Gå til innhold

Hvordan finne ut om boligen er seksjonert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rekkehus, hvor jeg sliter litt med  å finne ut hvilket lovverk vi faller under...

Problemer med mus etc. Og jeg vil vite hvilket lovverk som gjelder i forbindelse  med vedlikehold etc. Vi har jo felles bygningsmasse.

Anonymkode: 31000...36c

Skrevet

Sjekk grunnboka. Du kan kanskje se det på seeiendom.no. Evt kan du ringe kartverket.

Anonymkode: 81406...316

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sjekk grunnboka. Du kan kanskje se det på seeiendom.no. Evt kan du ringe kartverket.

Anonymkode: 81406...316

Takk. Jeg sjekket den. Men ble ikke så klok. Står at vi eier 1/20. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk. Jeg sjekket den. Men ble ikke så klok. Står at vi eier 1/20. 

Eller det står Ideel 1/20....

Bygningsmassen begynner å bli gammel og jeg vil bare se om vi favner under noen av lovene med tanke på vedlikehold.

Skrevet

Ideel andel gjelder grunnen, altså tomta. 

Er du usikker på om du bor i et borettslag eller et sameie? Det er vanskelig å tolke spørsmålet.

Skrevet

Det er ikke borettslag, de som bor her påstår at det ikke er sameie. 

Skrevet
A-hunter skrev (33 minutter siden):

Ideel andel gjelder grunnen, altså tomta. 

Er du usikker på om du bor i et borettslag eller et sameie? Det er vanskelig å tolke spørsmålet.

Det er ikke borettslag, de andre som bor her påstår at det ikke er sameie. Hva er det da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke borettslag, de andre som bor her påstår at det ikke er sameie. Hva er det da?

selveier. Ikke uvanlig at også tomten er selveier.

Anonymkode: 05873...2ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er et sameie. Eier man felles tomt er det et sameie. Det er ikke noe man kan velge, men vedtektene kan beskrive at sameiet ikke har noe ansvar for vedlikehold f eks.

Når du søker opp adressen din på www.seeiendom.no, står det da et tall bak G.nr:, B.nr:, S.nr:??. Snr er seksjonsnummer, som betyr at boligen din er en seksjon.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke uvanlig at også tomten er selveier.

De har en ideel andel av tomten, ergo sameie.

Skrevet
A-hunter skrev (2 minutter siden):

Det er et sameie. Eier man felles tomt er det et sameie. Det er ikke noe man kan velge, men vedtektene kan beskrive at sameiet ikke har noe ansvar for vedlikehold f eks.

Når du søker opp adressen din på www.seeiendom.no, står det da et tall bak G.nr:, B.nr:, S.nr:??. Snr er seksjonsnummer, som betyr at boligen din er en seksjon.

Er feste tomt, så gnr, bnr,fnr. Vedtektene inneholder nada om vedlikehold. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er feste tomt, så gnr, bnr,fnr. Vedtektene inneholder nada om vedlikehold. 

Man kan ikke eie en ideel andel av en festet tomt, jmf din post # 4. 

Da er det bare å samle nok sameiere og få revidert vedtektene, slik at de omhandler vedlikehold.

Men før du gjør det sjekker du at dere har gyldig brannforsikring. Det er normalt sameiet som forsikrer bygningen og sameier som forsikrer innbo, inventar og løsøre..

Skrevet
A-hunter skrev (10 minutter siden):

Man kan ikke eie en ideel andel av en festet tomt, jmf din post # 4. 

Da er det bare å samle nok sameiere og få revidert vedtektene, slik at de omhandler vedlikehold.

Men før du gjør det sjekker du at dere har gyldig brannforsikring. Det er normalt sameiet som forsikrer bygningen og sameier som forsikrer innbo, inventar og løsøre..

Er nå det som står i grunnboken  da. Ingen felles forsikringer her desverre. Derfor jeg vil vite hvilket regelverk vi favner under.

For å få presset frem endringer rett og slett.

Skrevet

Hvilken bygningsmasse er felles?

Anonymkode: 1ece2...f77

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvilken bygningsmasse er felles?

Rekkehus? Vi har felles tak, kledning, vannrør inntaksstrøm etc.

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Rekkehus? Vi har felles tak, kledning, vannrør inntaksstrøm etc.

Selv om det er rekkehus så er ikke det likt over alt. 

Jeg vet om rekkehus her jeg bor der eierne gjør vedlikehold på sin del av taket, kledningen osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selv om det er rekkehus så er ikke det likt over alt. 

Jeg vet om rekkehus her jeg bor der eierne gjør vedlikehold på sin del av taket, kledningen osv.

Vi har sammenhengende tak, det kan ikke gjøres vedlikehold på kun en del. Vannrør går igjennom min kjeller og er felles. Vi maler selv ja, men større ting må gjøres samlet. Og jeg vet at det finnes flere eieformer, er jo det jeg spør om. Hvordan jeg finner ut av om vi er seksjonert og favner under sameie loven. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi har sammenhengende tak, det kan ikke gjøres vedlikehold på kun en del. Vannrør går igjennom min kjeller og er felles. Vi maler selv ja, men større ting må gjøres samlet. Og jeg vet at det finnes flere eieformer, er jo det jeg spør om. Hvordan jeg finner ut av om vi er seksjonert og favner under sameie loven. 

Hvis dere er seksjonert er det eierseksjonsloven som gjelder. 

Skrevet

Hva står i kjøpekontrakt, tinglysingsdokumenter e.l.? Du har vel noen dokumenter fra da du kjøpte rekkehuset.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva står i kjøpekontrakt, tinglysingsdokumenter e.l.? Du har vel noen dokumenter fra da du kjøpte rekkehuset.

Det står at det er selveier, i en velforening. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...