller spørre om vedkomende er klar over det. Og ikke minst holde avstanden sin Anonymkode: 2ed53...94b 8
Belima Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 Muligheten for overoppheting er ikke tilstede nå, så du har rett. Om sommeren kan det være farlig når det tettes helt. Det er pga overoppheting det er farlig. https://www.tv2.no/a/7118271/ 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 Du, det har faktisk ikke noe å si at det var et «luftig» helseteppe med det du (og mange andre) oppfatter som «hull som sørger for sirkulasjon! FORSKNING på akkurat det med helseteppe over vognen viser helt utvetydig at hullene IKKE sørger for tilstrekkelig ventilasjon, enkelt og greit. Det har null og niks å si hva du mener, hvor mange unger som har overlevd den praksisen din, eller hvor god kontroll du mener du har. Dette har vært testet under kontrollerte forhold, og konklusjonen er at hullene ikke hjelper. Anonymkode: d1e81...07a 22
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 Du burde ikke dekket til, men hun burde sagt ifra på en helt annen måte. Barnevognen skal aldri dekkes til, selv ikke med helseteppe med gidt med hull. Anonymkode: bf861...221 12
myMa Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 Jeg synes hun overdriver. Et hullete teppe som dekker halve+/- åpningen i kaldt vær kan vel ikke gjøre noen skade?! Ser stadig vogner med så gedigne kalesjer at det nesten ikke er åpning. For å ikke snakke om vognposer som er så massive at du nesten ikke kan finne ungen oppi der. Ville tro at det var verre i såfall. 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 1 minutt siden, Belima said: Muligheten for overoppheting er ikke tilstede nå, så du har rett. Om sommeren kan det være farlig når det tettes helt. Det er pga overoppheting det er farlig. https://www.tv2.no/a/7118271/ Dette stemmer ikke; det er også farlig pga at tilførselen av oksygenrik luft begrenses, mens konsentrasjonen av CO2 bygger seg opp inni vognen. Diffusjon ut og inn av hullene i et helseteppe er rett og slett forbausende ineffektiv, så barnet får ikke nok frisk luft. Anonymkode: d1e81...07a 22
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 myMa skrev (Akkurat nå): Jeg synes hun overdriver. Et hullete teppe som dekker halve+/- åpningen i kaldt vær kan vel ikke gjøre noen skade?! Ser stadig vogner med så gedigne kalesjer at det nesten ikke er åpning. For å ikke snakke om vognposer som er så massive at du nesten ikke kan finne ungen oppi der. Ville tro at det var verre i såfall. Dette!! Blir ei heller overoppheting i det kalde været OG DET ER DET SOM ER FARLIG!! Anonymkode: 841ea...18e 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 Hvis hun hadde hodet langt ned i vogne kan ikke de luftehullene ha vært særlig store. Kudos til damen som turde, hun gjør det av omtanke for barnet ditt🌸 Anonymkode: f0b0e...77e 15
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 DU har rett!! Fra LUB Å dekke helt til barnevogna med tepper (inkl. helsetepper) vil føre til at det kan bli for varmt og tett i vogna, og faren for overoppheting er da til stede. Det er viktig med god utlufting rundt barnets munn og nese når det sover. Dersom man velger å ha et teppe eller lignende foran kalesjen mens barnet sover i vogna, anbefaler vi at man lar det være gode/store åpninger slik at det kommer til frisk luft. Det er sunt og helt ufarlig for barnet å få både frisk luft og dagslys mens det sover. https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/unngå-tepper-foran-vogna Anonymkode: 841ea...18e 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 Syns det er hysterisk når teppet ikke dekket til hele åpningen. Folk bør passe sine egne saker. Anonymkode: 769c2...bfc 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kommer an på om du vil ha levende barn eller ikke. Hvis ikke, så er du på rett spor Anonymkode: 7f3e2...2e3 Sorry, men totalt idiotisk tilnærming for å få frem poenget ditt. Anonymkode: 9fd95...2f6 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hun kunne kanskje sagt det på en hyggeligere måte, men ellers så syns jeg hun var tøft som sa fra. Anbefalingene fra lub og helsestasjoner er å ikke dekke til vognen, selv ikke med luftig teppe. Anonymkode: 913b8...7ee Skal lese meg opp på LUB sine sider👍🏻Har bare lest før at det ikke skal dekkes helt. På helsestasjonen var det bare tema å ikke dekke til i varmere vær for å skygge fra sol. Ikke noe ang vinterstid. Anonymkode: 9fd95...2f6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Plussgrader eller ikke, oksygensirkulasjonen kan bli for dårlig når man dekker til, selv om det er luftig strikket og noe åpent på sidene Anonymkode: 91c7d...0d5 Ikke fått med meg at det var like “farlig” selv med luftehull. Anonymkode: 9fd95...2f6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Skal lese meg opp på LUB sine sider👍🏻Har bare lest før at det ikke skal dekkes helt. På helsestasjonen var det bare tema å ikke dekke til i varmere vær for å skygge fra sol. Ikke noe ang vinterstid. Anonymkode: 9fd95...2f6 Det er helt riktig. Barn trenger ikke oksygen på vinteren, det vet jo alle. Anonymkode: 7f3e2...2e3 10
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 Så lenge man har åpning på sidene går dette heeelt fint, pust med magen dere sinte damer over her. Dette med å dekke til vogna gjelder når man dekker til hele åpningen, uten «luftsprekker» på sidene. Regntrekket som fulgte med vogna mi er jeg mye mer bekymret for å bruke, der snakker vi tett plastikk og altfor små «pustehull»... Anonymkode: 1c353...f99 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Regner med det var godt ment. Har jo vert mye fokus på det med å dekke til vogn og farene ved det de siste årene. Men det går jo an å si ifra på en fin måte eller spørre om vedkomende er klar over det. Og ikke minst holde avstanden sin Anonymkode: 2ed53...94b Joda, det er helt sikkert godt ment, og det oppfordres jo å si i fra fordi ikke alle vet. Men enig i at hun kunne gjort det litt bedre, og det var egentlig tilnærmingen jeg reagerte mest på. Anonymkode: 9fd95...2f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå