AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Del Skrevet 7. februar 2021 Vurderer å bruke litteraturstudie som metode. Temaet fungerer såklart helt ok til dette, jeg tar et tema som omhandler det å få oversikt over et spesielt område. Jeg velger også litt.studie fordi jeg må ta oppgaven på deltid over 2 år (jobber fullt ved siden av) og tenker dette kan gjøre det litt enklere å jobbe når jeg selv kan (som primært blir sen kveld/natt grunnet som nevnt jobb og familie. Har dere noen tips eller råd i denne forbindelse? Noe jeg bør være obs på eller advare meg mot? Jeg er ganske ny på dette med forskning, har 1 videreutdanning i bagasjen men har aldri drevet med forskning. Dere som har skrevet litteraturstudie, ville dere valgt noe annet i dag (se bort fra temavalg) ? Anonymkode: d2b01...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Del Skrevet 7. februar 2021 Nå er det jo mange metoder å bruke på litteraturstudie, men vær klar over at en det kan være vanskelig å gjøre alene, så pass på å velge en metode som egner seg på enmannshånd. Vi skrev to sammen, og det var mye mer krevende med litteraturstudie enn jeg hadde trodd på forhånd, faktisk var det enklere for en del av medstudentene mine som hadde intervju. Anonymkode: 20823...104 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ego Skrevet 7. februar 2021 #3 Del Skrevet 7. februar 2021 Mitt beste tips: sjekk hva du kan få av hjelp fra bibliotek/skrivesenter ved ditt studiested. Ofte tilbys hjelp med søketeknikk, innføring i ulike databaser, referansehåndteringsprogram (et must!) - og optimal utnyttelse av disse. Pluss tips som forenkler prosessen med notater/skriving osv. Bruk tid på planlegging og vær sikker på at du har en klar plan for hva litteraturstudiet ditt faktisk skal fokusere på - da blir det mye enklere å finne litteratur. Om du er veldig fersk på søkeplanlegging og slikt kan du også sjekke nettsiden http://www.sokogskriv.no 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Del Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er det jo mange metoder å bruke på litteraturstudie, men vær klar over at en det kan være vanskelig å gjøre alene, så pass på å velge en metode som egner seg på enmannshånd. Vi skrev to sammen, og det var mye mer krevende med litteraturstudie enn jeg hadde trodd på forhånd, faktisk var det enklere for en del av medstudentene mine som hadde intervju. Anonymkode: 20823...104 Er det jeg er redd for, men man har jo oppsatt 1 helt år, så sånn sett BØR det jo være mulig. Gud jeg gruer meg.... Hvor mange forskningsartikler dere undersøkte? Anonymkode: d2b01...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Del Skrevet 7. februar 2021 Ego skrev (30 minutter siden): Mitt beste tips: sjekk hva du kan få av hjelp fra bibliotek/skrivesenter ved ditt studiested. Ofte tilbys hjelp med søketeknikk, innføring i ulike databaser, referansehåndteringsprogram (et must!) - og optimal utnyttelse av disse. Pluss tips som forenkler prosessen med notater/skriving osv. Bruk tid på planlegging og vær sikker på at du har en klar plan for hva litteraturstudiet ditt faktisk skal fokusere på - da blir det mye enklere å finne litteratur. Om du er veldig fersk på søkeplanlegging og slikt kan du også sjekke nettsiden http://www.sokogskriv.no Tusen takk. Det trengs for å si det slik. I første omgang er det litt for/mot litteraturstudie jeg elter med Anonymkode: d2b01...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Del Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det jeg er redd for, men man har jo oppsatt 1 helt år, så sånn sett BØR det jo være mulig. Gud jeg gruer meg.... Hvor mange forskningsartikler dere undersøkte? Anonymkode: d2b01...a47 eller som det heter på norsk: undersøkte dere. Sorry, gikk i krøll 🙂 Anonymkode: d2b01...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Del Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Er det jeg er redd for, men man har jo oppsatt 1 helt år, så sånn sett BØR det jo være mulig. Gud jeg gruer meg.... Hvor mange forskningsartikler dere undersøkte? Anonymkode: d2b01...a47 Du bør lese deg litt opp på metode (evt snakke med veileder) og ha ganske god peiling på hvilken metode du går for før du begynner littertursøk. Da bør du også ha for deg inklusjon og eksklusjonskriterer for å vite hvilke artikler du skal bruke, gjør gjerne noen søk på egenhånd så du har en viss peiling på mengde data, og får hjelp av bibliotekar til selve søket du skal bruke i oppgaven. Vi satt med over 500 artikler når søket var gjort, noe gikk greit å sortere vekk kun med å lese overskrfit eller abstract, men vil anta rundt 70 artikler måtte leses mer av før de kunne være aktuelle eller tas bort, og så endte vi med 11 som ble inkludert. I tillegg er det selvfølgelig mye metodiske artikler, støtteartikler og bakgrunnsartikler o.l. som må lese underveis, så det blir myyyye artikkellesing, men man blir jo god på å finne hvor i artikler det står skrevet hva man leter etter. Men det er jo også veldig avhengig av hva du skal skrive om, skal du vurdere menns tanker om 15 ukers fedrekvote vil nok materialet være mindre enn om du skal vurdere pasienters opplevelse av førstemøte med psykiatrien. Det er veldig lærerikt å jobbe med master, ikke minst fordi man blir god på å lese og vurdere forskning, men det er mye jobb ja. Anonymkode: 20823...104 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Del Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du bør lese deg litt opp på metode (evt snakke med veileder) og ha ganske god peiling på hvilken metode du går for før du begynner littertursøk. Da bør du også ha for deg inklusjon og eksklusjonskriterer for å vite hvilke artikler du skal bruke, gjør gjerne noen søk på egenhånd så du har en viss peiling på mengde data, og får hjelp av bibliotekar til selve søket du skal bruke i oppgaven. Vi satt med over 500 artikler når søket var gjort, noe gikk greit å sortere vekk kun med å lese overskrfit eller abstract, men vil anta rundt 70 artikler måtte leses mer av før de kunne være aktuelle eller tas bort, og så endte vi med 11 som ble inkludert. I tillegg er det selvfølgelig mye metodiske artikler, støtteartikler og bakgrunnsartikler o.l. som må lese underveis, så det blir myyyye artikkellesing, men man blir jo god på å finne hvor i artikler det står skrevet hva man leter etter. Men det er jo også veldig avhengig av hva du skal skrive om, skal du vurdere menns tanker om 15 ukers fedrekvote vil nok materialet være mindre enn om du skal vurdere pasienters opplevelse av førstemøte med psykiatrien. Det er veldig lærerikt å jobbe med master, ikke minst fordi man blir god på å lese og vurdere forskning, men det er mye jobb ja. Anonymkode: 20823...104 Tusen takk. Området jeg skal se på er ikke så stort, så det er langt mindre enn 70, men ser for meg at det kan bli mye arbeid likevel. 🙂 Anonymkode: d2b01...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Del Skrevet 7. februar 2021 Få hjelp av bibliotekar til å bygge søket ditt. Ha orden i kilder fra dag en! Reflekter GODT under metoderefleksjonen din.. det gjør ikke noe at det er «svakheter» i oppgaven (alt med måte selvfølgelig, med «svakhet» mener jeg feks at du har vært alene om oppgave/analyse som igjen kan ha påvirket resultat). Det viktigste er at du viser/reflekterer over svakheter under metoderefleksjon så sensor ser at du er bevisst. skal du skrive kvalitativ oversiktslitteratur kan jeg anbefale Thomas og Harden sin tematiske syntese. Den er lett anvendelig for ferske forskere :) Anonymkode: eedc3...be4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Del Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Få hjelp av bibliotekar til å bygge søket ditt. Ha orden i kilder fra dag en! Reflekter GODT under metoderefleksjonen din.. det gjør ikke noe at det er «svakheter» i oppgaven (alt med måte selvfølgelig, med «svakhet» mener jeg feks at du har vært alene om oppgave/analyse som igjen kan ha påvirket resultat). Det viktigste er at du viser/reflekterer over svakheter under metoderefleksjon så sensor ser at du er bevisst. skal du skrive kvalitativ oversiktslitteratur kan jeg anbefale Thomas og Harden sin tematiske syntese. Den er lett anvendelig for ferske forskere Anonymkode: eedc3...be4 kopierer disse rådene inn i en liste. Takk for boktips, du aner ikke hvor mye jeg setter pris på det Anonymkode: d2b01...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Del Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): kopierer disse rådene inn i en liste. Takk for boktips, du aner ikke hvor mye jeg setter pris på det Anonymkode: d2b01...a47 Ingen problem😊 sitter med en kvalitativ oversiktslitteratur selv om dagen, så vet godt hvor rådvill man kan føle seg😆 og ikke minst; lag deg en konto i databasene du bruker så du får lagret søkene dine med EN gang! Et hekkan å skulle nøste opp i i ettertid visst ikke.. Anonymkode: eedc3...be4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Del Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen problem😊 sitter med en kvalitativ oversiktslitteratur selv om dagen, så vet godt hvor rådvill man kan føle seg😆 og ikke minst; lag deg en konto i databasene du bruker så du får lagret søkene dine med EN gang! Et hekkan å skulle nøste opp i i ettertid visst ikke.. Anonymkode: eedc3...be4 jeg skal i hvertfall lære av dine råd. haha! synes det er så rart at en masteroppgave varierer så mye i poeng, 60 virker så forbanna enormt for meg. Anonymkode: d2b01...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå