Gå til innhold

Melde folk som bryter reglene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor melder man folk som helt åpenlyst bryter reglene nå? Politiet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det gjelder brudd på munnbind-påbud, så er det veldig alvorlig. Du bør dokumentere med videopptak og maile til politiet slik at forbryteren blir satt i fengsel.

• Liker 9
Skrevet

Er nok litt mer alvorlig enn det ;) 

• Liker 1
Skrevet
kjeve skrev (1 minutt siden):

Er nok litt mer alvorlig enn det ;) 

Brudd på 1 meter avstandsregel på Kiwi?

• Liker 10
Skrevet
kjeve skrev (34 minutter siden):

Hvor melder man folk som helt åpenlyst bryter reglene nå? Politiet?

Hvis det er antall som samles osv, så er det politiet ja

• Liker 8
Skrevet
KvinneguidenBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for ordentlig svar :)

• Liker 5
Skrevet (endret)

Si ifra til politiet. Selv var jeg på Hafjell Alpinsenter i helgen der énmetersregelen ikke ble fulgt, verken i køene eller der man leide ski. Omtrent ingen brukte munnbind heller.

Jeg filmet selvsagt dette og skal levere det til politiet i morgen. Og dersom de ikke gjør noe med det, sender jeg bare alt til VG, Aftenposten osv. slik at de kan lage et rent helvete.

Jeg er møkkalei nedstengning nå, så det provoserer meg kraftig når folk gir f*** og sørger for at tiltakene forlenges.

Endret av Fuckman1983
Skrivefeil
  • Liker 7
Skrevet (endret)
Fuckman1983 skrev (7 minutter siden):

Selv var jeg på Hafjell Alpinsenter i helgen der énmetersregelen ikke ble fulgt, verken i køene eller der man leide ski. Omtrent ingen brukte munnbind heller.

Dette var skuffende å lese. Det rimer dårlig med det NHO Reiseliv sa i dag. 

Sitat

NHO Reiseliv: – Kom dere av gårde!

Nedstengninga på Østlandet gjorde mange usikre, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold. Nå lokker hun nordmenn ut på tur:

– Det er masse snø og alle skitrekk er oppe og går, og man har veldig gode smittevernrutiner på skidestinasjonene.

Hun sier vinterdestinasjonene er avhengige av at vinter- og påskeferien gir inntekter.

– Alle nordmenn som har lyst til å dra på vinterferie, ikke nøl, kom dere av gårde, lyser oppfordringa fra NHO.

Ifølge Devold er det stort sett ledige plasser i vinterferien i år. Hun anbefaler folk sterkt til å komme seg ut på ski:

– Det er en av de få aktivitetene vi har som er lovlige, det er faktisk å være utendørs og gå på ski, sier Devold.

Bransjen skriker jo etter inntekter, så jeg skjønner at  Devold går ut på på denne måten. Men da MÅ de levere også.

Her er Nakstads vinterferieråd – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Endret av Guile
Skrevet
KvinneguidenBruker skrev (15 timer siden):

En hver mistanke om brudd på smittevernreglene bør anmeldes til politiet, enten det gjelder antall i en forsamling, munnbindbruk, avstandsregel eller annet, Dokumentasjon med filming er viktig bevismateriale, og med dagens mobiltelefoner har de fleste dette lett tilgjengelig. Politiet bør iverksette etterforskning av alle anmeldelser. 

• Liker 1
Skrevet

Kjæresten min sto inne på "Til Bords" ca 1m fra en annen kunde.

Plutselig fikk han melding på smitteappen om at han var i nærheten av en person som hadde testet positivt, og som ikke var i isolasjon.

Det var bare den andre personen i butikken...

Hva gjør du i sånne tilfeller?

Skrevet
Tough cookie skrev (7 minutter siden):

Plutselig fikk han melding på smitteappen om at han var i nærheten av en person som hadde testet positivt, og som ikke var i isolasjon.

Den appen er jo perfekt hvis man vil slappe av noen dager! Ta screenshot og vis til sjefen. Så får man sikkert ferie noen dager 🙂 

• Liker 2
Skrevet
Tough cookie skrev (1 time siden):

Ring politiet straks om brudd på isolasjonskrav, Den smittede må ingen uten omfattende beskyttelsesutstyr ha nærkontakt med, men politiet må få anledning til å gå til pågripelse av vedkommende. Butikken må straks stenges, til den er desinfisert, Gå i minst 10 dagers karantene grunnet nærkontakt, informer personalet og smittevernansvarlig lege i kommunen om behov for karantene. Prøvetagning etter noen dager.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan vet du at de bryter reglene? Sikker på at de ikke er omfattet av et av unntakene som samfunnskritisk personell eller en som allerede har hatt korona? Appen ville jeg heller ikke stolt 100% på. 

Man bør være ganske sikker dersom man skal angi andre for lovbrudd, for det kan fort slå tilbake på en selv. 

• Liker 6
Skrevet
Capt. Obvious skrev (58 minutter siden):

Hvordan vet du at de bryter reglene? Sikker på at de ikke er omfattet av et av unntakene som samfunnskritisk personell eller en som allerede har hatt korona? Appen ville jeg heller ikke stolt 100% på. 

Man bør være ganske sikker dersom man skal angi andre for lovbrudd, for det kan fort slå tilbake på en selv. 

Varsel på appen gir begrunnet mistanke. Det er politiets oppgave å finne ut om det er begått lovbrudd eller ei. 

Skrevet
13579 skrev (15 timer siden):

Varsel på appen gir begrunnet mistanke. Det er politiets oppgave å finne ut om det er begått lovbrudd eller ei. 

Ikke nødvendigvis, siden det er slik jeg forstår det basert på selvrapportering. Dermed kan det være mye feil. Det kan også være unøyaktigheter/feil når det gjelder posisjon i forhold til en smittet, litt dårlig trådløsdekning og innendørs, så har jeg selv sett at lokasjonstjenestene kan fungere ganske dårlig. 

• Liker 2
Skrevet

Er det rart det blir krig i verden? 

• Liker 3
Skrevet
Tough cookie skrev (På 8.2.2021 den 12.19):

Du tester deg.

• Liker 1
Skrevet
Capt. Obvious skrev (7 timer siden):

Ikke nødvendigvis, siden det er slik jeg forstår det basert på selvrapportering. Dermed kan det være mye feil. Det kan også være unøyaktigheter/feil når det gjelder posisjon i forhold til en smittet, litt dårlig trådløsdekning og innendørs, så har jeg selv sett at lokasjonstjenestene kan fungere ganske dårlig. 

Vurdering av presis posisjon og avstandsmåling mellom individene er politiets oppgave.

• Opprett ny...