AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Barnet vårt har i det siste spist lite grøt og brødskiver. Som feks i dag ville hun ikke ha brødskivene sine etter duppen, bare snur hodet unna og dytter vekk med hånda. Jeg førstegangmamma og helt ærlig kjenner jeg at hun tester grensene mine ved å ikke ville spise. Vi skulle bort, og jeg tok med en brødskive i matpakke i tilfelle hun ble sulten nok. Etter mye lek ble hun selvsagt sulten og slukte brødskiven jeg hadde tatt med. Middag elsker hun, så det går ned på høykant. Så kommer problemet med grøten til kvelden. Hun spiser bare noen skjeer og snur hodet unna og slår med hånden.. Måtte til slutt bare gi opp og legge henne. Var da to timer siden middag.. vi har sluttet med mme på dagtid, og kan det være en reaksjon på det? Burde jeg bare fortsette å tilby det jeg serverer og ikke tilby noe annet slik at hun lærer å spise det som blir servert? Er det vanlig å oppleve slike perioder? Anonymkode: 8f4b5...baa
Gjest Bet-t-ina Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Tilby frukt, grønnsaker, mos, ost, skinke, fiskekaker/pinner... Lag en dipp og la barnet dyppe grønnsaker som er lette å tygge. De syns det er gøy å utforske nye matvarer. Man må variere, ellers blir de matlei akkurat som oss. Frokost blanding og yoghurt elsket barna mine.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Server det du lager og vil hun ikke ha så forklarer du at det ikke blir mat før til neste måltid. Har jeg gjort med mine siden de var små. Barn klarer fint å regulere selv når de er sultne eller ikke. To av fire har hvert vrange ved måltider, men alle har hvert normalvektige hele tiden. Selv de dagene de har spist en brødskive fordi de nektet å spise andre måltider. Sånne perioder vil de ha av og på 😊 Den største feilen man gjør er å lage mange retter og venne ungen til det. Anonymkode: 85e6c...d16 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Hvorfor tilbyr du kun grøt og brødskiver til kvelds? Min ettåring spiser søtpotet, potet, eggeomlett, banan pannekaker, smoothie, ja lista er lang. Anonymkode: c2f9f...fa2 3
Abrakadabra88 Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 TS her. Jeg har ikke lagt til at hun får mellommåltider med både yoghurt og frukt/grønnsaker (i dag smoothie, bær, yoghurt), Til midddag spiser hun både proteiner/grønnsaker/karbohydrater. Men jeg tenker at hun får vel i seg mest jern ved å få i seg kornprodukter som brød og grøt til frokost/kvelds? 🤷🏼♀️ Jeg vet ikke, så jeg takker for alle svar og tips 😊
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 Ville sørger for at det ble litt lengre mellom middag og kvelds. Rekker barnet å bli sulten igjen, på to timer, når det spises godt til middag? Forsøk å få jevnere tidsmessig avstand mellom måltidene. Og noen barn trenger litt tid å våkne på, får kroppen er klar til å ta imot mat. Anonymkode: c3d4c...cf7 2
Abrakadabra88 Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville sørger for at det ble litt lengre mellom middag og kvelds. Rekker barnet å bli sulten igjen, på to timer, når det spises godt til middag? Forsøk å få jevnere tidsmessig avstand mellom måltidene. Og noen barn trenger litt tid å våkne på, får kroppen er klar til å ta imot mat. Anonymkode: c3d4c...cf7 Takk, jeg føler det kan stemme ganske godt det du sier! kan prøve å drøye lunsjen litt lenger etter hun våkner fra duppen. Middagen pleier vi spise sammen i halv fem tiden (jobber til 16 både far og mor), så ja, det kan bli tett på mellom halv fem og syv tiden(leggetid). 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor tilbyr du kun grøt og brødskiver til kvelds? Min ettåring spiser søtpotet, potet, eggeomlett, banan pannekaker, smoothie, ja lista er lang. Anonymkode: c2f9f...fa2 Spiser du selv søtpotet og potet til kvelds? Anonymkode: 44f01...b5f 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 Korn er en ELENDIG kilde til jern. Det inneholder en del jern, men lite av det er tilgjengelig for opptak. Gi heller animalske kilder. De inneholder ofte mindre, men gir oss veldig mye mer fordi vitaminene og mineralene er mer biotilgjengelig (altså at mye større andel tas opp i kroppen). Hva med leverpostei på en osteskive? Egg? Kjøtt? Anonymkode: 4e699...742 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Abrakadabra88 skrev (Akkurat nå): TS her. Jeg har ikke lagt til at hun får mellommåltider med både yoghurt og frukt/grønnsaker (i dag smoothie, bær, yoghurt), Til midddag spiser hun både proteiner/grønnsaker/karbohydrater. Men jeg tenker at hun får vel i seg mest jern ved å få i seg kornprodukter som brød og grøt til frokost/kvelds? 🤷🏼♀️ Jeg vet ikke, så jeg takker for alle svar og tips 😊 Men da spiser hun vel sannsynligvis mer enn nok mat i løpet av dagen? Er også helt normalt at det varierer hvor sultne sånne små er. Noen ganger har de vokse-spurt og spiser masse, andre ganger er det mer småpirk i maten. Det jevner seg stort ut Anonymkode: c3d4c...cf7 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 Abrakadabra88 skrev (45 minutter siden): Takk, jeg føler det kan stemme ganske godt det du sier! kan prøve å drøye lunsjen litt lenger etter hun våkner fra duppen. Middagen pleier vi spise sammen i halv fem tiden (jobber til 16 både far og mor), så ja, det kan bli tett på mellom halv fem og syv tiden(leggetid). Den skvisen er det mange som har. En mulighet er å snu om på måltidene? Altså, spise noe lett som grøt eller skiver når dere kommer hjem. La heller middagen bli kveldsmåltidet hennes. Fint folk spiser seint, sies det vel? Anonymkode: c3d4c...cf7 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Server det du lager og vil hun ikke ha så forklarer du at det ikke blir mat før til neste måltid. Har jeg gjort med mine siden de var små. Barn klarer fint å regulere selv når de er sultne eller ikke. To av fire har hvert vrange ved måltider, men alle har hvert normalvektige hele tiden. Selv de dagene de har spist en brødskive fordi de nektet å spise andre måltider. Sånne perioder vil de ha av og på 😊 Den største feilen man gjør er å lage mange retter og venne ungen til det. Anonymkode: 85e6c...d16 Hvordan forklarer du dette til en ettåring? 😅 Anonymkode: ce6d8...532 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 Vår 1-åring spiser mye yoghurt. Han får også grove kjeks innimellom med prim eller brunost. Han liker ikke grovt brød. Synes loff blir for usunt, så han spiser ikke brød i det hele tatt. Anonymkode: 5ea5c...0c1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 Virker bare som om hun ikke er sulten? Barn har perioder hvor de spiser mye, og perioder hvor de spiser lite. Det kan skyldes mye. Tenner, utviklingssprang, eller vokseperiode for å nevne noe. Med mindre det er noen problematikk i forhold til vekt, om hun legger på seg for mye/lite, så tenker jeg at barn er selvregulerte og spiser når de er sultne. Kan hende du gir for mye/ofte mellommåltid. Mellommåltidene skal ikke være fullverdige måltider, og hvis barnet opplever dem som det, så må mengden minskes. På den måten blir hun sulten til neste måltid. Anonymkode: 9b1b0...ee0
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 Vanlig at appetitten går ned etter det første året, leste jeg i dag. De vokser 300% første året og bare 10% det andre året, så kaloribehovet går faktisk ned. Virker kanskje mest som om hun ikke er sulten? Siden hun spiser brød hvis hun er sulten nok så er det vel kanskje heller sult og ikke brød som er problemet? Anonymkode: aa216...f53
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vår 1-åring spiser mye yoghurt. Han får også grove kjeks innimellom med prim eller brunost. Han liker ikke grovt brød. Synes loff blir for usunt, så han spiser ikke brød i det hele tatt. Anonymkode: 5ea5c...0c1 🙈 du vet vel at det finnes flere varianter av brød? Det er ikke bare grovt og loff, det finnes brød mellom de to der! Anonymkode: 5e787...162 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvordan forklarer du dette til en ettåring? 😅 Anonymkode: ce6d8...532 Man gjentar seg og gjentar seg. Regner med du lærer barna dine andre ting som også må forklares og læres bort. Samme prinsipp. Ungen din forstår ikke hvorfor den må pusse tennene, men alikvel forklarer vi foreldre hvorfor og gjør det. Blir det samme med måltider. Anonymkode: 85e6c...d16
Abrakadabra88 Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 TS her! Tusen takk for så mange svar! Jeg har faktisk fått noe ut av svarene, jeg tror jeg har lagt litt tidspress på henne. At jeg serverer henne mat litt for hyppig, og når det passer oss (voksne) best. Skal prøve å legge inn mer tid i mellom hvert måltid og ikke minst ikke gi henne mange små mellommåltider. Jeg kommer nok til å fortsette å tilby brød og grøt, jeg tenker også som en her nevner at det er like greit å servere det vi tilbyr, og ikke gi noe annet om hun ikke spise det hun får. Det er hvertfall det vi har gjort med middager, at hun får det vi spiser og det har gjort at hun elsker alt av middagsmat, selv om det også tok tid. Der må jeg skryte av henne🙌🏼
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 Min er heller ikke glad i brød eller grøt. Han ELSKER omelett med ost og skinke. Andre sikkerstikk er kalde fiskekaker (også SUPERT mellommåltid med en fiskekake her i gården), middagsrester, bananlapper, grove vafler osv. Ellers liker han ost, ostesticks blir alltid møtt med et høyt «MMMMMMMM» og stort smil 😂 Anonymkode: c2dd4...988
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 Abrakadabra88 skrev (2 timer siden): TS her. Jeg har ikke lagt til at hun får mellommåltider med både yoghurt og frukt/grønnsaker (i dag smoothie, bær, yoghurt), Til midddag spiser hun både proteiner/grønnsaker/karbohydrater. Men jeg tenker at hun får vel i seg mest jern ved å få i seg kornprodukter som brød og grøt til frokost/kvelds? 🤷🏼♀️ Jeg vet ikke, så jeg takker for alle svar og tips 😊 Ikke alle barn er like glade i grøt dessverre men det er viktig at ungen legger seg godt hydrert og med mat i magen så når ungen ikke vil ha grøt så hva med å gi en ekstra porsjon middag? Anonymkode: 99275...9af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå