Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min tjener ca 600.000 i året og bruker mesteparten av pengene på å leve, hus bil og lån. Jeg leier, jobbe deltid og tjener ca 250.000 på det, leter etter mer jobb. Frem til nå har vi betalt ca like mye, han spanderer middag, jeg spanderer middag, osv. Det har i blant vært litt vanskelig for meg på måneder med få vakter, men la gå. 

Han sier at selv om jeg tjener mindre så har jeg mer å bruke på meg selv fordi jeg bare leier, ikke har bil osv, så da er det rettferdig at jeg betaler osv og det er jo helt greit at jeg skal betale for meg. 

Men nå døde en slektning og arvet meg en femsifret sum. Jeg har fått denne på konto og tanken er at det blir sparing for framtida. Men kjæresten min ser det ikke helt sånn, de siste 3 gangene vi kjøpte take away sa han at jeg kunne bestille = betale, og tuller om at vi kan reise på en knallferie når corona letter og jeg kan betale det. Jeg sa til ham at jeg synes det er litt urettferdig at jeg må betale alt vi skal ha, og han sa at jeg har jo penger nå og kan dele! 

Blir litt frustrert her, hva skal jeg si, føles så gjerrig å si nei liksom..

Anonymkode: aa597...ba1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjæresten min tjener ca 600.000 i året og bruker mesteparten av pengene på å leve, hus bil og lån. Jeg leier, jobbe deltid og tjener ca 250.000 på det, leter etter mer jobb. Frem til nå har vi betalt ca like mye, han spanderer middag, jeg spanderer middag, osv. Det har i blant vært litt vanskelig for meg på måneder med få vakter, men la gå. 

Han sier at selv om jeg tjener mindre så har jeg mer å bruke på meg selv fordi jeg bare leier, ikke har bil osv, så da er det rettferdig at jeg betaler osv og det er jo helt greit at jeg skal betale for meg. 

Men nå døde en slektning og arvet meg en femsifret sum. Jeg har fått denne på konto og tanken er at det blir sparing for framtida. Men kjæresten min ser det ikke helt sånn, de siste 3 gangene vi kjøpte take away sa han at jeg kunne bestille = betale, og tuller om at vi kan reise på en knallferie når corona letter og jeg kan betale det. Jeg sa til ham at jeg synes det er litt urettferdig at jeg må betale alt vi skal ha, og han sa at jeg har jo penger nå og kan dele! 

Blir litt frustrert her, hva skal jeg si, føles så gjerrig å si nei liksom..

Han har jo betalt for deg fremm til nå, så det virker jo bare fair at det er din tur til og spytte inn litt egentlig. 

Anonymkode: 270b1...6e8

• Liker 2
Skrevet

Du skal spare slik at du en gang får kjøpt deg noe selv.  Du leier ergo er det penger som forsvinner, han eier ergo er det hoss han en investering når han betaler ned lån. 

Du er ikke gjerrig, det er det han som er. Hvorfor er det han som skal bestemme hvordan du bruker pengene dine? 

Anonymkode: 02537...634

• Liker 27
Skrevet

Han har jo penger hele tida, så han kan jo betale alt hele tida da? Femsifret sum er virkelig ikke mye, de pengene går veldig fort om de skal kastes bort på luksusforbruket til typen din..

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har jo betalt for deg fremm til nå, så det virker jo bare fair at det er din tur til og spytte inn litt egentlig. 

Har du i det hele tatt lest innlegget? De har betalt like mye hele tida.... 

• Liker 18
Skrevet

Hvorfor tror du det? Hun skriver jo at de frem til nå har betalt like mye. Dette selv om han tjener over dobbelt så mye som henne. Men når hun får litt egenkapital så skal det gå til han også. Han var jo ikke villig til å dele av sin "overflod". 

• Liker 10
Gjest byråkrati
Skrevet

Så når han hadde mest penger skulle dere dele alt ca likt?

Og nå når du har mest penger skal du betale mest?

Jeg tror du ser selv hva som er rett og galt her...

Skrevet

Du skal spare slik at du en gang får kjøpt deg noe selv.  Du leier ergo er det penger som forsvinner, han eier ergo er det hoss han en investering når han betaler ned lån. 

Du er ikke gjerrig, det er det han som er. Hvorfor er det han som skal bestemme hvordan du bruker pengene dine? 

hvis det er sånn det skal være så kan de jo like gjerne betale for ting hver for seg?. Henne har snylta på han frem til nå, men når henne har fått penger så blir det plutselig urettferdig?.

Skrevet

Er man kjærester, betaler man omtrent likt. Den med mest penger kan selvsagt betale litt oftere og bruke litt mer penger, men det er tross alt bare minimale kostnader som deles.

Når man flytter sammen forandres bildet etter min mening fullstendig. For det første er det helt andre kostnader som skal deles. Og for det andre vil man måtte se på totalinntektene i forbindelse med hvilke standard en skal ha på bolig og ny annet.

• Liker 1
Skrevet

hvis det er sånn det skal være så kan de jo like gjerne betale for ting hver for seg?. Henne har snylta på han frem til nå, men når henne har fått penger så blir det plutselig urettferdig?.

Les innlegget. De har betalt like mye frem til nå.... 

• Liker 9
Skrevet

Nei, det skal du ikke finne deg i. Han har fet lønn som tikker inn på konto hver måned, din arv er et engangsbeløp. Dere har delt utgiftene frem til nå, så du skylder ham ingenting.

Anonymkode: 23826...35c

• Liker 8
Skrevet

Det er stor forskjell på å få en engangssum og fast inntekt. Jeg synes han høres ut som en som vil utnytte deg. Ikke finn deg i det.

• Liker 11
Skrevet

Selvfølgelig skal det ikke dryppe på han når du arver. Sett pengene inn på sparekonto, og fortsett slik dere har gjort til nå.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

...nå døde en slektning og arvet meg en femsifret sum. Jeg har fått denne på konto og tanken er at det blir sparing for framtida. Men kjæresten min ser det ikke helt sånn, de siste 3 gangene vi kjøpte take away sa han at jeg kunne bestille = betale, og tuller om at vi kan reise på en knallferie når corona letter og jeg kan betale det. 

Det smarte er å sette av disse pengene til egenandel på framtidig boliglån og ellers glemme dem. Eventuelt bruke noe på kursing/utdanning. Ikke sløse penger på å spandere takeaway og ferie. 

Anonymkode: 56460...16b

• Liker 9
Skrevet

Be han selge boligen og gå ut på leiemarkedet, og så kan han sløse vekk sin egen EK. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du har verken lest hovedinnlegget eller svarene du har fått ser jeg.

Anonymkode: 52d20...595

• Liker 8
Skrevet

Du skulle ikke fortalt han om pengene du arvet. For en snylter du er kjæreste med. Håper du finner deg en bedre mann. 

Anonymkode: bf578...bfc

• Liker 6
Skrevet

Er du sikker på at dette er mannen i livet ditt? Disse pengene skal du spare. Punktum. Nå ser du virkelig hvem som respekterer deg. Og slutt å spise på restaurant. Du har faktisk ikke råd til det! Det er sløseri og 100% din feil!

Anonymkode: cc5c1...518

• Liker 8
Skrevet
42 minutter siden, Violetta said:

Det er stor forskjell på å få en engangssum og fast inntekt. Jeg synes han høres ut som en som vil utnytte deg. Ikke finn deg i det.

Kommer jo Ann på hvor mye som blir arvet. Som jeg feks fikk en mail for 1 uke siden om at min onkel i Nigeria hadde dødd, ante ikke at jeg hadde det. Men sto ett kjempe høyt beløp der, jeg trengte bare å sende noe først,så nå venter jeg bare på svaret. 

Anonymkode: 5a5aa...2d5

• Liker 3
Skrevet

Et arvet pengebeløp må du forvalte godt! Dette er din mulighet til å få en god start på sparing til EK. 

Og hvorfor må dere så ofte bestille take away og bruke penger du opplever at du ikke har? 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...