Gå til innhold

Hvor mange forsømmer sin meldeplikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer sån på hvor mange det er som har sett saker og situasjoner der en burde melde inn bekymring til barnevern? Jeg hører så ofte andre fortelle om omsorgssvikt, foreldre som drikker mye, krangler, om partnervold der barn er involvert, om utrygge, redde barn og mye mer barn ikke bør utsettes for. Men med engang jeg sier det burde blitt meldt til barnevern kan dem endre historien, bagatellisere eller rett og slett si at dette ikke er dems sak.. Jeg synes dette er så utrolig frustrerende. 

Og ja, jeg vet om at folk liker å snakke, at det er lett å "true"  med barnevern osv, men hvorfor snakke ut om slike ting for å ikke gjøre noe med.  hvor går grensene til at folk melder ifra? 

Selv har jeg meldt ifra om en nabo en gang, der jeg gang på gang hørte barna gråte sent på kveld og gjerne på natta, hørte foreldrenes høylytte krangling og visste at her var mye alkohol i bildet, etter dette fikk jeg refs av ei venninne fordi at det kunne hende jeg tok feil og at jeg nå kunne ødelegge en hel familie.. Jeg var sikker i min sak og mener absolutt jeg gjorde det riktige med tanke på barna.. 

Er det virkelig slik at vi ikke skal bry oss og bare passe våre egne saker? 

Anonymkode: 6899a...bbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som forsømmer meldeplikt burde få en kraftig advarsel og eventuelt miste jobben 

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, minister-mio said:

De som forsømmer meldeplikt burde få en kraftig advarsel og eventuelt miste jobben 

Helt enig, men føler at vi som tenker slik er et stort mindretall 😩 

Skrevet
minister-mio skrev (26 minutter siden):

Hva har jobben med det å gjøre...? 

Men advarsel eller andre konsekvenser er på sin plass ja.. 😊 

Anonymkode: fbed8...3d4

• Liker 3
Skrevet

Jeg har forsømt min i alle fall, tenkte ikke så langt dengang. Hadde en nabo for ca 20 år siden hvor det var hyling og skriking fra morgen til kveld, men altså kona som sannsynligvis ble banket. En gang prøvde vi å si noe om det direkte til henne, men det endte med at hun ble sint på oss i stedet. Burde jo bare ha ringt politiet og barnevernet. Skulle ønske det var mer info om hvordan man kunne gå fram for å melde. Har tenkt mye på barnet i ettertid. Har aldri sett eller hørt noe tilsvarende i etterkant, men det kan jo hende det endrer seg nå som jeg har barn selv og er litt mer oppmerksom. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har meldt fra der det var behov.anonymt, men foreldrene har jo skjønt at det var meg og det blir helvete i etterkant uansett.  Det vanskelige er gråsonene. Da har jeg ikke meldt, nettopp fordi foreldrene får vite at jeg har ringt barnevernet. Da er det mer hensiktsmessig å vente slik at du får mer overblikk over situasjonen uten å tape tillit til de det gjelder/barna får forbud mot å leke med ditt barn/ besøke el likn. 

Anonymkode: 0415f...9f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er bare i yrkessammenheng man har meldeplikt til barnevern (offentlig ansatte eller de som jobber på oppdrag fra det offentlige). 

Privatpersoner har kun avvergeplikt etter straffeloven. 

Anonymkode: ff3c2...0c1

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er gjennom jobben man har meldeplikt så det har jo alt med jobben å gjøre.

Skrevet

Jeg har ikke meldeplikt, men det har vært et tilfelle der jeg har sett i ettertid at jeg burde ha meldt. Men jeg var usikker på om det jeg så var nok, hvor ille det egentlig var, hva konsekvensene ville bli osv.

Nå vet jeg at det ble meldt av både skole og nær familie. De visste mye som ikke jeg visste, men jeg visste også noe som ikke de visste, så den informasjonen jeg satt på kunne ha bidratt til at barnet fikk riktig hjelp tidligere hvis jeg bare hadde vært tøff nok. Angrer veldig på det, og har lært hvis jeg skulle oppleve noe lignende igjen. (Barnet har det heldigvis bra nå.)

Anonymkode: d38bb...b83

• Liker 2
Skrevet

Med minst to tilfeller burde jeg kontaktet barnevernet. Vi hadde en nabo som var veldig grei mot alle andre,men god far var han ikke! Er ganske sikker på at han mishandlet ungene. Jeg var ung å turde ikke si ifra. 

Å en gang på jobb der de burde kontaktet barnevernet ettersom de var helt sikker på at ett barn ble mishandlet,men valgte å heller ha møte med foreldrene :S

Anonymkode: 307e1...cdb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du stiller det spørsmålet forteller det oss at du ikke aner hva meldeplikt faktisk er, og da kan man jo lure på hvorfor du i det hele tatt svarer i tråden. 

Anonymkode: a3459...aa3

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Når du stiller det spørsmålet forteller det oss at du ikke aner hva meldeplikt faktisk er, og da kan man jo lure på hvorfor du i det hele tatt svarer i tråden. 

Javel? 

Jeg trodde vi alle hadde meldeplikt,da jeg alltid har fått høre det, men avvergeplikt går vel ut på det samme. Men jeg synes jo uansett at det er viktig å bry seg og du drysser ned fokuset med en slik kommentar. 

• Liker 1
Skrevet
minister-mio skrev (1 time siden):

Det er gjennom jobben man har meldeplikt så det har jo alt med jobben å gjøre.

Skjønte det nå 😊 trodde privatpersoner hadde plikt til å melde om de mistenkte omsorgssvikt. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Wtf hvorfor så frekk?! 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har med store kvaler valgt å melde til bv om ting som nær familie har holdt skjult med vilje for barnevernet. Familien har vært under veiledning av bv i 1,5 år.

For hvordan kan dei få riktig veiledning når dei skuler fakta.

Anonymkode: 6689b...e32

• Liker 1
Skrevet

Ts, eg forstår det slik at du tenker på det å melde som privatperson. Privatpersonar har ikkje meldeplikt til bv (men avvergingsplikt). Trådtittel virkar forvirrande...

Anonymkode: 7f23c...925

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fremdeles bitter på alle som ikke meldte i fra da jeg var liten - jeg nektet å dra hjem fra skolen (måtte fysisk følges hjem mens jeg hylgråt) og fikk helt panikk om jeg ikke fant et klesplagg. 

"Alle" har sagt i ettertid at de skjønte at det var noe galt og har SÅ dårlig samvittighet for at de ikke gjorde noe, men det hjalp ikke meg mot mishandlingen jeg opplevde hjemme. 

Anonymkode: 6524b...fe3

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er fremdeles bitter på alle som ikke meldte i fra da jeg var liten - jeg nektet å dra hjem fra skolen (måtte fysisk følges hjem mens jeg hylgråt) og fikk helt panikk om jeg ikke fant et klesplagg. 

"Alle" har sagt i ettertid at de skjønte at det var noe galt og har SÅ dårlig samvittighet for at de ikke gjorde noe, men det hjalp ikke meg mot mishandlingen jeg opplevde hjemme. 

Anonymkode: 6524b...fe3

Det skjønner jeg godt. Synd du måtte vokse opp slik. 

Jeg er oppvokst i fosterhjem og veldig takknemlig for det. 

Kansje derfor jeg er så nøye i dag

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts, eg forstår det slik at du tenker på det å melde som privatperson. Privatpersonar har ikkje meldeplikt til bv (men avvergingsplikt). Trådtittel virkar forvirrande...

Anonymkode: 7f23c...925

Skjønner det, jeg har blitt litt klokere og takker for det, men jeg mener uansett at flere må bry seg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Skjønner det, jeg har blitt litt klokere og takker for det, men jeg mener uansett at flere må bry seg. 

Hva nøyaktig mener du at man skal gjøre og hvordan vet du at folk flest ikke gjør nok? Jeg hadde meldt inn dersom det var en grunn til det, men jeg sender da for pokker ikke inn bekymringsmelding for moros skyld, for da kan man i utgangspunktet sende inn for alle man kjenner, og helt uten grunn.

Anonymkode: 7ce69...7ca

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva nøyaktig mener du at man skal gjøre og hvordan vet du at folk flest ikke gjør nok? Jeg hadde meldt inn dersom det var en grunn til det, men jeg sender da for pokker ikke inn bekymringsmelding for moros skyld, for da kan man i utgangspunktet sende inn for alle man kjenner, og helt uten grunn.

Anonymkode: 7ce69...7ca

Som jeg skrev i innlegget så har jeg hørt så mange gabger når andre forteller om ting som er ganske alarmerende, men de gjør likevel ingenting.. Jeg mener jo absolutt ikke at man skal ringe for moro skyld eller for småting og lignende, men der det ER omsorgsvikt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...