AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Hvordan ble ammingen med nummer 2? Jeg har så lyst å amme fullt, men husker hvor strevsomt det var sist gang da jeg ikke hadde nok melk og måtte amme og pumpe hele tiden. Det endte med at jeg ikke orket mer og gikk helt over på mme. Gikk det bedre med amming på nr 2? Var det like vondt å amme som det var med første? Syns de første ukene med amming var ekstremt vondt før det gikk seg til, men håper å slippe det denne gang. Anonymkode: 446a4...f0b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Jeg kan ikke si at jeg har slitt med amming, jeg ammet babyen min helt til hen var 2 år. Fullammet i 6 mnd. Men skal ærlig innrømme at det var vondt di første ukene. Melka kom ikke ordentlig fær dag 5 etter fødsel så jeg var rimelig oppgitt. Men jeg sitter ikke igjen med at jeg har slitt med ammingen. Men jeg var veldig nøye med å få i meg mye vann og var flink å spise jevlig. Jeg masserte også jevlig puppene for at ikke melkekjertlene skulle tette seg. jeg Lurer litt på dette med dem som ikke får til ammingen og går over til MME, hvor lenge prøvde dere før dere ga opp? Jeg har ett inntrykk at veldig mange gur seg etter bare noen uker, og det er jo kjempe synd da det tar litt tid å få det til. Babyen skal jo lære seg å amme og det kan ta tid da den aldri har gjort dette før. Anonymkode: 695b0...739
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg kan ikke si at jeg har slitt med amming, jeg ammet babyen min helt til hen var 2 år. Fullammet i 6 mnd. Men skal ærlig innrømme at det var vondt di første ukene. Melka kom ikke ordentlig fær dag 5 etter fødsel så jeg var rimelig oppgitt. Men jeg sitter ikke igjen med at jeg har slitt med ammingen. Men jeg var veldig nøye med å få i meg mye vann og var flink å spise jevlig. Jeg masserte også jevlig puppene for at ikke melkekjertlene skulle tette seg. jeg Lurer litt på dette med dem som ikke får til ammingen og går over til MME, hvor lenge prøvde dere før dere ga opp? Jeg har ett inntrykk at veldig mange gur seg etter bare noen uker, og det er jo kjempe synd da det tar litt tid å få det til. Babyen skal jo lære seg å amme og det kan ta tid da den aldri har gjort dette før. Anonymkode: 695b0...739 Jeg holdt ut i 6 måneder med blodige brystvorter. Ikke hele tiden, men omtrent halvparten av tiden. Alt ettersom hvor mye mini ville amme, og om han hadde mer eller mindre trøske o.l. Vi prøvde alt, og hadde dårlig sugeteknikk som ikke ble bedre og to runder med trøske og sopp på toppen av det. Fikk heller ikke melk før etter 5 dager, og pumpet og sto på kanskje de første tre månedene for å holde melkeproduksjonen oppe - men det var bare barnemat sammenlignet med et barn med elendig sugeteknikk. Håper det går bedre den gang jeg skal ha nr 2. Anonymkode: 1ae3b...324 1
Prelunia Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 (endret) Sleit skikkelig med amming på nr 1. Hun tok ikke puppen, og jeg måtte pumpe/amme om hverandre. Hun gråt hele tiden, jeg fikk brystbetennelser og følte at jeg konstant hadde for lite melk. Begynte med litt erstatning da hun var 3 mnd, etter 3 forferdelige mnd. Gikk mer og mer over til mme. Sluttet helt da hun var 7 mnd. Jeg var spent før nr 2, Men det gikk som en lek. Han tok puppen med en gang han ble født og drakk som bare det etterpå 😅 Litt sår de første ukene, men brukte mam kompresser som redda alt. Fullamma til 5 mnd , og store deler av maten hans var mm frem til 7/8 mnd , og ammet fram til han var 15 mnd (Sluttet pga graviditet og ville ikke amme to stk). Han har ikke fått noe mme , og jeg har fortsatt mm til overs som er fryst 😅 Fikk et stoooort lager. Hvis jeg ikke hadde blitt gravid hadde jeg nok ammet han lenger. Endret 7. februar 2021 av Prelunia 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg kan ikke si at jeg har slitt med amming, jeg ammet babyen min helt til hen var 2 år. Fullammet i 6 mnd. Men skal ærlig innrømme at det var vondt di første ukene. Melka kom ikke ordentlig fær dag 5 etter fødsel så jeg var rimelig oppgitt. Men jeg sitter ikke igjen med at jeg har slitt med ammingen. Men jeg var veldig nøye med å få i meg mye vann og var flink å spise jevlig. Jeg masserte også jevlig puppene for at ikke melkekjertlene skulle tette seg. jeg Lurer litt på dette med dem som ikke får til ammingen og går over til MME, hvor lenge prøvde dere før dere ga opp? Jeg har ett inntrykk at veldig mange gur seg etter bare noen uker, og det er jo kjempe synd da det tar litt tid å få det til. Babyen skal jo lære seg å amme og det kan ta tid da den aldri har gjort dette før. Anonymkode: 695b0...739 Altså, sjeldent jeg leser innlegg så gjennomsyret av skjult nedlatenhet. Nei, selvfølgelig sitter du ikke igjen med følelsen av å ha «slitt med amming» - du ammet jo til barnet ditt var 2 år!🤦🏻♀️ Hvordan i all verden tenker du at svaret ditt er til hjelp for TS eller andre i hennes situasjon? Dere har praktisk talt INGENTING til felles hva angår amming, og da klarer jeg ikke å la være å tenke at den eneste grunnen til at du svarer er for å stille spørsmålet til slutt - som med litt omformulering egentlig koker ned til en antakelse om at de som gir morsmelkerstatning ikke prøvde hardt eller lenge nok. Anonymkode: fcdb3...d8e 15
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 Hadde gått rett på mme. Amming er et slit, og baby gråter mye mer i starten. Anonymkode: ad6ad...02c 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 Jeg har dessverre ikke fått det til med nr 2, 3 eller 4. Ingen av de svært mange som har observert/gitt råd har funnet noe galt med selve ammingen. Det har bare ikke vært nok melk, og jeg har som deg måttet pumpe og supplere med mme. Til jeg etterhvert gikk helt over på flaske. Anonymkode: 6106f...486 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 Førstemann ga jeg opp amming etter brystbetennelse, gråt og slit og råd fra helsesøster, da var han 1,5 mnd. Han var ikke særlig interessert i pupp og jeg hadde lite melk. Lillesøster gapte over puppen og ble nærmest hengende der i 9 mnd 😅 Null problem med amming den gangen. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle få til amming etter opplevelsen med førstemann 🤷🏼♀️ Anonymkode: e16ea...087
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 Jeg slet med amming med første. Det var mye grining, og jeg trodde jeg hadde lite melk fordi jeg ikke fikk ut noe særlig når jeg pumpa. Jeg visste ikke at noen ikke melker til pumpe. nr2 og 3 var tvillinger, da fungerte det bedre. Mest fordi jeg belaget meg på at amming tar tid, og at du i begynnelsen ikke får gjort så mye annet. Jeg hadde bestemt meg, og ga omgivelsene beskjed om dette. To barn drev nok også opp produksjonen mye.. Med nr4 gikk ammingen av seg selv. Anonymkode: 17b59...c0b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Jeg hadde startproblemer med nr 1 og 2 (men forskjellige problemer), mens det gikk helt knirkefritt med nr tre. Smerter og blodige brystvorter gikk også fortere over med nr to enn med nr en. Så jeg følte det gikk bedre for hver unge. Nå skal det sies at det ikke var verre enn at det gikk seg til etter noen uker med de to første, så jeg har hatt nok melk f.eks. En venninne av meg hadde ikke nok melk med nr to og måtte gi mye mme. Hun ga seg helt etter 5-6 mnd. Med nr to hadde hun mer melk, og måtte bare gi litt ekstra. Og nr tre fullammet hun. Så at man har hatt lite melk med nr en vil ikke nødvendigvis si at man vil slite med det med nr to. Jeg må også si at jeg virkelig har respekt for mødre som sliter med ammingen. Føler de fleste virkelig prøver og styrer på med amming og mme og pumping i lang tid. Tenker at det noen ganger er bedre for både mor og barn om man bare tenker at «denne gangen går det ikke». Jeg så hvor slitsomt det var for venninnen min. Samtidig skjønner jeg jo absolutt at man vil prøve. For dersom det faktisk går så er det veldig mye enklere å bare amme. Så all ære til dere som virkelig sliter - uansett om dere prøver men må gi opp, eller prøver og kommer over kneiken! Anonymkode: df929...089 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 Jeg slet mer med nr 1 enn nr 2, men det gjorde vondt i starten med begge. Har skjønt at de fleste har vondt de første par ukene med utskriving før det går seg til. men hvis utfordringen sin var for lite melk er det vel ikke usannsynlig at det skjer igjen. Lykke til, håper du får en fin opplevelse denne gangen💞 Anonymkode: d29c7...02a
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Altså, sjeldent jeg leser innlegg så gjennomsyret av skjult nedlatenhet. Nei, selvfølgelig sitter du ikke igjen med følelsen av å ha «slitt med amming» - du ammet jo til barnet ditt var 2 år!🤦🏻♀️ Hvordan i all verden tenker du at svaret ditt er til hjelp for TS eller andre i hennes situasjon? Dere har praktisk talt INGENTING til felles hva angår amming, og da klarer jeg ikke å la være å tenke at den eneste grunnen til at du svarer er for å stille spørsmålet til slutt - som med litt omformulering egentlig koker ned til en antakelse om at de som gir morsmelkerstatning ikke prøvde hardt eller lenge nok. Anonymkode: fcdb3...d8e Jeg har veninner som slutter å amme allerede etter 1 og 2 uker og sier dem slet med å ikke få det til, og derfor spør jeg hva som ligger i ordene med å ikke få det til. Jeg skjønner hvis man har slitt i flere mnd at man gir seg. Men personlig mener jeg at etter 1-2 uker, kan man ikke si at man har slitt med amming. Anonymkode: 695b0...739 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 Jeg sluttet etter to uker etter ordre fra legen, pga stor vektnedgang. Med nr 2 ga jeg mme enda tidligere fordi vekten ikke snudde. Anonymkode: d4903...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 Sleit med amminga på første, hadde ikke nok melk etter noen dager, fikk ikke i gang utdrivninga, babyen fikk ikke til teknikken, blodige brystvorter, etterrier fa h*"! osv. Gikk bedre med nr.2 og ammet så lenge jeg ønsket😊 Hadde god ammepute, drakk mye vann, hadde nistepakker klart for å få i meg nok mat, varmeputer i mikroen for å få i gang utdrivninga, alle verdens kremer for såre brystvorter, ammeskjold osv. Og flasker og mme i bakhånd i tilfelle jeg trengte. Husk på at du har med deg mange erfaringer fra første barnet og ammingen, så har troa på at det går bedre denne ganga❤️ Anonymkode: c708e...08e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 Jepp, jeg! Slet med første, gav opp etter 6 uker med sår, grining, brystbetennelse i flertall og baby som ikke fikk i seg nok mat. Nr 2: strevde litt de første dagene, og gav meg selv 2 uker på å få det til (psykisk var det godt å ta en «maksdato» å forholde seg til!). Gikk seg til i løpet av 1,5 uke 🥳 Nr 3: uproblematisk (litt vondt første dagene, men helt overkommelig). Så ikke ta sorgene på forskudd, dette kan gå veldig bra! Og om ikke, så er det mange fordeler med MME også - og helt ok å velge det! 🥰 Anonymkode: a9a0c...3c0
Gjest Albbas Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 Slet veldig med første, hadde smerter i mange måneder. Han hadde elendig dietak. Med nr 2 startet vi med de samme problemene, men det gikk seg til innen en måned og var aldri like ille. Det hjalp at jeg hadde erfaring, jobba hardt med det dietaket på andremann. Med første visste jeg jo ikke hva problemet var og var innom ALT av behandling, soppkurer, salver, skjell og skjold,klipp av tungebånd to ganger, osteopat, kiropraktor, you name it. 😅 Med andremann skjønte jeg med en gang hvor jeg skulle lege fokus og at jeg IKKE skulle akseptere å "se an smertene noen uker". TS, vet du hvorfor du fikk for lite melk sist? Hvis du har en mistanke om årsaken kan du være mer obs på det denne gang, og sette i gang tiltak.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 Første var prematur og på grunn av lysbehandling for gulsott fikk vi ikke tid nok med baby til å øve på ammingen i starten, så da ble det fullpumping. Etter noen måneder klarte vi å få til amming på natt, men på dagtid gikk det aldri. Pumpet i ti måneder, med supplering av mme fra ca 7 måneder. Med andremann gikk ammingen knirkefritt fra starten av. Såvidt antydning til sår på dag to, men det gikk fort over og ingen smerter. Mini er syv måneder og jeg praktisk talt fullammer fortsatt- dog litt ufrivillig - da det er særdeles lite interesse for fast føde og flaske er ikke noe stas. Jeg savner den enkle flasketilværelsen fra eldste da det er null avlastning å få når det bare er puppen som godtas som mat. Drømmer om å få tre timer eller mer med sammenhengende søvn 😴 Anonymkode: 50811...1c6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 Slet med første. Han var sugesvak, og når han endelig fikk ordentlig tak så hadde han begynt å foretrekke flaska. Så det ble mest nattamminga. Pumpet om dagen. Han hadde også lange perioder hvor det var full nekt og jeg ga opp amming ved 6 mnd og pumping ved 8 mnd. Hadde også et par runder med både trøske og brystbetennelse, så jeg gruet meg ærlig talt til å amme nummer to. Men det har gått som en drøm. En del vondt de første ukene, men etter det har det gått som en drøm. Hun er nå snart året og er så glad i pupp at jeg lurer på om det noen gang skal ta slutt 🙈 Anonymkode: 0b362...72e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan ikke si at jeg har slitt med amming, jeg ammet babyen min helt til hen var 2 år. Fullammet i 6 mnd. Men skal ærlig innrømme at det var vondt di første ukene. Melka kom ikke ordentlig fær dag 5 etter fødsel så jeg var rimelig oppgitt. Men jeg sitter ikke igjen med at jeg har slitt med ammingen. Men jeg var veldig nøye med å få i meg mye vann og var flink å spise jevlig. Jeg masserte også jevlig puppene for at ikke melkekjertlene skulle tette seg. jeg Lurer litt på dette med dem som ikke får til ammingen og går over til MME, hvor lenge prøvde dere før dere ga opp? Jeg har ett inntrykk at veldig mange gur seg etter bare noen uker, og det er jo kjempe synd da det tar litt tid å få det til. Babyen skal jo lære seg å amme og det kan ta tid da den aldri har gjort dette før. Anonymkode: 695b0...739 For et nedlatende svar. Min jente har supert sugetak og skjønte dette med å spise fra første sekund. Men jeg har bare ikke nok melk. Etter at hun hadde hylskreket i tre uker og var undervektig begynte jeg å supplere med mme. Hvor lenge synes du jeg skulle sultet henne? Hun er nå 6 måneder, normalvektig og fin. Og jeg ammer fortsatt, og gir mme, og nå også fast føde. Til TS: for min del vil jeg aldri kunne fullamme. Men håper det ordner seg for deg:) hører mange historier om at det kan fungere fint med nr to, selv om det ikke gikk så greit med ammingen med nr en. Anonymkode: d5b1a...035 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #20 Skrevet 8. februar 2021 Hadde problemer i 8 mnd med førstemann, før ammingen gikk på skinner etter det. Blant annet problemer som involverte stramt tungebånd, sugesvak baby, gulsott, fullpumping i perioder, brystnekt, betennelser, tette melkeganger, sår... Med andremann var ammingen problemfri fra første stund. Veldig lettet og litt sjokkert over at to ammeperioden kunne bli såpass ulike! Det hadde nok mye med at jeg hadde mye mer kunnskap andre gang, og den første tiden ble reddet av Cozyfix ammepute! Det viktigste for å unngå for lite melk om man ønsker å fullammet, tror jeg er å være klar over at det er normalt at baby vil die ofte og lenge, spesielt i starten. Det er normalt at brystene føles tomme på kveldstid, og babyen kan virke sulten. Men brystene produserer melk hele tiden, og så lenge baby dier får de signaler om å produsere enda mer. Det er viktig å ha litt is i magen, og ikke introdusere mme om det ikke er helt nødvendig, da det kan klusse med produksjonen. Det er svært få som fysiologisk ikke er i stand til å produsere nok melk. Anonymkode: d1a45...174
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå