Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 Populært innlegg #1 Skrevet 7. februar 2021 Jeg er så LEI av å leie dyrt, så de siste årene ha jeg leid billig ved at vi bor flere sammen. Vi er 3 voksne som leier en leilighet sammen og betaler 4000 hver (uten strøm) og hun vi leier av sa det var greit, for det var 3 soverom, og hun ville leie ut billig fordi hun ville ikke støtte de ekstremt høye utleieprisene. Jeg syns det er helt sinnsykt at det skal være så dyrt å leie, og mange tar høye leieinntekter fordi de kan! Samtidig så er det mange som blir leieslaver og aldri får spart opp nok til å eie. Rart at en familie kan betale 15-20 000 for å leie en bolig i flere år, men å eie en bolig har de visst ikke råd til - ifølge staten. Så jeg tenker at vi må slutte å støtte dette ekstremt dyre utleiemarkedet, og boikotte det, og heller gå sammen om å leie billig. Bo hjemme, bo med venner, bo billig, men prøv å unngå de grådige utleierne som vil ha masse penger for en drittleilghet! Jeg har tidligere betalt 8-10 000 kr i leie i flere år, og fikk aldri mulighet til å spare. Det har jeg fått mulighet til nå! Anonymkode: c2975...ee4 51
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Det er ikke alltid utleiere har mulighet til å ta «lav» leie da de har mye utgifter å dekke for leiligheten selv. Selv har jeg erfart at om jeg tar lav leie tiltrekker det seg feil type leietakere med dårlig boevne. Det beste er å legge seg på markedsleie nettopp av denne årsaken. Er ellers helt enig med å ikke ønske å støtte de høye leieprisene. Anonymkode: f2db0...34f 45
NewStart87 Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Jeg er helt enig med deg. Har selv leid dyrt i mange år uten mulighet til å legge av penger for å kjøpe meg leilighet. Noen forblir på leiemarkedet hele livet. Jeg vet mange er veldig imot setningen: man kaster ut penger av vinduet ved å leie. Men jeg syntes at man ved å leie nettopp gjør det. Man betaler jo strengt tatt ned en annen sitt lån. Har du ikke mulighet til å betale ned et lån, så får du heller betale ned en annen sitt lån. Ja, du får tak over hodet, men du betaler ikke ned på et eget boliglån. Ved å eie får du tak over hodet i tillegg til å betale ned eget lån. Jeg ser på å leie som en stor fattigdomsfelle. 28
Million Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Bråbrems i utleiemarkedet: https://www.nrk.no/norge/11.000-utleieboliger-star-tomme_-brabrems-i-utleiemarkedet-1.15360598 12
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke alltid utleiere har mulighet til å ta «lav» leie da de har mye utgifter å dekke for leiligheten selv. Selv har jeg erfart at om jeg tar lav leie tiltrekker det seg feil type leietakere med dårlig boevne. Det beste er å legge seg på markedsleie nettopp av denne årsaken. Er ellers helt enig med å ikke ønske å støtte de høye leieprisene. Anonymkode: f2db0...34f Enig! Man kan være så uheldig å både få inn alkiser og navere om man legger seg på en for lav leiepris. Får man noen slike i hus kan man jo risikere å aldri bli kvitt dem. Anonymkode: e17a1...cd3 10
Cordelia Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 Som min utleier har sagt: Det er viktigere hvem som leier, enn prisen. Men desverrre er det mange som ikke tenker sånn. Eller ikke har råd til å tenke sånn..... 18
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Bo hjemme, bo med venner, bo billig, men prøv å unngå de grådige utleierne som vil ha masse penger for en drittleilghet! For å bo hjemme eller hos venner hvis man har inntekt til å leie selv er ikke grådig? Anonymkode: 49947...ef1 26
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 Så hvor mye har du spart på konto ts? Anonymkode: d5fc3...cae 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 Jeg anbefaler alle å sjekke anmeldelser på revju.no før man leier. Det er altfor mange som oppdager at leiligheten har masse feil først etter å ha flyttet inn og det er dumt at eier ikke sier ifra om. Anonymkode: 975ac...d73 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Enig med deg ts. Vi betaler 15 000 i husleie, men vi kan tydeligvis ikke betale 15 000 i lån 😂 Det gir virkelig ingen mening. Anonymkode: ca8b5...9f2 27
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 Leiemarkedet er helt sykt. Mange betaler 10-12 000 per mnd for å leie en liten leilighet, jeg betaler 7 000 kr på huslånet hver måned... Nå har jeg såpass god inntekt at jeg sikkert hadde hatt mulighet til å kjøpe en større bolig med utleiedel, men det ønsker jeg rett og slett ikke, har ikke lyst til å utnytte andre på den måten. Det er jo rett og slett det mange gjør - de kjøper en bolig med utleiedel og lar leietakeren betale ned på lånet. Anonymkode: 9670c...32f 23
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Enig! Man kan være så uheldig å både få inn alkiser og navere om man legger seg på en for lav leiepris. Får man noen slike i hus kan man jo risikere å aldri bli kvitt dem. Anonymkode: e17a1...cd3 Man kan jo ha jobb selvom man er alkoholiker men da hadde det nok luktet veldig mye alkohol av leiligheten. har leid ut til en som var uføretrygdet, er det det du kaller «naver»? Hun var veldig hyggelig og det var aldri noe stress for meg som utleier. Anonymkode: 975ac...d73 13
WhiteSwan Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig med deg ts. Vi betaler 15 000 i husleie, men vi kan tydeligvis ikke betale 15 000 i lån 😂 Det gir virkelig ingen mening. Anonymkode: ca8b5...9f2 Ifølge banken eller hvem? 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg er så LEI av å leie dyrt, så de siste årene ha jeg leid billig ved at vi bor flere sammen. Vi er 3 voksne som leier en leilighet sammen og betaler 4000 hver (uten strøm) og hun vi leier av sa det var greit, for det var 3 soverom, og hun ville leie ut billig fordi hun ville ikke støtte de ekstremt høye utleieprisene. Jeg syns det er helt sinnsykt at det skal være så dyrt å leie, og mange tar høye leieinntekter fordi de kan! Samtidig så er det mange som blir leieslaver og aldri får spart opp nok til å eie. Rart at en familie kan betale 15-20 000 for å leie en bolig i flere år, men å eie en bolig har de visst ikke råd til - ifølge staten. Så jeg tenker at vi må slutte å støtte dette ekstremt dyre utleiemarkedet, og boikotte det, og heller gå sammen om å leie billig. Bo hjemme, bo med venner, bo billig, men prøv å unngå de grådige utleierne som vil ha masse penger for en drittleilghet! Jeg har tidligere betalt 8-10 000 kr i leie i flere år, og fikk aldri mulighet til å spare. Det har jeg fått mulighet til nå! Anonymkode: c2975...ee4 Hva tror du utleier sitter igjen ned? Jeg leier ut bolig for 16000 pr mnd. Jeg betaler felleskostnader på 4500, skatt og nødvendig vedlikehold. Sitter igjen med litt i underkant av 8000. Hadde boligen vært belånt ville det ant gått i minus. Du må se hele regnestykket før du uttaler deg for sterkt. Anonymkode: 530f2...264 22
Pillarguri Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Leiemarkedet er helt sykt. Mange betaler 10-12 000 per mnd for å leie en liten leilighet, jeg betaler 7 000 kr på huslånet hver måned... Nå har jeg såpass god inntekt at jeg sikkert hadde hatt mulighet til å kjøpe en større bolig med utleiedel, men det ønsker jeg rett og slett ikke, har ikke lyst til å utnytte andre på den måten. Det er jo rett og slett det mange gjør - de kjøper en bolig med utleiedel og lar leietakeren betale ned på lånet. Anonymkode: 9670c...32f Men hva ønsker du egentlig da? Ingen utleieleiligheter i det hele tatt, eller mener du at de som har ekstra rom/leilighet skal låne det ut gratis? Det oppstår ting i livet som gjør at leie av leilighet er nødvendig for en periode. Hva mener du man skal gjøre hvis kjøp av leilighet ikke er aktuelt/mulig ? 17
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 Skjønner ikke de som leier at vi utleiere bare er mennesker vi også? Det er vi som løper all risiko, med noen skarve tusenlapper på depositumskonto. Dere kan levere oppsigelse når dere vil, mens vi potensielt kan slite i lang tid med å få hivd dere ut. I tillegg kommer det ofte stor slitasje, og det er endel faste utgifter. Hvis du ikke får lån for å kjøpe selv, så burde du jo være glad for at det finnes noen som lar deg bo i deres hus, selv om du naturligvis må betale noe for det. Anonymkode: b7929...582 26
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skjønner ikke de som leier at vi utleiere bare er mennesker vi også? Det er vi som løper all risiko, med noen skarve tusenlapper på depositumskonto. Dere kan levere oppsigelse når dere vil, mens vi potensielt kan slite i lang tid med å få hivd dere ut. I tillegg kommer det ofte stor slitasje, og det er endel faste utgifter. Hvis du ikke får lån for å kjøpe selv, så burde du jo være glad for at det finnes noen som lar deg bo i deres hus, selv om du naturligvis må betale noe for det. Anonymkode: b7929...582 Dere får som regel 3 mnd sikkerhet i dep.. man har som leier vanligvis 3 mnd oppsigelse.. dere har også mulighet til å si opp folk? Jeg skjønner ikke hva du klager over?? Anonymkode: 34f91...f4b 16
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere får som regel 3 mnd sikkerhet i dep.. man har som leier vanligvis 3 mnd oppsigelse.. dere har også mulighet til å si opp folk? Jeg skjønner ikke hva du klager over?? Anonymkode: 34f91...f4b Det er ikke h*n som klager. Det er TS som klager. Anonymkode: a182e...9d2 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere får som regel 3 mnd sikkerhet i dep.. man har som leier vanligvis 3 mnd oppsigelse.. dere har også mulighet til å si opp folk? Jeg skjønner ikke hva du klager over?? Anonymkode: 34f91...f4b 3 mnd leie mot en hel leilighet er ingenting. Skift gulv, så er de pengene forsvunnet. Vi må ha grunn for oppsigelse. Å si en ønsker noen andre er ikke god nok grunn. Det er også veldig vanskelig å kaste ut noen hvis de nekter å flytte ut. Anonymkode: b7929...582 13
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 NewStart87 skrev (52 minutter siden): Jeg er helt enig med deg. Har selv leid dyrt i mange år uten mulighet til å legge av penger for å kjøpe meg leilighet. Noen forblir på leiemarkedet hele livet. Jeg vet mange er veldig imot setningen: man kaster ut penger av vinduet ved å leie. Men jeg syntes at man ved å leie nettopp gjør det. Man betaler jo strengt tatt ned en annen sitt lån. Har du ikke mulighet til å betale ned et lån, så får du heller betale ned en annen sitt lån. Ja, du får tak over hodet, men du betaler ikke ned på et eget boliglån. Ved å eie får du tak over hodet i tillegg til å betale ned eget lån. Jeg ser på å leie som en stor fattigdomsfelle. Jeg hater setningen "kaster penger ut av vinduet ved å leie", rett og slett fordi den ikke er sann. Du kaster ikke penger ut av vinduet. du betaler for å ha et sted å bo. Et sted å sove, lage mat, dusje, gå på do, et sted å ha tingene dine, et sted å være, et sted der du er trygg og kan låse døra om natten. Hvis det ikke er verdt å betale for så kan du jo sove under en presenning i nærmeste skogsholt i steden for, da ser du hva det faktisk er verdt å betale for å ha et sted å bo, og at det ikke er å kaste vekk pengene sine. Å eie har en annen risiko enn å leie, det er mange utgifter og kostander du som leietaker ikke trenger å bry deg om. Det er heller ikke slik at det å eie alltid er et vinningsprosjekt med økonomisk fortjeneste. AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Enig med deg ts. Vi betaler 15 000 i husleie, men vi kan tydeligvis ikke betale 15 000 i lån 😂 Det gir virkelig ingen mening. Anonymkode: ca8b5...9f2 Stor forskjell på å leie og å eie, også i risiko. At du klarer å betale 15 000 på leiemarkedet betyr ikke at du klarer samme sum når du eier, med svingende renter, variabel eiendomsskatt, økende fellesutgifter og ansvar for vedlikehold. Alt dette skal banken ta i betraktning når de gir lån. Dere kan jo begge to ta en titt på hun som har opprettet denne spleisen, så ser dere risikoen med å eie. https://www.spleis.no/project/163124 Hun har nok også sagt "ikke kaste penger ut av vinduet" ørten ganger, men fikk på den harde måte lære at her hadde vær bedre å leie og bare kunne flyttet til et annet sted. Anonymkode: 7486a...61e 27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå