Gå til innhold

Trenger tips til lettkjørt bil m/automatgir!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat tatt lappen. Ønsker en bil til som er enkel å kjøre m/automat gir. Er det noen som har noen gode tips til biltype, som vil passe bra til en nybegynner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørt mye bra om den nye Peugoten, den med de kule dørene (de sklir bakover langs sidene istede for å slå utover, fåes kun som 3 dørers dessverre. Den er en slags semiautomat slik jeg forsto det, lettkjørt.

Skrevet

Ja, veldig dumt å starte med automatgir, men ditt valg. :)

Du burde gå i en bilforhandler og spørre. Er helt sikkert en liten lett en fu er på jakt etter, f.eks. golf?

Ellers så har jeg en nissan micra med manuelt gir, og jeg lærte meg ikke ordentlig å gire før jeg begynte å kjøre selv alene uten lærer!

Automatgit er utrolig behagelig, men det tar ekstra bensin da, så det er en kostbar greie.

Skrevet

Min kjørelærer sa det bare er en myte at det er bedre med manuelt gir enn automat. Noen er redd man mister fart med automat, men det er ikke mye det er snakk om så lenge man ikke skal være med i rally. Det har først og fremst med tradisjon å gjøre her i Europa. Siden nesten alle bilene er med manuelt velger man å ta lappen med manuelt gir. Og siden leiebiler osv er med manuelt lønner det seg også. I USA derimot er jo nesten alle bilene med automatgir.

Min kjørelærer sa dessuten det er fordeler med automat, siden man får frigitt oppmerksomhet til trafikksituasjonen. Særlig når man er nybegynner i trafikken.

Nå skal jeg ta lappen med manuelt gir, men det er som nevnt tidligere pga biltilgangen her i Europa hovedsakelig er med denne girtypen.

Skrevet

Jeg mener det er veldig lurt å lære seg manuelt gir før man går over til automat.

Skrevet

Takk for svar og tips!

Jeg vurderer det også dit hen at jeg får viet oppmerksomhetn mye mere til det traffikalekjørebildet, når jeg kjører med automat. Siden jeg kastes ut i trafikken i en storby, føler jeg det er mer enn nok å følge med på. Har prøvd å kjøre med begge deler, og føler en mye større trygghet ved å kjøre med bil med automat.

Har jo tatt lappen for manuelt gir, så det er jo ikke det at jeg ikke klarer det. Men marginene er så små i en travel storby som Oslo, at jeg som nybegynner vurderer det som mere trygt med automat. Da får jeg viet min hele og fulle oppmerksomhet til trafikkbildet. Det er ikke noe særlig rom for å bomme i en by, man har litt større marginer utenfor storbyene. Tempoet er ikke så fort, og det er på langt nær så mange elementer å forholde seg til.

Om jeg absolutt skulle føle for det, kam jeg jo alltids kjøpe bil med manueltgir senere. Det løper liksom ikke fra meg. Skjønner liksom ikke argumentet for å kjøpe bil med manuelt gir?

Skrevet

Så noen spurte om jeg ønsket ny eller brukt bil Ønsker en brujt bil til maks 25.000.-

Skrevet

Ok, selv fordrar jeg ikke automatgirede biler(får fritidsproblemer med venstrefoten), men det er nå smak og behag.

Ta en titt på www.motorborsen.no eller www.finn.no.

Har ikke noen biler å anbefale deg, men styr unna de med semi automat gir slik som de nye Opelene har. Det er bortkastede penger.

Skrevet

Suziki swift er veldig lettkjørte biler. Veldig billige i drift også. Vet ikke om de kommer med automatgir, men det tror jeg. Ellers er nissan micra, toyota corolla, mazda 212 også lette og små biler. Er ikke helt ekspert her, deler bare litt av egne erfaringer. Toyota er et merke jeg absolutt vil anbefale. Har noen venner som har en Pony av merket Hyundai. Den er automatgir og den er de fornøyd med. Lykke til:)

Skrevet

Er vel ikke så mange som kræsjer for at de var opptatt med å gire tror jeg..

he he..

Men det lover jeg deg; det går KJEMPE fort før du girer uten å tenke på det en gang!

det er som flere sier, veldig dumt å venne seg til automatgir, om du ikke har helsemessige behov for det da..

Skjønner jo at det kan bli litt mye å tenke på når man kjører rundt i Oslo sentrum, men tror ikke giring gjør noe særlig fra eller til egentlig..

Ang. bil ville jeg anbefalt Opel Corsa.. Har den selv, og den er veldig lettkjørt syns jeg.. søt er den og :)

Den får du jo både med og uten gir!!

Skrevet
Hvis du venner deg til å kjøre automat, tror jeg du vil få problemer den dagen du skal kjøre bil med gir igjen.

Det blir en dårlig uvane.

Når du blir litt tryggere i trafikken, girer og clutcher du automatisk, utenå tenke på det engang.

Jeg tror ikke du mister konsentrasjonen, og ikke klarer å følge med trafikkbildet, slik du er redd for.

Kjøp deg bil med gir, og tren litt utenfor sentrum, før du kjører på Majorstua.

Og husk, å kræsje er ikke så farlig. De aller aller fleste bulker før eller senere. Og nå snakker jeg ikke om å snu på E6, fordi du har kjørt feil. Men å bulke i et kryss, fordi du glemmer vikeplikt, ol. Det er så fort gjort så.

Jeg kjenner nesten ingen, som ikke har vært i en liten kræsj, inklusiv meg selv.

Jeg har kjørt bil med automatgir mer eller mindre i to år nå og jeg har ingen problemer med å omstille meg hvis jeg låner en bil med manuelt gir, det er bare tull at en vil få problemer. Hvor lang tid tror du egntlig det tar å "lære" seg å gire og clutche igjen?

Ellers synes jeg du har en skremmende holdning angående det å kræsje. Selv har jeg bare kræsjet en gang på 6,5 år og da ble jeg påkjørt i en rundkjøring mens bilen min ble slept. Overholdt vel ikke vikeplikten, men det var ikke så mye jeg kunne gjøre da siden motoren ikke var i gang og bremsa var steinhard. Dersom en kjøper en bil til maks 25000,- er det liten vits i å ha kasko på den og da lønner det seg å kjøre skadefritt.

Jeg har en Subaru Justy med automatgir, typen automatgir er bra. En merker veldig lite til at giret skifter. Men det har vært litt problemer med girkassene av denne typen. Det en må være obs på er at olja må skiftes litt oftere og en bør jo selvsagt ikke gå tom for girkasseolje.

Skrevet

Ja der ser du. Du har bulka du også.

Jeg har ikke en skremmende holdning til å bulke. Det er ikke noe jeg tenker på i dagliglivet. Har bulket en gang på de åtte årene jeg har kjørt. Men feil. KJørte sakte inn i han foran i en kø.

Men jeg mener at kjører man bil, så risikerer man en bulk. Uten at man bør bli helt hysterisk av den grunn.

Hvor lang tid tror du egntlig det tar å "lære" seg å gire og clutche igjen?

Akkurat. Da kan hun vel like greit starte med det først som sist da, og ikke venne seg til å kjøre automat, når du er så fersk sjåfør. For da er det vanskeligere å lære seg å gire igjen, hvis du kun gjorde det de månedene på kjøreskolen.

Du har kjørt automat i 2 år sier du? Men du har i alle fall hatt fører kort i 6,5 år. Startet du med automat selv da kanskje? Og har kjørt det siden? Det virker jo ikke slik på innlegget ditt da.

Skrevet

Det er da virkelig ikke så vanskelig å venne seg tilbake til bil med manuelt gir enten man er fersk sjåfør eller har kjørt en stund. Hvis trådstarter ønsker en bil med automatgir hvorfor skal h*n ikke skaffe seg det da uten at alle skal råde h*n til å ikke gjøre det?

Ja, jeg har bulka en gang uten at jeg kunne klart og gjort noe annerledes fordi jeg ble slept uten motoren i gang og med steinhard bremse, slik jeg ser det er det faktisk ikke min skyld.

Det det kan fort bli dyrt å bulke dersom en ikke har kasko og skulle være så uheldig å få andre skader enn en liten bulk, i tillegg kommer jo evt bonustap eller skader en må betale for på motpartens bil. Greit man kan risikere å bulke, men man bør faktisk være så oppmerksomme at man satser på å ikke gjøre det. Det har vel litt med holdning å gjøre dersom man kjører slik at man risikerer å kræsje med noen og tenker at det er vel ikke så farlig.

Jeg har ikke hatt egen bil før for 2 år siden, så ja jeg har kjørt bil med manuelt gir innimellom når jeg har lånt bil av andre. Jeg har også lånt biler med manuelt gir nå etter jeg fikk automat og det er ikke noe problem å omstille seg, det går fort.

Skrevet

Nå var jo ikke spørsmålet om gir eller automat, men å anbefalle en bil. Hold deg unna koreansk, velg gjerne japansk.

Skrevet
Ja, veldig dumt å starte med automatgir, men ditt valg. :)

Du burde gå i en bilforhandler og spørre. Er helt sikkert en liten lett en fu er på jakt etter, f.eks. golf?

Ellers så har jeg en nissan micra med manuelt gir, og jeg lærte meg ikke ordentlig å gire før jeg begynte å kjøre selv alene uten lærer!

Automatgit er utrolig behagelig, men det tar ekstra bensin da, så det er en kostbar greie.

ha ha ha..... :ler:

bruker ikke mer bensin fordi om det er automat.

har selv chevrolet astro, som bruker liter`n mila.......

Skrevet (endret)

Jeg har en liten Mitsubishi Colt med automatgir som jeg er veldig fornøyd med. Må få sagt at jeg er utrolig glad for at jeg ikke har manuell giring. Bilen min stod klar den dagen jeg tok lappen for 4 år siden og jeg slet ikke noe med overgangen til automatgir. Jeg synes det er en frihet! Jeg måtte blant annet begynne å kjøre en svææær handikappbil i fjor med manuell gir og det gikk helt fint. Hver gang jeg kjører den takker jeg meg selv for at jeg slipper å gjøre det med min bil! Men folk er jo forskjellig. Min venninne tør ikke å kjøre bilen min for hun påstår at hun absolutt må gire og tror ikke hun vil håndtere min bil som er 10 ganger lettere å kjøre. Før synes jeg det var helt teit av henne, men alle har vel sine ting.... Lykke til med bilkjøpet! :)

PSSST, ang bilforsikring. Det var en som sa at det ikke var noe vits i å ha kasko. Er enig med at det ikke er vits i å ha full kasko, men delkasko må jo en ha. Det dekker ihvertfall litt.... :)

Endret av Miss_alexandria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...