AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Hei, Jeg har havnet i en vanskelig situasjon, og jeg vil gjerne høre om noen her har noen gode råd og erfaringer rundt temaet. Mine barn har den siste tiden, som følge av dom i en vond barnefordelingssak, bodd hos min eksmann og hans nye samboer. De bor ca. 1 1/2 time unna meg og barnas tidligere bosted. Nå har vi blitt kalt inn til utviklingsamtale på skolen. Innkallelsen er slik det ser ut for meg stilet til fars nye samboer, far og meg. Jeg har ingen erfaring med dette, så jeg lurer på hva som er vanlig? Jeg har ikke blitt forespurt, ei eller gitt samtykke til at hun får informasjon om barnet fra skolen. I mange tilfeller fungerer dette helt sikkert veldig bra og er naturlig, men jeg synes det er så rart at jeg ikke har fått noen informasjon eller spørsmål fra skolen rundt dette. Vil derfor høre med dere før jeg ser på hva jeg gjør videre? Årsaken til at jeg spør er at vi har et anstrengt og egentlig ikke-eksisterende forhold. Hun ble kjæreste med min eksmann mens vi var gift. De to har bosatt seg langt unna barnas opprinnelige oppvekststed og hun har fortalt løgner om meg og barna i to rettsinstanser. Barna opplever henne ikke som en trygg omsorgsperson og hun har kommet med trusler mot dem. Dessverre går det ikke å snakke med min eksmann om dette, og jeg er derfor veldig usikker på hvordan jeg best tar dette opp med skolen da jeg ønsker at utviklingsamtalen skal oppleves god og trygg for mitt barn, og også en arena der jeg føler naturlig for meg selv i foreldreskapet. Jeg vil gjerne presisere at dette forholdet er helt ferdig også fra min side. Bruddet var for snart tre år siden, og jeg er selv vel etablert i nytt forhold. Det er således kun barnets beste og hva som er regler og vanlig praksis jeg er opptatt av. Jeg håper noen har erfaringer de vil dele med meg. Hilsen rådvill Anonymkode: e3d0c...05b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Men du har tapt denne rettssaken om omsorg? Hva med p spørre avsender om vanlig praksis? Bare vær ærlig uten å gi inn på løgner eller ikke. »Er dette vanlig praksis»? Anonymkode: 94356...4e6 9
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Hun har ikke rett til info vedr dine barn. Spør skolen hvorfor hun står nevnt, spør på en hyggelig og spørrende måte Anonymkode: 306d1...586 22
tirben Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Hvis hun ikke har foreldreansvar, (noe du må gi tillatelse til), har ikke skolen lov til å gi info til henne. 20
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 "Innkallelsen er slik det ser ut for meg stilet til fars nye samboer, far og meg" Stilet, du mener sendt? Eller står deres tre navn øverst på brevet? Anonymkode: 963f0...934 2
TinaChristina Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 Føler det er mye som mangler i denne historien din. 15
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 CaramelDevil skrev (4 minutter siden): Føler det er mye som mangler i denne historien din. Enig. Jeg føler dette er enda en «la oss hate stemor» tråd. Anonymkode: 8eb16...791 12
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 Du argumenterer for barnets beste her, men jeg kan ikke helt se at hennes navn på brevet dere har mottatt utgjør den store forskjellen? Dersom din eksmann og hans samboer har full omsorg for deres barn, så er det slik det er. Hun får antakeligvis all informasjon din eksmann får, om ikke direkte, så igjennom ham. Du kan selvsagt kontakte skolen og si at hennes navn ikke skal stå på brevet, men da tror jeg du setter deg selv i en unødvendig vanskelig situasjon. Du fremstår som dum overfor skolen, og de praktiske konsekvensene er veldig små. Anonymkode: 963f0...934 10
Lurerlittpådette Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 CaramelDevil skrev (Akkurat nå): Føler det er mye som mangler i denne historien din. Hei, hei. Jeg er litt usikker på hva du tenker på. Vi har jo barn sammen og et langt forhold bak oss og også svært triste hendelser bak oss som følge av bruddet og konsekvensene det har fått for barna og også oss voksne. Alt dette er det vanskelig å forklare i detalj i denne tråden, og slik jeg ser det er det kanskje ikke så relevant heller i denne sammenhengen? Det jeg ønsker her er egentlig kun råd rundt hva som er råd og også vanlig praksis av hensyn til det beste for barnet mitt i denne sammenheng, og også med hensyn til at jeg selv er undrende til rollefordelingen og ikke komfortabel med slik dette fremstår. Jeg håper dette er oppklarende. Hvis ikke, er det fint om du er mer konkret rundt hva du føler mangler 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Jeg er selv bonusmor, og kan forstå TS. Det er vel den totale opplevelsen av å bli skjøvet ut på sidelinjen som mor, og at fars nye samboer gis tilgang til en arena som hun ikke skal ha. Jeg har et godt forhold til mine bonusbarn, men hadde også syntes det var merkelig om jeg fikk innkalling til foreldresamtale, PPU eller andre ting som griper inn i barnas personvern. Det er barnets to foresatte som skal inkluderes i den type informasjon. Aner ikke noe om situasjonen ellers her, om det ligger mer bak, så svarer på generelt grunnlag. Anonymkode: ef806...b84 20
Lønnesirup01 Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 Lurerlittpådette skrev (1 minutt siden): Hei, hei. Jeg er litt usikker på hva du tenker på. Vi har jo barn sammen og et langt forhold bak oss og også svært triste hendelser bak oss som følge av bruddet og konsekvensene det har fått for barna og også oss voksne. Alt dette er det vanskelig å forklare i detalj i denne tråden, og slik jeg ser det er det kanskje ikke så relevant heller i denne sammenhengen? Det jeg ønsker her er egentlig kun råd rundt hva som er råd og også vanlig praksis av hensyn til det beste for barnet mitt i denne sammenheng, og også med hensyn til at jeg selv er undrende til rollefordelingen og ikke komfortabel med slik dette fremstår. Jeg håper dette er oppklarende. Hvis ikke, er det fint om du er mer konkret rundt hva du føler mangler 🙂 Du er vag i ordlyden selv, og formulerer deg litt "påtatt". Det er lettere å gi konkrete svar dersom du selv er konkret. "Det beste for barnet mitt i denne sammenheng" - hvilken sammenheng? Hva som er det beste for ditt barn når skolen sender brev til de foresatte? Jeg forstår at dere har hatt en vond barnefordelingssak, med mange vonde følelser. Dommen er blitt som den er blitt, og det må dere forholde dere til. Helt konkret: hvordan mener du ordlyden i brevet som kun er sendt til dere voksne, påvirker barnet? Din eksmann og hans samboer har full omsorg for barnet, og hun har antakeligvis all informasjon han har, via ham, uavhengig av om hun er en kontaktperson på skolen. Er problemet at du ikke vil ha henne til stede i utviklingssamtalen? 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du argumenterer for barnets beste her, men jeg kan ikke helt se at hennes navn på brevet dere har mottatt utgjør den store forskjellen? Dersom din eksmann og hans samboer har full omsorg for deres barn, så er det slik det er. Hun får antakeligvis all informasjon din eksmann får, om ikke direkte, så igjennom ham. Du kan selvsagt kontakte skolen og si at hennes navn ikke skal stå på brevet, men da tror jeg du setter deg selv i en unødvendig vanskelig situasjon. Du fremstår som dum overfor skolen, og de praktiske konsekvensene er veldig små. Anonymkode: 963f0...934 Fars samboer har ikke full omsorg, det er det kun far som har. Dette er et juridisk faktum, så lenge adopsjon ikke har funnet sted. Om far velger å dele informasjon fra barnets foreldresamtaler med sin samboer er det hans valg, men offentlige instanser og skoler skal kun henvende seg til barnets foresatte ang. sensitiv og privat informasjon. For å sette det på spissen, om du velger å fortelle din kjæreste om dine samtaler med fastlegen, Nav eller andre instanser, så er det ditt valg. Det betyr ikke at legen din kan innkalle kjæresten din på dine konsultasjoner, eller at Nav kan adressere dine brev til dere begge. Anonymkode: ef806...b84 30
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 I teorien så skal de kanskje ha ditt samtykke? I praksis så er det kanskje hun som står for store deler av omsorg, oppdragelse og oppfølging hjemme, så det er vel ikke akkurat noe hemmelig hun får vite på møtet som hun ikke visste fra før? Kanskje det er hun skolen forholder seg til når de snakker om barnet? Hvorfor skal hun plutselig ekskluderes på møtet? Anonymkode: ce274...a8f 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 Altså, de har full omsorg. Selvfølgelig er hun inkludert. Anonymkode: b0662...74e 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I teorien så skal de kanskje ha ditt samtykke? I praksis så er det kanskje hun som står for store deler av omsorg, oppdragelse og oppfølging hjemme, så det er vel ikke akkurat noe hemmelig hun får vite på møtet som hun ikke visste fra før? Kanskje det er hun skolen forholder seg til når de snakker om barnet? Hvorfor skal hun plutselig ekskluderes på møtet? Anonymkode: ce274...a8f Fordi hun ikke er barnets foresatte. Barn har, utrolig som det enn kan høres ut, også krav på personvern i offentlige systemer. Private samtaler skal tas med de personene som etter loven er barnas juridiske foresatte, som regel to biologiske foreldre. Ikke foreldres kjærester, som i teorien kan komme og gå inn og ut av livet deres uten formelle bånd. Veldig mange foreldre hadde reagert på at bonusforeldre ble innkalt til foreldresamtale, uavhengig av hvor grei relasjonen er. Det er flott å vise omsorg for bonusbarn, men det er noen domener som kun foreldre har tilgang på. Far kan formidle det viktigste til sin samboer etter møtet, om han ønsker det, men hun og TS er altså ikke likestilt på denne arenaen. Anonymkode: ef806...b84 18
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 Er ikke far og stemor de juridiske foresatte når de har fått full omsorg? Tipper skolen har 3 foresatte for å inkludere mor til tross fir at hun har mistet omsorgen? Har du mistet omsorgen ts, eller har du barnet annenhver helg? Anonymkode: b0662...74e 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ikke far og stemor de juridiske foresatte når de har fått full omsorg? Tipper skolen har 3 foresatte for å inkludere mor til tross fir at hun har mistet omsorgen? Har du mistet omsorgen ts, eller har du barnet annenhver helg? Anonymkode: b0662...74e Stemor er uansett ikke juridisk foresatt. Med mindre barnet til ts er adoptert bort. Anonymkode: cfb85...66e 20
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 Kanskje far har gitt samtykke? Anonymkode: ce274...a8f 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): "Innkallelsen er slik det ser ut for meg stilet til fars nye samboer, far og meg" Stilet, du mener sendt? Eller står deres tre navn øverst på brevet? Anonymkode: 963f0...934 Det heter stilet når den er adressert til noen. Anonymkode: 63ec2...bc2 10
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 Har far bare samvær eller har han også foreldreansvar alene? Anonymkode: 963f0...934
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå