Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Har lest meg grønn på nett etter svar, og skjønner at dette er veldig individuelt. 

Jeg er tredjegangsgravid og fryktelig plaget med kynnere. De kan være bare ubehagelig, men også vonde og merkes både i mage og rygg. Har vært plaget i alle mine sv.skap, men ikke slik som nå. 
Av og til kommer de regelmessig 1 min kynner og 2 min pause, dette kan vare i 1-2 timer før de gir seg og kommer uregelmessig. Hvordan vurderer jeg når jeg evt burde ta kontakt med føden? Føler dette sliter meg helt ut både dag og natt.. 
Har ikke uvi, det ble sjekket fredag pga regelmessige kynnere. 

Anonymkode: 9256b...3fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved regelmessige kynnere som ikke går over ved hvile burde du følges opp med måling av livmorhals mtp om de kan påvirke åpningen. 

Jeg ville tatt kontakt med kommunejordmor for en vurdering dersom de ikke oppleves som ubehagelige. Hvis de er vonde eller kraftige ville jeg rundt føden. 

Anonymkode: 5117b...725

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ved regelmessige kynnere som ikke går over ved hvile burde du følges opp med måling av livmorhals mtp om de kan påvirke åpningen. 

Jeg ville tatt kontakt med kommunejordmor for en vurdering dersom de ikke oppleves som ubehagelige. Hvis de er vonde eller kraftige ville jeg rundt føden. 

Takk for svar. Er det ikke tidlig å få gjort det nå? Må de bruke ultralyd da? Det er 3 timer til nærmeste sykehus, har bare fødestue her vi bor som er 30 min unna.. 

TS

Skrevet

Ville absolutt fått det sjekket ordentlig. Du kan gå rundt med forkortet livmorhals og fare får å føde for tidlig. Barnet kan i uke 24  redes og det er en del som kan gjøres for å utsette fødsel (om du har forkortet livmorhals) blant ammet tiltak som å bli sykemeldt og hvile. 

merker jeg blir helt stressa av sånne her tråder. Var du min søster/venninne/nabo hadde jeg kontaktet helsepersonell for deg. Om du ringer og de sier det ikke er grunn for å komme inn nå så insister på en time og be de da måle livmorhals. 

har du blødninger? 

Anonymkode: 5402f...ced

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ville absolutt fått det sjekket ordentlig. Du kan gå rundt med forkortet livmorhals og fare får å føde for tidlig. Barnet kan i uke 24  redes og det er en del som kan gjøres for å utsette fødsel (om du har forkortet livmorhals) blant ammet tiltak som å bli sykemeldt og hvile. 

merker jeg blir helt stressa av sånne her tråder. Var du min søster/venninne/nabo hadde jeg kontaktet helsepersonell for deg. Om du ringer og de sier det ikke er grunn for å komme inn nå så insister på en time og be de da måle livmorhals. 

har du blødninger? 

Anonymkode: 5402f...ced

Takk for svar. Jeg var i kontakt med jordmor forrige uke, og siden dette er «normalt» for meg blir jeg ikke så stresset. Tenker det mest er slitsomt siden jeg våkner av de om natten osv. 

Men skal snakke med jormor når jeg har time neste uke...

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk for svar. Jeg var i kontakt med jordmor forrige uke, og siden dette er «normalt» for meg blir jeg ikke så stresset. Tenker det mest er slitsomt siden jeg våkner av de om natten osv. 

Men skal snakke med jormor når jeg har time neste uke...

ts

Har ikke blødninger. 

Skrevet

Vil tro at en jordmor med ul utstyr kan måle livmorhalsen? Det gjøres ved innvendig ul. 

Mine kynnere forkortet livmorhalsen endel, så ble sykemeldt og satt på progesteron. Fødte i uke 29....

Selv om du bor langt fra sykehuset så MÅ noen måle deg! 

Anonymkode: 72896...f57

Skrevet

Har vært i kontakt med jordmor og venter på telefon fra legevakt nå. Håper på å få noe mer enn bare paracett slik at jeg i det minste får sove om natten :) 

ts. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har vært i kontakt med jordmor og venter på telefon fra legevakt nå. Håper på å få noe mer enn bare paracett slik at jeg i det minste får sove om natten :) 

ts. 

Håper legevakten kan måle livmorhalsen da. Kom de to forrige til termin? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Håper legevakten kan måle livmorhalsen da. Kom de to forrige til termin? 

Fikk bare beskjed om at paracett var det eneste jeg kunne ta... første kom 14 dager før, andre kom to dager før. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fikk bare beskjed om at paracett var det eneste jeg kunne ta... første kom 14 dager før, andre kom to dager før. 

Elstremt dårlig oppfølging! Føder du nå må du være på sykehuset i minst 3 måneder noe som koster en formue for samfunnet.... forstår ikke at de ikke tar dette mer alvorlig. Har du snakket på telefon med fødeavdelingen? Eller bare med legevakten og jordmor? Jeg ville evt ringt tilbake var jeg deg! Evt ringt fødeavdelingen på ett større sykehus!

Må være en stressende situasjon ❤

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Elstremt dårlig oppfølging! Føder du nå må du være på sykehuset i minst 3 måneder noe som koster en formue for samfunnet.... forstår ikke at de ikke tar dette mer alvorlig. Har du snakket på telefon med fødeavdelingen? Eller bare med legevakten og jordmor? Jeg ville evt ringt tilbake var jeg deg! Evt ringt fødeavdelingen på ett større sykehus!

Må være en stressende situasjon ❤

Enig. Tåpelig å tilby paracet. Blir det samme som å si at du skal ta på et plaster om du har et dypt kutt som burde sjekkes. 

Kontakt fødeavdelingen direkte selv om den er langt borte. 

• Liker 1
Skrevet

Støtter de andre her. Jeg hadde masse kynnere, ble ikke tatt på alvor selv om jeg ringte og ringte og var på sykehuset flere ganger. 

Fødte tre måneder for tidlig og måtte bo på sykehus med nyfødt intensivavdeling i tre måneder.

For deg betyr jo det tre måneder unna din familie og andre barn hvis du skulle føde for tidlig. Det er absolutt verdt en sjekk. 

Anonymkode: c5f48...415

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg har tatt kontakt med fastlege og venter på svar fra dem. Skal til jordmor igjen neste uke, skal snakke med hun da. 
Er bare så redd for å surke og virke hysterisk. Jordmor jeg snakket med i dag sier det bare er kynnerne og det ikke er farlig siden jeg har hatt det i alle mine sv.skap. 

ts

Skrevet

Ny time hos legen i dag, så lenge kynnerne kom uregelmessig ble det ikke gjort noe så tidlig i sv.skapet. Fikk beskjed om å ta det med ro og ta direkte kontakt med føden om kynnerne kom med mindre enn 7 min mellomrom ..

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ny time hos legen i dag, så lenge kynnerne kom uregelmessig ble det ikke gjort noe så tidlig i sv.skapet. Fikk beskjed om å ta det med ro og ta direkte kontakt med føden om kynnerne kom med mindre enn 7 min mellomrom ..

ts

Men var de ikke regelmessige da?

Er du sykemeldt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men var de ikke regelmessige da?

Er du sykemeldt?

De er regelmessige på ettermiddagen og kvelden.. Så lenge jeg holder meg rolig på dagen kommer de ikke regelmessig, stort sett kun når jeg beveger meg. 

ja, er sykemeldt nå, men jm søker om sv.penger. 

ts. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...