Gå til innhold

Lage boller med vanlig gjær? Går det ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pizzagjær gjør at deigen blir mer elastisk og lettere å jobbe med, så det er ikke bare lureri. 

• Liker 2
Skrevet
Garderobemannfrue skrev (5 timer siden):

Jeg har prøvd begge deler, og merker ingen forskjell. Jeg synes det er en liten forskjell på fersk gjær og tørrgjær (jeg synes bollene hever bedre og smaker litt bedre med fersk gjær), men det er egentlig ingen nevneverdig forskjell her heller. Benytter anledningen til å linke til det som etter min mening er verdens enkleste og beste boller: https://www.detsoteliv.no/oppskrift/verdens-beste-boller

Dette smaker intet annet enn gjær og sukker. Ingen aroma! Med gjærdeig må man ha TID og TÅLMODIGHET og et LUNT STED å heve på. 25g gjær er MER enn nok her. Og deigen skal FORHEVE! Det er svært få oppskrifter jeg synes er vellyket på denne siden. Men denne oppskriften må være blant de verste jeg har sett! 100 g gjær.... styr unna.

Vanlig gjør bruker jeg til alt. Fersk. Men man må ha tid, tålmodighet og heve de på et lunt sted.

Anonymkode: e24fc...73d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette smaker intet annet enn gjær og sukker. Ingen aroma! Med gjærdeig må man ha TID og TÅLMODIGHET og et LUNT STED å heve på. 25g gjær er MER enn nok her. Og deigen skal FORHEVE! Det er svært få oppskrifter jeg synes er vellyket på denne siden. Men denne oppskriften må være blant de verste jeg har sett! 100 g gjær.... styr unna.

Vanlig gjør bruker jeg til alt. Fersk. Men man må ha tid, tålmodighet og heve de på et lunt sted.

Enig angående gjærmengde. 100 gram er jo helt sinnsykt. 

Anonymkode: 9ba12...f6d

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt går det an å bruke fersk gjær, men bare vær obs på at en gjerne trenger dobbelt så mye fersk gjær til tørrgjær i en oppskrift. Jeg har nesten helt kuttet ut tørrgjær. Synes det blir mye bedre med det andre, selv om holdbarheten er kortere.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Med gjærdeig må man ha TID og TÅLMODIGHET og et LUNT STED å heve på

Baker man med vann eller melk i romtemperatur, trenger man bare la bollen stå å heve i romtemperatur i cirka en times tid. Aller best er det hvis man lar deiger heve i kjøleskapet over natten. Da blir smaken enda bedre :).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Går 100% fint. Ha i litt salt og sukker. Salt hjelper heveprosessen litt😊

Anonymkode: 1699f...56c

Nei, sukker hjelper heveprosessen litt, salt tilsetter vi for smakens skyld. ;)

Callisto83 skrev (11 timer siden):

Selvsagt går det an å bruke fersk gjær, men bare vær obs på at en gjerne trenger dobbelt så mye fersk gjær til tørrgjær i en oppskrift. Jeg har nesten helt kuttet ut tørrgjær. Synes det blir mye bedre med det andre, selv om holdbarheten er kortere.

Nei, man trenger gjerne ikke dobbelt så mye fersk gjær. Til boller holder det fint med 25 gr fersk gjær til en oppskrift som gir 24 boller. Man må bare ha god tid til å la deigen heve.

De beste bollene er forresten de som lages med tangzhongmetoden og hvor man elter inn smør til slutt. Det tar litt lenger tid, men det har man igjen for.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette smaker intet annet enn gjær og sukker. Ingen aroma!

Da er vi veldig uenige, og alle jeg har servert disse bollene til synes de er kjempegode. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nå er det forskjell på å bruke henda og maskin. Men litt ironisk at du ler av pizzagjær,men bruker pizzamel

Anonymkode: 3fbf7...ba8

Tipo 0 er finere enn hvetemel :) 

Anonymkode: a5a4b...348

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tipo 0 er finere enn hvetemel :) 

Og pizzagjær gjør deigen mer elastisk

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Og pizzagjær gjør deigen mer elastisk

Jeg klarer meg helt fint med vanlig 😛 folk må jo gjøre som de vil 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...