AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Sparer dere strøm i vintermånedene? På hvilken måte? Store tiltak og små tiltak. Tenker ikke påkostnaden, men på selve forbruket, kwh. Anonymkode: e61a8...4dd
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Japp. Slukket lamper i rom jeg ikke er i. Stenger av til soverommet som gjerne kan være litt kjølig. Har ingen varme på på soverommet. på stua trekker det noe forferderlig så må ha radiator på. Har åpent kjøkken/ stue så lar ovnen stå åpen ett jeg har brukt den så varmen sprer seg i rommet. Stenger av skjermer og TV når de ikke brukes. Klær på meg i stedet for å ha det varmt i rommet. Anonymkode: d8e25...78b
Bøtteballetten Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Ja, slukker lys på rom jeg ikke oppholder meg i. Baserer meg på vedfyring som oppvarming av huset i hovedsak. Men pga kulden så har jeg måtte bruke strøm for å unngå at vannrørene fryser. Både når det gjelder vaskemaskin og oppvaskmaskin så venter jeg med å vaske til maskinen er full.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Sparer dere strøm i vintermånedene? På hvilken måte? Store tiltak og små tiltak. Tenker ikke påkostnaden, men på selve forbruket, kwh. Anonymkode: e61a8...4dd har oppladbare batterier så pleier og spare opp litt strøm på de for og bruke senere. Anonymkode: 197ac...49b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 Nei, det er jo om vinteren jeg trenger mye strøm Anonymkode: a5cec...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 Nei, ikke noe mer enn ellers. Anonymkode: 68ac7...092
Taluno Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 nei, heller motsatt... På sommeren kobler jeg fra alle varmeovner, legger både panelovn og frittstående ovn på bod. På sommeren så har jeg kun på lys sent på kveldene, siden det er godt med dagslys eller, mens på vinteren er alt mørkt, så da er det lys på over alt. Men jeg tenker snitt igjennom hele året når jeg beregner budsjett, så selv om regningene fort kommer på over tusenlappen på vinteren, og under 300 på sommeren, så blir den gjennomsnittlige strømregningen min helt overkommerlig. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 Nei, vi er bevisste på det hele året, ikke bare på vinteren. Det hadde vært tåpelig å ha gode vaner på vinteren, men sløse på sommeren, eller hva? Vi har kun lys på i rommet vi oppholder oss i, og jeg følger med på strømpris. Er den rådyr så kjører jeg ikke en vaskemaskin den dagen f.eks, og vi venter med å lade bilen. Mat lager vi som normalt hele året, og vaskemaskin kjøres på eco uavhengig av hva strømmen koster. Så det er bare snakk om gode vaner her, og å følge litt med. Anonymkode: 01670...aa4
stan Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 Vi installerte varmepumpe for et par år siden. Det reduserte strøm bruken med ca 40 %. På de kaldeste dagene senker vi temperaturen inne et par grader. Ventilasjonsanlegget skrues ned. Alarmanlegget overvåker temperatur og fuktighet. Skulle ønske å kunne koble alt dette sammen og styre det.
Cata Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Nei, varme må jeg ha. Utover det så vasker jeg sjelden med mindre oppvaskmaskin eller vaskemaskin er sånn rimelig fulle og dusj skjer "fort og gæli" men det er mer vane enn egentlig bevisst sparing. Middag kjøper jeg i kantina på jobb så det går ikke strøm til det hjemme da .
Gjest Føsleguri Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 Nei, bruker ikke så mye strøm og har råd til å betale for det jeg bruker.
Million Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 Nei, jeg gjør egentlig ikke det. Eller, det vil si, jeg prøver å f.eks. kjøre fulle nok maskiner når det gjelder oppvaskmaskin og vaskemaskin, og ikke kjøre dem når de er halvtomme. Men noen ganger må man. Jeg har f.eks. begrenset med røde plagg, og rødt farger av noe j.... på andre ting, så det kan bare vaskes med andre røde plagg og evt rosa plagg. Og da blir det en halvtom maskin, for å få vasket det til slutt. Tørketrommel har jeg ikke. Slår av lys i rom jeg ikke er i, og bruker faktisk stort sett bare én lampe i stuen på kveldene. En med led-pære i, så den trekker ikke mye strøm. Men jeg liker å ha dempet belysning når jeg ser på tv, og jeg sitter ved siden av lampen i sofaen så det er nok lys til at jeg også kan lese bok om jeg vil det. Radiatorer med fjernvarme står for oppvarming i boligen, så det går ikke på strømregningen.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 Ja, bruker vinterdyne istedetfor pledd i sofaen. Er så frossen av meg så vil helst ha det supervarmt inne, men det har jeg ikke råd til. Anonymkode: 163cc...c4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå