AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Hei! Jeg har mest sannsynlig misofoni, dvs hat mot enkelte lyder/ lydsensitivitet. Jeg lurer på om noen har erfaring med dette og evt fått behandling? Jeg har også følt at det blir verre med tiden, ørene oppleves som veldig slitne etter en dag med jobb og familieliv! Dette begynner å tære på og jeg føler ofte at jeg ikke klarer å være hjemme med familien. Noen som kan dele sine erfaringer? Anonymkode: 27cc2...711
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Lurer på det samme. Jeg skal inn til behandling for første gang kommende uke, så jeg er veldig spent på hvordan timen foregår. Har hatt det så lenge jeg kan huske, og nå er jeg 27. Holdt på å klikke av spiselyder før, men familien min sa jeg bare gjorde det for «oppmerksomhet». Nå klarer jeg å kontrollere det, men kan bli veldig irritert av kjæresten sine høye spiselyder. Men det som har blitt verre det siste året er faktisk pusting selv om det høres så dumt ut. Før fikk jeg ikke sove pga. snorking (f.eks var på ferie med familien og pappa snorket ekstremt). Men nå reagerer jeg på pusting også. Kjæresten puster av og til tungt og jeg merker jeg blir så irritert og for hvert utpust er det som om kroppen min blir «skremt» og hopper litt. Det er så irriterende og jeg vet det høres veldig teit ut. Jeg våkner veldig lett også, så jeg sover med ørepropper og melatonin nå. Vet ikke om det har en sammenheng, men det med at jeg ikke tåler pustelyder kom mens jeg gikk på 5-htp tabletter siden jeg føler meg nedstemt nesten hele tiden. Men jeg sluttet for en stund siden da jeg ikke følte de virket. Anonymkode: cf2c8...8e5 1
Hft Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Lurer på det samme. Jeg skal inn til behandling for første gang kommende uke, så jeg er veldig spent på hvordan timen foregår. Har hatt det så lenge jeg kan huske, og nå er jeg 27. Holdt på å klikke av spiselyder før, men familien min sa jeg bare gjorde det for «oppmerksomhet». Nå klarer jeg å kontrollere det, men kan bli veldig irritert av kjæresten sine høye spiselyder. Men det som har blitt verre det siste året er faktisk pusting selv om det høres så dumt ut. Før fikk jeg ikke sove pga. snorking (f.eks var på ferie med familien og pappa snorket ekstremt). Men nå reagerer jeg på pusting også. Kjæresten puster av og til tungt og jeg merker jeg blir så irritert og for hvert utpust er det som om kroppen min blir «skremt» og hopper litt. Det er så irriterende og jeg vet det høres veldig teit ut. Jeg våkner veldig lett også, så jeg sover med ørepropper og melatonin nå. Vet ikke om det har en sammenheng, men det med at jeg ikke tåler pustelyder kom mens jeg gikk på 5-htp tabletter siden jeg føler meg nedstemt nesten hele tiden. Men jeg sluttet for en stund siden da jeg ikke følte de virket. Anonymkode: cf2c8...8e5 Takk for svar! Det er helt grusomt å kjenne at man reagerer så sterkt. Jeg har også hatt problemer med spiselyder siden jeg var barn. Både søsteren og faren min pustet og slafset noe helt forferdelig. Går heldigvis bedre når jeg spiser selv. Gjerne oppdater hvordan det gikk hos behandling. Jeg skal til lege denne uka og håper han kan sende meg til noen som kan hjelpe. Lykke til😊
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Lurer på det samme. Jeg skal inn til behandling for første gang kommende uke, så jeg er veldig spent på hvordan timen foregår. Har hatt det så lenge jeg kan huske, og nå er jeg 27. Holdt på å klikke av spiselyder før, men familien min sa jeg bare gjorde det for «oppmerksomhet». Nå klarer jeg å kontrollere det, men kan bli veldig irritert av kjæresten sine høye spiselyder. Men det som har blitt verre det siste året er faktisk pusting selv om det høres så dumt ut. Før fikk jeg ikke sove pga. snorking (f.eks var på ferie med familien og pappa snorket ekstremt). Men nå reagerer jeg på pusting også. Kjæresten puster av og til tungt og jeg merker jeg blir så irritert og for hvert utpust er det som om kroppen min blir «skremt» og hopper litt. Det er så irriterende og jeg vet det høres veldig teit ut. Jeg våkner veldig lett også, så jeg sover med ørepropper og melatonin nå. Vet ikke om det har en sammenheng, men det med at jeg ikke tåler pustelyder kom mens jeg gikk på 5-htp tabletter siden jeg føler meg nedstemt nesten hele tiden. Men jeg sluttet for en stund siden da jeg ikke følte de virket. Anonymkode: cf2c8...8e5 jeg har 5 htp piller liggende, men tør ikke ta de. leste at de kunne klusse med dopamin?(tror jeg det var). hadde du andre bivirkninger? er selv lyd og lyssensitiv. og hater alle tlf samtaler jeg må sitte i som innebærer støy. folk lager seg mat og kjefter på barn samtidig som de ønsker å snakke med meg. nightmare! og ja har gitt beskjed men det glir ikke inn. Anonymkode: 8beec...c42
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 Hft skrev (19 minutter siden): Både søsteren og faren min pustet og slafset noe helt forferdelig. Kanskje de faktisk ikke har lært å spise pent? Anonymkode: ab026...02e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 Hva slags behandling kan man få for dette?? Anonymkode: 16e2c...70b
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje de faktisk ikke har lært å spise pent? Anonymkode: ab026...02e Hehe! Tror nok de bråkte mer enn andre, men har i voksen alder skjønt at jeg reagerer noe voldsomt på dette. Det skaper ikke bare litt irritasjon, men et urimelig sinne og angstanfall. Må jobbe knallhardt med meg selv. Anonymkode: 27cc2...711
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hehe! Tror nok de bråkte mer enn andre, men har i voksen alder skjønt at jeg reagerer noe voldsomt på dette. Det skaper ikke bare litt irritasjon, men et urimelig sinne og angstanfall. Må jobbe knallhardt med meg selv. Anonymkode: 27cc2...711 Ja, da er det ikke bare deres slafsing som er problemet. Lykke til! Anonymkode: ab026...02e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva slags behandling kan man få for dette?? Anonymkode: 16e2c...70b Litt usikker selv, men har lest om at de bruker kognitiv terapi og tilvenning til lyder. Anonymkode: 27cc2...711
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 Uff jeg lider nok også av misofoni 😩 Lunsjen på jobben er det verste. Sjefen smatter hele tiden. Ellers i møter sitter han og smatter på drops eller sjokolade. Bilturer med han er det verste for da skal han kose seg med sjokolade eller drops hele turen. Ja og i tillegg lukter han vondt. Hadde også noen studievenner som spiste på en helt sinnsykt irriterende måte. Men ingen andre merket det enn meg så skjønte fort det var meg selv det var noe galt med. Kan også reagere på pusting eller snufsing. Får et ekstremt sinne inni meg og må ofte gå med propper som stenger ute lyd. De eneste jeg tåler lydene til er ungene og noen få venner som jeg vet har det på samme måte som meg 😛 Her i huset har vi i alle fall vært nøye med at ungene ikke får lov å smatte. Anonymkode: 9d7a4...bdc 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #11 Skrevet 8. februar 2021 Tror jeg har en mild grad av misofoni (aldri fått diagnose). Det klikker for meg om noen smatter eller slafser. Serverer aldri drops til folk da jeg vet den smattelyden kommer. Og pusting! Herregud, pust i stillhet! Man MÅ vel ikke puste som en flodhest for å få nok oksygen! Og raping og andre kropslige lyder. Haha..det er ikke så lett. Jeg vet veldig godt at dette er normale lyder som folk må få lov til å komme med. Måtte ta mange harde runder med meg selv da jeg fikk samboer som puffer og snorker som et uvær på natten! Sover med ørepropper og to netter i uken i annet rom for å få sovet ut. Hører jo fortsatt gjennom ørepropper dessverre. Følger denne tråden og spent på hvordan det går med behandling hos andre. Vurderer det selv! Anonymkode: 8cae8...d54
Gjest Fnuggolina Skrevet 8. februar 2021 #12 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 7.2.2021 den 10.17): Hei! Jeg har mest sannsynlig misofoni, dvs hat mot enkelte lyder/ lydsensitivitet. Jeg lurer på om noen har erfaring med dette og evt fått behandling? Jeg har også følt at det blir verre med tiden, ørene oppleves som veldig slitne etter en dag med jobb og familieliv! Dette begynner å tære på og jeg føler ofte at jeg ikke klarer å være hjemme med familien. Noen som kan dele sine erfaringer? Anonymkode: 27cc2...711 Ja, delvis. Jeg har kraftig langvarig krystallsyke og sannsynligvis tynn bendekning, noe som gjør mer ekstremt lydsensitiv. Jeg skal etterhvert til audiopedagog. I Oslo er det på Linderudsenteret - spør om henvisning til din nærmeste
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #13 Skrevet 8. februar 2021 Jeg laget nettopp en tråd om dette litt lenger oppe. Jeg får vondt i ørene når folk snakker, lyder som knitring med poser, og jeg skvetter av høye lyder. Livet mitt blir svært redusert, spesielt etter jobb og det er familien min som sliter meg mest ut da jeg bruker all energi på jobb (er lærer) Jeg merker det spesielt etter en arbeidsdag. Anonymkode: 5f998...360
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #14 Skrevet 8. februar 2021 Jeg var nok ikke født med det, men har hatt nærmere 10 år med kronisk hodepine. Det kom etter det....folk som spiser knekkebrød, smatting, slurping av suppe, folk som sitter og mmmmm.....aaaaah det var godt, raping, folk som puster høyt osv. Reagerte sjelden på det som barn eller da jeg var yngre. Anonymkode: 1559b...6a4 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #15 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg laget nettopp en tråd om dette litt lenger oppe. Jeg får vondt i ørene når folk snakker, lyder som knitring med poser, og jeg skvetter av høye lyder. Livet mitt blir svært redusert, spesielt etter jobb og det er familien min som sliter meg mest ut da jeg bruker all energi på jobb (er lærer) Jeg merker det spesielt etter en arbeidsdag. Anonymkode: 5f998...360 Jeg er også lærer, men reagerer ikke så kraftig på jobb. Er verre når jeg kommer hjem til familien, sur og utslitt i ørene! ts Anonymkode: 27cc2...711
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #16 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg er også lærer, men reagerer ikke så kraftig på jobb. Er verre når jeg kommer hjem til familien, sur og utslitt i ørene! ts Anonymkode: 27cc2...711 Det er det samme med meg. Reagerer ikke på jobb, men når jeg kommer hjem. Anonymkode: 5f998...360
Tough cookie Skrevet 8. februar 2021 #17 Skrevet 8. februar 2021 Fnuggolina skrev (7 timer siden): Ja, delvis. Jeg har kraftig langvarig krystallsyke og sannsynligvis tynn bendekning, noe som gjør mer ekstremt lydsensitiv. Jeg skal etterhvert til audiopedagog. I Oslo er det på Linderudsenteret - spør om henvisning til din nærmeste Hvordan vet du at du muligens har tynn bendekning? Hva er det egentlig? 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 9. februar 2021 #18 Skrevet 9. februar 2021 Tough cookie skrev (8 timer siden): Hvordan vet du at du muligens har tynn bendekning? Hva er det egentlig? Tok test hos min ØNHspesialist (Karl Nordfalk). Har hatt mistanke siden jeg fikk KS, men det er igrunnen ikke så mye hjelp å få OM jeg har det eller buegangsdechidens (altså hull). Om man har mye symptomer og får funn hos ham er neste steg WEMPtest på Riksen. Han ville jeg skulle eventuelt ta det fremfor CT pga risiko for grå stær og strålingen. Slår man ut på WEMP har man hull.
Gjest Fnuggolina Skrevet 9. februar 2021 #19 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg laget nettopp en tråd om dette litt lenger oppe. Jeg får vondt i ørene når folk snakker, lyder som knitring med poser, og jeg skvetter av høye lyder. Livet mitt blir svært redusert, spesielt etter jobb og det er familien min som sliter meg mest ut da jeg bruker all energi på jobb (er lærer) Jeg merker det spesielt etter en arbeidsdag. Anonymkode: 5f998...360 Men har dere oppsøkt audiopedagog og vurdert hjelpemidler? Selv har jeg hatt støpte ørepropper jeg har brukt i støyende miljøer - med lav demp (type bare 5desibel demp), men nok til å ikke bli helt utmattet. Brukte mer demp på trikk/t-bane og i trafikkerte gater om jeg kjente at jeg var sliten. Da tålte jeg mye bedre lyd generelt faktisk, og ble mindre utmatta. Men å bruke lyddemp feil og mye gjør en bare mer sensitiv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå