AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Hei dere! Jeg er gravid for første gang, og fikk nylig en positiv test. Jeg skal være i uke 5 nå, så det er jo fremdeles veldig tidlig i svangerskapet. Mye kan skje, men vi håper på det beste🤞🏻 Det er mye å sette seg inn i! En ting jeg lurer på, som jeg ikke blir helt klok på, er tilbudet om svangerskapskontroller gjennom graviditeten? Jeg har lest at man kan kontakte fastlege eller jordmor for oppfølging. Jeg er ikke så trygg på min fastlege, og får nok ikke byttet så raskt som jeg ønsker. Hvordan kan jeg få oppfølging av en jordmor? Hvem/hva tar jeg kontakt med da? Sorry hvis dette er et dumt spørsmål, men jeg er ganske blå akkurat når det gjelder dette. Hjelp😅 Anonymkode: a5b51...0e0
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Ring din lokale helsestasjon og be om en time hos jordmor 😊 hvis du ikke har begynt så kjøp deg folsyre nå og begynn på det. Og ja, du får svangerskapsoppfølging gjennom hele svangerskapet, du kan bruke jordmor til dette, fastlege, eller en kombinasjon av disse 2. Hvis ikke jordmor tar blodprøve så må du til legen i uke 12 og ta blodprøve der. Anonymkode: 462ba...527 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Du kan bare søke jordmor+din kommune på nett så får du nok opp en e-post og nummer. Usikre førstegangsgravide skal tilbys tidlig samtale og retningslinjene sier at du skal ha tilbud om time mellom uke 6-12 Anbefaler jordmor, de har god kontroll på alt du lurer på, mens fastlegen kan være litt varierende. 🙈 Anonymkode: 1c7c7...33e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Takk for tilbakemeldingene, dere. Jeg kjøpte folsyre og jod med en gang jeg fant ut om graviditeten, så det er heldigvis i boks! Jeg tenker også at jordmor virker mye tryggere enn fastlegen, særlig min🙈 Han er en mann i 60-70-årene som alltid har veldig dårlig tid... Da skal jeg ringe å ta kontakt med jordmortjenesten i min kommune og få bestilt time der, og høre hva de sier😊 Anonymkode: a5b51...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 Jeg er veldig glad i fastlegen min, men valgte å ta kontrollene hos jordmor. Veldig godt å gå til noen som er gode på graviditet, og som ikke har det innimellom fotvorter og oppfølging av hjerteproblemer. Veldig fornøyd med oppfølgingen jeg fikk, opplevde aldri at jordmor hadde dårlig tid, slik man gjerne gjør hos fastlegen. Anonymkode: 047d3...562 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 Første svangerskapsuke skal være hos legen dog, eller den kan vel være hos JM men må på legekontor for blodprøvene det minste. bytter du fastlege nå så blir vel endringen 01.03 som er i god tid Anonymkode: 98e47...53b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Første svangerskapsuke skal være hos legen dog, eller den kan vel være hos JM men må på legekontor for blodprøvene det minste. bytter du fastlege nå så blir vel endringen 01.03 som er i god tid Anonymkode: 98e47...53b Svangerskapskontroll** Anonymkode: 98e47...53b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Første svangerskapsuke skal være hos legen dog, eller den kan vel være hos JM men må på legekontor for blodprøvene det minste. bytter du fastlege nå så blir vel endringen 01.03 som er i god tid Anonymkode: 98e47...53b Neida, trenger ikke det. Mange helsestasjoner kan ta blodprøver der så man slipper å dra til lege. Og om ikke helsestasjonen kan det er det allikevel fint å ta første tidlige samtale i uke 6-10 også dra til fastlegen for blodprøver i uke 12 Det er litt nye retningslinjer nå, trenger ikke vente til uke 12 for første kontroll Anonymkode: 1c7c7...33e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå