Gå til innhold

Lage boller med vanlig gjær? Går det ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil lage boller, men har kun original gjær . Altså ikke den til søte deiger. Går det bra? Eller blir det veldig annerledes ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjær for søte deiger er noe som kom på markedet de siste årene. Boller har vi lagd i årevis ...

Anonymkode: 4b199...156

Dette. 

Anonymkode: 48255...bce

• Liker 10
Skrevet

Aldri hørt om at det finnes egen gjær for søte deiger. 😅 Dermed vet jeg heller ikke om det blir annerledes, men bra blir det så absolutt!

Anonymkode: c1dce...a95

• Liker 8
Skrevet

Ja, det er bare å kjøre på

Skrevet

Vanlig tørrgjær? Går helt fint :)

Her er oppskriften jeg pleier å bruke, den gir ca 14-16 store boller:

850g hvetemel
5dl melk
1pk tørrgjær (10g)
0,5ts kanel
150g smør
125g melis

Smelt smør og bland inn melk. Varm opp, og rør inn melis til alt er oppløst. Ta av varmen og kjøl ned til 37 grader.
Bland mel, kanel og gjær i en bakebolle. Hell i væsken og elt på lav hastighet til deigen er myk og elastisk. Hvis deigen er for våt kan du tilsette litt mer mel, er den for tørr sper du med kald melk. Dekk bollen og la heve i ca 40 min. Bak ut boller etter ønske (oppskriften funker til feks kanelsnurrer også). Sett ovnen til 35 grader og la bollene etterheve i ovn i 45 minutter. Stek på 220 grader i 10-12 minutter. Avkjøl på rist.

Bollene kan fint fryses i opptil 6 mnd på -18.

Anonymkode: 351d0...af8

Skrevet

Hm... for en merkelig tanke...

Anonymkode: 5a167...41b

• Liker 9
Skrevet

Har aldri brukt noe annet en den blå 😅 føler at «pizzagjær» og «gjær for søte deiger» er noe som er laget bare for å få forbrukere til å kjøpe mer. 

Anonymkode: a5a4b...348

• Liker 27
Skrevet

Gjær er gjær...kjør på!

Anonymkode: 69296...021

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir litt trigget av slike spørsmål, for jeg hadde også veldig tillit til at alt som blir promotert som nyttig og nødvendig, virkelig var det, og jeg brukte mye penger og tid helt unødvendig, på grunn av det. Jeg har nå bygget opp selvtillit til å ignorere reklamen, men ennå ikke impulskontroll til å ignorere spørsmålene 😜

Som allerede sagt, hva brukte man før? Og hvis det er nødvendig med spesiell gjær for søt deig - som det er nødvendig med spesiell kakao for baking, og spesiell torsk for koking -  hvor søt må deigen være? Boller er ikke spesielt søte.

Anonymkode: ddd0f...9bc

• Liker 1
Skrevet

Jeg har prøvd begge deler, og merker ingen forskjell. Jeg synes det er en liten forskjell på fersk gjær og tørrgjær (jeg synes bollene hever bedre og smaker litt bedre med fersk gjær), men det er egentlig ingen nevneverdig forskjell her heller. Benytter anledningen til å linke til det som etter min mening er verdens enkleste og beste boller: https://www.detsoteliv.no/oppskrift/verdens-beste-boller

• Liker 1
Skrevet

Går 100% fint. Ha i litt salt og sukker. Salt hjelper heveprosessen litt😊

Anonymkode: 1699f...56c

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Går 100% fint. Ha i litt salt og sukker. Salt hjelper heveprosessen litt😊

Anonymkode: 1699f...56c

Men, vær forsikrig med saltet. Salt dreper gjær, så bland det inn hver for seg 😊

Anonymkode: 69296...021

• Liker 1
Skrevet

Selfølgelig, bare bruk litt ekstra sukker 😄

Anonymkode: fcba8...69a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri brukt noe annet en den blå 😅 føler at «pizzagjær» og «gjær for søte deiger» er noe som er laget bare for å få forbrukere til å kjøpe mer. 

Det samme tenkte jeg helt prøvde pizzagjær i brøddeigen. Deigen var så mye bedre å jobbe med 🙌🏻

Anonymkode: 3fbf7...ba8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjær for søte deiger er noe som kom på markedet de siste årene. Boller har vi lagd i årevis ...

Anonymkode: 4b199...156

👆

Skrevet

Aldri hatt noe problemer med vanlig tørrgjær.

Skrevet

Selvfølgelig kan man bruke vanlig gjær. :) 

Når det er sagt har Matkontrollen sjekket om det har noe å si hvilken gjær man bruker og det er faktisk forskjell på hvilken type gjær man bruker så det er ikke bare en salgsgimmik. Link: https://www.tv2.no/a/10108911/

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det samme tenkte jeg helt prøvde pizzagjær i brøddeigen. Deigen var så mye bedre å jobbe med 🙌🏻

Jeg lager min i kjøkkenmaskin med tipo 0 og en god olivenolje, får perfekt bunn hver gang uten såkalt pizzagjær 😛 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg lager min i kjøkkenmaskin med tipo 0 og en god olivenolje, får perfekt bunn hver gang uten såkalt pizzagjær 😛 

Nå er det forskjell på å bruke henda og maskin. Men litt ironisk at du ler av pizzagjær,men bruker pizzamel

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...