AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Del Skrevet 7. februar 2021 Nå har vi prøvd å bli gravide i over 1 år.. Vi er under utredning og skal få sjekket mannen i mars. Jeg kjenner at jeg blir så knust og langt nede i kjelleren hver eneste mnd når mens kommer. Venninnene mine er gravide/nettopp fått og vi er de eneste som ikke har blitt gravide på 2-3 mnd, og dette gjør så innmari vondt.. og er nesten litt småflaut, på en måte. Hvorfor får de det til og ikke vi, passer vi ikke ilag? Er det noe feil med oss? Stresser vi? Hva gjør vi feil.. jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare flere mnd med nedelag nå, og trenger virkelig tips eller råd om hvordan man kan tenke eller bare komme seg igjennom enda en nedtur 😭 Anonymkode: bbef0...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Del Skrevet 7. februar 2021 Du gjør vondt fordi dine venninner blir gravide? Det er jo en ufattelig stygg misunnelse du prater om. Du syns det er flaut at dere ikke blir gravide? Det er jo noe i hodet ditt som sier til deg at det er det samfunnet krever for at du skal passe inn. Jeg håper virkelig at dere blir gravide snart, men vil foreslå at du tar kontakt med psykolog og prater litt om dette. For om du syns det kjennes som nederlag nå, tenk å få vite at det er noe galt på utredning og gå gjennom X antall IVF forsøk. Slik din psyke høres ut nå, syns jeg du skal ta tak i dine følelser nå og jobbe med deg selv. Ønsker deg alt godt❤️ Anonymkode: c7396...af6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #3 Del Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du gjør vondt fordi dine venninner blir gravide? Det er jo en ufattelig stygg misunnelse du prater om. Du syns det er flaut at dere ikke blir gravide? Det er jo noe i hodet ditt som sier til deg at det er det samfunnet krever for at du skal passe inn. Jeg håper virkelig at dere blir gravide snart, men vil foreslå at du tar kontakt med psykolog og prater litt om dette. For om du syns det kjennes som nederlag nå, tenk å få vite at det er noe galt på utredning og gå gjennom X antall IVF forsøk. Slik din psyke høres ut nå, syns jeg du skal ta tak i dine følelser nå og jobbe med deg selv. Ønsker deg alt godt❤️ Anonymkode: c7396...af6 Her er jeg ikke helt enig med deg. Så klart er det vondt å få vite at noe er galt og trenge ivf, men det er noe helt annet. Da gjør man i hvert fall noe. Jeg tror det bl.a. er uvissheten som er vanskelig i ts sitt tilfelle. I hvert fall så var det det for meg. Til ts. Jeg har vært i dine sko, og jeg vet det er vondt. Du må prøve å akseptere at dette er utenfor din kontroll. Det du kan kontrollere litt er å være aktiv og pushe på for å få hjelp av helsevesenet. Og her er dere allerede i gang med utredning, så da gjør du så godt du kan tenker jeg. Anonymkode: b9d5d...f6a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Del Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du gjør vondt fordi dine venninner blir gravide? Det er jo en ufattelig stygg misunnelse du prater om. Du syns det er flaut at dere ikke blir gravide? Det er jo noe i hodet ditt som sier til deg at det er det samfunnet krever for at du skal passe inn. Jeg håper virkelig at dere blir gravide snart, men vil foreslå at du tar kontakt med psykolog og prater litt om dette. For om du syns det kjennes som nederlag nå, tenk å få vite at det er noe galt på utredning og gå gjennom X antall IVF forsøk. Slik din psyke høres ut nå, syns jeg du skal ta tak i dine følelser nå og jobbe med deg selv. Ønsker deg alt godt❤️ Anonymkode: c7396...af6 Det som gjør vondt er at de blir gravide bare av at noen ser på de.. mens vi må prøve å prøve hver eneste mnd uten resultat. Hva samfunnet krever for at jeg skal passe inn et ikke vesentlig, men når man møtes føles det som et stort tomrom når man ser de andre med barna sine og jeg sitter der uten. Man føler seg jo utenfor, og når ønsket er så stort så tror jeg ikke at en psykolog kan hjelpe. Jeg er glade på deres vegne men det gjør vondt.. Og jeg ønsket tips til hvordan man holder ut prøveperiodene, ikke at jeg burde oppsøke en psykolog for psyken min. Anonymkode: bbef0...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Del Skrevet 7. februar 2021 Jeg syns ikke du skal høre på Anonym over her når h*n snakker om en «ufattelig stygg misunnelse». Ta det fra en som har vært prøver i 2 år, snakket med utallige andre prøvere angående disse følelsene- du er IKKE unormal når du får vondt av at venninner og bekjente deler nyhetsoppdateringer eller når mensen kommer gang på gand. Det er helt normalt å kjenne på disse følelsene når man ønsker noe så sterkt. Men å snakke med noen om disse følelsene tror jeg ikke er en dårlig ide. Meld deg inn i private grupper for prøvere, snakk med oss her på forumet, skriv ned tankene dine. Å være ufrivillig barnløs er utrolig tøft, spesielt psykisk, og å anerkjenne de følelsene som kommer med det syns jeg ingen skal prøve å ta fra deg, de er valid. Jeg vet ikke hva jeg kan si annet enn at jeg 100% kjenner meg igjen når du skriver. Vi har prøvd såpass lenge at jeg nesten har blitt litt immun mot gravidoppdateringer osv fordi jeg har kjent på den smerten så mye. Det betyr ikke at du ikke er glad på dine venninners vegne, men det stikker ekstra mye fordi det er noe du selv sliter med. Man føler man ikke klarer noe så basic som å lage et barn, det SUGER. Det betyr IKKE at du er et dårlig menneske, det skal du vite! Sender deg gode tanker, og vit at du ikke er alene. Jeg finner trøst i at det er hjelp å få, og en dag kommer du til å sitte der med babyen din, og da kommer alt dette til å være verdt det. Anonymkode: ab2d9...28d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Del Skrevet 7. februar 2021 Voldsom treg utredning dere holder på med da. Å få sjekket mannen pleier å bli gjort med en gang. Dere går vel ikke i det offentlige, isåfall vil det være en lang prosess. Kom dere privat, og dere vet mer allerede i morgen. Anonymkode: c0b71...0e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dame1989 Skrevet 7. februar 2021 #7 Del Skrevet 7. februar 2021 Jeg forstår deg og kjenner meg igjen i alt du skriver. Går inn i pp14 nå... Jeg føler også at jeg trenger tips til hvordan holde ut. Er ikke bare bare å ikke stresse. Skjønner ikke hvordan man skal få tankene over på noe annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Del Skrevet 7. februar 2021 Kjenner meg veldig igjen i alt du føler.. Selv om vi har prøvd et halvt år så er skuffelsen så stor når jeg ser gang på gang at mensen kommer... Alle i familien min og sviger familien og venner har barn eller har blitt gravide fort.. Og det å ikke vite hvorfor du ikke blir gravid er veldig vondt når ønske er så uendelig stort!! Men hold ut, det er så få som forblir barnløse, jeg er sikker på at det går til slutt❤️ Anonymkode: 3dfd2...3b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Del Skrevet 7. februar 2021 Ikke bry deg om abaf6 her. jeg har vært prøver i snart to år, og vi prøvde 16 mnd på nr 1. kjente på det samme som deg til å begynne med.. at det var nesten litt pinlig at ikke vi greide det så enkelt som ALLE andre rundt oss. (Var snakk om 14-15 vennepar som alle fikk 1-3 unger hver i samme periode). Vi var de eneste som strevde. «Alle» spurte om når vi tenkte å få barn.. og nå spør de om når vi får nr 2. 🥴 mannen sa her tidligere når jeg ba han kaste EL strips som lå på badet fordi vi fikk besøk at «alle skjønner jo at vi har prøvd et par år - så hva har det å bety?» 😆 takler dårlig den følelsen. Anonymkode: 5ebb4...255 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Del Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Voldsom treg utredning dere holder på med da. Å få sjekket mannen pleier å bli gjort med en gang. Dere går vel ikke i det offentlige, isåfall vil det være en lang prosess. Kom dere privat, og dere vet mer allerede i morgen. Anonymkode: c0b71...0e9 Vi bor en plass der vi må reise 6-7 t med bil for å få sjekket privat og slik det er nå må vi i karantene hvis vi reiser til næreste private klinikk. nå må vi reise 4,5t i bil til sykehus, så er offentlig ja.. 😕 Anonymkode: bbef0...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 7. februar 2021 #11 Del Skrevet 7. februar 2021 Jeg kan love deg at du ikke er alene Og det er ikke flaut å ikke klare å bli gravid når man selv ønsker det. Første gang jeg var prøver og deretter opplevde en spontanabort var jeg ganske knust, og fortalte det til noen venninner og kolleger. Da var det mange som fortalte meg at de også hadde opplevd det! Jeg hadde ikke ant... Så man vet ikke hva andre sliter med i sitt liv. Men klart det er tungt å se venninner bli gravide veldig raskt, når man selv sliter. Det er ikke en ondskapsfull misunnelse. Det er ikke det at du ikke vil at de skal være gravide, men det at du også vil det... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Del Skrevet 7. februar 2021 Jeg også får vondt når andre forteller at de er blitt gravide. Syns jo selvfølgelig det er koselig, og blir glad på deres vegne. Men det knyter seg inni meg å noen ganger kommer det tårer. Syns det er så utrolig vondt at folk blir så lett gravide, mens jeg må betale masse masse penger å gå gjennom veldig mye vondt over lang tid, får så å bare starte på start igjen. Hilsen en som har vært prøver i 12 år, vært gjennom 7 runder med Ivf. Anonymkode: f6608...871 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #13 Del Skrevet 8. februar 2021 Skjønner veldig godt hva du mener, og har grått mine modighetstårer og egentlig vært klar på at vi kanskje ikke kan få barn. Den siste tiden før jeg plutselig ble gravid så jeg på adopsjon, men jeg tror ikke det hadde vært noe for oss dessverre (lang prosess osv) - kanskje når vi var blitt litt eldre i så fall. Det er uvissheten og at det var noe vi ikke kunne styre som gjorde vondt. Var psykisk nedbrutt av det og andre ting i livet, var rett og slett deprimert/utbrent og utviklet angst. Startet i behandling hos psykolog pga plagene og livet ble straks mye bedre til tross for at det kanskje ikke ble barn. Var i prosess med utredning etter 2 år prøving (pga lang ventetid) - alt skulle være i skjønneste orden med oss begge. Siden vi var veldig ung (jeg var 24 år etter utredning) anbefalte legene å prøve i 6 mnd til før vi kom tilbake igjen. Det gikk 1 år før jeg tok kontakt for videre prossess (pga depresjon osv, følte meg ikke klar før da...). Planen var å starte på Letrozol for å «booste» eggløsning i januar 2020, og deretter IVF om det ikke fungerte. Vår solskinnshistorie er at jeg plutselig ble gravid i slutten av 2019, og har nå en baby på 6 mnd 😊 det tok altså 37 PP før jeg ble gravid 😔 med andre ord, jeg skjønner at det er så tungt og så altoppslukende - helt forferdelig 😞 har ikke startet på prevensjon etter fødsel siden vi tydeligvis ikke kan planlegge å bli gravid, men håper ikke det tar like lang tid når vi starter å prøve på nestemann. Og blir det ikke flere på oss så er vi veldig veldig takknemlig for lille barnet vi har fått ❤️ Ønsker dere masse lykke til! Anonymkode: 9fdab...b47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #14 Del Skrevet 8. februar 2021 Amatariel skrev (13 timer siden): Jeg kan love deg at du ikke er alene Og det er ikke flaut å ikke klare å bli gravid når man selv ønsker det. Første gang jeg var prøver og deretter opplevde en spontanabort var jeg ganske knust, og fortalte det til noen venninner og kolleger. Da var det mange som fortalte meg at de også hadde opplevd det! Jeg hadde ikke ant... Så man vet ikke hva andre sliter med i sitt liv. Men klart det er tungt å se venninner bli gravide veldig raskt, når man selv sliter. Det er ikke en ondskapsfull misunnelse. Det er ikke det at du ikke vil at de skal være gravide, men det at du også vil det... Hvor lang tid tok det før du ble gravid og opplevde spontanaborten? Jeg har prøvd i bli gravid i 6 måneder nå men absolutt ingen graviditet enda.. Anonymkode: 3dfd2...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 8. februar 2021 #15 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor lang tid tok det før du ble gravid og opplevde spontanaborten? Jeg har prøvd i bli gravid i 6 måneder nå men absolutt ingen graviditet enda.. Anonymkode: 3dfd2...3b2 Jeg har 3 barn, der vi ikke prøvde på eldste. Men de to andre kom etter meget aktive og intense 13 og 14 måneders prøving. Måtte ha medisinhjelp for å få det til. Er på på 8. måned etter jakten på nr. 4. 6 måneder er lenge når man virkelig ønsket er barn, og mye tid å rekke å tenke at noe er galt med en eller begge. Men 6 måneder er også veldig vanlig å måtte igjennom for å bli gravid. 1/3 må over året før de blir gravide. Uten at det er noe galt Bare fortsett og stå på, så kommer nok din tur. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #16 Del Skrevet 8. februar 2021 Amatariel skrev (38 minutter siden): Jeg har 3 barn, der vi ikke prøvde på eldste. Men de to andre kom etter meget aktive og intense 13 og 14 måneders prøving. Måtte ha medisinhjelp for å få det til. Er på på 8. måned etter jakten på nr. 4. 6 måneder er lenge når man virkelig ønsket er barn, og mye tid å rekke å tenke at noe er galt med en eller begge. Men 6 måneder er også veldig vanlig å måtte igjennom for å bli gravid. 1/3 må over året før de blir gravide. Uten at det er noe galt Bare fortsett og stå på, så kommer nok din tur. Lykke til! Takk for gode ord! Ja det føles som en hel evighet! Spesielt når alle jeg kjenner har brukt maks 4 måneder på å bli gravid.. Det er ganske greit å se her inne at jeg ikke er alene med at det tar tid ❤️ Tenkte kanskje jeg skulle starte dagbok her inne ☺️ Anonymkode: 3dfd2...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 8. februar 2021 #17 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tenkte kanskje jeg skulle starte dagbok her inne ☺️ Det vil jeg absolutt anbefale! Vi er en veldig fin gjeng her inne, som følger med i opp- og nedturer. Jeg syns det hjelper på veldig i prøvetiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå