Gå til innhold

Hvordan forlenge drill?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg har en fjong Borsch drill (PSR 180 Li-10, om det hjelper), som jeg bruker en del. Ofte når man skal drille inn skruer er det trangt om plassen, og drillens hode/munnstykke er for bredt til at jeg kommer til. Så må man trå til med manuelt skrujern. Har tenkt at det må finnes en måte å utvide drillens lengde på slik at man kommer til å trange rom. I de mange bit-settene jeg har opparbeida meg gjennom årene finnes det attpåtil mange duppedingser som ser ut til å love en eller annen form for utvidelse. Men ingen av dem funker (se vedlagt bilde). Enten passer de ikke inn i kjeften på drillen, de tar ikke imot en bit i andre sida, eller så sitter de litt skjeivt slik at rotasjonen av biten vingler rundt et punkt (vanskelig å forklare dette merker jeg).
Så: Går det i det hele tatt an å forlenge bit-delen av drillen slik at man kommer til i trange områder? Mangler jeg bare rett utstyr, eller er det umulig å få til? Tar imot alle råd med takknemmlighet!    

20210206_160622-2.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha den som er markert i lengre lengde, de er å få kjøp opp til 120-150 mm. Den er også få kjøpt i L-form. 

615DD568-B9FC-4271-9454-A791983BD9C7.jpeg

Anonymkode: a39ba...2cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må ha den som er markert i lengre lengde, de er å få kjøp opp til 120-150 mm. Den er også få kjøpt i L-form. 

615DD568-B9FC-4271-9454-A791983BD9C7.jpeg

Anonymkode: a39ba...2cc

En lenger bitsholder hjelper ikke nødvendigvis hvis plassen der skruen sitter er for trang, slik TS snakker om. Men det finnes bitssett med ekstra lange bits. Her er f.eks. et fra Bosch. Jeg tror det er det samme jeg har, som jeg er veldig fornøyd med. :) 

Skjeve bitsholdere er forresten djevelens verk. Haaater dem. 🤬 🤣

Anonymkode: 78325...dd4

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

En lenger bitsholder hjelper ikke nødvendigvis hvis plassen der skruen sitter er for trang, slik TS snakker om. Men det finnes bitssett med ekstra lange bits. Her er f.eks. et fra Bosch. Jeg tror det er det samme jeg har, som jeg er veldig fornøyd med. :) 

Skjeve bitsholdere er forresten djevelens verk. Haaater dem. 🤬 🤣

Takk for tipset! Da forstår jeg det sånn at man rett og slett er nødt til å få tak i nye, lengre bits? At det ikke funker å finne en separat utvider som passer til gamle bits?

Skrevet

Det finnes ikke forlengere som bygger mindre enn selve bitset. Den smaleste er den som er ringet inn over.

Det sagt, et sett med lange bits får du stor glede av i mange sammenhenger. Og det finnes kjempelange bits også. 

• Liker 1
Skrevet
Attilathehund skrev (4 timer siden):

Takk for tipset! Da forstår jeg det sånn at man rett og slett er nødt til å få tak i nye, lengre bits? At det ikke funker å finne en separat utvider som passer til gamle bits?

Det kommer helt an på hvor trangt det er der du skal komme til. En bitsholder må jo ha en viss diameter for å få "tak på" bitsene, og noen ganger er denne diameteren større enn diameteren på hullet skruen sitter i (ved nedsenkede skruer, f.eks.).  Men i mange tilfeller vil det funke med en ekstra lang bitsholder. Og som A-hunter sier finnes det ganske lange bits å få kjøpt også. Du må bare se an hva du trenger. 

Uansett hva du velger: Kjøp bits av kjent merke og god kvalitet, ikke sett med 100 forskjellige dingser til 99,-. Da ender du fort opp med skjeve bitsholdere og bits som får runde hoder etter to gangers bruk. 

Skrevet

Setter stor pris på alle tilbakemeldingene her! Bitsettet hvor alle forlengerne kommer fra Biltema, så det er jo godt mulig de ikke er av ypperste kvalitet. Jeg skal se etter lengre bits eller bitsett med forlengere fra kjentere merker/av bedre kvalitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...