Revenmann29 Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Jeg synes det blir for dumt at man egentlig kan lage tråder om dette. Det er utroligt lett å gi sympati til en person når det kommer til sånne saker som dette, og det er fordi vi høre alltid bare en side av saken. Det er utroligt lett å lage en tråd og si "jeg var hos en fyr idag, og da endte vi med å ligge i senga. Plutselig rørte han på meg, jeg sa ikke nei eller noen tegn til å ha sex, og vi fortsatte med dette". Da tar det ikke lang tid før vi ser hele gjengen kommer inn på tråden å roper voldtekt å overgrep. Jeg synes det faktisk burde være regler MOT å lage tråder som handler om dette. vi får alltids bare EN side av saken. Og dette er informasjon som ts selv kommer med og det er utrolig lett å pynte på en historie når man ikke har den andre personen til å forsvare seg. Det blir så enformig at det er irriterende. Og det er ikke alltid at folk klarer å innse hva som faktisk er voldtekt å overgrep. Folk kommer med utsagnet i hytt å pine bare det har vært fyllesex, ifølge mange tråder. Og så ender det alltid opp med en sinnsyk debatt om hva som virkelig er rett å galt, og det føles ut som vi sitter i en jævla rettsal vær gang. Jeg skjønner absolutt at folk vil ha svar på ting når noe har skjedd, men jeg trur de FLESTE på kg innser at halvparten av ting som blir skrevet på trådene, er ganske useriøs og uvitende folk. Noe er selvfølgelig ganske bra svart, og noe er bare tull å jåss som folk finner på. Det blir det samme som selvmords innleggene, de blir stengt med en gang fordi vi ikke er i stand til å hjelpe folk. Dette burde være det samme som kommer til voldtekssaker, fordi vi er ikke i stand til å gjøre noe for personen, bare å gi informasjon, akkuratt på samme måte som selvmords sakene. Sorry, men er så dritt lei alle disse hylefolkene om voldtekt når det virkelig ikke er det som har skjedd. Er der bare meg som blir irritert over dette? 4
visp Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Nei, jeg er helt enig med deg. Ikke at trådene skal stenges og lukkes, men jeg syns det er skremmende hvor fort høygaflene kommer opp. Har man sønner bør man være livredd for at de skal komme borti noen av "jeg sa ingenting men.....". Nå snakker jeg om tilfellene jeg anser som tulletilfeller, men som blir vridd til overgrep. 5
Biloba Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 visp skrev (På 7.2.2021 den 19.12): Nei, jeg er helt enig med deg. Ikke at trådene skal stenges og lukkes, men jeg syns det er skremmende hvor fort høygaflene kommer opp. Har man sønner bør man være livredd for at de skal komme borti noen av "jeg sa ingenting men.....". Nå snakker jeg om tilfellene jeg anser som tulletilfeller, men som blir vridd til overgrep. Jeg er også overrasket over hvor polariserte disse trådene blir, og synes det er nyttig at det kommer frem i det åpne og blir debattert. Jeg synes for mye er tatt bort. Jeg var ikke klar over hvor utvidet voldtektsparagrafen har blitt siden sist jeg leste den for en del år tilbake. Det er fint at det blir åpning for å straffeforfølge flere bevisste krenkelser, samtidig synes jeg enkelte setter helt urealistiske ideer om hvor mye innsikt, forståelse, erfaring og ansvarsbevissthet som kan forventes av enhver ung gutt (strafferettslig lavalder er 15 år), mens jenter ikke skal forventes å klare å gi uttrykk for ja eller nei. Mange tror vi allerede har lovkrav om uttalt samtykke, selv om det ikke stemmer. Jeg tror det vil bare bli viktigere for begge kjønn å bli bevisste på hvor store forskjeller det er i hvordan folk ser på handlingsrom når det gjelder seksuelle tilnærmelser, og ikke ta for gitt at motparten har ca samme syn som en selv. Ungdommer debuterer gjerne tidlig, de er utsatte for andre påvirkninger og de opplever press på å være erfarne seksuelt tidligere. En må som forelder prøve å gi dem et godt grunnlag til å ta gode avgjørelser for seg selv, å forsøke å ivareta en medspiller som kan være sårbar, og forstå hvordan seksuelle handlinger er lovregulert. Det er mye bedre å være klar over høygafler på forhånd, enn å først kjenne dem i bakparten når en hendelse har vært og anmeldelse er levert. 2
Dr. A. Kula Skrevet 30. mars 2021 #4 Skrevet 30. mars 2021 Det er forresten ganske så underlig at tråder om spørsmål om voldtekt (for)blir liggende på seksualdelen og ikke i lov/juss der de hører hjemme. Det er i grunnen til like mye bekymring 4
Gjest Smeltemann Skrevet 30. mars 2021 #5 Skrevet 30. mars 2021 Grunnen til dette må være et utrolig stort hat for menn.
Thyra Skrevet 30. mars 2021 #6 Skrevet 30. mars 2021 Revenmann29 skrev (På 7.2.2021 den 17.28): Jeg synes det blir for dumt at man egentlig kan lage tråder om dette. Det er utroligt lett å gi sympati til en person når det kommer til sånne saker som dette, og det er fordi vi høre alltid bare en side av saken. Det er utroligt lett å lage en tråd og si "jeg var hos en fyr idag, og da endte vi med å ligge i senga. Plutselig rørte han på meg, jeg sa ikke nei eller noen tegn til å ha sex, og vi fortsatte med dette". Da tar det ikke lang tid før vi ser hele gjengen kommer inn på tråden å roper voldtekt å overgrep. Jeg synes det faktisk burde være regler MOT å lage tråder som handler om dette. vi får alltids bare EN side av saken. Og dette er informasjon som ts selv kommer med og det er utrolig lett å pynte på en historie når man ikke har den andre personen til å forsvare seg. Det blir så enformig at det er irriterende. Og det er ikke alltid at folk klarer å innse hva som faktisk er voldtekt å overgrep. Folk kommer med utsagnet i hytt å pine bare det har vært fyllesex, ifølge mange tråder. Og så ender det alltid opp med en sinnsyk debatt om hva som virkelig er rett å galt, og det føles ut som vi sitter i en jævla rettsal vær gang. Jeg skjønner absolutt at folk vil ha svar på ting når noe har skjedd, men jeg trur de FLESTE på kg innser at halvparten av ting som blir skrevet på trådene, er ganske useriøs og uvitende folk. Noe er selvfølgelig ganske bra svart, og noe er bare tull å jåss som folk finner på. Det blir det samme som selvmords innleggene, de blir stengt med en gang fordi vi ikke er i stand til å hjelpe folk. Dette burde være det samme som kommer til voldtekssaker, fordi vi er ikke i stand til å gjøre noe for personen, bare å gi informasjon, akkuratt på samme måte som selvmords sakene. Sorry, men er så dritt lei alle disse hylefolkene om voldtekt når det virkelig ikke er det som har skjedd. Er der bare meg som blir irritert over dette? I alle tråder får vi vel bare en side av saken? Vi må jo nesten bare forholde oss til og ta utgangspunkt i det ts skriver, selv om vi aldri kan vite om det er reelt, pyntet på, overdrevet eller en ren trollettåd. 1
Silva Pluvialis Skrevet 1. april 2021 #7 Skrevet 1. april 2021 Jeg kunne ikke vært mer uenig. Jeg er, derimot, mer irritert på alle de som ikke vet hva overgrep og voldtekt er, og heller skylder på offeret, og samtidig ikke har kunnskap om normale traumereaksjoner som «freeze». 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå