Kinksten Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Det er NRK som skriver om saken; https://p3.no/harete-skam/ Det første jeg reagerer på er overskriften på delingen til NRK i SoMe, hvor de legger vekt på at gutter sier de gjerne kan ha sex med henne, men at de ikke vil gå ned på henne når hun ikke har shava seg. Nå er det nå en gang sånn at også gutter kan velge å si nei til ting man ikke har lyst til å gjøre på soverommet, det syntes jeg Sol skal respektere. Det samme gjelder om Sol vil ha rimjob, så er det noe ikke alle gutter har lyst til å gi, oralsex er ingen menneskerett eller noe gutter er forpliktet til å gjøre. Men den virkelige problemstillingen er jo at jenter ned i 11-årsalderen føler seg forpliktet til å barbere musa. Nei, vent litt - den virkelige problemstillingen er kanskje hvor er foreldrene til 11-åringen som føler seg forpliktet til å barbere musa, og hvorfor har de latt SoMe få oppdra ungen sin, i stede for å gjøre det selv? Eller til problemstillingen over alle problemstillinger - dette handler ikke først og fremst om barbering, men om kvinnesak og feminisme, og de dytter foran seg 11-årige jenter for å få oppmerksomhet om noe et fåtall i samfunnet syntes er en issue. Kroppshår er jo en privatsak, og gjelder ikke bare jenter, og hvem som helst kan gjøre hva de vil her. Ja, det gir en konsekvens å ta valgene, for eksempel at kanskje færre seksualpartnere akkurat i den trenden vi lever i nå vil utføre oralsex på deg. Men finner du ut at du som jente vil barbere måne på deg selv, fordi du liker looken, så blir det nok færre dates - men vi lever i et fritt land, gjør hva du vil - du trenger uansett ikke å være attraktiv absolutt alle, bare den rette for deg. Om så den rette for den kvelden. Men mest av alt - kan ikke bare vi alle få lov til å mene hva de vil? Hvorfor har samfunnet blitt så opptatte av å presse egne meninger over på andre? Liker du å ha kroppshår, greit. Liker du ikke å slikke mus med kroppshår, greit. Syntes du ikke folk bør ha kroppshår, greit. Digger du andre med masse kroppshår, greit. NRK, det finns så utrolig mange ting unge jenter gjør med kroppen sin som faktisk er skadelig. Start der, i stede for å løpe feministenes ærend, som jo er veldig ubalanserte meninger. Nå kan jeg lene meg tilbake å glede meg til at feministene på Kvinneguiden rotter seg sammen og kommer med påstander om liten tiss, dårlige holdninger og at ingen vil ha sex med meg - og andre typer dumme herskerteknikker. Snurr film. 14
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Hadde ikke gått ned på henne selv dersom jeg hadde vært mann eller lesbisk. Hilsen kvinne Anonymkode: cd5e6...e19 5
Curlyme Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Alt man skal gnåle om for å få oppmerksomhet. 15
herzeleid Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Hvorvidt en barberer/steller seg får selvfølgelig være opp til den enkelte men jeg synes det blir litt tåpelig når alt slikt skal gjøres til "kampsaker". Det interessante er jo også at mye av dette virker som noe jentene/kvinnene selv skaper, de færreste skal tross alt vise frem underlivet til særlig mange så om en ikke gjør noe nummer ut av det vil det jo stort sett være en ikke-sak for andre. Så synes jeg det er interessant som det nevnes i trådstarten at det fremstilles som slemt av menn å ikke gjøre noe seksuelt en ikke har lyst til, i en tid der samtykke og eierskap til egen seksualitet står så sentralt. 12
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 For å få drapstrusler fordi en ikke har shava seg er jo ikke skadelig for kvinner, eller? Det er rart hvor mye angst kroppshår kan gi oss, men egentlig ikke. Sosialt press er er hardt og brutalt, spesielt for de yngre. Hørte du på alt foreldrene dine sa? Moren min hadde kroppshår og sa til meg at det ikke gjorde noe, men presset fra jevnaldrende veide tyngre. Og smerten den shavinga ga, I form av brannmerker(de som vet, de veet), nupper, sår og inngrodde hår ble grunnen til jeg sluttet å bry meg. Selv nå, når jeg egentlig gir faen og bare barberer meg når jeg føler for det, blir jeg ubekvem når folk stirrer på de ubarberte anklene mine. Ja folk kan gjøre det de vil, men det betyr også ofte at de må takle syrlige blikk og skarpe kommentarer, kanskje til og med drapstrusler. Og, forresten, sikker du noen på håra, gjør du det feil😊 Anonymkode: cbc18...94d 25
Kinksten Skrevet 7. februar 2021 Forfatter #6 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Og, forresten, sikker du noen på håra, gjør du det feil😊 Denne kommentaren går igjen i kommentarfeltet til NRK, gjerne under kommentarene til menn som ikke ønsker hår i munnen - begge parter kan gjerne være utdannet ved livets harde skole. Hør her: Kokker bruker hatt og hårnett for å unngå hår i maten - klarer du virkelig da ikke trekke parallelen til at man da ikke ønsker at retten skal serveres på en tallerken laget av kjønnshår? Og helt ærlig, selv om man sikkert KAN unngå hår i munnen, så foretrekker jeg en mus som ikke krever behandling som en gammel melkekartong; brett ut og bøy tilbake. 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 Kinksten skrev (2 minutter siden): Denne kommentaren går igjen i kommentarfeltet til NRK, gjerne under kommentarene til menn som ikke ønsker hår i munnen - begge parter kan gjerne være utdannet ved livets harde skole. Hør her: Kokker bruker hatt og hårnett for å unngå hår i maten - klarer du virkelig da ikke trekke parallelen til at man da ikke ønsker at retten skal serveres på en tallerken laget av kjønnshår? Og helt ærlig, selv om man sikkert KAN unngå hår i munnen, så foretrekker jeg en mus som ikke krever behandling som en gammel melkekartong; brett ut og bøy tilbake. Men nå er altså vulva utstyr med kjønnshår av en grunn. Akkurat som din penis er det. Anonymkode: bbb12...d3e 21
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 17 minutter siden, Kinksten said: Denne kommentaren går igjen i kommentarfeltet til NRK, gjerne under kommentarene til menn som ikke ønsker hår i munnen - begge parter kan gjerne være utdannet ved livets harde skole. Hør her: Kokker bruker hatt og hårnett for å unngå hår i maten - klarer du virkelig da ikke trekke parallelen til at man da ikke ønsker at retten skal serveres på en tallerken laget av kjønnshår? Og helt ærlig, selv om man sikkert KAN unngå hår i munnen, så foretrekker jeg en mus som ikke krever behandling som en gammel melkekartong; brett ut og bøy tilbake. Da er vel du også glattbarbert både oppe og nede også da? Det er disse som virker å ha gått livets harde skole for meg; De som forventer en helt annen standard for andre enn seg selv. Anonymkode: cbc18...94d 11
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 Lurer på om de som krever glattbarbert underliv hos partner er for eller imot skjegg. For hår i ansiktet og på hodet for den del må da være like ekkelt og uhygienisk som hår i underlivet? Anonymkode: 12d92...f05 16
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Dette er individuelt og handler mye om preferanse. Jeg har aldri møtt noen som vil slikke meg når jeg har full busk (det hører til sjeldenheten) men jeg har chattet med menn som gjerne vil slikke selv om der er mye hår. Noen menn tenner på at det lukter mye og er mye smak. For noen høres dette kjempe ekkelt ut og for andre er det bare deilig. Jeg merker at det tenner meg at mannen liker slikt, og at han liker kvinnen i hennes naturlige form, og at han ikke lar seg plage av kroppshår. Det er himla sexy. Personlig er jeg en kvinne som ikke liker å barbere meg. Jeg syns det er bortkastet tid og det gir meg ikke så mye glede. Men om jeg har en partner så friserer jeg meg nedentil, det vil si stusser hårene kort og barberer en sjelden gang for å piffe opp sexlivet. Om mannen ikke vil slikke meg når jeg har stussa meg nedentil, så vil jeg absolutt påstå at han er prippen. Men det er min mening. Nei, jeg har ikke noe imot å suge mannen om han har hår nedentil. Jeg liker at mennene har hår på kroppen. Leggene tar jeg når jeg føler for det, men en potensiell partner må faktisk bare akseptere at noen ganger vil leggene mine være ekstremt hårete. Jeg føler meg feminin, fresh og vakker uten å rake leggene, og jeg tenker at det er det viktigste. Jeg er derimot ikke modig nok til å la hårene grå på sommeren, for da vil jeg få stygge blikk når jeg er ute i offentligheten. Dette er ikke noe man trenger å elske eller like, men det er noe man må akseptere - at folk flest er forskjellige. Ser du en hårete dame når du er ute og du syns det er så forferdelig, da kan du bare snu deg bort. Vil ikke du slikke dama når hun er hårete og hun nekter å barbere seg, vel, da er det bare å la være å slikke. Jeg hater litt at jeg ikke kan gå med hår under armene og på leggene uten å få stygge blikk. Det er trist at når jeg kom i puberteten og var stolt over å ha fått hår nedentil og under armene, så fikk jeg streng beskjed om å fjerne det og ble lært opp til at jeg aldri må vise frem hårete underarmer og legger. MEN, min mor sa faktisk til meg når jeg var i tenårene at jeg måtte aldri finne på å barbere underlivet mitt. Jeg husker ikke argumentasjonen hennes, men hun rådet meg til å ikke gjøre det. Jeg syns det er fint at det snakkes om kroppshår. Man trenger ikke kreve at alle skal like det samme, men aksept for ulikheter syns jeg er utrolig viktig. Vil noen la det gro, la det gro! Jeg syns de som tør det er kjempe tøffe. Men jeg syns ikke det er greit å klage på andres preferanser. Jeg skjønner godt at ikke alle vil slikke meg nedentil når jeg har full busk. Jeg rimmer ikke mannen om han har en urskog der bak heller. Anonymkode: 4b9f1...04b 10
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 Vil også påpeke at kvinner som poster bilder av kroppshår i sosiale medier ofte får drapstrusler og stygge hatmeldinger. Jeg ser at du er en forkjemper for egne meninger, men syns du virkelig at det er akseptabelt? Det er litt av problemstillingen her. Om du ser en kvinne med hår under armene på sosiale medier, hvorfor har du behovet for å skrive til henne at det er stygt, at hun må barbere seg og presisere at det er din mening? Hvorfor tenker du at din mening er veldig relevant, og tenker du at den er mest riktig? Dette er bare et eksempel, påstår så klart ikke at du gjør akkurat dette. Samme som at noen som er tjukke poster bilder av seg selv eller noen med dårlig sminka øyebryn. Hvorfor må folk på død og liv kommentere negativt og dele sine meninger som potensielt kan såre personen? Poenget mitt: la folk være som de er. La folk mene det de vil. Men det er fullt mulig å si sin mening uten å tråkke på andre og få andre til å føle seg dårlig. Anonymkode: 4b9f1...04b 16
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 11 åringer skal ikke tenke på dette. De er barn. Nå må noen skru av internettet. Jeg blir matt! Dette er så unødvendig. Det ender med alle blir single og ensomme. Ingen tør å prøve finne seg kjæreste med disse krava media setter. Stopp nå. Det er nok. La vi være slik vi er uten soMe påvirkning! Anonymkode: 7e88c...084 9
herzeleid Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lurer på om de som krever glattbarbert underliv hos partner er for eller imot skjegg. For hår i ansiktet og på hodet for den del må da være like ekkelt og uhygienisk som hår i underlivet? Anonymkode: 12d92...f05 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da er vel du også glattbarbert både oppe og nede også da? Det er disse som virker å ha gått livets harde skole for meg; De som forventer en helt annen standard for andre enn seg selv. Anonymkode: cbc18...94d Antagelig ikke, og det handler vel om at en har ulike preferanser. Hun kan foretrekke menn med skjegg (og hår på hodet) og han kan foretrekke glatt underliv på kvinner uten at det trenger å være noen selvmotsigelse eller dobbeltmoral. 5
Kinksten Skrevet 7. februar 2021 Forfatter #14 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men nå er altså vulva utstyr med kjønnshår av en grunn. Akkurat som din penis er det. Anonymkode: bbb12...d3e Vi er ikke født med klær. Skal vi ikke bruke klær da? Sånn siden du bruker argumentet at det er det naturlige som gjelder. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da er vel du også glattbarbert både oppe og nede også da? Det er disse som virker å ha gått livets harde skole for meg; De som forventer en helt annen standard for andre enn seg selv. Anonymkode: cbc18...94d Ikke at det egentlig angår deg, men jeg er så klart frisert nede, og har mye hår og skjegg (frisert der også så klart) og litt kroppshår over det hele, så det vil være helt nyttesløst å være noen David Beckham for meg. Men det aksepterer jeg jo, og mange jenter hater jo kroppshår, og da aksepterer jeg selvfølgelig deres preferanse. Jeg har ikke tenkt til å stå å moralisere og få noen til å føle seg som et dårlig menneske, fordi de har en preferanse på kroppshår. Det finns plenty av jenter som liker det, folk er forskjellige, problemet løst. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Lurer på om de som krever glattbarbert underliv hos partner er for eller imot skjegg. For hår i ansiktet og på hodet for den del må da være like ekkelt og uhygienisk som hår i underlivet? Anonymkode: 12d92...f05 Hodet og underlivet er to forskjellige plasser på kroppen. Det er også ræva og munnen, selv om begge er kroppsåpninger. 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 Curlyme skrev (7 timer siden): Alt man skal gnåle om for å få oppmerksomhet. Enig. Nrk burde holde seg til Norge Rundt. Men neida, de skal sette agendaen ved å stikke journalistnesene sine ned i trusa på folk. Seriøst? Anonymkode: aa440...918
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 Det virkelige problemet er at ingen klarer å være seg selv. Samme hva du gjør der nede. Skal det å barbere seg nå bli den nye skammen? Anonymkode: aa440...918 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 Kan ikke voksene folk få lov til å gjøre hva enn de selv ønsker? Det virker som om det er de som ikke barberere seg som er verst på å lage storm i vannglass. Blir komisk når noen sier at de som å barbere seg nedentil ser det ut som et barn - ja, pass på at alle menn gror skjegg i samme slengen, slik at de ikke ser ut som guttunger 😁 Mange av oss vil ikke ikke tilbake til steinalderen: vi barberer oss, vi farger håret, napper bryn, pusser tenner, sminker oss og steller oss. Dere får slutte med alt dette, før dere gnåler om "det er naturlig" og "skal ikke fjernes". Anonymkode: 6b87e...623 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan ikke voksene folk få lov til å gjøre hva enn de selv ønsker? Det virker som om det er de som ikke barberere seg som er verst på å lage storm i vannglass. Blir komisk når noen sier at de som å barbere seg nedentil ser det ut som et barn - ja, pass på at alle menn gror skjegg i samme slengen, slik at de ikke ser ut som guttunger 😁 Mange av oss vil ikke ikke tilbake til steinalderen: vi barberer oss, vi farger håret, napper bryn, pusser tenner, sminker oss og steller oss. Dere får slutte med alt dette, før dere gnåler om "det er naturlig" og "skal ikke fjernes". Anonymkode: 6b87e...623 Steinalderen? Vi som har levd en stund (uten å ha opplevd steinalderen), vet at dette barberings-/hårhysteriet er noe ganske nytt. Hår i maten? Tro meg på at vi hadde mye god sex på slutten av 70-tallet og på 80-tallet også, selv om vi bare "trimmet" bikinilinjen. Det var ingen som reagerte med vemmelse fordi vi ikke barberte musa hårløs. Tvert i mot, kan forsikre deg om at en hårløs mus på en voksen kvinne hadde vakt oppsikt i garderobene i svømmehallen. Dette er en motegreie. Og dere vet det ikke selv. Og det er nesten provoserende å lese at enkelte likestiller det å "stelle seg" med å "barbere av seg alt håret". Det er faktisk fullt mulig å være ren, velstelt og attraktiv uten å ha en hårløs mus. Anonymkode: 773b9...70b 33
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 Like patetisk som når menn klager over at ingen vil suge dem. Anonymkode: a1c08...548 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå