AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #21 Skrevet 8. februar 2021 I Norge har man mistet troen på styring/oppdragelse, og overlatt virkeligheten til markedet/barna. Jeg er overbevist om at analogien mellom økonomi og familie henger sammen; alle hver for seg, ingen strenge reaksjoner. Det skjer en stadig grensetesting og -flytting. Ser du nøyere på boligmarkedet, så er det en måte for de rike å bli rikere på fra ende til annen. De som sitter på tomter/eiendom, og eiendomsutviklere, er de som tjener 15% på svære prosjekt, ofte i hundre-millioners-klassen. De som faktisk bygger, underentreprenørene, går såvidt i pluss - og bærer alt ansvar. Folk kjøper og selger i mangel på alternativer. Utleietrenden er en reaksjon på det...men hvem eier brorparten av leilighetene som leies ut? Jepp, de samme storkapitalistene som "utvikler" eiendom. Det er til å spy av! Anonymkode: 61b6c...efc 5
Gjest Acer Skrevet 8. februar 2021 #22 Skrevet 8. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Helt idiotisk å komme med utsagn om "ingen menneskerett". Jeg bor i en bygdekommune som har tilrettelagt veldig for innflyttere pga. historisk nedgang i befolkningstallet og bygd ut infrastrukturen med ny skole, barnehage, boligfelt ol. Boligprisene har økt med 30% de siste 10 årene og den unge delen av lokalbefolkningen har ikke råd til å kjøpe hus i boligfeltene/tettstedene lengre pga innflyttere fra byer med betraktelig mer formue (pga salg av forrige bolig i storbyen). På grunn av den lokale høgskolen er det flere som har kjøpt opp flere eneboliger etter budrunder for å leie ut til studenter, og de som taper på dette er jo de lokale som faktisk ønsker å være her livet ut. Mitt inntrykk er at mange i lokalbefolkningen i bygdestrøk har 1. lavere formue 2. lavere utdanning/lavere inntekt. For meg som kommer fra Oslo, opplever jeg akkurat det samme der! Jeg og min samboer er faktisk førstegangskjøpere med 8 millioner i finansieringsbevis og ønsker en grei familiebolig i nærheten av jobb i Oslo sentrum. Får nok råd til et lite rekkehus eller en leilighet.. Idag pendler jeg 2,5 timer hver dag til jobb, men aldri i livet om det er verdt det. Anonymkode: 1abda...5bf Mennesker er flokkskapninger, og mange fellestrekk med fugler, og mange dyrarter. På 70-80 bygde dei fleste husbankfinansiert bolighus etter husbankens rettningslinjer / standard , og det var ferdigshusfirma i kvar en bygd, og konkuranse. På slutten av 80-talet vart det frislepp, og folk måtte sjølvsagt få større råderett / valgfrihet til å bestemme både størrelsen, og standarden på boligene. Samtidig begynte oljerikdomen å renne innover landet med høg inflasjon og mange fekk etterhvert råd å bygge luftslott til boliger, og bankene pøste ut penger på. Boligene vart etterhvert mer eit spekulasjonsobjekt en boprosjekt for mang, og mer lukrativt å eie, en å leie. Mange velger å leie i ute del av boligen skattefritt, det er leietagere som i realiteten betaler de faktiske utgifter på hele boligen hos mange utleiere. Folk flest ønsker sjølvsagt å bo der de har utsikter for å få seg jobb. Folk flest ønsker å bo sentralt fordi bl.a.mange offentlige kontorer er sentrumplassert.. Det har i mange år vert ført ein sentraliseringspolitikk, og dermed får ein press mot senterene. Presset på boligprisene i Oslo kan lett løses ved å flytte mange arbeidsplasser ut fra Oslo. All kommunikasjon foregår idag elektronisk, og pandemien har m.a. synlegjordt at mange etterhver har fått hjemmekontor Mange eldre ønsker å bo sentralt når de blir eldre på grunn av nærheten til kjøpesenter, legekontorer, og offentlige kontorer. Idag kan ein kjøpe boliger i Oslo sentrum på 20 kvm til kr. 4 mill, mne kanskje finnes det ein bolig ved å sjå litt utanfor sentrum på 70 kvm. til 2,5 mill. Ein differanse på kanskje 2 mill. og ein kan kjøre mange ganger til / fra sentrum på 2 mill. Det burde dessuten idag vera fult muleg å bygge boliger til langt lavere kostnader ved å senke på noen krav, og sjå på reguleringsendringer. Mange boligfelt ser idag mest ut som "flyslepp" og byggninger plasseres nokså tilfeldig der det finnes eit ledig areal bare ein kan overholde noen avstander til naboer, men her vises det ofte til eit skjønn. Mange som sitter på teknisk etat kontorer er knapt utav kontorene sine, men sitter å glaner i eit kart, og er mer opptatt av å legge på de kommunale gebyrer så de kan sikre seg selve en aktesptabel lønn. Endret 8. februar 2021 av Skybe
PetterKanin Skrevet 8. februar 2021 #23 Skrevet 8. februar 2021 Et av problemene i byene er at reguleringene er for strenge. 1
Gjest Acer Skrevet 8. februar 2021 #24 Skrevet 8. februar 2021 (endret) PetterKanin skrev (9 minutter siden): Et av problemene i byene er at reguleringene er for strenge. "Høl i hue " å regulere boligfelt til rasutsatte steder, i nærheten av elvevassdrag, kvikkleiregrunn etc. Det er "flisa fra skulebenkene" som desv ikkje har nok fagkunnskaper om at Norge er eit langstrangt land hvor det fortsatt er muleg å finne fast grunn under føttene. Endret 8. februar 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #25 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Skulle lagd boliger for førstegangskjøpere. Er det ikke din første bolig, får du ikke kjøpt. Vet ikke om det er en god ide men det finnes løsninger.... Anonymkode: 5da72...49a Håper det gjelder de som har eid før, men har mistet bolig, og må kjøpe sin første bolig igjen. Så det burde gjelde alle som ikke eier sin egen bolig. Anonymkode: 13a88...1cb 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #26 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å få ned boligprisene er lett. Bygg flere boliger der folk vil bo. Men det er det ingen som vil gjøre, for de fete 50 åringene er søkklastet med utleieboliger vil ikke ha nedgang i boligprisene. Anonymkode: 62420...d79 Ikke bare dem. Vi som allerede har kjøpt oss bolig i Oslo og som ønsker å flytte ut av byen og til et annet marked med andre priser håper naturligvis også på at prisene forsetter å øke og at vi blir mest mulig gjeldfrie når vi kjøper neste bolig. Det er mange som håper og tror på fortsatt økende boligpriser. Nedgang er svært lite sannsynlig. Anonymkode: ce66f...463
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #27 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Håper det gjelder de som har eid før, men har mistet bolig, og må kjøpe sin første bolig igjen. Så det burde gjelde alle som ikke eier sin egen bolig. Anonymkode: 13a88...1cb Nei. Anonymkode: 42a69...005 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #28 Skrevet 8. februar 2021 Knirke skrev (10 timer siden): Det er fortsatt ingen menneskerett å kjøpe bolig, og det er ingen menneskerett å bo i tjukkeste Oslo. Mange steder i landet står det fraflyttede hus som holder på å ramle sammen og nesten blir gitt bort gratis. Spar meg for det menneskeretts-drittpratet. Hvis du ikke skjønner at dette er et stort problem, så er det fint om du ikke uttaler deg. Folk som f.eks. har høy utdanning (og andre) og med forfedre som kanskje har bodd her i 1000 år får ikke kjøpt bolig fordi dessertgenerasjonen (som har fått ALT servert på sølvfat her i livet) har trukket stigen opp etter seg og gjort fordelingen av goder her i landet helt skjevt og i tillegg blir bolighaier. Hva er rettferdig med det? Hvorfor skal de som ikke har penger til egen bolig sponse de som har penger til et sted å bo med skattefradrag og høy leie? Det er mye man er helt avhengig av, som det ikke står noe om i menneskerettighetene, så slutt å bruk det elendige argumentet! Artikkel 17. 1. Enhver har rett til å eie eiendom, alene eller sammen med andre. Anonymkode: ecb98...39c 8
Gjest Acer Skrevet 8. februar 2021 #29 Skrevet 8. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 14.50): Spar meg for det menneskeretts-drittpratet. Hvis du ikke skjønner at dette er et stort problem, så er det fint om du ikke uttaler deg. Folk som f.eks. har høy utdanning (og andre) og med forfedre som kanskje har bodd her i 1000 år får ikke kjøpt bolig fordi dessertgenerasjonen (som har fått ALT servert på sølvfat her i livet) har trukket stigen opp etter seg og gjort fordelingen av goder her i landet helt skjevt og i tillegg blir bolighaier. Hva er rettferdig med det? Hvorfor skal de som ikke har penger til egen bolig sponse de som har penger til et sted å bo med skattefradrag og høy leie? Det er mye man er helt avhengig av, som det ikke står noe om i menneskerettighetene, så slutt å bruk det elendige argumentet! Artikkel 17. 1. Enhver har rett til å eie eiendom, alene eller sammen med andre. Anonymkode: ecb98...39c Og hvem er den omtalte "dessertgenrasjonen". ? Dessertgenrasjonen er dem som har ridd på en medgangsbølge i oljealderen. Dessert genrasjoenen er dem som har vokst opp med en historisk lav rentesats . Dessertgenrasjonen er dem som har kunne flytte inn i nøkkelferdige hus i motsettning til alle dem som fekk utdelt en grafse, skuffel, og trillebår, og måtte bygge det meste sjølve. Kun 2 rom og eit kjøkken kanskje ferdig innredet, og det øvrige måtte tas ettersom de fekk råd til det. Dessertgenrasjonen er dem som har kunnet nyte godt av alle velferdsgodene siste 30-40 årene. Dessertgenrasjonen er dem som har fått økonomisk bistand fra foreldrene til kjøp av bolig, og noe som var heilt ukjent tidligere. Dessertgenrasjonen er dem som har vert så heldige å vunnet pengesummer i Lotto e.l Endret 11. februar 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #30 Skrevet 8. februar 2021 38 minutter siden, Skybe said: Og hvem er den omtalte "dessertgenrasjonen". ? Dessertgenrasjonen er dem som har ridd på en medgangsbølge etter oljealderen. Dessert genrasjoenen er dem som har vokst opp med en historisk lav rentesats . Dessertgenrasjonen er dem som har kunne flytte inn i nøkkelferdige hus i motsettning til alle dem som fekk utdelt en grafse, skuffel, og trillebår Dessertgenrasjonen er dem som har kunnet nyte godt av alle velferdsgodene siste 30-40 årene. Dessertgenrasjonen er dem som har fått økonomisk bistand frav foreldrene til kjøp av bolig. Dessertgenrasjonen er dem som har vert så heldige å vunnet pengesummer i Lotto e.l Dessertgenerasjonen er vel også kalt boomers født mellom 1946 og 1964. Andre enn dem har også vunnet i Lotto, eller fått hjelp til å kjøpe bolig. Men generasjonsvinnere er de i allefall. Og pensjonsvinnere, etc etc Anonymkode: 17c3e...0ef 5
Jr.Garcon Skrevet 8. februar 2021 #31 Skrevet 8. februar 2021 (endret) Det har vel aldri vært så mye gjeld i norske husholdninger. Boligprisene øker under en global resesjon og en PÅGÅENDE pandemi. Inkassobransjen varsler om skyhøy økning i nye saker og et kommende ras av konkurser utover i 2021 når utsatte regninger og statlige avgifter skal betales. Sykepleierindeksen gir råd til færre og færre boliger - og den mener jeg typ har en 500,000+ lønn som målestokk. Høres det logisk ut? Nei. Men all fornuft trumfes foreløpig av 0 rente og at nordmenn er sånn at de da låner max, og bruker hele lånet. Tanker om den underliggende økonomien/kjøper jeg nå på toppen /hva skjer når renten går opp til 2,5%, vil det være like mange budgivere med like høye lånebeløp når jeg da skal selge/ og ikke minst , ER denne drittleiligheten taksert til 2,1 Milloner, faktisk verdt 2,800,000 ? Den blir ikke faktisk/reelt verdt 2,8 bare fordi en eller annen mongoloid person byr det. Byr du da over han igjen, så ja 🙈 Vi får se. Alt i alt skal det ikke mer til enn at nok kjøpere begynner å bruke hue, så vil boligprisene få seg en ordentlig knekk. Endret 8. februar 2021 av Jr.Garcon 3
Gjest Acer Skrevet 8. februar 2021 #32 Skrevet 8. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dessertgenerasjonen er vel også kalt boomers født mellom 1946 og 1964. Andre enn dem har også vunnet i Lotto, eller fått hjelp til å kjøpe bolig. Men generasjonsvinnere er de i allefall. Og pensjonsvinnere, etc etc Anonymkode: 17c3e...0ef Dessertgenrasjonen er dem som er født med ein sølvskje i munnen, og har tatt over arv / formue etter første, og andre genrasjon, og dem er det etterhvert blitt mange av. Pensjonsvinnerene er dem som har lang jobbet mer en 40 år i en bedrift med pensjonsavtaler. Kanskje vert å minne om at 1946 -1970 årene var de fleste kvinner hjemmverande, og utan noen pensjonsopptjening. Mange bedrifter hadde heller ingen pensjonsavtaler idet heletatt. Høres ut som du var født igår, eller så har du ligget i koma !😀 Endret 8. februar 2021 av Skybe
Knirke Skrevet 9. februar 2021 #33 Skrevet 9. februar 2021 (endret) 12 hours ago, AnonymBruker said: Spar meg for det menneskeretts-drittpratet. Hvis du ikke skjønner at dette er et stort problem, så er det fint om du ikke uttaler deg. Folk som f.eks. har høy utdanning (og andre) og med forfedre som kanskje har bodd her i 1000 år får ikke kjøpt bolig fordi dessertgenerasjonen (som har fått ALT servert på sølvfat her i livet) har trukket stigen opp etter seg og gjort fordelingen av goder her i landet helt skjevt og i tillegg blir bolighaier. Hva er rettferdig med det? Hvorfor skal de som ikke har penger til egen bolig sponse de som har penger til et sted å bo med skattefradrag og høy leie? Det er mye man er helt avhengig av, som det ikke står noe om i menneskerettighetene, så slutt å bruk det elendige argumentet! Artikkel 17. 1. Enhver har rett til å eie eiendom, alene eller sammen med andre. Anonymkode: ecb98...39c Ro deg ned, og slutt å legg ord i munnen på meg. Jeg har aldri sagt at det er rettfredig. Vet du hva? Verden er urettferdig. Klart du har rett til å eie bolig, forutsatt at du har råd til det. Om du vil ha bolig i Oslo uten å leie, så får du ta deg sammen og skaffe deg en skikkelig jobb, og så sparer du. Det hjelper ikke å være bitter på alle andre. Endret 9. februar 2021 av Knirke 4
Celestia Skrevet 9. februar 2021 #34 Skrevet 9. februar 2021 Knirke skrev (36 minutter siden): Ro deg ned, og slutt å legg ord i munnen på meg. Jeg har aldri sagt at det er rettfredig. Vet du hva? Verden er urettferdig. Klart du har rett til å eie bolig, forutsatt at du har råd til det. Om du vil ha bolig i Oslo uten å leie, så får du ta deg sammen og skaffe deg en skikkelig jobb, og så sparer du. Det hjelper ikke å være bitter på alle andre. Enig!
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #35 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Helt idiotisk å komme med utsagn om "ingen menneskerett". Jeg bor i en bygdekommune som har tilrettelagt veldig for innflyttere pga. historisk nedgang i befolkningstallet og bygd ut infrastrukturen med ny skole, barnehage, boligfelt ol. Boligprisene har økt med 30% de siste 10 årene og den unge delen av lokalbefolkningen har ikke råd til å kjøpe hus i boligfeltene/tettstedene lengre pga innflyttere fra byer med betraktelig mer formue (pga salg av forrige bolig i storbyen). På grunn av den lokale høgskolen er det flere som har kjøpt opp flere eneboliger etter budrunder for å leie ut til studenter, og de som taper på dette er jo de lokale som faktisk ønsker å være her livet ut. Mitt inntrykk er at mange i lokalbefolkningen i bygdestrøk har 1. lavere formue 2. lavere utdanning/lavere inntekt. For meg som kommer fra Oslo, opplever jeg akkurat det samme der! Jeg og min samboer er faktisk førstegangskjøpere med 8 millioner i finansieringsbevis og ønsker en grei familiebolig i nærheten av jobb i Oslo sentrum. Får nok råd til et lite rekkehus eller en leilighet.. Idag pendler jeg 2,5 timer hver dag til jobb, men aldri i livet om det er verdt det. Anonymkode: 1abda...5bf La oss lage ett reservat for Oslos «urbefolkning». Og så bør det selvfølgelig bare være plass til de som eier, må du leie en periode bør du hute deg ut av byen. Utleiebolig i pressområder burde vært forbudt. Og man bør bygge boliger til alle som vil ha, det er kommunens plikt. Byggekostnadene bør begrenses ved lov. Bygg i parker og riv alle eneboliger i de mest populære bydelene og bygg blokker, gi blaffen i krav til lys, brann, energi osv. Alle bør få kjøpe bolig til seg og familien til maks fem ganger inntekten sin der de vil bo. Anonymkode: 95726...6c9
Chiubi Skrevet 9. februar 2021 #36 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 7.2.2021 den 22.37): Problemet er jo at folk som sitter godt i det eier flere boliger, og leier ut. Hvis en begynner å skattlegge denne virksomheten mer så vil de jo selge, og ting vil regulere seg. Anonymkode: d77a6...222 Hvis man skattlegger utleieboliger, vil utleier øke husleien. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #37 Skrevet 9. februar 2021 Knirke skrev (12 timer siden): Ro deg ned, og slutt å legg ord i munnen på meg. Jeg har aldri sagt at det er rettfredig. Vet du hva? Verden er urettferdig. Klart du har rett til å eie bolig, forutsatt at du har råd til det. Om du vil ha bolig i Oslo uten å leie, så får du ta deg sammen og skaffe deg en skikkelig jobb, og så sparer du. Det hjelper ikke å være bitter på alle andre. Jeg er ikke bitter. Det er bare det å komme med det menneskerettbullshiten er en klisje som ikke bidrar med noe som helst. Her har vi et stort samfunnsproblem og så kommer den samme håpløse kommentaren gang på gang. Det er bare så patetisk... Anonymkode: ecb98...39c 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #38 Skrevet 9. februar 2021 De fleste etablerte eier egen bolig og de fleste har råd til å kjøpe bolig. Derfor er det ingen som bryr seg. Anonymkode: a9de7...344
Knirke Skrevet 10. februar 2021 #39 Skrevet 10. februar 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ikke bitter. Det er bare det å komme med det menneskerettbullshiten er en klisje som ikke bidrar med noe som helst. Her har vi et stort samfunnsproblem og så kommer den samme håpløse kommentaren gang på gang. Det er bare så patetisk... Anonymkode: ecb98...39c Ja, det er virkelig et kjempestort sammfunnsproblem at lavtlønnede ikke har råd til å kjøpe leilighet i Oslo sentrum... Fysj og fy. Håper internasjonal presse tar tak i dette snart, og at rike land sender bistandsmidler. 3
Trøndere1 Skrevet 11. februar 2021 #40 Skrevet 11. februar 2021 Mysticgirl skrev (På 7.2.2021 den 17.33): Hvorfor er det ingen som bygger boliger, øremerket de vanskeligstilte med inntektsgrense på? For uansett billige boliger, vil hushaier by langt over takst og stjele også disse boligene. For så å leie de ut rett etterpå. Så sitter de unge og de vanskeligstilte igjen med å må leie hele livet. Det handler vel om at de aller fleste vil ha lønn for jobben de gjør. Også de som bygger hus/ leiligheter. Jeg påstår at med litt innsats så kan folk i Norge i dag kjøpe seg bolig. Det er lettere enn i de aller fleste land. Vi har muligheter som de fleste kan se langt etter. Husbank/ kommunale lån. Bsu. Høy lønn. Alle intensiver er på plass. Vi må bare yte litt selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå