anonymbruker456 Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 (endret) Hei, er det noen som vil dele tanker eller erfaringer rundt å få barn i studietiden? Jeg er fulltidsstudent i slutten av 20-årene og har samboer med fast jobb. Det er et relativt krevende studie med mye obligatorisk undervisning. Slutten av studiet (som det da evt. er snakk om å utsette med ett år) består av praksis og oppgaveskriving. Praksis vil følge lik turnus som om jeg var i vanlig jobb. Har selv fast jobb ved siden av studiet og vi har god økonomi, så det er ikke noe problem. Vet jeg er ung og at det går fint å vente o.l., men har ønsket barn noen år nå og har alltid sett for meg å få barn tidlig. Noen tanker? Endret 24. januar 2022 av anonymbruker456
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Helt ærlig ville jeg ventet til du var ferdig på studiene, både med tanke på praktiske grunner og økonomiske. Spesielt med tanke på hvor unge dere er. Hvis du fullfører å får deg en jobb og jobber litt så har du bedre permisjonspenger og flere rettigheter. Det er heller ikke alltid så lett å time en graviditet, så sjangsen for at det klaffer akkurat når du tenker deg er ganske liten. Anonymkode: 59b12...b08 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Hvorfor i huleste skal du på død og liv gjøre sisteåret på bacheloren mer strevsomt med et barn? I tillegg sier du det er vanskelig å få seg fast jobb etterpå. Dersom du tok en doktorgrad og kanskje en mastergrad hadde jeg skjønt det, og dersom du var i 30-åra. Studer ferdig, skaff deg jobb, og så baby. Anonymkode: 1bb68...5b1 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Jeg vil ikke anbefale å få barn under studiet. Jeg ble uplanlagt gravid under studiet, ble kjempe kvalm og gikk glipp av et semester. Etter endt permisjon ble jeg sykemeldt pga fødselsskade, enda et semester utsatt. Begynte å studere igjen da barnet begynte i barnehage ved ti mnd alder, barnet ble ekstremt mye syk også vi foreldre. Ble mye våkenetter og sykt barn dager . Enda en gang fikk keg ikke fulgt opp studiene. Pga maks utsettelse hos Lånekassen pga sykemelding har jeg nå ikke stipend mens jeg gjør ferdig utdannelsen. Jeg var en av de med «alt på stell» er absolutt ikke det nå. Du kan ikke forsikre deg mot svangerskapsplager, skader osv. Det hjelper ikke med god innstilling osv, har man uflaks så får man mange plager, mye sykdom rundt barnehagestart osv. var jeg deg ville jeg tenkt vel så mye på første året barnet skal i bhg og du skal studere. Første året i bhg er ofte preget av mye sykdom og mye hjemme dager. Mange såpass små vil også helst ha mamma. Er ikke lett å skulle gå fra et febersykt barn for å gå på lesesalen å skrive på den semesteroppgaven Anonymkode: 2571d...e4a
anonymbruker456 Skrevet 7. februar 2021 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor i huleste skal du på død og liv gjøre sisteåret på bacheloren mer strevsomt med et barn? I tillegg sier du det er vanskelig å få seg fast jobb etterpå. Dersom du tok en doktorgrad og kanskje en mastergrad hadde jeg skjønt det, og dersom du var i 30-åra. Studer ferdig, skaff deg jobb, og så baby. Anonymkode: 1bb68...5b1 Skal ikke på død og liv gjøre det mer strevsomt for meg selv, ønsket bare innspill på fordeler/ulemper. Tror du misforsto litt det med jobb etter studiene. Jeg vil fint klare å få en fast jobb etter endte studier, men antageligvis innenfor noe litt annet enn akkurat det jeg utdanner meg til. Og når jeg først er ferdig utdannet ønsker jeg å jobbe med det jeg er utdannet som en periode før jeg får barn - men dette kan ta en del år.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 Jeg har født mens jeg var fulltidsstudent. Fødte to barn og har klart det fint. Selvfølgelig er det stress og man må virkelig jobbe hardt for å få gode karakterer, men det gikk. Mye av grunnen for at det har fungert er for at mannen min har en veldig fleksibel jobb og kan være mer hjemme og hjelpe til mens jeg har eksamen. Eneste grunnen til at jeg gjorde det er fordi jeg var i 30 årene og ikke ville vente til jeg nærmet meg 40 med å få barn når jeg endelig fant mannen jeg ville få barn med. Du er i 20 årene, og da ville jeg absolutt anbefalt å vente til jeg var ferdig studert og hadde jobbet ett års tid. Anonymkode: 1ac93...0af 1
anonymbruker456 Skrevet 7. februar 2021 Forfatter #7 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Helt ærlig ville jeg ventet til du var ferdig på studiene, både med tanke på praktiske grunner og økonomiske. Spesielt med tanke på hvor unge dere er. Hvis du fullfører å får deg en jobb og jobber litt så har du bedre permisjonspenger og flere rettigheter. Det er heller ikke alltid så lett å time en graviditet, så sjangsen for at det klaffer akkurat når du tenker deg er ganske liten. Anonymkode: 59b12...b08 Takk for svar. Økonomi vil ikke være et problem, men det kan jo dukke opp praktiske utfordringer. Skjønner at det er vanskelig å time en graviditet, så jeg tenker at om det ikke går, så får man vente til etter studiene (gitt at man faktisk ender opp med å prøve). Liker bare ikke tanken på å måtte vente kanskje 5-7 år med barn, når det er noe man inderlig ønsker og har ønsket i noen år allerede.
anonymbruker456 Skrevet 7. februar 2021 Forfatter #8 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg vil ikke anbefale å få barn under studiet. Jeg ble uplanlagt gravid under studiet, ble kjempe kvalm og gikk glipp av et semester. Etter endt permisjon ble jeg sykemeldt pga fødselsskade, enda et semester utsatt. Begynte å studere igjen da barnet begynte i barnehage ved ti mnd alder, barnet ble ekstremt mye syk også vi foreldre. Ble mye våkenetter og sykt barn dager . Enda en gang fikk keg ikke fulgt opp studiene. Pga maks utsettelse hos Lånekassen pga sykemelding har jeg nå ikke stipend mens jeg gjør ferdig utdannelsen. Jeg var en av de med «alt på stell» er absolutt ikke det nå. Du kan ikke forsikre deg mot svangerskapsplager, skader osv. Det hjelper ikke med god innstilling osv, har man uflaks så får man mange plager, mye sykdom rundt barnehagestart osv. var jeg deg ville jeg tenkt vel så mye på første året barnet skal i bhg og du skal studere. Første året i bhg er ofte preget av mye sykdom og mye hjemme dager. Mange såpass små vil også helst ha mamma. Er ikke lett å skulle gå fra et febersykt barn for å gå på lesesalen å skrive på den semesteroppgaven Anonymkode: 2571d...e4a Takk for utfyllende (og saklig) svar!
anonymbruker456 Skrevet 7. februar 2021 Forfatter #9 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har født mens jeg var fulltidsstudent. Fødte to barn og har klart det fint. Selvfølgelig er det stress og man må virkelig jobbe hardt for å få gode karakterer, men det gikk. Mye av grunnen for at det har fungert er for at mannen min har en veldig fleksibel jobb og kan være mer hjemme og hjelpe til mens jeg har eksamen. Eneste grunnen til at jeg gjorde det er fordi jeg var i 30 årene og ikke ville vente til jeg nærmet meg 40 med å få barn når jeg endelig fant mannen jeg ville få barn med. Du er i 20 årene, og da ville jeg absolutt anbefalt å vente til jeg var ferdig studert og hadde jobbet ett års tid. Anonymkode: 1ac93...0af Takk for godt svar!
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Student her og ble gravid i sommer. Jeg fikk kraftig bekkenløsning allerede 1 trimester. Hadde det ikke vært for korona hadde jeg ikke klart å fullføre forrige semester. At fagene er gjort digitale er det som har reddet meg. Er bokstavelig talt helt krøpling. Må ha hjelp til å ta på sokkene, og avhengig av krykker. Jeg hadde ikke regnet med at graviditeten kom til å bli så hard. Om du planlegger å ha praksis samtidig, så tenk deg nøye om. Er du heldig slipper du de verste plagene. Men det vet man ikke på forhånd. Anonymkode: 092d8...2df
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 Hei! Jeg har fått to barn under studiene mine, og det har bare gått bra. Jeg tok permisjon et år med første, og fikk foreldrestipend samtidig. Det fungerte helt topp, og jeg følte jeg fikk mer tid med barnet enn andre jeg kjente som hadde jobb de måtte tilbake til etter rundt 8 mnd. Vi hadde også korte skoledager og noen dager fri, noe som gjorde at jeg fikk mye tid med han i året etter også. Med neste hadde jeg et halvt år igjen av bacheloren, og valgte å fortsette studiene. Det gikk også bra, men hadde ikke gjort det igjen, for da følte jeg at jeg mistet litt tid med babyen det første halvåret, selv om jeg var mye hjemme pga bachelorskriving. Når jeg ser tilbake på det, har det bare vært positivt for oss å få barn under studiene, men det er ikke for alle. Du må føle på hva du kan klare selv❤️ Du vet heller aldri om du blir dårlig i graviditeten, så ville tatt det med i vurderingen. På mitt studiested tilrettela de veldig for å få barn, og foreldrestipend er en bra løsning, så jeg synes det er helt greit å planlegge det om du føler det er det riktige for dere😊 Anonymkode: fef7b...fed
anonymbruker456 Skrevet 7. februar 2021 Forfatter #12 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Student her og ble gravid i sommer. Jeg fikk kraftig bekkenløsning allerede 1 trimester. Hadde det ikke vært for korona hadde jeg ikke klart å fullføre forrige semester. At fagene er gjort digitale er det som har reddet meg. Er bokstavelig talt helt krøpling. Må ha hjelp til å ta på sokkene, og avhengig av krykker. Jeg hadde ikke regnet med at graviditeten kom til å bli så hard. Om du planlegger å ha praksis samtidig, så tenk deg nøye om. Er du heldig slipper du de verste plagene. Men det vet man ikke på forhånd. Anonymkode: 092d8...2df Det skjønner jeg at må ha vært veldig utfordrende. Planlegger ikke praksis under svangerskapet nei, kun forelesninger. Er snakk om praksis i to omganger det siste skoleåret.
anonymbruker456 Skrevet 7. februar 2021 Forfatter #13 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg har fått to barn under studiene mine, og det har bare gått bra. Jeg tok permisjon et år med første, og fikk foreldrestipend samtidig. Det fungerte helt topp, og jeg følte jeg fikk mer tid med barnet enn andre jeg kjente som hadde jobb de måtte tilbake til etter rundt 8 mnd. Vi hadde også korte skoledager og noen dager fri, noe som gjorde at jeg fikk mye tid med han i året etter også. Med neste hadde jeg et halvt år igjen av bacheloren, og valgte å fortsette studiene. Det gikk også bra, men hadde ikke gjort det igjen, for da følte jeg at jeg mistet litt tid med babyen det første halvåret, selv om jeg var mye hjemme pga bachelorskriving. Når jeg ser tilbake på det, har det bare vært positivt for oss å få barn under studiene, men det er ikke for alle. Du må føle på hva du kan klare selv❤️ Du vet heller aldri om du blir dårlig i graviditeten, så ville tatt det med i vurderingen. På mitt studiested tilrettela de veldig for å få barn, og foreldrestipend er en bra løsning, så jeg synes det er helt greit å planlegge det om du føler det er det riktige for dere😊 Anonymkode: fef7b...fed Tusen takk for utfyllende svar! :)
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 Jeg er student med barn, barnet var 1 da jeg startet å studere. Nå skal det sies at jeg er i 30-årene og har mange feil valg bak meg, måtte bare ta tak i livet mitt på et tidspunkt. Det å studere mens man har barn trenger ikke være en katastrofe, for min del har det gitt meg en helt annen struktur enn det jeg hadde tidligere, pluss at nå får jeg gode karakterer (noe jeg aldri har fått før). Men graviditeten var vanskelig, jeg fødte et prematurt barn som også var syk. Du er fremdeles ung, og jeg synes du bør tenke litt over at en graviditet ikke er en dans på roser. Det kan gå veldig bra, men det kan også gjøre at du vil slite med studier, slike ting vet man jo ikke før man er der. Det å ha barn samtidig som man studerer kan gå helt fint, det kan også gå bra å være gravid under studiene, men du er ung og jeg tror jeg ville ventet til etter bachelor med å bli gravid. For det kan slå ut alle veier de greiene der. Anonymkode: 7b724...10c 1
anonymbruker456 Skrevet 7. februar 2021 Forfatter #15 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er student med barn, barnet var 1 da jeg startet å studere. Nå skal det sies at jeg er i 30-årene og har mange feil valg bak meg, måtte bare ta tak i livet mitt på et tidspunkt. Det å studere mens man har barn trenger ikke være en katastrofe, for min del har det gitt meg en helt annen struktur enn det jeg hadde tidligere, pluss at nå får jeg gode karakterer (noe jeg aldri har fått før). Men graviditeten var vanskelig, jeg fødte et prematurt barn som også var syk. Du er fremdeles ung, og jeg synes du bør tenke litt over at en graviditet ikke er en dans på roser. Det kan gå veldig bra, men det kan også gjøre at du vil slite med studier, slike ting vet man jo ikke før man er der. Det å ha barn samtidig som man studerer kan gå helt fint, det kan også gå bra å være gravid under studiene, men du er ung og jeg tror jeg ville ventet til etter bachelor med å bli gravid. For det kan slå ut alle veier de greiene der. Anonymkode: 7b724...10c Takk for et utfyllende svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå