Ab-bruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Kan man gå ut/gå tur mens man er i karantene? Jeg og noen bekjente av meg er i karantene, men de går ut og går turer hele tiden, er det i det hele tatt lov? Jeg trodde man skulle være hjemme under karantene, eller har jeg helt misforstått her?
Ulven Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Du tenker på isolasjon. Da skal man ikke ut på tur, men holde seg i/på sin egen hage/veranda/hus. I karantene kan man gå tur så mye man vil så lenge man holde seg til smittevernreglene. 9
robot Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Du skal ikke gå på skole, jobb, barnehage eller andre aktiviteter utenfor hjemmet. Du skal ikke ta lengre reiser innenlands. Du skal ikke ta offentlig transport. Du skal unngå steder der det er vanskelig å holde avstand. Du bør som hovedregel ikke oppsøke offentlige steder, slik som butikker og kaféer. Ved mangel på alternativer kan du gå ut for å gjennomføre nødvendige ærend i butikk eller apotek – men sørg for å holde tilstrekkelig avstand (minst 1 meter) til andre, bruk munnbind og unngå kø. Du kan gå tur ute, men hold minst 1 meter avstand til andre. 8
Mezzosoprena Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Ab-bruker skrev (13 minutter siden): Kan man gå ut/gå tur mens man er i karantene? Jeg og noen bekjente av meg er i karantene, men de går ut og går turer hele tiden, er det i det hele tatt lov? Jeg trodde man skulle være hjemme under karantene, eller har jeg helt misforstått her? Man kan selvfølgelig gå tur i friluft selv om man er i karantene! 3
KillerKitty Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 Kan man lufte hunden om man er i isolasjon med symptomer?
Zikkzakk Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 KillerKitty skrev (46 minutter siden): Kan man lufte hunden om man er i isolasjon med symptomer? Altså, om du bor på Finnmarksvidda med 5 km til nærmeste nabo kan du nok fint lufte hunden utafor døra selv om reglene sier at du skal holde deg innendørs, men når det ikke finnes noen sjanse for å møte andre mennesker utenfor husdøra så er det vel greit. Om du bor i by eller tettbygd strøk, så skal du vel ikke det. "Følg helsemyndighetenes råd: om du ifølge fastlegen din kan forlate hjemmet, kan du lufte hunden din. Om ikke, må noen andre gjøre det for deg. I dette tilfellet må du ta de forholdsregler som anbefales av helsemyndighetene, slik at du ikke smitter de som skal ta vare på kjæledyret ditt." https://www.anicura.no/aktuelt/nyheter/2020/hjemme-med-dyr-i-karanteneisolasjon/
Anbefalte innlegg