Cecilie82 Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 (endret) Har lastet ned smittestopp men vurderer å slette den. Har jo «varsling om smittekontakt» på iphonen. Noen meninger ? Endret 7. februar 2021 av Cecilie82
BMF Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Den på iPhonen er vel ikke i bruk i Norge? Den var ikke det sist jeg sjekket. 4
Gummibjørn Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Ja, den nye Smittestopp-appen er anbefalt. «Varsling om smittekontakt» er en teknologi på linje med «mobildata» eller «Bluetooth». Smittestopp bruker teknologien som er gjort tilgjengelig i «varsling om smittekontakt» i iPhone. Uten Smittestopp-appen får du ikke beskjed om du har vært i nærheten av noen som et smittet. 6
Cecilie82 Skrevet 8. februar 2021 Forfatter #4 Skrevet 8. februar 2021 (endret) BMF skrev (5 timer siden): Den på iPhonen er vel ikke i bruk i Norge? Den var ikke det sist jeg sjekket. Ser ut til den på iphonen fungerer i Norge? kanskje den bare tar for seg de som har iphone ? Endret 8. februar 2021 av Cecilie82
Cecilie82 Skrevet 19. februar 2021 Forfatter #5 Skrevet 19. februar 2021 De jobber vist sammen. Var innom applehuset i dag 1
velociraptor Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 Gummibjørn skrev (På 7.2.2021 den 20.44): Ja, den nye Smittestopp-appen er anbefalt. «Varsling om smittekontakt» er en teknologi på linje med «mobildata» eller «Bluetooth». Smittestopp bruker teknologien som er gjort tilgjengelig i «varsling om smittekontakt» i iPhone. Uten Smittestopp-appen får du ikke beskjed om du har vært i nærheten av noen som et smittet. Men hvis man følger anbefalingene er det jo ikke nødvendig å få beskjed av en app. Man skal jo helst holde avstand og omgås få mennesker. For de som må ta kollektivt ser jeg poenget med appen, men ellers er den jo kun for folk som bryter alle anbefalinger? For om du besøker en kamerat, og det viser seg at han var smittet, så går jeg da ut i fra at han forteller deg det uten at du må få beskjed via en app...? Og om det er en person du bare passerer på gata eller kjøpesenteret vil du uansett ikke få beskjed av appen.
Cecilie82 Skrevet 19. februar 2021 Forfatter #7 Skrevet 19. februar 2021 velociraptor skrev (3 timer siden): Men hvis man følger anbefalingene er det jo ikke nødvendig å få beskjed av en app. Man skal jo helst holde avstand og omgås få mennesker. For de som må ta kollektivt ser jeg poenget med appen, men ellers er den jo kun for folk som bryter alle anbefalinger? For om du besøker en kamerat, og det viser seg at han var smittet, så går jeg da ut i fra at han forteller deg det uten at du må få beskjed via en app...? Og om det er en person du bare passerer på gata eller kjøpesenteret vil du uansett ikke få beskjed av appen. Hva om du sitter på cafe? 1
velociraptor Skrevet 19. februar 2021 #8 Skrevet 19. februar 2021 Cecilie82 skrev (21 minutter siden): Hva om du sitter på cafe? Jeg har ikke sittet på en cafe siden før 12. mars, og jeg trodde ikke det var anbefalt selv om det er lov. men ja, for de som tar kollektivt, går på cafe og restaurant, fester og står i kø på shoppingsenterene, så er sikkert appen lurt. 2
roomba Skrevet 19. februar 2021 #9 Skrevet 19. februar 2021 Cecilie82 skrev (På 7.2.2021 den 19.27): Har lastet ned smittestopp men vurderer å slette den. Har jo «varsling om smittekontakt» på iphonen. Noen meninger ? «Varsling om smittekontakt»-funksjonen er avhengig av at Smittestopp er installert og aktivert, så om du sletter Smittestopp så kan ikke telefonen brukes til smittesporing lenger. 1
Cecilie82 Skrevet 19. februar 2021 Forfatter #10 Skrevet 19. februar 2021 roomba skrev (3 timer siden): «Varsling om smittekontakt»-funksjonen er avhengig av at Smittestopp er installert og aktivert, så om du sletter Smittestopp så kan ikke telefonen brukes til smittesporing lenger. Det var det jeg skreiv lenger nede at de to samarbeider.
Cecilie82 Skrevet 19. februar 2021 Forfatter #11 Skrevet 19. februar 2021 (endret) velociraptor skrev (5 timer siden): Jeg har ikke sittet på en cafe siden før 12. mars, og jeg trodde ikke det var anbefalt selv om det er lov. men ja, for de som tar kollektivt, går på cafe og restaurant, fester og står i kø på shoppingsenterene, så er sikkert appen lurt. Så du står aldri i kø på Rema, vinmonopolet, bensinstasjonen? En tenker nå er et perfekt tid å gå men så viser det seg og være kø for mange tenker det samme. Uansett så er den frivillig å bruke Endret 19. februar 2021 av Cecilie82 1
velociraptor Skrevet 19. februar 2021 #12 Skrevet 19. februar 2021 Cecilie82 skrev (2 timer siden): Så du står aldri i kø på Rema, vinmonopolet, bensinstasjonen? En tenker nå er et perfekt tid å gå men så viser det seg og være kø for mange tenker det samme. Uansett så er den frivillig å bruke eh, nei...? Kø på bensinstasjon? Da sitter man vel inni bilen? Jeg har ikke vært inne på en bensinstasjon på åresvis. Og jeg har aldri stått i kø på matvarebutikken i så lenge som et kvarter nei (og det er først da smitteappen sier i fra). Ingen av de to gangene jeg var på polet i fjor var det kø heller nei. I år har jeg ikke vært enda. Så lenge det ikke er åpent på teater, konserter eller breddeidrett for voksne, har jeg ikke nærkontakt med folk jeg ikke uansett kjenner godt. Men for de som driver og menger seg med folk de ikke kjenner under en pandemi, har jeg jo allerede sagt at jeg forstår hensikten med smitteappen.
Gummibjørn Skrevet 20. februar 2021 #13 Skrevet 20. februar 2021 velociraptor skrev (16 timer siden): eh, nei...? Kø på bensinstasjon? Da sitter man vel inni bilen? Jeg har ikke vært inne på en bensinstasjon på åresvis. Og jeg har aldri stått i kø på matvarebutikken i så lenge som et kvarter nei (og det er først da smitteappen sier i fra). Ingen av de to gangene jeg var på polet i fjor var det kø heller nei. I år har jeg ikke vært enda. Så lenge det ikke er åpent på teater, konserter eller breddeidrett for voksne, har jeg ikke nærkontakt med folk jeg ikke uansett kjenner godt. Men for de som driver og menger seg med folk de ikke kjenner under en pandemi, har jeg jo allerede sagt at jeg forstår hensikten med smitteappen. Tenker uansett du bør laste ned. Akkurat nå er smittetrykket for høyt til å åpne opp. Men hvis smitten i samfunnet synker kan smittestopp-appen brukes som argument for at det er trygt å åpne forsiktig opp, gitt at mange nok har lastet den ned. Den bruker ikke mye batteri og ivaretar personvernet. Jo fler som laster ned, jo bedre effekt får den. Nå kan smittestopp i Norge kommunisere med tilsvarende apper for andre lands statsborgere. Det er fortsatt en drøm å kunne reise igjen. Stor benyttelsesgrad av smittestopp kan gjøre at gjenåpning kommer bittelitt nærmere. Og da er det vel ikke så mye å lure på.
Anbefalte innlegg