AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Da jeg brått ble alene, så måtte jeg betale ut mannen av leiligheten, kjøpe noen møbler og samt forsørge ett barn og stå for alle utgifter alene. Dette førte til at jeg selvfølgelig fikk det trangere økonomisk, jeg gikk fra to inntekter til en, og utgiftene ble ikke mindre, selvom de nå skulle dekkes av min inntekt alene. Det første som røk da, var bilen. Det var en stor månedlig utgift, selvom den var nedbetalt, så koster forsikring, bompenger og bensin penger. I tillegg kunne jeg cashe inn 170 000kr ved å selge den. Disse kom godt med da jeg overtok boliglånet alene. Og vi har greid oss kjempefint uten bil, jeg sykler/går til jobb, barnets barnehage er rett utenfor døren. Min venninne og nabo som nå befinner seg i samme situasjon, nekter å gi opp bilen. Hun sier at det går ikke uten bil, den må hun ha. Dette til tross for at jobben er 2 km unna, og hun barnehagen hennes også er like i nærheten. Det verste er at hun har både billån og en langt dyrere forsikring enn det jeg hadde i tillegg. Nå sliter hun økonomisk pga bilen, reparasjoner tar hun på kredittkortet Jeg har også sett den samme tendensen his andre folk med dårlig råd, de rett og slett nekter å gi opp bilen. Koste hva det koste vil. Jeg skjønner at folk som bor i desentraliserte strøk må ha bil for å komme seg rundt, men det er virkelig ikke tilfelle for min omgangskrets som har buss og tog i nærheten. Jeg har nå vært ett halvt år uten bil, og det har gått kjempefint. Vi går til og fra barnehagen, maten blir levert på døra (meny.no). Skal vi noe spesielt i helgene går det kjempefint å ta bussen. Legevakt og sykehus er 5 min unna med buss. Er det krise så er ikke drosje vanskelig å få tak i. Hva er argumentet for å beholde bilen i denne situasjonen? Anonymkode: b644e...7e1 17
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Dette har jeg undret meg også! ofte irritert meg på luksusfellen også at folk på død å liv skal ha den dyre bilen, men har ikke råd til å gå på kino med barna. Når jeg var liten syklet mine foreldre meg til barnehage og så på jobb, ca 2 mil hver dag! de hadde ikke råd til bil, og iallefall ikke når de gikk fra hverandre. Anonymkode: 52d58...50e 17
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Så flink du er da, ikke alle er like smarte som deg. (er forøvrig helt enig, men nå har folk forskjellige utgangspunkt.) Noen bor i ingenmannsland, noen trenger vil til jobb fordi det ikke er bussforbindelse, noen bytter til en billigere bil. Anonymkode: 63a4e...35f 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Nå har jeg aldri hatt bil, men det er ingen tvil om at det å klare seg uten har vært det som har reddet økonomien, er alenemor og har ikke alltid tjent så bra. Fordi jeg ikke er vant til bil har jeg alltid lagt opp logistikken etter hvor barnehage og jobb ligger og søkt jobber som fungerer med kollektiv. Anonymkode: 9b995...ad5 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 Hvorfor bryr det deg om andre sine økonomiske prioriteringer? Anonymkode: e7781...7a2 12
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 Har aldri hatt bil og ikke følt behovet siden jeg har bodd i by. Men nå bor jeg i en mindre by som er værhard og det er en kamp å komme seg opp bakkene med matvarer. Jeg er alene med lite barn og har i tillegg til mat en unge og vogn å drasse på. I helgene er vi stuck til huset eller sentrum/ nærområde hvis ikke venner tilbyr seg å kjøre noe sted. Her er et eldorado for friluftsliv men vil man ha et sånt liv må man ha bil eller ta taxi. Vi har hytte i familien tre timer unna og barnet mitt får ikke vokse opp med den gleden hvis jeg ikke får meg lappen og bil. Så jeg skjønner godt hvorfor folk tviholder på bilen. Den gjør livet lettere og gir mulighet for flere opplevelser, og gir en følelse av frihet og at man ikke er fanget på et sted. Anonymkode: 24c05...f1e 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 De som ikke vil kvitte seg med bilen tross dårlig økonomi regner den vell som en nødvendighet, noe de ikke kan klare seg uten og tror ikke du vil få noe annet svar her enn hos din venninne. De mener de trenger den. Kanskje er hun ikke like sprek som deg, kanskje er den en viktigere del av hverdagslivet en din var for deg? Kanskje det er viktigere for henne å kunne komme seg ut av byen med ungene i blant enn å gå på kino. Det fins mange grunner, men alt vi kan gjøre er å ta de beste valgene for en selv, og la andre folk gjøre det for seg og sin familie 🤷♀️ ikke noe hat mot deg for at du lurere. Det er mange ting andre gjør som jeg ikke forstår. Men har innsett at man har ulike prioritering og ulike ting vi syns er viktig. Det er bare å godta det og ikke tenke så mye på alle andre. Men heller prøve å tenke at de gjør det de mener er best for seg og sine, i dere situasjonen.. Kanskje hadde vi gjort akkurat det samme om vi hadde de samme forutsetningene og omstendighetene rundt🤷♀️ Anonymkode: 4de16...76e 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 For mange er bilen en sikring av inntekt. I store deler av landet er det umulig å komme seg på jobb uten bil, ingen bil ingen inntekt. Men må si meg enig i at mange velger idiotiske løsninger på dette i form av dyre billån etc. Det er fullt mulig å kjøpe en brukbar bil kontant som er kostnadseffektiv og billig å forsikre. Anonymkode: ba09c...bac 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 Er barnet hennes normaltfungerende? Jeg kjenner til et barn som aldri har slått seg til ro med å være i nuet. Uansett hvor det er, og hva det holder på med, og hvem man er med, så skal det finnes på noe nytt etter to minutt. Barnet har også stukket fra både skolen når de har hatt uteskole, samt foreldrenes hus hjemme. Akkurat de MÅ ha bil for å få barnet fra a til å, men hvordan er din venninnes barn? Anonymkode: 21822...49b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Fordi jeg bor i ingenmannsland, der det tar 45 minutter å KJØRE en vei til jobb. Og det går buss kun 4 ganger i døgnet, som selfølgelig ikke korresponderer med arbeidstidene. Heller ikke tod, men måtte uansett gått i 35 minutter for å kommet meg til nærmeste stasjon. Anonymkode: 2dd33...009 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi jeg bor i ingenmannsland, der det tar 45 minutter å KJØRE en vei til jobb. Og det går buss kun 4 ganger i døgnet, som selfølgelig ikke korresponderer med arbeidstidene. Heller ikke tod, men måtte uansett gått i 35 minutter for å kommet meg til nærmeste stasjon. Anonymkode: 2dd33...009 ToG Anonymkode: 2dd33...009
Jadaomatte Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 Ser det samme med en bekjent. Bor 300 meter unna alt, voksne barn, og uføretrygdet pga livsstilssykdom grunnet overvekt. (Ja, hun sier det selv) men bil må hun ha. Bare overvekten alene gir god grunn for ikke å ha bil. Masse kredittkortgjeld. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Da jeg brått ble alene, så måtte jeg betale ut mannen av leiligheten, kjøpe noen møbler og samt forsørge ett barn og stå for alle utgifter alene. Dette førte til at jeg selvfølgelig fikk det trangere økonomisk, jeg gikk fra to inntekter til en, og utgiftene ble ikke mindre, selvom de nå skulle dekkes av min inntekt alene. Det første som røk da, var bilen. Det var en stor månedlig utgift, selvom den var nedbetalt, så koster forsikring, bompenger og bensin penger. I tillegg kunne jeg cashe inn 170 000kr ved å selge den. Disse kom godt med da jeg overtok boliglånet alene. Og vi har greid oss kjempefint uten bil, jeg sykler/går til jobb, barnets barnehage er rett utenfor døren. Min venninne og nabo som nå befinner seg i samme situasjon, nekter å gi opp bilen. Hun sier at det går ikke uten bil, den må hun ha. Dette til tross for at jobben er 2 km unna, og hun barnehagen hennes også er like i nærheten. Det verste er at hun har både billån og en langt dyrere forsikring enn det jeg hadde i tillegg. Nå sliter hun økonomisk pga bilen, reparasjoner tar hun på kredittkortet Jeg har også sett den samme tendensen his andre folk med dårlig råd, de rett og slett nekter å gi opp bilen. Koste hva det koste vil. Jeg skjønner at folk som bor i desentraliserte strøk må ha bil for å komme seg rundt, men det er virkelig ikke tilfelle for min omgangskrets som har buss og tog i nærheten. Jeg har nå vært ett halvt år uten bil, og det har gått kjempefint. Vi går til og fra barnehagen, maten blir levert på døra (meny.no). Skal vi noe spesielt i helgene går det kjempefint å ta bussen. Legevakt og sykehus er 5 min unna med buss. Er det krise så er ikke drosje vanskelig å få tak i. Hva er argumentet for å beholde bilen i denne situasjonen? Anonymkode: b644e...7e1 Hvis 5 mennesker skal få det til å gå opp..... Anonymkode: a35b2...73a
Brunello Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fordi jeg bor i ingenmannsland, der det tar 45 minutter å KJØRE en vei til jobb. Og det går buss kun 4 ganger i døgnet, som selfølgelig ikke korresponderer med arbeidstidene. Heller ikke tod, men måtte uansett gått i 35 minutter for å kommet meg til nærmeste stasjon. Anonymkode: 2dd33...009 Tror ikke det er slike som deg ts mener. De som bor usentralt kan også i større grad forsvare å ha bil, da boligprisene der er veldig mye lavere enn i byene. 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 Fordi bil er veldig behagelig og praktisk. Er mange som er for godt vant som har problemer med å tilpasse seg. De overvurderer nødvendigheten av å ha bilen. Og så finnes de som kan ha gode grunner til å beholde bilen som andre kanskje ikke ser. Som f.eks angst, muskelsykdommer, osv. Anonymkode: d7f85...554 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 Status og fasade. Uten bil skinner det lettere gjennom at man er «fattig» Anonymkode: 8d0e6...123 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har aldri hatt bil og ikke følt behovet siden jeg har bodd i by. Men nå bor jeg i en mindre by som er værhard og det er en kamp å komme seg opp bakkene med matvarer. Jeg er alene med lite barn og har i tillegg til mat en unge og vogn å drasse på. I helgene er vi stuck til huset eller sentrum/ nærområde hvis ikke venner tilbyr seg å kjøre noe sted. Her er et eldorado for friluftsliv men vil man ha et sånt liv må man ha bil eller ta taxi. Vi har hytte i familien tre timer unna og barnet mitt får ikke vokse opp med den gleden hvis jeg ikke får meg lappen og bil. Så jeg skjønner godt hvorfor folk tviholder på bilen. Den gjør livet lettere og gir mulighet for flere opplevelser, og gir en følelse av frihet og at man ikke er fanget på et sted. Anonymkode: 24c05...f1e Har ikke de fleste byer bilordninger som Hyre eller Bilkollektivet? Anonymkode: 3875e...8e0
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 Skjønner ikke at folk gidder å prioritere sånt pengesluk som bil er. Jeg er medlem i en bildelingsordning og har tilgang på bil når jeg trenger det. Anonymkode: 3875e...8e0 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 Vi levde i mange år uten bil, men nå som vi har barn er bilen kommet for å bli. En biltur på et kvarter tar fort halvannen time med kollektivtransport pga bytting og overgang og forsinkelser, det er helt uaktuelt med en liten en. Kan ikke bruke halve dagen på transport. Anonymkode: 762f3...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 Jeg har bodd i byen uten barn og klart meg strålende. By med barn gikk også greit, men kunne savne bil. Bygd OG barn ville aldri gått uten bil. Her er det langt til det meste og kaldt. Selv om mange i Norge bor sentralt, så er det også veldig mange som ikke gjør det og her er bil en nødvendighet Anonymkode: 0ba18...519 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå