Gå til innhold

Hvorfor nekter folk å gi opp bilen selvom det ruinere dem økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi klarte oss uten bil fram til vi fikk barn, men vi skaffet oss en mens jeg var gravid og det var gull. Jeg hadde avtaler hver uke omtrent på noe pga risikosvangerskap, of siden jeg er i risiko gruppa Ble jeg frarådet å bruke kollektivt.  Etter graviditeten har det også vært avtaler som handler om han. 

Vi merker en stor forskjell på det å ha handle også. Før måtte vi på butikken 2 ganger minst i uka, og det var ikke snakk om at vi fikk med oss mer enn 2 poser hvis en av oss dro (begge to fire poser). Vi kunne heller ikke fylle posene tunge da det er ca 15 min fra bussholdeplass og til leiligheten, så posene kunne ikke være tunge å bæte. Nå med bil storhandler vi 2 til 3 ganger i mnd isteden, og fyller bare på småtteri som melk og brød ved behov. 

En annen grunn for bil er at når barnet begynner i barnehage så rekker vi ikke å hente/bringe barnet innenfor åpningstiden om vi skulle tatt kollektivt. Av og til jobber både mannen og jeg 8 til 16. Med kollektivt tar det 40 min for meg til arbeidsplassen, og mannen sin jobb omtrent 1 t. Reiseavstand med bil er 15 min. Vet heller ikke hvem barnehage vi får enda, men får vi ikke de to som er nærmest så ligger den neste 30 min gå tur unna. 

En annen grunn er at vi har familie her og der i landet. Det tar 3 t med kollektivt for å besøke min familie, å kjøre tar 1 t 20 min ca. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
tussi84 skrev (1 minutt siden):

Vi klarte oss uten bil fram til vi fikk barn, men vi skaffet oss en mens jeg var gravid og det var gull. Jeg hadde avtaler hver uke omtrent på noe pga risikosvangerskap, of siden jeg er i risiko gruppa Ble jeg frarådet å bruke kollektivt.  Etter graviditeten har det også vært avtaler som handler om han. 

Vi merker en stor forskjell på det å ha handle også. Før måtte vi på butikken 2 ganger minst i uka, og det var ikke snakk om at vi fikk med oss mer enn 2 poser hvis en av oss dro (begge to fire poser). Vi kunne heller ikke fylle posene tunge da det er ca 15 min fra bussholdeplass og til leiligheten, så posene kunne ikke være tunge å bæte. Nå med bil storhandler vi 2 til 3 ganger i mnd isteden, og fyller bare på småtteri som melk og brød ved behov. 

En annen grunn for bil er at når barnet begynner i barnehage så rekker vi ikke å hente/bringe barnet innenfor åpningstiden om vi skulle tatt kollektivt. Av og til jobber både mannen og jeg 8 til 16. Med kollektivt tar det 40 min for meg til arbeidsplassen, og mannen sin jobb omtrent 1 t. Reiseavstand med bil er 15 min. Vet heller ikke hvem barnehage vi får enda, men får vi ikke de to som er nærmest så ligger den neste 30 min gå tur unna. 

En annen grunn er at vi har familie her og der i landet. Det tar 3 t med kollektivt for å besøke min familie, å kjøre tar 1 t 20 min ca. 

Dere bor ikke i byen? Med Kolonial og Meny som leverer mat så går det veldig fint uten bil i byen. Har barnehagen i ti minutters gangavstand.

Anonymkode: 3875e...8e0

• Liker 2
Skrevet

Altså... bilen er for meg en utgift jeg er villig til å ha. Det eneste som gjør at jeg revurderer bilen, er unødvendig dyr parkering (det var gratis, nå blir jeg tvunget til å betale nesten 800 kr i måneden!) og bom. Jeg skal flytte snart, så om jeg da finner en plass innen for bomringen slik at jeg kan kjøre dit jeg må, uten å kjøre bom, og jeg får gratis/inkludert parkering så vil jeg beholde bilen. Fordi det er for meg en økonomisk byrde jeg er villig til å ha. 
Den er praktisk og god, den koster meg ikke stort (ingen billån, billig i drift og deler) og jeg foretrekker bil fremfor kollektiv. Bare fordi du velger en ting, så betyr det ikke at vi som velger noe annet gjør noe galt. Jeg forstår meg ikke på de som betaler for svindyr frossenpizza enn å kjøpe en skikkelig pizza hos en restaurant av bedre kvalitet og lavere pris. Eller de som kjører økologisk til mangfoldig tusen over prisen på normal mat. Eller at folk virkelig kaster bort mange tusen på en svindyr Iphone i stede for å velge en bedre og rimeligere samsung som er av både kvalitet og du kan gjøre det samme som med en iphone. Men det er deres valg og jeg legger meg ikke borti hva andre gjør og velger. Kall meg dum, men jeg forventer faktisk det samme tilbake. 
Bilen for meg er en gode og en byrde jeg er villig til å ha og jeg lider ingen nød av den grunn. Jeg ser ikke på det som penger tapt og heller ikke penger spart. Jeg MÅ ikke ha bil, det er mye i livet jeg ikke MÅ ha, men som jeg gjerne vil ha og som jeg tar med råd til. 

Anonymkode: fa2ee...d6f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså... bilen er for meg en utgift jeg er villig til å ha. Det eneste som gjør at jeg revurderer bilen, er unødvendig dyr parkering (det var gratis, nå blir jeg tvunget til å betale nesten 800 kr i måneden!) og bom. Jeg skal flytte snart, så om jeg da finner en plass innen for bomringen slik at jeg kan kjøre dit jeg må, uten å kjøre bom, og jeg får gratis/inkludert parkering så vil jeg beholde bilen. Fordi det er for meg en økonomisk byrde jeg er villig til å ha. 
Den er praktisk og god, den koster meg ikke stort (ingen billån, billig i drift og deler) og jeg foretrekker bil fremfor kollektiv. Bare fordi du velger en ting, så betyr det ikke at vi som velger noe annet gjør noe galt. Jeg forstår meg ikke på de som betaler for svindyr frossenpizza enn å kjøpe en skikkelig pizza hos en restaurant av bedre kvalitet og lavere pris. Eller de som kjører økologisk til mangfoldig tusen over prisen på normal mat. Eller at folk virkelig kaster bort mange tusen på en svindyr Iphone i stede for å velge en bedre og rimeligere samsung som er av både kvalitet og du kan gjøre det samme som med en iphone. Men det er deres valg og jeg legger meg ikke borti hva andre gjør og velger. Kall meg dum, men jeg forventer faktisk det samme tilbake. 
Bilen for meg er en gode og en byrde jeg er villig til å ha og jeg lider ingen nød av den grunn. Jeg ser ikke på det som penger tapt og heller ikke penger spart. Jeg MÅ ikke ha bil, det er mye i livet jeg ikke MÅ ha, men som jeg gjerne vil ha og som jeg tar med råd til. 

Anonymkode: fa2ee...d6f

Hvilke restauranter er det som tilbyr pizza billigere enn frossenpizza fra butikken? 

Det er helt greit å ha bil så lenge man har råd til å drifte den. Men eksempelet mitt sikter til folk som ikke har råd og likevel velger å beholde bilen. 

Min bil var også nedbetalt,jeg kjøpte den kontakt. Men likevel kostet den meg 7000kr i året, bare i forsikring og veiavgift, bensin og bompenger kom i tillegg. Dette er ekskludert tap av verdi. Så jeg valgte heller å selge cashe inn det den kostet. Nå bor jeg 150 meter unna barnehagen og jeg kan gå til jobben på 20 min hvis jeg vil. Bussen tar 5 min.

Jeg har full forståelse for at du og andre velger å ha bil, men da bør man ha råd til det. 

Anonymkode: b644e...7e1

• Liker 4
Skrevet

Mange her nevner at de bor i ingenmannsland, må kjøre 10 mil til jobb osv. Det er klart de må ha bil. Jeg snakker om de som ganske enkelt kunne ha greid seg uten bil, kan ta buss til jobb osv, og som likevel velger å beholde bilen, selvom de har dårlig råd. 

Nå hadde jeg aldri billån på min bil, men vare i forsikring, bensin og bompenger kostet den meg 1500 kr hver måned (jeg kjørte forøvrig LITE bil). Det er 18000kr i året bare der. Det er mye penger spart der. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. I tillegg ved å handle på meny.no og få varene levert sparer du sannsynligvis litt penger på at man ikke drar med seg unødvendigheter også. Godt for helsen å bevege seg litt er jo bare en bonus.

Jeg kjenner et par i 40 årene som har vært på leiemarkedet hele livet. Og det er for så vidt greit nok det altså, men de klager over at de ikke har råd til å spare opp egenkapital for å få boliglån. Da syns jeg det er merkelig at far, sønn og datter kjøper motorsykkel, mor kjøper ny bil, ferieturer til Thailand Og nye elektroniske duppeditter jevnt over. Dersom de ønsker å prioritere slik er det selvfølgelig greit, men Da kan de ikke gå rundt å klage over manglende muligheter til å spare egenkapital. Eller jo de har jo manglende evne når de prioriterer slik.

Anonymkode: 15715...257

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi jeg bor i ingenmannsland, der det tar 45 minutter å KJØRE en vei til jobb. Og det går buss kun 4 ganger i døgnet, som selfølgelig ikke korresponderer med arbeidstidene. Heller ikke tod, men måtte uansett gått i 35 minutter for å kommet meg til nærmeste stasjon.

Anonymkode: 2dd33...009

Samme her pluss at det er en mil hver vei til barnas fritidsaktiviteter. De er med på en ting hver, men med tre barn er det noe hver eneste dag i uka. Livet vårt går ikke opp uten bil. Kunne muligens bodd mer sentralt/i by, men da er jo boligutgiftene tilsvarende høyere pluss at jeg synes det er finere å bo mer landlig. 

Jeg driter i om du klarer deg uten bil, kan ikke du drite i mine valg? 😉

Anonymkode: e8bc1...72d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor bryr det deg om andre sine økonomiske prioriteringer?

Anonymkode: e7781...7a2

Mener du at generelle spørsmål som hva mennesker prioriterer eller ikke, om hva man synes er rett og galt, er noe man ikke skal snakke om?  Selv synes jeg de som ikke bryr seg om annet enn det som gjelder dem selv, er selvopptatte.  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Samme her pluss at det er en mil hver vei til barnas fritidsaktiviteter. De er med på en ting hver, men med tre barn er det noe hver eneste dag i uka. Livet vårt går ikke opp uten bil. Kunne muligens bodd mer sentralt/i by, men da er jo boligutgiftene tilsvarende høyere pluss at jeg synes det er finere å bo mer landlig. 

Jeg driter i om du klarer deg uten bil, kan ikke du drite i mine valg? 😉

Anonymkode: e8bc1...72d

Men har du lest hva TS skrev?   Dette skrev hun, sitat:  " Jeg skjønner at folk som bor i desentraliserte strøk må ha bil for å komme seg rundt, men det er virkelig ikke tilfelle for min omgangskrets som har buss og tog i nærheten". 

• Liker 5
Skrevet

Etter corona så er kollektiv trafikk verre enn før, det tar tid og man står og fryser og man kan ikke stor handle osv. Om man ikke bor i by og har barn er det veldig tungt å ikke ha bil.

Anonymkode: 593d5...b37

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det har noe med image å gjøre.  Hva slags bil man har og hva den koster, definere dem.  I hvert fall tror de det selv. 

Å bytte inn bilen til 500.000 kr til en eldre til 25.000 kr føles for mange som et nederlag.  Selv om en eldre bil gjør samme funksjon som den nyere.  Det er fordi den gamle bilen ikke passer inn i det imaget de ønsker å gi.  

De menneskene jeg kjenner som ikke har behov for å "pynte" sitt image med bil, er folk som likevel har høy status og som alle vet har råd til å kjøpe seg en dyr bil.    

• Liker 1
Skrevet

1. Fordi det er så vanleg å ha bil, og folk likar ikkje å skilje seg ut? 

2. Det går mykje raskare å komme seg frå a til å med bil. 

3. Lettare å vere spontan. Kan dra ut utan å planlegge turen etter kollektivtrafikk. 

3. Sjølv om bilen blir lite brukt i kvardagen, er det veldig greitt å ha bil når folk skal ut på lengre turar (spesielt med små barn, er det veldig greitt å kunne ta pausar når det passar, og ikkje sitje fastlåst på bussen)

4. Greitt å ha når det skal handlast inn større og tyngre varer. Møblar el likn. Ting som det blir tungvint å drasse med seg på bussen.

Eg har ikkje bil. Bur slik passe sentralt med barnehage like ved og klarer meg fint med el-sykkel. Føler ikkje at kostnaden (ikkje minst til parkering, som ville ha blitt veldig dyrt om eg skulle ha køyrt til jobben) er verdt det. Men vil kjøpe bil når barnet begynner på fritidsaktivitetar. 

Anonymkode: 02013...995

• Liker 2
Skrevet

Da jeg ble alenemor så var jeg avhengig av bil for å komme meg på jobb. Utrolig dårlig bussforbindelse der jeg bor. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg kvittet meg med bilen. Jeg byttet derimot bilen min inn mot en mye rimeligere. Det hjalp veldig på økonomien min. 

Så også på muligheter å skaffe meg jobb i nærheten, men de tilbudene jeg fikk var mye dårligere enn den jeg hadde. 

Jeg satte opp budsjett og kuttet ut alt unødvendig. Ble gjeldsfri på kun 1 år og fikk ryddet opp etter at eksen hadde rotet til økonomien min fullstendig. Betalte ned kredittgjeld på 120 000kr. Jeg var heldig som hadde en godt betalt jobb og det var jeg som stod for det meste av utgiftene. Så var ikke stor endring når eksen flyttet ut da han bidro svært lite. 

Dømmer ikke folk som tviholder på ting de ser på som nødvendig. Enkelte innser det ikke før namsmannen kommer å henter bilen. Noe som skjedde med eksen min, som ikke har bil nå. 

Anonymkode: 74337...fac

• Liker 2
Skrevet

Jeg er en alenemor med 3 barn. Ikke lett å løse dette uten bil. De har sine aktiviteter, jeg jobber turnus. Får å spare tid er bilen ett must for oss.

Anonymkode: 19b30...685

Skrevet

Jeg kan i realiteten ta buss til jobb og sykle til barnehagen her jeg bor, men har valgt å ta lappen for å gjøre det litt enklere for meg selv, rett og slett. Det er en tidsklemme å rekke levering (jeg bruker ca 20 min på sykkel til barnehage men det dobbelte nå som vinteren er her, og jeg må gå), gå ned til bussholdeplassen (20-30 min), så buss til jobb og samme regle ved henting. Da måtte barna mine være først og sist i barnehagen. 
Verken kolonial eller meny leverer mat her jeg bor så jeg må også gjøre ukeshandling til fots eller sykkel. Det blir lettere med bil. 

jeg har dog latt vær å kjøpe ny bil og ta opp lån. Har funnet en fin på Finn til 25.000kr og dette ble betalt med en gang. Der sparer jeg penger :) det er en utgift så klart, forsikring etc, men jeg syntes også den veier opp for mye annet så for meg er det absolutt verdt det. Jeg måtte slutte å snuse da, for at det skulle gå rundt, men det er win-win 😄 

Anonymkode: e84cb...fbc

Skrevet

Er ikke alle steder som har like bra utbygget kollektivtilbud.

For mange er muligheten bil gir verdt prisen. For meg er det definitivt verdt å ha investert i en trygg og god bil, selv om at dette gjør at andre ting blir valgt bort. 

Skrevet

Men dere må lese hovedinnlegget:

Dersom man er avhengig av bil eller ikke er avhengig, men har økonomi til det... Det er noe helt annet enn å være i økonomisk ufør og tviholde på bilen når man ikke er avhengig av den. 

Anonymkode: 15715...257

• Liker 4
Skrevet

En venninne av meg bor forholdsvis sentralt i Oslo og har lett til tilgang på kollektiv transport i form av buss og tog, kort vei til jobb og barnehage.  Både hun og mannen har tvunget lønnstrekk og ønsker å søke om gjeldsordning. Allikevel insisterer hun på at de må ha bil. Bilen brukes til søndagsturer, hvis de går i 10 minutter til bussholdeplassen kan bussen tatt dem hele veien.

Jeg har lurt en del på hvorfor hun mener bil er så nødvendig, ingen av oss andre i området er av den oppfatningen. Jeg tror kanskje det er fordi hun kommer fra et sted langt ut på landet, og at bil føles like viktig for henne som at man må ha et sted å bo.

Anonymkode: bf971...afd

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lurt på det samme. En ting er hvis man bor usentralt og det er langt til alt, men jeg kjenner folk som mener de er avhengig av bilen selv om barnehage og skole er i gangavstand og det går buss til jobben. Jeg forstår at bil er praktisk, men enkelte får det til å høres ut som om verden går under uten. Har aldri tatt meg råd til bil selv og bor ikke særlig sentralt heller. Det går busser og har det viktigste en busstur unna. Hadde absolutt vært enklere med bil, men jeg har ikke råd og lever godt med det.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er argumentet for å beholde bilen i denne situasjonen? 

Jeg regner med at det går på komfort. 

Personlig så har jeg aldri eid en bil, så kan bare gjette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...