AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Hei Datteren min på fire er en del hard i magen, og det er tydelig at det plager henne. Hun har et helt vanlig kosthold, men drikker nok litt lite vann. I barnehagen er det hovedsakelig brødmat. Hun er ikke veldig glad i det, så hun spiser gjerne frukt. Hjemme spiser hun alt annet. Uansett, hun drikker for lite. Jeg har forklart henne at dersom man ikke drikker vann blir bæsjen hard og det kan gjøre vondt. Tips til hvordan jeg kan få i henne med væske? Vann på drikkeflaske har en liten effekt, men er det noen som har noe gode tips? (smoothie er ikke aktuelt, hun spiser kun frukt og grønnsaker i sin originale form) Anonymkode: ab721...639
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Sukkerfri saft, vann med smak. Anonymkode: 3ca89...337
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sukkerfri saft, vann med smak. Anonymkode: 3ca89...337 Vet du, jeg har prøvd med sukkerfri saft, hun liker ikke 😨 Eplejuice og appelsinjuice liker hun, men er det liksom greit? Tenker på tennene...men hun spiser masse frukt likevel liksom.. Anonymkode: ab721...639
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Du kan fint vanne ut eplejuicen, den er veldig sterk rett fra pakken. Anonymkode: ae740...2be 2
Mumsmums Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 Har hatt suksess med isbiter eller sugerør. Større suksess jo kulere sugerør. 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 Hard avføring har neppe med for lavt væskeinntak å gjøre (da ville det blitt mer slapphet og fremfor alt hodepine). Jeg ville heller tenkt på fettinntaket. Spiser dere mye lettprodukter? Ikke smør på skivene? Anonymkode: f19fb...2fb 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 Isbiter fungerer som gull her for å få i pjokken vann Anonymkode: 140ad...420 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 Morsomme sugerør ny drikkeflaske bytt ut brødskivene om morgenen med havregrøt generelt grov kost frukt (ikke banan- det gir hard mage) sviskegrøt med krem til dessert i helgen 1-2 svisker til alle måltider blåbær hun MÅ drikke et glass vann før tv/iPad etc. Anonymkode: ca149...242 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hard avføring har neppe med for lavt væskeinntak å gjøre (da ville det blitt mer slapphet og fremfor alt hodepine). Jeg ville heller tenkt på fettinntaket. Spiser dere mye lettprodukter? Ikke smør på skivene? Anonymkode: f19fb...2fb Nei, hun spiser veldig lite lettprodukter, men jeg vet de bruker plantemargarin i barnehagen og gir lettmelk der. Her bruker vi bremykt (eller hun da,jeg takler ikke smør), helmelk eller mandelmelk hvis hun får oboy. Vi spiser en del fisk, for det meste makrell og laks, men vanlig pasta fremfor fullkorn pga smak. Mumsmums skrev (6 minutter siden): Har hatt suksess med isbiter eller sugerør. Større suksess jo kulere sugerør. Finner bare sånne kjedelige i papp, men de funker gull de altså 😊 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Morsomme sugerør ny drikkeflaske bytt ut brødskivene om morgenen med havregrøt generelt grov kost frukt (ikke banan- det gir hard mage) sviskegrøt med krem til dessert i helgen 1-2 svisker til alle måltider blåbær hun MÅ drikke et glass vann før tv/iPad etc. Anonymkode: ca149...242 Gir ikke havregrøt forstoppelse også? Jeg har gitt yoghurt naturell med eple eller banan og honning. Noen ganger gir jeg eple med peanøttsmør til frokost, siden hun ikke er et frokostmenneske 😅 Vi har ikke gitt så mye grove produkter nettop fordi hun ikke drikker så mye. Eneste som er grovt er brødet eller knekkebrød. Frokostblanding blir ikke spist her.. Svisker og sånt må jeg prøve 😊 tusen takk for tips ☺️ Anonymkode: ab721...639
Chiubi Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Vann med isbiter og skiver av eple, appelsin eller agurk. Drikkes med sugerør 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 Chiubi skrev (14 minutter siden): Vann med isbiter og skiver av eple, appelsin eller agurk. Drikkes med sugerør Fancy 😍 takk for tips Anonymkode: ab721...639 1
bolla92 Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 Det er jo ikke sikkert at hun drikker for lite? Jeg ville heller tatt kontakt med lege, så kan få råd om noe du kan gi henne. 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 10 minutter siden, bolla92 said: Det er jo ikke sikkert at hun drikker for lite? Jeg ville heller tatt kontakt med lege, så kan få råd om noe du kan gi henne. Hos oss var forstoppelsen Cøliaki🤯🤦♀️ hadde ingen andre symptomer. Gikk på Movicol et år. Anonymkode: dce96...a0e 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 bolla92 skrev (27 minutter siden): Det er jo ikke sikkert at hun drikker for lite? Jeg ville heller tatt kontakt med lege, så kan få råd om noe du kan gi henne. Vi kommer nok til å kontakte legen denne uken om plagene vedvarer. 😊 Anonymkode: ab721...639 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 Vi har isbit- og vanndispenser på kjøleskapet, og her tar ungene seg vann både titt og ofte. Gjerne med sugerør. Stor forskjell fra før vi fikk det. Anonymkode: 1ab4d...84b 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hos oss var forstoppelsen Cøliaki🤯🤦♀️ hadde ingen andre symptomer. Gikk på Movicol et år. Anonymkode: dce96...a0e Såpass ja😨 Må sjekke det opp. Hun har ikke vært slik tidligere, det har oppstått de siste par ukene og har slett ikke plager utenom ved tre dobesøk.. Anonymkode: ab721...639
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har isbit- og vanndispenser på kjøleskapet, og her tar ungene seg vann både titt og ofte. Gjerne med sugerør. Stor forskjell fra før vi fikk det. Anonymkode: 1ab4d...84b Vi har kjøpt enhjørning drikkeflaske, da går det mye lettere ned 😊 Anonymkode: ab721...639
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 Drikkeflaske der du markerer med streker. "Nå må du drikke til den streken før du får gå fra". Vann i flaska. Anonymkode: 1c912...569 1
Millimani Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du, jeg har prøvd med sukkerfri saft, hun liker ikke 😨 Eplejuice og appelsinjuice liker hun, men er det liksom greit? Tenker på tennene...men hun spiser masse frukt likevel liksom.. Anonymkode: ab721...639 Sukkerfri saft smaker ikke godt 😝 Ettersmaken er helt grusom, etter min mening. Bland juicen ut med vann eller farris AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, hun spiser veldig lite lettprodukter, men jeg vet de bruker plantemargarin i barnehagen og gir lettmelk der. Her bruker vi bremykt (eller hun da,jeg takler ikke smør), helmelk eller mandelmelk hvis hun får oboy. Vi spiser en del fisk, for det meste makrell og laks, men vanlig pasta fremfor fullkorn pga smak. Finner bare sånne kjedelige i papp, men de funker gull de altså 😊 Gir ikke havregrøt forstoppelse også? Jeg har gitt yoghurt naturell med eple eller banan og honning. Noen ganger gir jeg eple med peanøttsmør til frokost, siden hun ikke er et frokostmenneske 😅 Vi har ikke gitt så mye grove produkter nettop fordi hun ikke drikker så mye. Eneste som er grovt er brødet eller knekkebrød. Frokostblanding blir ikke spist her.. Svisker og sånt må jeg prøve 😊 tusen takk for tips ☺️ Anonymkode: ab721...639 Fiberrik kost er riktig og viktig. Bytt ut hvite (det du kaller vanlig) pasta eller andre produkter med fullkorn, smaken er ikke så annerledes! Og magen er mye mer begeistret for det! Det er en kort tilvenningsfase, jeg snakker av erfaring Grove produkter er viktige for fordøyelsen, og blir man ikke mer tørst av det grove? 🤔 Her finner du noen tips Forstoppelse og hard mage - Smerte (klikk.no) Sitat Disse matvarene kan gi hard mage - Søt melk - Fruktyoghurt - Mat uten fiber - Ris, pasta, potet - Havre - Kokte gulrøtter - Banan - Blåbærsaft Kilde: Ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 Kutt ut banan. Det var i hvert fall synderen her i huset. En liten en som var veeeldig glad i. Anonymkode: f3bd6...847
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå