AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Jeg har tidligere spurt om ekstern harddisk og fått anbefalinger. Jeg har imidlertid ikke rukket å anskaffe meg enda. Ser imidlertid på nettet at det er noe som heter NAS lagring "boks" av noe slag. Kan noen forklare meg med enkelt språk eksakt hva det er. Har Googlet og fått lest på nettet og det Jeg skjønner er at jeg kan lagre bilder og videoer på den og kan sjekke opp dette hvor som helst fra. Kan koble meg til den via wifi el noe. Tar jeg feil? Er det sånn at man kan koble til flere "kassetter" når den ene er full, etterhvert? Fordeler og ulemper? Hvilken bør jeg i så fall gå for, og hvilken bør jeg skygge unna for. Eller skygge unna fra NAS og bare gå for god gammeldags ekstern harddisk Anonymkode: 5b9d7...014
ekkoet Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 NAS er en harddisk som henger på nettverket, en slags liten enkel datamaskin med en eller flere harddisker som lar deg lagre ting via nettet. Noen har mer avanserte funksjoner. Prismessig er det endel dyrere og mer teknisk vanskelig enn å benytte seg av en ekstern harddisk. Jeg ville ikke gått den veien utfra hva du kan og hva du skal bruke det til.
M71 Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 Gitt det som ser ut som kunnskapsnivå og interesse, bruk ekstern harddisk og skylagring for ekstra sikkerhet.
Durinur Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 Skygg unna NAS med mindre du liker å gjøre det avansert. I noen tilfeller er det nødvendig med NAS, men ikke dersom du bare skal ta privat sikkerhetskopi av ting og tang som bilder og dokumenter. Da er en ekstern harddisk eller til og med en minnepenn mye bedre. Det finnes minnepenner med 512 GB lagringsplass nå, så det er sjeldent et problem med disse. Prismessig er det dyrt, men en god middelvei er en minnepenn på 256 GB til 600 kroner ish. Dette holder for veldig mange når man tar backup av ting.
nomore82 Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 Durinur skrev (1 time siden): Skygg unna NAS med mindre du liker å gjøre det avansert. I noen tilfeller er det nødvendig med NAS, men ikke dersom du bare skal ta privat sikkerhetskopi av ting og tang som bilder og dokumenter. Da er en ekstern harddisk eller til og med en minnepenn mye bedre. Det finnes minnepenner med 512 GB lagringsplass nå, så det er sjeldent et problem med disse. Prismessig er det dyrt, men en god middelvei er en minnepenn på 256 GB til 600 kroner ish. Dette holder for veldig mange når man tar backup av ting. Vær litt forsiktig med å kalle en ekstern disk for backup. En ekstern harddisk kan bli like fort ødelagt som en intern, kanskje til og med større risiko for det.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 Har dere noen ideer om hva som burde brukes for god backup? Ønsker ikke små minnepenner el minnebrikker og sånt. Anonymkode: 5b9d7...014
nomore82 Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere noen ideer om hva som burde brukes for god backup? Ønsker ikke små minnepenner el minnebrikker og sånt. Anonymkode: 5b9d7...014 Så målet ditt er backup?
Illuminatum Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 (endret) Durinur skrev (4 timer siden): Skygg unna NAS med mindre du liker å gjøre det avansert. I noen tilfeller er det nødvendig med NAS, men ikke dersom du bare skal ta privat sikkerhetskopi av ting og tang som bilder og dokumenter. Da er en ekstern harddisk eller til og med en minnepenn mye bedre. Det finnes minnepenner med 512 GB lagringsplass nå, så det er sjeldent et problem med disse. Prismessig er det dyrt, men en god middelvei er en minnepenn på 256 GB til 600 kroner ish. Dette holder for veldig mange når man tar backup av ting. 256GB er da ikke mye dersom det er snakk om video Ville kanskje valgt en slik en Seagate Backup Plus Slim 2 TB bærbar harddisk (sort) - Harddisk, SSD og nettverkslagring (NAS) - Elkjøp (elkjop.no) Veldig enkel å bruke. Endret 8. februar 2021 av Illuminatum
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 Tingen med NAS er at en kan sette den til å ta backup og så tar den backup av backupen (raid). En har fx to disker i en slags server kobla mot nettet, slik at en ikke har alt lagra på selve maskina. Det er fint hvis pc krasjer og en har mye data en trenger å ta vare på. Det hjelper ingenting ved innbrudd eller brann, da må en ha andre løsninger på lur. Det er litt mikk makk og småavansert, så hvis en ikke trenger å ha ting på server, men bare trenger å sikre data er kanskje en løsdisk plassert utenfor huset i kombinasjon med en skyløsning enklere og minst like sikkert (En kan også på noen NAS’er ha tilgang utenfra til fx musikkarkiv, videoer, bilder osv, så kan en hente disse opp fx via apple tv eller andre streamingverktøy. ) Anonymkode: aef97...4ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå