Gå til innhold

Hvor mye ved bruker dere på en dag?

Anbefalte innlegg

Gjest 123 eller noe
Skrevet (endret)

Dere som kun bruker vedovn/peis og ikke strøm-ovn. Det er jo så dyrt med strøm nå, og bikkjekaldt ute i tillegg. Vi har ganske stor stue, så når det er 14 minusgrader ute, går det gjerne 2 sekker (40l) iløpet av en dag. Er det mye? Hva bruker dere? :) Synes det er bedre å fyre litt ekstra nå som det er kaldt, enn å sitte og fryse! 

Endret av 123 eller noe
Kaldt, ikke varmt ^^
Skrevet

Hvor mye koster en vedsekk for dere?

Her har det vært -20 nå i snart 2 uker, så vi har satt på en liten oljeovn på 1kw for litt ‘bunnvarme’ på stua.
Så fyrer vi ca en halv 60l-sekk i døgnet i tillegg. 
En 60-liter koster her 80-100kr 

Pris pr døgn blir da billigere enn kun ved (og mer behagelig med litt ‘bunnvarme’ når vi står opp

Anonymkode: 343f8...ccf

Skrevet

Tja, er neimen ikke sikker. Bruker vel ca det samme som deg, TS. 

Skrevet

Så kaldt som hos deg blir det aldri der jeg bor, men kystklima og vind gjør at det kjennes kaldt selv når gradestokken viser "bare" 8 minus.  

Vi bruker det samme som deg, tror jeg.  Siden vår ikke er i sekker, men står stablet i vedskjulet, vet jeg ikke nøyaktig.  I tillegg har vi 2 varmeovner, èn i hver av stuene for å holde en levelig temperatur om morgenen.  Har åpen løsning på ca. 130 kvm som disse holder varmen i.   Vår strømregning ligger på ca. 1200 kr pr måned i vintermåneden, og på ca. 1.000 kr de andre månedene.  

Her koster en sekk ca. 50 kr. Skulle vi ha kjøpt veden, ville det kostet oss 3.000 kr pr. måned om vinteren.  Men det er gratis ved for den som gidder å sage selv her jeg bor.  Grunneierne oppfordrer folk til å hente seg ved hos dem.  
Hadde det ikke vært slik, ville vi installert varmepumpe og heller brukt vedfyr som supplering når det var ekstra kaldt.  

Skrevet

Vi bruker ca 2 sekker (a 15 kg) per dag nå når det er -13 daglig. Da varmer vi opp kjøkken og stue med kun vedfyring. Bruker kun strøm på badet til oppvarming. 

Anonymkode: aa1f2...f19

• Liker 2
Skrevet

Å brenne opp 2 sekker á 40 liter i døgnet er ganske mye. 30kg ved. Litt avhengig av hvilken pris veden ble kjøpt inn har jeg mine tvil om det er billigere enn å varme opp med strøm... 

Vi har litt grunnvarme i stua, med én panelovn på 1000W, og så kommer det varme fra etasjen under. Men bruker 4-8 vedkubber om dagen på hverdag, og kanskje opp mot 12 i helg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2021 den 10.36):

Hvor mye koster en vedsekk for dere?

Her har det vært -20 nå i snart 2 uker, så vi har satt på en liten oljeovn på 1kw for litt ‘bunnvarme’ på stua.
Så fyrer vi ca en halv 60l-sekk i døgnet i tillegg. 
En 60-liter koster her 80-100kr 

Pris pr døgn blir da billigere enn kun ved (og mer behagelig med litt ‘bunnvarme’ når vi står opp

Anonymkode: 343f8...ccf

Selger ved for 50 kr for 60 liter jeg. 

Anonymkode: 524b7...f45

Skrevet
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bruker litt mindre, ca 1,5 bag om dagen, men har varmepumpe og 3 panelovner i tillegg. Gammelt hus fra midten av 30-tallet. Vi kjøper blandingsved, 1000 kr for en sekk på palle (tror det er 1500 l i sekken), levering er inkludert i prisen.

Anonymkode: 65258...5b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...