AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Faren til barnet mitt har sterk ADHD, og jeg har sett omtrent alle tegnene hos det eldste barnet mitt. Jeg ønsker veiledning og hjelp, og barnet mitt trenger også veiledning og lære ulike strategier. Faren har ingen kontakt, og har ikke hatt det på mange år og vil heller ikke ha det. Da han sliter med mye annet ved siden av ADHD, og mener selv han har nok med seg selv. Jeg har bedt om utredning gjennom fastlegen, men BUPA ville ikke ta inn saken. Jeg kan ikke få en uttalelse fra far om at han har ADHD , eller "bruke" det , da han nekter og heller ikke vil ha noe med det å gjøre. Målet er ikke at hun skal få diagnosen, men det gjør det lettere med tanke på skole og livet hennes videre. Noen som har opplevd å bli avvist på BUPA? Hvordan gikk dere fram ? De har ikke undersøkt saken en gang , bare avvist den. Anonymkode: df1fc...f7e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Du har vel gått gjennom fastlegen med dette? Anonymkode: 09572...d0f 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har vel gått gjennom fastlegen med dette? Anonymkode: 09572...d0f Ja, fastlegen var enig og sendte videre til BUPA, men de ville ikke ta inn saken. Vet man ikke skal sammenlikne barn , men har to andre barn (med annen mann , som jeg er sammen med ) og de viser ikke noen av de samme tegnene. Jeg kan lese tegn på ADHD, og krysse av på samtlige på den lista når det gjelder eldste. Den eldste er så gammel nå at hun sier selv at hun synes det er slitsomt å ikke klare å konsentrerte seg, ha ti tanker i hodet og ha utfordringer med å kontrollere følelsene. Alt dette har blitt mye bedre, da vi har jobbet mye med det. Ts Anonymkode: df1fc...f7e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Skolen deler også min bekymring. Kan ikke gå gjennom PPT , da hun ikke sliter veldig faglig. Ts Anonymkode: df1fc...f7e
Ariam Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 Her må man ha vært gjennom testing hos PPT og helst alt av andre tiltak før man får komme på ABUP. Så det er kanskje det som er årsaken? At dere ikke har prøvd alt annet først? Lykke til 🌸
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 Ja, her ønsket dem ikke å ta saken da fastlegen meldte inn, Etter avvisning fikk jeg legen vår til å sende på nytt, skolen sendte inn og jeg sendte et privat brev, da kom dem på banen. Etter endt utredning, fikk han en diagnose verken jeg, skole eller fastlege ærkjente og vi klaget inn, etter mye om og men ble vi tatt inn hos et annet bup kontor på en Second opinion og fikk riktig diagnose.. Svært kronglete system det der Anonymkode: 8b443...f9c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, her ønsket dem ikke å ta saken da fastlegen meldte inn, Etter avvisning fikk jeg legen vår til å sende på nytt, skolen sendte inn og jeg sendte et privat brev, da kom dem på banen. Etter endt utredning, fikk han en diagnose verken jeg, skole eller fastlege ærkjente og vi klaget inn, etter mye om og men ble vi tatt inn hos et annet bup kontor på en Second opinion og fikk riktig diagnose.. Svært kronglete system det der Anonymkode: 8b443...f9c Skal prøve det samme jeg og, da. Hadde dere vært innom PPT også først , da? Hun har ingen store faglige utfordringer , så PPT vil heller ikke ta saken, da de mener det er BUPA sak. Jeg blir så fortvilet. Ts Anonymkode: df1fc...f7e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Skal prøve det samme jeg og, da. Hadde dere vært innom PPT også først , da? Hun har ingen store faglige utfordringer , så PPT vil heller ikke ta saken, da de mener det er BUPA sak. Jeg blir så fortvilet. Ts Anonymkode: df1fc...f7e Nei, vi venter ennå på ppt, vi er på 3 året nå, de ønsker å ta en evnetest av min sønn men har ikke kapasitet 🙄 Anonymkode: 8b443...f9c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 Hei! Er i akkurat samme situasjon som deg. Fikk avslag fra abup. Etter 1,5 uke. Sto masse i avslaget om hva som manglet av andre tiltak, ikke forsøkt nok på lavest nivå før spesialisthelsetjeneste bla. Til tross for at barnet er faglig dyktig, er det nå foretatt henvisning til ppt. Når de har tatt sine kartlegginger og skriver sine vurderinger, vil lege igjen skrive henvisning. I tillegg har jeg satt i gang andre tiltak, som helsesøster og annen pedagogisk terapeut på kommunenivå. Håper de også kan trykke på noen knapper. De skriver også en vurdering som lege kan legge ved henvisning. Vi holder på å knekke fullstendig her hjemme, blir presset til ytterste grenser hele tiden. Samtidig har vi andre barn å ta vare på i tillegg. Vi ser også stor forskjell på barna og regulering innad i familien. Masse lykke til videre! Er tøft når det står på. Anonymkode: e5517...161
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Klage på avslag fungerer ofte. Man kan også utredes privat, det koster jo noen tusen. Anonymkode: e7fa2...242
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 Mest sannsynlig er henvisningen for lite informativ. En god henvisning må få frem hva han strever med. Mange henvisninger beskriver bare hva foreldrene ønsker utredning for, og det er ikke nok. Anonymkode: 25d91...4cc 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 Min sønn ble først utredet hos PPT som kom frem til at de sterkt anbefalte videre utredning for ADHD hos BUPA. Vi hadde også skolen på vår side. Så dro vi til fastlegen som var enig etter å ha lest rapporten fra PPT og samtale med oss. Vi fikk avslag pga en tydeligvis elendig henvisning. Fastlegen hadde ikke skrevet noe særlig, kun lagt ved rapporten fra PPT og det holdt ikke hos BUPA. Vi vurderer å ta utredningen privat. Anonymkode: 98b14...f62
Jane Eyre Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Faren til barnet mitt har sterk ADHD, og jeg har sett omtrent alle tegnene hos det eldste barnet mitt. Jeg ønsker veiledning og hjelp, og barnet mitt trenger også veiledning og lære ulike strategier. Faren har ingen kontakt, og har ikke hatt det på mange år og vil heller ikke ha det. Da han sliter med mye annet ved siden av ADHD, og mener selv han har nok med seg selv. Jeg har bedt om utredning gjennom fastlegen, men BUPA ville ikke ta inn saken. Jeg kan ikke få en uttalelse fra far om at han har ADHD , eller "bruke" det , da han nekter og heller ikke vil ha noe med det å gjøre. Målet er ikke at hun skal få diagnosen, men det gjør det lettere med tanke på skole og livet hennes videre. Noen som har opplevd å bli avvist på BUPA? Hvordan gikk dere fram ? De har ikke undersøkt saken en gang , bare avvist den. Anonymkode: df1fc...f7e Et råd er å formidle symptomer du tenker er forenlig med Adhd men også funksjonssvikt. Strever barnet ditt med skole, relasjoner, hobby osv. Ønsker deg lykke til videre ☺
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 Jane Eyre skrev (27 minutter siden): Et råd er å formidle symptomer du tenker er forenlig med Adhd men også funksjonssvikt. Strever barnet ditt med skole, relasjoner, hobby osv. Ønsker deg lykke til videre ☺ Ja, kanskje jeg skal skrive et eget brev ved siden av.. usikker på hvor mye av det jeg sa til fastlegen som ble formidlet. Hørtes ikke ut som alt ble formidlet. Barnet strever på skolen når det gjelder konsentrasjon, men klarer seg greit faglig pga god tilrettelegging og arbeid hjemme. Barnet strever også sosialt. Anonymkode: df1fc...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, kanskje jeg skal skrive et eget brev ved siden av.. usikker på hvor mye av det jeg sa til fastlegen som ble formidlet. Hørtes ikke ut som alt ble formidlet. Barnet strever på skolen når det gjelder konsentrasjon, men klarer seg greit faglig pga god tilrettelegging og arbeid hjemme. Barnet strever også sosialt. Anonymkode: df1fc...f7e I brevet jeg skrev fortalte jeg om utfordringer hjemme og på fritiden og om hans reaksjonsmønster, skolen skrev om situasjoner som kunne oppstå der. Du trenger ikke å skrive ned alt som skjer alle steder, ta en prat med skolen, så blir dere enige 😁 Anonymkode: 8b443...f9c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal prøve det samme jeg og, da. Hadde dere vært innom PPT også først , da? Hun har ingen store faglige utfordringer , så PPT vil heller ikke ta saken, da de mener det er BUPA sak. Jeg blir så fortvilet. Ts Anonymkode: df1fc...f7e Riktig av PPT og ikke ta saken, men noen ganger ser vi dessverre at det må til.. Jeg jobber tett med både PPT og BUPA, så har god innsikt. BUPA er for tiden overbelastet og prioriterer kun saker som er alvorlige. Det er (dessverre for dere) ingen hastesak å utrede AHDH så lenge barnet fungerer greit ellers. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, vi venter ennå på ppt, vi er på 3 året nå, de ønsker å ta en evnetest av min sønn men har ikke kapasitet 🙄 Anonymkode: 8b443...f9c Da har de glemt saken, det er ikke mer enn noen måneders venting hos PPT som regel. En evnetest er gjort på et par timer.... Anonymkode: aec83...f9c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er (dessverre for dere) ingen hastesak å utrede AHDH så lenge barnet fungerer greit ellers. Det kan fort bli en hastesak. Min sønn slet kraftig sosialt og utagerte voldsomt, han slet med konsentrasjon og det kunne virke som om han var dypt deprimert til tross for sin unge alder, både jeg, skole, fastlege, og barnevern var enige om at "jo før jo bedre" i dette tilfellet. Faglig lå han langt over gjennomsnitt til tross sine vansker. Fastlegen skrev et velutfullt brev og vi hadde forsøkt så mye før bup ble kontaktet, likevel ble vi avvist I første omgang. I dag med riktig diagnose og oppfølging går det meste på skinner 😁 alt blir bedre når ting faller på plass og han blir møtt på en helt annen måte enn før.. Faren for å utsette kan være større psykiske vansker som kunne vært unngått med riktig oppfølging! Så den tankegangen er helt feil. Det går og an å søke om hjelp på. Omkringliggende bup sentre om den man hører til har dårlig kapasitet Anonymkode: 8b443...f9c 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 Som lærer opplever jeg at der jeg skriver et fyldig, informativt og beskrivende notat om de vanskene vi ser på skolen, og hvilke tiltak vi eventuelt har forsøkt, så tas barnet raskere inn hos BUP, enn om kun fastlegen beskriver foresattes bekymring. Det er nok ingenting i veien for at dere som foresatte legger ved et skriv også. Hvis barnet har hatt kontakt med helsesykepleier eller andre, så kan de også bidra med informasjon til henvisningen. Jeg har flere ganger tidligere som lærer opplevd å være fanget mellom PPT og BUP, hvor begge instanser skyver ansvaret over på den andre parten. Dette kommer av at begge parter er så skviset på ressurser og lange ventelister, at de skyver unna ansvar der de kan. Svært frustrerende, og den tapende part er barnet så klart. Et veldig tankekors for meg i all den tid regjeringen snakker så varmt om viktigheten av å ivareta de sårbare barna (bare når det ikke koster penger) - men det er en digresjon. Anonymkode: 6bb35...394 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I brevet jeg skrev fortalte jeg om utfordringer hjemme og på fritiden og om hans reaksjonsmønster, skolen skrev om situasjoner som kunne oppstå der. Du trenger ikke å skrive ned alt som skjer alle steder, ta en prat med skolen, så blir dere enige 😁 Anonymkode: 8b443...f9c Takk for tips. ts Anonymkode: df1fc...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som lærer opplever jeg at der jeg skriver et fyldig, informativt og beskrivende notat om de vanskene vi ser på skolen, og hvilke tiltak vi eventuelt har forsøkt, så tas barnet raskere inn hos BUP, enn om kun fastlegen beskriver foresattes bekymring. Det er nok ingenting i veien for at dere som foresatte legger ved et skriv også. Hvis barnet har hatt kontakt med helsesykepleier eller andre, så kan de også bidra med informasjon til henvisningen. Jeg har flere ganger tidligere som lærer opplevd å være fanget mellom PPT og BUP, hvor begge instanser skyver ansvaret over på den andre parten. Dette kommer av at begge parter er så skviset på ressurser og lange ventelister, at de skyver unna ansvar der de kan. Svært frustrerende, og den tapende part er barnet så klart. Et veldig tankekors for meg i all den tid regjeringen snakker så varmt om viktigheten av å ivareta de sårbare barna (bare når det ikke koster penger) - men det er en digresjon. Anonymkode: 6bb35...394 I skolen sitt skriv var det ikke skrevet noe om tiltakene. Kan jeg be om det ? Ts Anonymkode: df1fc...f7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå