AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Hei, Spiller rekkefølgen en sinnsykt stor rolle? Jeg søkte på studier jeg virkelig ønsker å studere, og håper selvfølgelig på å komme inn på dem alle. Men jeg måtte nå priotere hvilken jeg ønsker å legge helt øverst på lista, og da tok jeg den jeg vil ALLER mest. Men igjen, jeg ønsker jo fremdeles å ha muligheten til å komme inn på de jeg valgte som nr 2, 3, 4 osv... Anonymkode: 6b911...092
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Ja, det spiller stor rolle. Hvis du kommer inn på førstevalget, forsvinner alle valgene under. Du kan med andre ord ikke ombestemme deg og ta andrevalget i stedet. Hvis du kommer inn på tredjevalget, kan du stå på venteliste til de to over. Men de under (fjerdevalget, femtevalget osv.) forsvinner. Du kan endre rekkefølgen helt fram til 1. juli 😀 Anonymkode: fca37...983 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Om du ser det er helt urealistisk å komme inn på nr 1, burde du heller sette nr 2 først. For da kan du evt risikere å ikke komme inn på noen qb de. Du kan evt velge å ta et år for å ta opp fag for å sikre at du kommer inn på nr 1 senere, da ville jeg satt nr 1 som nr 1. Anonymkode: 742e5...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det spiller stor rolle. Hvis du kommer inn på førstevalget, forsvinner alle valgene under. Du kan med andre ord ikke ombestemme deg og ta andrevalget i stedet. Hvis du kommer inn på tredjevalget, kan du stå på venteliste til de to over. Men de under (fjerdevalget, femtevalget osv.) forsvinner. Du kan endre rekkefølgen helt fram til 1. juli 😀 Anonymkode: fca37...983 Tusen takk for svar!! , 1 juli ? 😮 serr trodde det var bare til 1 mars Anonymkode: 6b911...092
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om du ser det er helt urealistisk å komme inn på nr 1, burde du heller sette nr 2 først. For da kan du evt risikere å ikke komme inn på noen qb de. Du kan evt velge å ta et år for å ta opp fag for å sikre at du kommer inn på nr 1 senere, da ville jeg satt nr 1 som nr 1. Anonymkode: 742e5...7fc Hva mener du ? Anonymkode: 8cde3...24f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om du ser det er helt urealistisk å komme inn på nr 1, burde du heller sette nr 2 først. For da kan du evt risikere å ikke komme inn på noen qb de. Du kan evt velge å ta et år for å ta opp fag for å sikre at du kommer inn på nr 1 senere, da ville jeg satt nr 1 som nr 1. Anonymkode: 742e5...7fc Det er faktisk ganske lurt. Det er litt urealistisk i og med at jeg ligger en smule bak i snitt... Anonymkode: 6b911...092
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk for svar!! , 1 juli ? 😮 serr trodde det var bare til 1 mars Anonymkode: 6b911...092 Omprioritering fram til 1. juli gjelder de som søker ordinært opptak med frist 15. april. Hvis du skal søke på studier med frist 1. mars (realkompetanse? Særskilt vurdering?), må du sjekke fristene på samordna opptak. Anonymkode: fca37...983
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Om du ser det er helt urealistisk å komme inn på nr 1, burde du heller sette nr 2 først. For da kan du evt risikere å ikke komme inn på noen qb de. Du kan evt velge å ta et år for å ta opp fag for å sikre at du kommer inn på nr 1 senere, da ville jeg satt nr 1 som nr 1. Anonymkode: 742e5...7fc Dette er bare tull. Har ikke ts nok poeng til å komme inn på førstevalget kommer hun inn på andrevalget om hun har poeng nok til det. Selvfølgelig bør hun sette det hun aller helst vil studere på første plass. Anonymkode: f8947...790 9
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Om du ser det er helt urealistisk å komme inn på nr 1, burde du heller sette nr 2 først. For da kan du evt risikere å ikke komme inn på noen qb de. Du kan evt velge å ta et år for å ta opp fag for å sikre at du kommer inn på nr 1 senere, da ville jeg satt nr 1 som nr 1. Anonymkode: 742e5...7fc Om ts ikke kommer inn på 1. valget vil h*n bli vurdert til 2. valget. Det er ikke sånn at man ikke kommer inn på valgene under om man ikke kommer inn på 1. valget, det er derfor man setter en prioriteringsliste. Anonymkode: a63e2...559 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er bare tull. Har ikke ts nok poeng til å komme inn på førstevalget kommer hun inn på andrevalget om hun har poeng nok til det. Selvfølgelig bør hun sette det hun aller helst vil studere på første plass. Anonymkode: f8947...790 Ja, jeg forstod heller ikke denne kommentaren Det er poengsummen som teller, ikke hvor studiet er plassert på lista. Når det er sagt, det er kanskje ikke så lurt å fylle opp halve lista med studier man vet er utenfor rekkevidde. Anonymkode: fca37...983 3
Ullvott Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du ser det er helt urealistisk å komme inn på nr 1, burde du heller sette nr 2 først. For da kan du evt risikere å ikke komme inn på noen qb de. Du kan evt velge å ta et år for å ta opp fag for å sikre at du kommer inn på nr 1 senere, da ville jeg satt nr 1 som nr 1. Anonymkode: 742e5...7fc Dette er det reneste vås. Hvorfor går du inn og kommenterer når du ikke har peiling? Til TS: du må IKKE høre på det rådet du fikk der. Det er helt feil. Man må være lur når man prioriterer, men ikke så "lur og strategisk" som dette innlegget prøver å gi inntrykk av. Du kommer inn hvis du har nok konkurransepoeng. Hvis du har nok konkurransepoeng til flere studier på lista di, kommer du inn på det studiet du har prioritert høyest. Det er ikke slik at noen med dårligere poengsum "går forbi deg" fordi de har studiet på førsteplass mens du har det samme studiet lavere på lista di. Har du et drømmestudium som du ønsker aller mest er det derfor viktig å sette det øverst, selv om det kanskje er urealistisk. 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om du ser det er helt urealistisk å komme inn på nr 1, burde du heller sette nr 2 først. For da kan du evt risikere å ikke komme inn på noen qb de. Du kan evt velge å ta et år for å ta opp fag for å sikre at du kommer inn på nr 1 senere, da ville jeg satt nr 1 som nr 1. Anonymkode: 742e5...7fc Feil. Søkerne prioriteres basert på snittet, ikke førstevalg eller andrevalg, det gjør de etterpå. Søkerne med høyest snitt får det de setter på førstevalget. Når studiet er fullt, får de andrevalget sitt FØR de som hadde dette studiet på førstevalget med lavere snitt. Anonymkode: 65653...a18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå