AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Jeg jobber i et års engasjement i en barnehage. Jeg har ikke trivdes så veldig godt, men har ønsket å holde ut dette året, for å se om jeg kanskje kunne få en fast stilling, da fast jobb nok hadde gjort det lettere å få boliglån etc. På forrige personalmøte fikk jeg vite at kommunen skal kutte i stillinger, og at de som ikke har faste stillinger sannsynligvis ikke får fortsette etter sommeren. Om motivasjonen min for å gjøre en god jobb ikke var stor før, forsvant den i hvertfall med denne beskjeden. Vurderer derfor bare å gå tilbake og jobbe for vikarbyrået jeg jobbet tidligere, da jeg hadde en mye mer selvstyrt hverdag da. Og jeg driver og søker andre jobber. Spørsmålet er: Har jeg 3 måneders oppsigelsestid om jeg jobber på engasjement? For om jeg har det, så er det ingen vits i å si opp nå. Da kommer oppsigelsesdatoen å gjelde fra 1.mars og 3 måneder frem til 1.juni. Og da har jeg bare en måned igjen å jobbe uansett, siden barnehagen er stengt nesten hele juli. Noen som vet om reglene på dette? Anonymkode: a7cc6...fc2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Du har vel en kontrakt? Du får lese den. Anonymkode: 06709...11f 2
Ullvott Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 (endret) Det står i arbeidskontrakta di, og kontrakter kan variere fra arbeidsplass til arbeidsplass. Der jeg jobber har engasjementer 3 måneders oppsigelsestid. Slutte på dagen kan du ikke gjøre, men dersom du har vært der under et halvt år er du trolig fremdeles i prøvetid. Da er det mange som har kontrakter med 14 dager oppsigelstid. Hvis du har vært der mer enn 6 måneder, eller det ikke er avtalt noen prøvetid, har du minst 1 måned oppsigelsestid. 1 måned er minste oppsigelsestid etter prøvetiden i henhold til Arbeidsmiljøloven. Endret 7. februar 2021 av Ullvott 2
Taluno Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Man har oppsigelsestid også i engasjementer ja. Hvor lang den er ser du i kontrakten din. Reglene på dette er veldig enkle: både du og arbeidsgiver skal følge arbeidsavtalen dere har skrevet under på, og arbeidsavtaler skal inneholde oppsigelsestid for det spesifikke arbeidsforholdet.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 Ullvott skrev (3 timer siden): Det står i arbeidskontrakta di, og kontrakter kan variere fra arbeidsplass til arbeidsplass. Der jeg jobber har engasjementer 3 måneders oppsigelsestid. Slutte på dagen kan du ikke gjøre, men dersom du har vært der under et halvt år er du trolig fremdeles i prøvetid. Da er det mange som har kontrakter med 14 dager oppsigelstid. Hvis du har vært der mer enn 6 måneder, eller det ikke er avtalt noen prøvetid, har du minst 1 måned oppsigelsestid. 1 måned er minste oppsigelsestid etter prøvetiden i henhold til Arbeidsmiljøloven. Arbeidsgiver kan la være å tilby meg jobb videre, men jeg kan ikke slutte når jeg ønsker? For ingen mening for meg. Jeg har jobbet der siden august Anonymkode: a7cc6...fc2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 Hvis dere har skrevet en kontrakt for 1 år må begge parter respektere det. Du kan ikke slutte på dagen, og arbeidsgiver kan ikke sparke deg på dagen. Om en av dere vil avslutte kontrakten før det har gått et år må den sies opp slik det er avtalt i avtalen. Dersom oppsigelsestid ikke er avtalt er det lovens minimum som gjelder, og det er 1 måneds oppsigelsestid. Anonymkode: 42e15...4d3
Ullvott Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Arbeidsgiver kan la være å tilby meg jobb videre, men jeg kan ikke slutte når jeg ønsker? For ingen mening for meg. Jeg har jobbet der siden august Anonymkode: a7cc6...fc2 Ja, slik er det. Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt, egentlig. Oppsigelsestiden er gjensidig, og siden dere har fått signaler allerede nå, har arbeidsgiver i alle fall spilt med åpne kort og gitt dere litt ekstra tid til å finne andre jobber. Hvis du begynte i august er vel prøvetida akkurat ute for din del, så da har du ikke lenger 14 dagers oppsigelsestid.
Taluno Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Arbeidsgiver kan la være å tilby meg jobb videre, men jeg kan ikke slutte når jeg ønsker? For ingen mening for meg. Jeg har jobbet der siden august Anonymkode: a7cc6...fc2 Dere har en tidsbestemt kontrakt, så da har jo arbeidsgiver allerede varslet deg i meget god tid at du kun har jobb til en viss dato. Arbeidsgiver kan ikke avslutte engasjementet før denne datoen, uten at det medfører oppsigelsestid. Så dere begge stiller helt likt her: -Dere begge har avtalt en periode for engasjementet -Dere begge vet at engasjementet opphørert etter perioden -Dere begge står fritt til å avslutte på ett tidligere tidspunkt med oppgitt oppsigelsestid 1
missmcbeal Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 Midlertidige stillinger/vikariater har som oftest bare 1 mnds oppsigelse. Veldig rart om du skulle ha 3 mnd når du kun har jobbet siden august og ikke har fast stilling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå