AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Det er stadig artikler om de galopperende boligprisene, særlig i de store byene. Forskjellene øker, både mellom folk og mellom bygd/by. Er man ikke mer på den urbane boliggaloppen fra ung alder blir det stadig vanskeligere å komme seg inn, særlig om man er enslig. Hvorfor er det ingen tegn til politisk opprør eller endring? I gamle dager var det jo langt mer fokus på dette. Tak over hodet er tross alt vårt viktigste behov. Spør av nysgjerrighet. Noen som kan forklare? Anonymkode: 52879...d6b 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 De aller fleste har fortsatt råd til å kjøpe egen bolig. Man må bare kjøpe der man har råd til det. Og ikke innenfor ring 2. Anonymkode: b5eef...2c2 13
Gjest Mysticgirl Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Hvorfor er det ingen som bygger boliger, øremerket de vanskeligstilte med inntektsgrense på? For uansett billige boliger, vil hushaier by langt over takst og stjele også disse boligene. For så å leie de ut rett etterpå. Så sitter de unge og de vanskeligstilte igjen med å må leie hele livet.
powerpuffen Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 De fleste trekkes til de store byene blant annet på grunn av sentralisering, og etterspørselen er høyere enn hva markedet kan innfri. Derfor blir prisene helt hinsides. I tillegg så er det jo mer gunstig for de med mye penger å sette det i bolig framfor å spare pengene for å blant annet redusere formuesskatten, da sekundærbolig settes til 90% av markedsverdi, ergo har du frigjort 10% av boligens verdi.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 Det er helt sykt. Tenker på at mine foreldre kjøpte drit fint hus til litt over en million for over 20 år siden. Tror taksten i dag er 4 millioner. Gjør meg forbanna. Jeg har 25 000 brutto i mnd. Kommer ikke langt med det. Anonymkode: 5da72...49a 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 Fordi det er mange i dette landet som sitter alt for godt i det. Og når folk har det behagelig så gir de ofte faen i resten av samfunnet. Anonymkode: 0b78a...49e 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 Egentlig er det god plass i Oslo. Syns det er en uting at folk med null tilknytning til bydel Gamle Oslo eller bydel Grunerløkka flytter dit fordi de har råd. Det er grenser for hvor mange cafeer, retro design butikker og tattoo sjapper man kan ha, liksom. Jeg hadde ikke råd til å kjøpe i samme bydel som jeg selv vokste opp, så nå har jeg endt opp i en bydel med dårlig rykte. Jeg håper ikke mange finner ut hvor mange supertrivelige perler det er her i bydelen. Det er mange koselige rekkehus, lavblokker, store grøntområder, gårder, fin blanding av folk - til og med forferdelige hipstere (men, en god del mer jordnære enn på Løkka). Det er god plass i Oslo, hvis man drister seg ut av sentrum. Det er masse politikerne kunne gjort hvis det hadde vært politisk vilje, men det er det åpenbart ikke. Anonymkode: 307a5...73e 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 Problemet er jo at folk som sitter godt i det eier flere boliger, og leier ut. Hvis en begynner å skattlegge denne virksomheten mer så vil de jo selge, og ting vil regulere seg. Anonymkode: d77a6...222 10
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 "Leie til eie" konseptet er en bra ting, forresten. Anonymkode: 5da72...49a 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Jeg syntes også låne-reglene er bare helt syke. Du kan betale 10 000 i leie hver mnd men du kan ikke betale 7 000 ned på et boliglån?????? Makes perfect sense. Anonymkode: 5da72...49a 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 Rødt, og en del foreninger og fagfolk, er for en modell de kaller tredje boligsektor eller noe sånt, inspirert av blant annet systemene i Danmark og Wien. Går ut på å lage en tredje boligsektor utenfor det private markedet og utenfor statseide boliger. Fant noen linker: https://arkitektur-n.no/artikler/mot-en-tredje-boligsektor https://www.uib.no/fg/samfunnsgeo/135048/etableringen-av-en-tredje-boligsektor-i-oslo https://marxisme.no/en-tredje-boligsektor/ Anonymkode: ec1f6...3a5 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Rødt, og en del foreninger og fagfolk, er for en modell de kaller tredje boligsektor eller noe sånt, inspirert av blant annet systemene i Danmark og Wien. Går ut på å lage en tredje boligsektor utenfor det private markedet og utenfor statseide boliger. Fant noen linker: https://arkitektur-n.no/artikler/mot-en-tredje-boligsektor https://www.uib.no/fg/samfunnsgeo/135048/etableringen-av-en-tredje-boligsektor-i-oslo https://marxisme.no/en-tredje-boligsektor/ Anonymkode: ec1f6...3a5 Det finnes mange gode løsninger. De gjør bare ikke nok. Anonymkode: 5da72...49a 1
Gjest Mysticgirl Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Rødt, og en del foreninger og fagfolk, er for en modell de kaller tredje boligsektor eller noe sånt, inspirert av blant annet systemene i Danmark og Wien. Går ut på å lage en tredje boligsektor utenfor det private markedet og utenfor statseide boliger. Fant noen linker: https://arkitektur-n.no/artikler/mot-en-tredje-boligsektor https://www.uib.no/fg/samfunnsgeo/135048/etableringen-av-en-tredje-boligsektor-i-oslo https://marxisme.no/en-tredje-boligsektor/ Anonymkode: ec1f6...3a5 Men her igjen må du ha god inntekt for å kunne kjøpe etterpå, men du får spart opp egenkapital .Finnes slike i Nordland også. Dette hjelper ikke de med lav lønn akkurat .Men kan passe for unge som ikke har egenkapital.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Problemet er jo at folk som sitter godt i det eier flere boliger, og leier ut. Hvis en begynner å skattlegge denne virksomheten mer så vil de jo selge, og ting vil regulere seg. Anonymkode: d77a6...222 Dette. Man skulle hatt skyhøy beskatning på sekundærbolig, sånn at det ikke lønte seg å kjøpe for å leie ut. Det ville presset prisene ned. Anonymkode: 69681...b54 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 Skulle lagd boliger for førstegangskjøpere. Er det ikke din første bolig, får du ikke kjøpt. Vet ikke om det er en god ide men det finnes løsninger.... Anonymkode: 5da72...49a 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er stadig artikler om de galopperende boligprisene, særlig i de store byene. Forskjellene øker, både mellom folk og mellom bygd/by. Er man ikke mer på den urbane boliggaloppen fra ung alder blir det stadig vanskeligere å komme seg inn, særlig om man er enslig. Hvorfor er det ingen tegn til politisk opprør eller endring? I gamle dager var det jo langt mer fokus på dette. Tak over hodet er tross alt vårt viktigste behov. Spør av nysgjerrighet. Noen som kan forklare? Anonymkode: 52879...d6b Jeg bor i Bergen her er boligprisene ganske behagelige. Det er Oslo og kommunene rundt som har problemer med høye boligpriser. Resten av landet har overkommelige boligpriser for de fleste. Flere kan kanskje vurdere å flytte til andre steder i landet om de ikke har økonomi til å bo i Oslo? En nyutdannet sykepleier må ikke bo på beste Frogner, men kan feks kjøpe bolig i Fredrikstad, Hamar, Trondheim, Kristiansand eller Bergen? Anonymkode: 375dd...b83 7
Knirke Skrevet 8. februar 2021 #17 Skrevet 8. februar 2021 Det er fortsatt ingen menneskerett å kjøpe bolig, og det er ingen menneskerett å bo i tjukkeste Oslo. Mange steder i landet står det fraflyttede hus som holder på å ramle sammen og nesten blir gitt bort gratis. 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #18 Skrevet 8. februar 2021 Å få ned boligprisene er lett. Bygg flere boliger der folk vil bo. Men det er det ingen som vil gjøre, for de fete 50 åringene er søkklastet med utleieboliger vil ikke ha nedgang i boligprisene. Anonymkode: 62420...d79 5
Gjest Acer Skrevet 8. februar 2021 #19 Skrevet 8. februar 2021 Tidligere så kjøpte / bygde folk flest boliger for å ha eit sted å bo. Nå kjøper mange boliger på spekulasjon.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #20 Skrevet 8. februar 2021 Helt idiotisk å komme med utsagn om "ingen menneskerett". Jeg bor i en bygdekommune som har tilrettelagt veldig for innflyttere pga. historisk nedgang i befolkningstallet og bygd ut infrastrukturen med ny skole, barnehage, boligfelt ol. Boligprisene har økt med 30% de siste 10 årene og den unge delen av lokalbefolkningen har ikke råd til å kjøpe hus i boligfeltene/tettstedene lengre pga innflyttere fra byer med betraktelig mer formue (pga salg av forrige bolig i storbyen). På grunn av den lokale høgskolen er det flere som har kjøpt opp flere eneboliger etter budrunder for å leie ut til studenter, og de som taper på dette er jo de lokale som faktisk ønsker å være her livet ut. Mitt inntrykk er at mange i lokalbefolkningen i bygdestrøk har 1. lavere formue 2. lavere utdanning/lavere inntekt. For meg som kommer fra Oslo, opplever jeg akkurat det samme der! Jeg og min samboer er faktisk førstegangskjøpere med 8 millioner i finansieringsbevis og ønsker en grei familiebolig i nærheten av jobb i Oslo sentrum. Får nok råd til et lite rekkehus eller en leilighet.. Idag pendler jeg 2,5 timer hver dag til jobb, men aldri i livet om det er verdt det. Anonymkode: 1abda...5bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå