AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Da jeg fikk høre det ble jeg sittende slik: Jeg fikk høre om en ung kvinne som jobber innenfor eldreomsorgen i det daglige. Hun har også en bijobb der hun er i kontakt med barn og ungdom, og det er i denne bijobben hun opplever problemer. Hun prøver så godt hun kan å holde avstand, men det er ikke til å unngå at hun kommer nærmere enn 2 meter i mer enn 15 minutter i løpet av tiden de er sammen. Og selv med god avstand foregår aktiviteten i et dårlig ventilert rom. På grunn av settingen, og fordi det foreligger et påbud om bruk av munnbind i det offentlige rom, bruker hun munnbind når hun er sammen med barna og ungdommene. (Hun bruker også munnbind når hun er på jobb i eldreomsorgen) Men nå har lederen for bijobben hennes bestemt at hun ikke skal bruke munnbind, og har sagt at hun vil miste oppdraget om hun fortsetter med munnbind i mot sjefens vilje. (Kvinnen er innleid, ikke ansatt, og engasjementet kan avsluttes på dagen) Nå føler hun at hun må gjøre noe, men vet ikke helt hva. Lojaliteten til barna/ungdommene er stor, hun brenner for at de skal ha dette tilbudet, men hvis hun gjør noe som helst annet enn å følge sjefens ordre vil de miste dette tilbudet. Hvis hun trosser sjefens ordre og fortsetter bruke munnbind vil hun miste jobben, og barna/ungdommene mister tilbudet sitt. Hvis hun slutter på grunn av dette, mister barna/ungdommene tilbudet. Hvis hun melder i fra til kommunen om dårlig smittevern mister barna/ungdommene tilbudet. For henne er dette en tap/tap-situasjon, for uansett hva hun gjør (unntatt å lytte til sjefen) er det barna som blir skadelidende. Hva ville dere gjort? Anonymkode: c6cbb...388
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Jeg må legge til at dette også handler om inntekt, og rykte. Hvis hun går i mot en direkte ordre kan hun risikere å få et dårlig rykte innenfor miljøet, og miste mye jobb og inntekt på grunn av dette. Anonymkode: c6cbb...388
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Litt usikker på hva slags jobb hun har, men er mye arbeid med unge som ikke har munnbindplikt. Anonymkode: 14522...ff9 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Jeg hadde snakket med fagforening. Mange lærere har blitt nektet å bruke munnbind på jobb, for eksempel i Bergen. Siden hun er på oppdrag som kan avsluttes når som helst, er hun i en sårbar situasjon. Anonymkode: 240f7...ee5 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 Jeg stiller heller spørsmål til at hun arbeider på to forskjellige plasser innenfor helse/barn og ungdom. Jeg jobber på et sykehus, og vi har fått kraftige innstramminger om biarbeid. Vi får rett og slett ikke lov til å ha en annen stilling på et annet sykehus eller i kommunen om vi skal arbeide der. Dette på grunn av smittevernsregler. Anonymkode: 3e32e...554 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg stiller heller spørsmål til at hun arbeider på to forskjellige plasser innenfor helse/barn og ungdom. Jeg jobber på et sykehus, og vi har fått kraftige innstramminger om biarbeid. Vi får rett og slett ikke lov til å ha en annen stilling på et annet sykehus eller i kommunen om vi skal arbeide der. Dette på grunn av smittevernsregler. Anonymkode: 3e32e...554 Arbeidssituasjonen er avklart med ledelsen. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Litt usikker på hva slags jobb hun har, men er mye arbeid med unge som ikke har munnbindplikt. Anonymkode: 14522...ff9 Denne jobben er ikke unntatt munnbindplikten. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde snakket med fagforening. Mange lærere har blitt nektet å bruke munnbind på jobb, for eksempel i Bergen. Siden hun er på oppdrag som kan avsluttes når som helst, er hun i en sårbar situasjon. Anonymkode: 240f7...ee5 Dette tenkte jeg ikke på! Det skal jeg videreformidle videre til henne. Anonymkode: c6cbb...388
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Arbeidssituasjonen er avklart med ledelsen. Denne jobben er ikke unntatt munnbindplikten. Dette tenkte jeg ikke på! Det skal jeg videreformidle videre til henne. Anonymkode: c6cbb...388 Da kan hun jo enkelt miste oppdrag. Anonymkode: 3e32e...554 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 I de fleste jobber med barn og unge, så har man ikke lov å bruke munnbind. Slik har det vært hele veien. Er mer skeptisk til at hun har lov til å ha to jobber når hun jobber i helsevesenet. Anonymkode: ab4b8...b7a 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I de fleste jobber med barn og unge, så har man ikke lov å bruke munnbind. Slik har det vært hele veien. Er mer skeptisk til at hun har lov til å ha to jobber når hun jobber i helsevesenet. Anonymkode: ab4b8...b7a Jeg var idiot som tok med den opplysningen, for nå blir den irrelevante opplysningen fokuset. Hun har en stilling der hun ikke er i nærkontakt med de eldre eller andre ansatte. Det at hun jobber begge steder er godkjent av ledelsen. Og som sagt, bijobben hun har er ikke unntatt munnbindpåbudet. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da kan hun jo enkelt miste oppdrag. Anonymkode: 3e32e...554 Hva mener du? Anonymkode: c6cbb...388
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Denne kampen er nok vanskelig å vinne. Her tror jeg faktisk at jeg hadde droppet munnbindet. Hun er jo ikke i kontakt med andre mennesker på den andre jobben, så det går hovedsakelig bare ut over henne selv å ikke bruke munnbind. Barn blir sjelden særlig syke. Anonymkode: 601a3...9e7 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg var idiot som tok med den opplysningen, for nå blir den irrelevante opplysningen fokuset. Hun har en stilling der hun ikke er i nærkontakt med de eldre eller andre ansatte. Det at hun jobber begge steder er godkjent av ledelsen. Og som sagt, bijobben hun har er ikke unntatt munnbindpåbudet. Hva mener du? Anonymkode: c6cbb...388 Hvis hun går videre med saken. Anonymkode: 3e32e...554
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 Hun kan ikke bli sagt opp fordi hun bruker munnbind, det er rett og slett ikke oppsigelsesgrunnlag og spesielt ikke nå når vi er midt i en pandemi så dette tror jeg ikke på. Anonymkode: ca97c...49f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Denne kampen er nok vanskelig å vinne. Her tror jeg faktisk at jeg hadde droppet munnbindet. Hun er jo ikke i kontakt med andre mennesker på den andre jobben, så det går hovedsakelig bare ut over henne selv å ikke bruke munnbind. Barn blir sjelden særlig syke. Anonymkode: 601a3...9e7 Det er en vanlig misforståelse at munnbind beskytter den som har det på. I hovedsak beskytter munnbindet personen fra å potensielt smitte andre, og så er det litt beskyttelse for bæreren av munnbindet. Så det er brukerne på jobbene hennes det går ut over om hun ikke bruker munnbind. Anonymkode: 7a9b7...9ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå